زیارت مبارکه آل یس

یکی از زیاراتی که از ناحیه مقدس امام عصر، روحی له الفداء، به افتخار محمّد حمیری در پاسخ مسایلی که از آن حضرت سؤال کرده بودند،‌رسیده است «زیارت آل یس» می باشد که علاقه مندان به حضرت بقیّة الله فی الارضین، طبق
دوشنبه، 23 بهمن 1391
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
زیارت مبارکه آل یس
زیارت مبارکه آل یس

نویسنده: آیت الله محمد خادمی شیرازی




 
-یکی از زیاراتی که از ناحیه مقدس امام عصر، روحی له الفداء، به افتخار محمّد حمیری در پاسخ مسایلی که از آن حضرت سؤال کرده بودند،‌رسیده است «زیارت آل یس» می باشد که علاقه مندان به حضرت بقیّة الله فی الارضین، طبق دستور حضرتش در شداید و گرفتاریها آن را می خوانند و به آن حضرت توسّل می جویند و نتیجه آن قطعی است و آنچه نگارنده در ارتباط با این زیارت می توانم عرض کنم این است که این زیارت کلید سعادت دو جهان و گشاینده هر مشکل و رساننده هر مشتاقی به آرزوی دیرینه خود است.
سخن سربسته گفتم با حریفان خدایا زین معمّا پرده بردار
اکنون با هم به سخنان حضرت ولی الله اعظم حجّة بن الحسن العسکری، روحی لتراب مقدمه الفداء، گوش فرا می دهیم:
بسم الله الرحمن الرحیم
لا لامره تعقلون و لا من اولیائه تقبلون، حکمة بالغة فما تغنی النذر السلام علینا و علی عبادالله الصالحین.
«سلام علی آل یس».(1)
السلام علیک یا داعی الله و ربانی آیاته.
السلام علیک یا باب الله و دیان دینه.
السلام علیک یا خلیفة الله و ناصر حقه.
به نام خداوند بخشاینده مهربان
اینان در امر خداوند تعقل (فکر) نمی کنند و از اولیای او هم نمی پذیرند. حکمتی رساست.(2) سلام بر ما و بر بندگان صالح خداوند باد.
هرگاه خواستید به سوی خداوند تبارک و تعالی به وسیله ما توجه کنید و به سوی خود ما روی آورید، پس بگویید چنانچه خداوند بزرگ فرموده است:
«سلام و درود بر خاندان جلیل عصمت و طهارت [سلام الله علیهم اجمعین].»
سلام بر تو ای دعوت کننده به سوی خداوند و پرورش دهنده عالم وجود و تکامل بخش همه موجودات، ای حجة بن الحسن!
سلام بر تو ای باب رحمت الهی و ای کسی که تنها راه ارتباط با خداوند و بندگی او هستی و وصول به این هدف فقط در سایه لطف و راهنمایی تو عملی خواهد بود.
سلام بر تو ای حافظ و نگهبان دین خداوند متعال.
سلام بر تو ای جانشین خداوند در روی زمین.
-آری، خواننده گرامی! جانشین الهی کسی است که بتواند نماینده قدرت بی نهایت وی در تمام ابعاد باشد و با اجازه خداوند تبارک و تعالی بتواند همه نیازمندی های جامعه را برآورده، جهان را در تمام شئون اداره کند.
السلام علیک یا حجة الله و دلیل ارادته.
السلام علیک یا تالی کتاب الله و ترجمانه.
السلام علیک فی آناء لیلک و اطراف نهارک.
السلام علیک یا بقیة الله فی ارضه.
السلام علیک یا میثاق الله الذی اخذه و وکده.
السلام علیک یا وعد الله الذی ضمنه.
السلام علیک ایها العلم المنصوب و العلم المصبوب والغوث و الرحمة الواسعة وعداً غیر مکذوب.
سلام بر تو ای بزرگمردی که یاری کننده حقّ خداوند، یعنی نصرت بخش دین خدایی.
سلام بر تو ای حجّت خداوند و ای راهنمای همه مردم به آنچه او از بندگانش [چون اطاعت اوامر و ترک نواهی] خواسته است.
سلام ما بر تو ای مهدی! ای تلاوت کننده قرآن خداوند و ای بیان کننده حقایق و معرفت حیات بخش آن.
-در زمان ظهور آن حضرت و در حکومت جهانی آن وجود مقدّس، سلام الله علیه، تمام حقایق و قوانین اسلام و قرآن در اختیار بشریت قرار خواهد گرفت.
سلام ما بر تو ای ولیّ عصر و امام زمان در تمام لحظات شب و روز.
-شیعه در تمام ساعات و دقایق شب و روزش باید به یاد امام عزیزش باشد و به او سلام کند.
سلام و درود بر تو، ای آخرین حجّت و فرستاده خداوند که دیگر پس از وجود عزیزت از طرف خداوند کسی به نام پیامبر و امام نخواهد آمد.
سلام بر تو ای فرمانروای جهان هستی که خداوند از همه بندگان در مورد حکومت و امامت تو پیمان مؤکّد گرفته است.(3)
سلام بر تو ای مصلح جهانی که خداوند به تو وعده و تضمین فرموده است که سلطنت و حکومتت عالمگیر شده، جهان پس از گسترده شدن ظلم و جور و ستم بر سراسر گیتی، در سایه حکومت عدالت پرورت، مشحون و پُر از عدل گردد.
-آری، خواننده ارجمند! خداوند تبارک و تعالی بدون شکّ به وعده اش وفا خواهد کرد و تضمین او قطعی است و صد در صد عملی خواهد شد.
سلام بر تو ای پرچم افراشته عدل الهی و حکمت موهوب حقّ و پناه خلق و رحمت بی نهایت خداوند تبارک و تعالی بر همه جهانیان و این وعده ای است که قطعاً عملی خواهد شد و هرگز در آن اختلافی نیست.
-آری، هنوز وقت اهتزاز و افراشته شدن آن پرچم به دست توانایش نرسیده است.
السلام علیک حین تقوم.
السلام علیک حین تقعد.
السلام علیک حین تقرأ و تبین.
السلام علیک حین تصلی و تقنت.
السلام علیک حین ترکع و تسجد.
السلام علیک حین تهلل و تکبر.
السلام علیک حین تحمد و تستغفر.
السلام علیک حین تصبح و تمسی.
السلام علیک فی اللیل اذا یغشی و النهار اذا تجلی.
السلام علیک ایها الامام المأمون.
السلام علیک ایها المقدم المأمول.
السلام علیک بجوامع السلام.
اشهدک یا مولای انی اشهد ان لا اله الا الله وحده لا شریک له و ان محمدا عبده و رسوله، لا حبیب الا هو و اهله و اشهدک یا مولای ان علیاً امیرالمؤمنین حجته و الحسن حجته و الحسین حجته و علی بن
سلام بر تو ای برپا دارنده حقّ آنگاه که بدین منظور قیام کنی [و یا در همه حالاتی که به پا خواسته ای].
سلام بر تو هنگامی که می نشینی.
سلام بر تو زمانی که به تلاوت و قرائت کتاب خدا و تفسیر و بیان حقایق آن [چه در زمان غیبت و چه هنگام ظهور] مشغولی.
سلام بر تو در آن هنگام که در نماز و قنوت و نیایشی.
سلام بر تو - ای امام عصر!- هنگامی که خداوند را به یگانگی یاد می کنی و کلمه مقدّس «لا اله الا الله» را بر زبان مبارکت جاری می فرمایی.
سلام بر تو [ای منجی بشریّت!] زمانی که به حمد و ثنا و ستایش الهی و استغفار مشغولی.
سلام بر تو آنگاه که صبح و شام می کنی.
سلام بر تو در تمام ساعات و لحظات شب و روز.
-به راستی که، همه وقت بر تو سلام و درود باد؛ درود فراوان و خالی از هرگونه شکّ و ریا.
سلام و درود ما بر تو [ای امام آسمانی و عزیز ما!] که در پناه قدرت بی نهایت خداوند محفوظ خواهی بود.
سلام بر تو ای کسی که مقدم بر تمام عالم و برتر از همه آرزوهایی.
سلام همه جانبه ما بر تو ای حجّت منتظر!
ای مولای من! شاهد باش که من گواهی می دهم به خدای یکتا و اینکه خداوندی جز او نیست و برای و شریکی وجود ندارد. و شهادت می دهم که وجود مقدّس رسول اکرم [صل الله علیه و آله] بنده و رسول و فرستاده اوست و اینکه تنها او و خاندانش دوست و محبوب خداوند [تبارک و تعالی] هستند. و گواهی می دهم که وجود مقدّس حضرت امیرالمؤمنین، حجّت و نماینده خداوند است بر روی زمین و پس از آن حضرت، فرزندانش حضرت امام حسن(ع) و نیز حضرت امام حسین(ع) و پس از آن حضرت،
الحسین حجته و محمد بن علی حجته و جعفر بن محمد حجته و موسی بن جعفر حجته و علی بن موسی حجته، و محمد بن علی حجته و علی بن محمد حجته و الحسن بن علی حجته و اشهد انک حجة الله.
انتم الاول و الآخر و ان رجعتکم حق لا ریب فیها یوم لا ینفع نفساً ایمانها لم تکن آمنت من قبل او کسبت فی ایمانها خیراً. و ان الموت حق، و ان ناکراً و نکیراً حق، و اشهد ان النشر حق، و البعث حق، و ان الصراط الحق، و المرصاد حق،‌ و المیزان حق، و الحشر حق، و الحساب حق، و الجنة و النار حق، و الوعد و الوعید بهما حق.
فرزندش حضرت علیّ بن الحسین(ع) و پس از آن حضرت، فرزندش حضرت محمّد بن علی(ع) و پس از آن حضرت، فرزندش حضرت صادق(ع) و بعد از آن حضرت، فرزند عزیزش حضرت موسی بن جعفر(ع) و پس از آن بزرگوار، فرزند گرامی وی حضرت علی بن موسی الرضا(ع) و بعد از آن حضرت فرزند عزیزش حضرت جواد(ع) و بعد از آن امام عزیز، فرزندش حضرت هادی(ع) و پس از آن سرور، فرزندش حضرت امام حسن عسکری(ع) و پس از آن سرور، وجود عزیزت، تنها حجّت و سفیر خداوند متعال در روی زمین هستید.
-شما از نظر آفرینش بر همه مقدّم هستید. خداوند بزرگ ارواح طیّبه و بدنهای طاهره شما را قبل از هر موجودی آفریده است و آخرین کسی هم از بندگان خاصّ و فرستادگان خدا که از این جهان می رود، شمائید.
و گواهی می دهم که رجعت و بازگشت شما خاندان عصمت و طهارت [سلام الله علیهم اجمعین] متعاقب امر فَرَج و ظهور شما حقّ است و جای هیچ گونه تردید و شکّی نیست؛ آن هم در روزی که اگر کسی قبلاً ایمان نیاورده باشد، دیگر در آن روز ایمان وی نفعی برایش نخواهد داشت.(4) و گواهی می دهم که روز قیامت و برانگیخته شدن مردگان و حضور در صحرای قیامت برای رسیدگی به اعمال همگان و آنچه که مردم در دنیا انجام داده اند، حقّ است. و گواهی می دهم که صراط و عبور از آن و نیز میزان در قیامت برای سنجش اعمال مردم حقّ است. و شهادت می دهم که بهشت و نعمت های آن و جهنم و عذابهای آن، همگی حقّ است [و نیکوکاران به بهشت و بدکاران به دوزخ خواهند رفت].
-یکی از معتقدات بسیار مهمّ مذهبی ما موضوع مرگ و جهان پس از آن است. در عبارات فوق به پیشگاه مقدّس حضرت بقیّة الله،‌ ارواحنا لتراب مقدمه الفداء، عرض می کنیم: ای ولیّ خدا! گواهی می دهم که مرگ حقّ است و آمدن دو مأمور الهی برای سؤال در قبر حقّ است و مسلماً چنین خواهد بود.
یا مولای شقی من خالفکم و سعد من اطاعکم، فاشهد علی ما اشهدتک علیه و انا ولی لک بریء من عدوک، فالحق ما رضیتموه و الباطل ما اسخطتموه و المعروف ما امرتم به و المنکر ما نهیتم عنه، فنفسی مؤمنة بالله وحده لا شریک له و برسوله و بأمیرالمؤمنین و بکم یا مولای اولکم و آخرکم، و نصرتی معدة لکم و مودتی خالصة لکم، آمین. آمین.(5)
ای مولای من، ای صاحب الزّمان! شقاوتمند و بدبخت کسی است که با شما مخالفت کند و سعادتمند آن فردی است که از شما فرمان بَرَد. [ای مولای من!] آنچه شما را بر آن شاهد و گواه گرفتم، در نزد خداوند برای من گواهی بده. آری، من دوست شما هستم و از دشمنان شما بیزاری می جویم. [ای مولای من!] آنچه شما بدان راضی باشید، حقّ است و آنچه شما نپسندید، باطل، و معروف آن چیزی است که شما به آن امر کرده و منکر و ناپسند آن کاری است که شما آن را رد فرموده اید. پس من به خداوند یکتا و بی شریک و به جدّ شما رسول خدا [صل الله علیه و آله] و به جدّ دیگرتان حضرت امیرالمؤمنین [علیه السلام] و به ائمّه پس از آن حضرت تا وجود مقدّس و عزیز شما ایمان و اعتقاد دارم. [ای مولای من و ای مهدی عزیز!] من خودم را برای اینکه در خدمت شما با دشمنانتان نبرد کنم، آماده می بینم و علاقه و محبّت من مخصوص به شما خاندان رسالت است. خداوندا! این سعادت را به من ارزانی فرما.

دعای بعد از زیارت آل یس

اللهم انی اسئلک ان تصلی علی محمد نبی رحمتک و کلمة نورک، و ان تملأ قلبی نور الیقین و صدری نور الایمان و فکری نور النیات و عزمی نور العلم و قوتی نور العمل و لسانی نور الصدق و دینی نور البصائر من عندک و بصری نور الضیاء و سمعی نور الحکمة و مودتی نور الموالات لمحمد و آله علیهم السلام و حتی القاک و قد وفیت بعهدک و میثاقک فتغشینی رحمتک یا ولی یا حمید.
اللهم صل علی محمد حجتک فی ارضک و خلیفتک فی بلادک
خداوندا! از پیشگاه مقدّست استدعا می کنم که بر پیامبر رحمت و کلمه نور خود، محمد [صل الله علیه و آله] درود فرستی. [خدایا!] خانه دل مرا از نور یقین و سینه ام را از نور ایمان انباشته فرما؛ فکر و اندیشه ام را به نور نیّتهای خیر و عزم و اراده ام را به نور علم، روشن و منور گردان؛ قوّت جسم و جانم را به نور عمل تقویت فرما؛ زبان مرا به نور راستی و دینم را به وسیله بصیرت و شناخت واقعی آن مساعدت کن؛ دیدگانم را با نور بصیرت، گوشم را به نور حکمت و قلبم را که خانه و مرکز محبت تو است، محلّ تمرکز و جایگاه نور دوستی و محبّت محمّد و آل محمّد(ع) قرار ده تا در حالی که به عهد و میثاق خویش وفا کرده باشم تو را ملاقات کنم و تو مرا غریق رحمت خود گردانی، ای مولایی که تمام صفات کمال در تو جمع است!
خداوندا! بر محمّد بن الحسن العسکری که حجّت و خلیفه و جانشین تو
و الداعی الی سبیلک و القائم بقسطک و الثائر بامرک، ولی المؤمنین و بوار الکافرین و مجلی الظلمة و منیر الحق و الناطق بالحکمة و الصدق و کلمتک التامة فی ارضک المرتقب الخائف و الولی الناصح سفینة النجاة و علم الهدی و نور ابصار الوری، و خیر من تقمص و ارتدی، و مجلی العمی الذی یملاء الارض عدلاً و قسطاً کما ملئت ظلماً و جوراً، انک علی کل شیء قدیر.
اللهم صل علی ولیک و ابن اولیائک الذین فرضت طاعتهم و اوجبت حقهم و اذهبت عنهم الرجس و طهرتهم تطهیراً.
اللهم النصره و انتصر به لدینک و انصر به اولیائک و اولیائه و شیعته و انصاره و اجعلنا منهم.
اللهم اعذه من شر کل باغ و طاغ و من شر جمیع خلقک و احفظه من بین یدیه و من خلفه و عن یمینه و عن شماله و احرسه و امنعه من ان یوصل الیه بسوء و احفظ فیه رسولک و آل رسولک، و اظهر به العدل و ایده بالنصر و انصر ناصریه و اخذل خاذلیه و اقصم قاصمیه و اقصم به جبابرة الکفر و اقتل به الکفار و المنافقین و جمیع الملحدین حیث
در زمین و همه بلاد است درود فرست؛ بر او که مردم را به سوی تو و به شناخت تو دعوت می کند. او کسی است که به عدل و داد تو قیام کننده و مجری آن در سراسر عالم وجود است؛ کسی که بندگان را به سوی تو برمی انگیزد و دوست و سرپرست اهل ایمان و نابود کننده کفّار و دشمنان تو است. درود و رحمت فرست بر او که جهان هستی را روشنی بخش و برطرف کننده جهل و کفر است؛ بر آن آقایی که آشکار کننده حق و بیان کننده حکمت و صداقت و کلمه تامّه تو در زمین است (روح اعظم الهی در زمین)، که همان بنده خاصی که مراقب فرمان تو و خائف و ترسناک است در مقابل عظمت کبریایی تو و نصیحت کننده بندگان تو و کشتی نجات و نماینده راه تو در جهان است؛ بر آن مولا و آقایی که بندگانت را از کوری و تاریکی جهل و کفر نجات می دهد و همگان را با نور ایمان و ولایتش هدایت می فرماید؛ بر آن که بهترین کسی است که لباس انسانیّت و هدایت و ارشاد به تن نموده است و کوردلان را بینا می کند؛ بر او که جهان را پس از فراگیر شدن ظلم و ستم، پُر از عدل و داد می کند. ای خدایی که بر همه چیز توانایی! دعاهای مرا درباره ولیّ عزیزت مستجاب فرما.
بار الها! بر نماینده توانای خود و آن کسی که به حق قیام می کند و فرزند اولیای خویش که اطاعتشان را بر بندگانت واجب و لازم و حقّ آنان را بر همه فرض و ضروری ساختی، درود و رحمت فرست.
خداوندا! مهدی عزیزت را یاری فرما و دین مقدّس اسلام را با قیامش نصرت عنایت کن و در سایه وجود مقدّس امام عصر، دوستان و پیروان و شیعیانش را یاری فرما. [بار خدایا!] ما را نیز از اولیای خود و شیعیان ولیّ گرامی و عزیزت قرار ده.
پروردگارا! حجّة بن الحسن [علیه السلام] را از شرّ ستمگران و طاغیان زمان و از شرّ تمام مخلوقاتی که آفریده ای، در پناه خودت محفوظ بدار و وجود عزیزش را از تمام حوادث عالم و از طرف راست و چپ و جلو و پشت سر محافظت فرما. [خداوندا!] وجود مصلح حقیقی عالم را از تمام گزندها و بدیها و ناگواریها،‌ در پناه عنایت خاصّ و قدرت بی نهایت خود محفوظ و پاینده بدار. [بار خدایا!] در سایه قیام آن حضرت و حکومت
کانوا من مشارق الارض و مغاربها، برها و بحرها، و املأ به الارض عدلاً و اظهر به دین نبیک صلی الله علیه و آله و اجعلنی اللهم من انصاره و اعوانه و اتباعه و شیعته و ارنی فی آل محمد علیهم السلام ما یأملون و فی عدوهم ما یحذرون. اله الحق آمین، یا ذا الجلال و الاکرام، یا ارحم الراحمین.(6)
کریمه اش، شخصیّت حبیب خود محمّد و خاندان عزیزش و تعلیمات با منزلت آنان را نگاهداری کن. [خداوندا!] با برپا ساختن حکومت حضرت مهدی در کره زمین، عدل و داد را در سراسر گیتی ظاهر فرما؛ او را به نصرت خود مؤیّد دار؛ یاورانش را یاری و مخالفانش را خوار و ذلیل کن؛ دشمنانش و نیز ستمگران و جبّاران را خُرد و نابود و منافقان را به وسیله شمشیر انتقام حضرتش و همچنین تمام ملحدان و دشمنان دین تو در هر کجا از شرق و غرب عالم و یا در دریا و صحرا هستند، هلاک فرما. [خداوندا!] زمین را از برکات سلطنت عدالت پرورش پُر از عدل و داد کن و دین و آیین حبیبت محمّد (اسلام و قوانین حیات بخش آن) - که درود خدا بر او و خاندانش باد - ظاهر و بر تمام جهانِ وجود حاکم فرما. [خدایا!] به لطف و کرمت مرا از یاران و انصار و از شیعیان و متابعت کنندگان آن حضرت قرار ده و آنچه را که رسول اکرم(ص) و خاندان عزیزش آرزوی دیدن آن را دارند (حکومت جهانی حضرت مهدی، ارواحنا له الفداء) و آنچه را که دشمنانشان را از آن می ترسند (حکومت جهانی حضرت مهدی، ارواحنا له الفداء) به من بنما تا با چشم خود آن را بینم و دلم شفا یابد. ای پروردگار مهربان! دعایم را مستجاب کن و مرا به آرزوی دیرین خود برسان ای خدای حقّ، ای صاحب قدرت و جلال و بزرگواری و ای از همه مهربانتر!

پی نوشت ها :

1-سوره صافات(37)، آیه 130.
2-شاید اشاره به علّت غیبت و مسأله ظهور باشد.
3-شاید اشاره به عالم ذرّ و آن جهانی که خداوند برای فرستادگانش پیمان گرفته است، باشد.
4-رجعت از ضروریّات مذهب شیعه است و از برکات وجود عزیز حضرت مهدی(ع) و روحی له الفداء این، ناچیز توفیق یافتم که کتابی در این مورد تألیف نمایم، که چاپ شده است. برای آشنایی بیشتر در موضوع رجعت از هر جهت و در تمام ابعاد آن، علاقه مندان می توانند به آن کتاب به نام «رجعت یا دولت کریمه خاندان وحی(ع)» مراجعه فرمایند.
5-الاحتجاج، ج 2،‌ ص 316.
6-همان و بحار الانوار،‌ج 94، ص 2.

منبع: خادمی شیرازی، محمّد، (1387)، تحفه امام مهدی، تهران، نشر موعود عصر(عج)، چاپ سوم.

 

 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما
تعجب مجری شبکه منوتو از قدرت نیروهای ویژه حزب الله!
play_arrow
تعجب مجری شبکه منوتو از قدرت نیروهای ویژه حزب الله!
حمله جنگنده های رژیم صهیونیستی به محله اللیلاکی
play_arrow
حمله جنگنده های رژیم صهیونیستی به محله اللیلاکی
شعار مردم بعد از تجمع در میدان فلسطین در واکنش به اتفاقات لبنان: انتقام انتقام!
play_arrow
شعار مردم بعد از تجمع در میدان فلسطین در واکنش به اتفاقات لبنان: انتقام انتقام!
ارتباط مستقیم شبکه سه با لبنان / خبرنگار شبکه سه روی آنتن تلویزیون: اگر سیدحسن نصرالله شهید شده باشد...
play_arrow
ارتباط مستقیم شبکه سه با لبنان / خبرنگار شبکه سه روی آنتن تلویزیون: اگر سیدحسن نصرالله شهید شده باشد...
واکنش آنتونی بلینکن وزیرخارجه ‎آمریکا به اتفاقات ساعات اخیر در لبنان
play_arrow
واکنش آنتونی بلینکن وزیرخارجه ‎آمریکا به اتفاقات ساعات اخیر در لبنان
ضامن سلامت حرکت ملت ایران
play_arrow
ضامن سلامت حرکت ملت ایران
آب خوردن عجیب رییس شورای ریاستی انتقالی هائیتی هنگام سخنرانی در سازمان ملل!
play_arrow
آب خوردن عجیب رییس شورای ریاستی انتقالی هائیتی هنگام سخنرانی در سازمان ملل!
برجام و FATF پوشش‌هایی برای جاسوسی
play_arrow
برجام و FATF پوشش‌هایی برای جاسوسی
نتانیاهو در سازمان ملل باز هم تابلو و نقشه از ایران به نمایش گذاشت!
play_arrow
نتانیاهو در سازمان ملل باز هم تابلو و نقشه از ایران به نمایش گذاشت!
پیام صوتی کودک ایرانی خطاب به امام حسین (ع)
play_arrow
پیام صوتی کودک ایرانی خطاب به امام حسین (ع)
ماجرای عصبانیت رهبر انقلاب از بنی‌صدر از زبان محسن رضایی
play_arrow
ماجرای عصبانیت رهبر انقلاب از بنی‌صدر از زبان محسن رضایی
شنیده شدن صدای تیراندازی در هنگ مرزی منطقه تهلاپ میرجاوه
play_arrow
شنیده شدن صدای تیراندازی در هنگ مرزی منطقه تهلاپ میرجاوه
گزارش یک جنگ
play_arrow
گزارش یک جنگ
مسئول رسانه‌ای حزب‌الله: سیدحسن نصرالله در محل حمله نبوده و در سلامت است
play_arrow
مسئول رسانه‌ای حزب‌الله: سیدحسن نصرالله در محل حمله نبوده و در سلامت است
وحیدی، فرمانده پیشین نیروی قدس سپاه در شبکه خبر: هر فرمانده‌ای شهید می‌شود فرمانده‌ای دیگر به میدان می‌آید
play_arrow
وحیدی، فرمانده پیشین نیروی قدس سپاه در شبکه خبر: هر فرمانده‌ای شهید می‌شود فرمانده‌ای دیگر به میدان می‌آید