دعایی جامع از امام مهدی علیه السلام

خداوندا! توفیق بندگی و ترک گناهان و دوری از آن را به ما عطا فرما و نیّت خالص و شناخت آنچه که در نزد تو محترم است به ما روزی کن. در سایه استقامت [در بندگی ] و بهره برداری از هدایت، ما را اکرام فرما و به وسیله سخن
دوشنبه، 23 بهمن 1391
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
دعایی جامع از امام مهدی علیه السلام
دعایی جامع از امام مهدی علیه السلام

نویسنده: آیت الله محمد خادمی شیرازی




 

از دعاهای حضرت بقیة الله (روحی له الفداء)

اللهم ارزقنا توفیق الطاعة و بعد المعصیة و صدق النیة و عرفان الحرمة و اکرمنا بالهدی و الأستقامة و سدد السنتنا بالصواب و الحکمة الملأ قلوبنا بالعلم و المعرفة و طهر بطوننا من الحرام و الشبهة و اکفف ایدینا عن الظلم و السرقة و اغضض ابصارنا عن الفجور و الخیانة و اسدد اسماعنا عن اللغو و الغیبة و تفضل علی علمائنا بالزهد و النصیحة و علی المتعلمین بالجهد و الرغبة و علی المستمعین بالاتباع و الموعظة
خداوندا! توفیق بندگی و ترک گناهان و دوری از آن را به ما عطا فرما و نیّت خالص و شناخت آنچه که در نزد تو محترم است به ما روزی کن. در سایه استقامت [در بندگی ] و بهره برداری از هدایت، ما را اکرام فرما و به وسیله سخن گفتن به صواب و حکمت، زبان ما را [از بدیها و کلمات ناروا] بازدار. قلبهای ما را از نور علم و معرفت [الهی بر اساس حقیقت] آکنده کن و شکمهای ما را از خوردن مال حرام و شبهه ناک به دور دار. دستهای ما را از ظلم به بندگانت و بردن ثروت و اموال آنان و چشمهای ما را از خیانت [به ناموس مردم] و گوشهای ما را از شنیدن غیبت و گناهان دیگر حفظ فرما. به دانشمندان زهد و نصیحت و به دانشجویانمان کوشش و رغبت و به شنوندگانمان پیروی و شنوایی حقّ عنایت
و علی مرضی المسلمین بالشفاء و الراحد و علی موتاهم بالرأفة و الرحمة و علی مشایخنا بالوقار و السکینة و علی الشباب بالانابة و التوبة و علی النساء بالحیاء و العفة و علی الاغنیاء بالتواضع و السعة و علی الفقراء بالصبر و القناعة و علی الغزاة بالنصر و الغلبة وعلی الاسراء بالخلاص و الراحة و علی الامراء بالعدل و الشفقة، و علی الرعیة بالانصاف و حسن السیرة و بارک للحجاج و الزوار فی الزاد و النفقة و اقض ما اوجبت علیهم من الحج و العمرة بفضلک و رحمتک یا ارحم الراحمین.(1)
فرما. بیماران مسلمین را شفا بخش و آنان را از نعمت آسایش بهره مند ساز و بر مردگان از مسلمین، رأفت و رحمت خودت را ارزانی دار و بر پیران و سالخوردگان وقار و متانت و به جوانان توفیق توبه و پشیمانی مرحمت فرما. [بارخدایا!] زنان ما را به زیور حیا و عفت مزین نموده، به صاحبان ثروت، تواضع و دست گشاده مرحمت کن و تهیدستان ما را با صبر و قناعت یاری فرما. جنگجویان ما را نصرت و پیروزی بر دشمن عنایت کن و اسیران در بند ما را خلاصی بخش و آنها را به آسایش در زندگی نایل فرما. زمامداران را به وسیله نیروی عدل و مهربانی مشمول لطف خودت کن. رعیّت ما را با روش و رفتار خوب و انصاف در کارها مورد مرحمت خود قرار ده. بر زاد و توشه حجّاج خانه ات و زایران دیگر بیفزا و حجّ و عمره ای را که بر آنان واجب فرموده ای، قبول فرما، به فضل و رحمت خود، ای مهربانترین مهربانان!
-خواننده گرامی! به طوری که ملاحظه می فرمایید تمام سجایای اخلاقی و صفات حمیده و نیز همه زشتیها و پلیدیها در این دعای شریف، آن هم از زبان آخرین سفیر و نماینده عزیز خداوند یعنی حضرت بقیة الله فی الارضین، روحی له الفداء، بیان شده است و ایشان به زبان دعا و استدعا از پیشگاه مقدّس خداوند تقاضا کرده اند که همه ما را به این صفات خوب آراسته سازد و از صفات بد و ناپسندیها به دور دارد. به امید آنکه در ظهور آن سرور، زنده باشیم و پیاده شدن این دعا با تمام محتویات آن را ببینیم. اللهم عجّل فرجه الشّریف.

دعای دیگر از حضرت حجّت(ع)

الهی بحق من ناجاک فی البر و البحر صل علی محمد و آل محمد تفضل علی فقراء المؤمنین و المؤمنات بالغناء و الثروة و علی مرضی المؤمنین و المؤمنات بالشفاء و الصحة و علی احیاء المؤمنین و المؤمنات باللطف و الکرامة (و الکرم) و علی اموات المؤمنین و المؤمنات بالمغفرة و الرحمة و علی غرباء المؤمنین و المؤمنات بالرد الی اوطانهم سالمین غانمین بمحمد و آله اجمعین.(2)
خداوندا! به حق آنان که با تو مناجات کردند و به حق آن بندگانی که در بیابانها و دریاها تو را خواندند بر حبیب خود محمد و خاندان عزیزش درود فرست و بر مرد و زن اهل ایمان تفضل فرما و فقر و تهدیستی را از آنها بردار و ثروت و بی نیازی به آنان عنایت کن و بیماران اهل ایمان را [از مرد و زن] شفا مرحمت نما؛ زندگان آنان را از لطف و کرمت بهره مند ساز و بر گذشتگان آنان مغفرت و رحمتت را نازل فرما. [خداوندا!] دور ماندگان از وطن را (مردان و زنان با ایمان را) به سلامت و با بهره ینعمتهای به دست آمده [در طول سفرشان] به وطنهای خویش بازگردان، به احترام حضرت محمد و اهل بیت گرامی اش.
-امید است هر چه زودتر این جمله از دعا درباره آن حضرت و عزیزان و یارانش مستجاب شود و به وطن خودشان برگردند و سرزمین حجاز و عراق به نور مقدَم آن عزیز و همراهان محبوبش، منوّر گردد.

پی نوشت ها :

1-مفاتیح الجنان به نقل از مصباح کفعمی، ص 116.
2-مفاتیح الجنان،‌ به نقل از مهج الدّعوات، ص 116.

منبع: خادمی شیرازی، محمّد، (1387)، تحفه امام مهدی، تهران، نشر موعود عصر(عج)، چاپ سوم.

 

 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.