گزارش های ساواک و شهربانی رژیم پهلوی از روزهای حماسه در تابستان 1357-(5)

-در ساعت 14/30، جمعیتی حدود 200 نفر ضمن خروج از مسجد عطار بوشهر، تظاهراتی برپا کردند و حدود 7 نفر به دست مأموران دستگیر شدند.
پنجشنبه، 10 اسفند 1391
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
گزارش های ساواک و شهربانی رژیم پهلوی از روزهای حماسه در تابستان 1357-(5)
 گزارش های ساواک و شهربانی رژیم پهلوی از روزهای حماسه در تابستان 1357-(5)

نویسنده: معمصومه مرادپور



 

سه شنبه 1357/5/17- 8 اوت 1978- 3 رمضان 1398

-در ساعت 14/30، جمعیتی حدود 200 نفر ضمن خروج از مسجد عطار بوشهر، تظاهراتی برپا کردند و حدود 7 نفر به دست مأموران دستگیر شدند.
-تلگرافی از سوی آیت الله سید کاظم مرعشی از مشهد درباره وقایع اخیر در اصفهان به آیت الله خادمی مخابره شد.
-در ساعت 15/45، پس از خاتمه مراسم سخنرانی سید احمد پیشوا در مسجد نو شیراز، تظاهراتی با شرکت حدود 500 نفر برپا شد. در این تظاهرات شیشه های سینما مهتاب و یکی از شعب بانک صادرات شکسته شد و حدود 4 نفر به دست مأموران دستگیر شدند.
-از ساعت 21/30 الی 22/30، مراسمی در لار با سخنرانی سید حسین نسابه در مسجد جامع شهر برگزار شد. در پایان ضمن برپایی تظاهرات از سوی حدود 300 نفر، تعدادی از شیشه های چندین شعب بانک صادرات و ملی شکسته شد و حدود 7 نفر دستگیر شدند.
-در پایان امروز، پس از خاتمه مراسم شب هفت یکی از شهدای اصفهان (به نام علی ذاکری) در مسجد فاطمیه حسین آباد، تظاهراتی برپا و شیشه های تعدادی از شعب بانک این استان شکسته شد.

چهارشنبه 1357/5/18-9 اوت 1978-4رمضان 1398

-در ساعت 15، پس از پایان مراسم سخنرانی سید احمد پیشوا در مسجد نو شیراز، تظاهراتی با شرکت حدود 300 نفر برپا شد و حدود 7 نفر دستگیر شدند.
-در ساعت 19/45، شیشه های هتل شاه عباس اصفهان از سوی حدود 15 نفر شکسته و دچار آتش سوزی شد که 9 نفر آنها دستگیر شدند.
-در ساعت 21/30، جمعیتی حدود هزار نفر ضمن خروج از مسجد علوی خرم آباد، تظاهراتی برپا کردند. در این تظاهرات شیشه های چندین ساختمان اداری، حزب رستاخیز و شعب بانک شکسته شد و حدود 17 نفر دستگیر شدند.

پنجشنبه 1357/5/19-10 اوت 1978-5 رمضان1398

-بازار و اکثر مغازه های شیراز تعطیل شد؛ همچنین مأموران انتظامی از ورود مردم به مساجد عتیق و نو این شهر جلوگیری کردند.
-در پی تظاهراتی که از سوی حدود 500 نفر در ایلام برپا شد، خسارت هایی به برخی از سازمان های دولتی وارد گردید.
-در ساعت 15/30، پس از خاتمه مراسم سخنرانی سید احمد پیشوا در مسجد نو شیراز، تظاهراتی با شرکت جمعیتی حدود 8 هزار نفر پا شد. در این تظاهرات حدود 16 نفر شهید و 83 نفر دستگیر شدند (ساواک در گزارش دیگری شمار مجروحین را 25 و آمار شهدا را 3 نفر اعلام کرد.)
-در ساعت 23، جمعیتی حدود 2هزار نفر ضمن خروج از منزل آیت الله خادمی در اصفهان تظاهراتی برپا کردند. در این تظاهرات عده ای مجروح و شهید شدند. در پایان تظاهرکنندگان مجدداً در منزل آیت الله خادمی تجمع کردند.
-اعلامیه ای تحت عنوان «تشیع سرخ» در منزل آیت خادمی در اصفهان توزیع شد.

جمعه 1357/5/20-11 اوت 1978- 6 رمضان 1398

-در پی برپایی چندین تظاهرات در اصفهان، اطلاعیه ای منتشر و در آن از ساعت 20 به بعد حکومت نظامی اعلام شد.
-در پی تظاهراتی که در خیابان ابن سینا اصفهان برپا شد، سه نفر دستگیر شدند.
-در ساعت 10، جلسه ای با حضور حدود 400 نفر از بانوان و سخنرانی خانم بهروزی درباره مسئله حجاب در مسجد قبا در تهران برگزار شد.
-مراسمی با سخنرانی آقای سید عباس ابوترابی در مسجد شاه قزوین برگزار شد و در پایان ضمن برپایی تظاهرات، شیشه های دو شعبه بانک صادرات و ملی، اتاق اصناف و فروشگاه شرکت تعاونی و روستایی این شهر شکسته شد.
-پس از پایان مراسم سخنرانی در مسجد میرزا علی اکبر اردبیل، تظاهراتی برپا و تعدادی از شیشه های چندین شعب بانک و سینما پارس این شهر شکسته شد.
-بنابر گزارش روزنامه اطلاعات، پس از پایان مجالس سخنرانی در تهران، تظاهراتی در چندین نقطه این شهر برپا شد. تظاهرکنندگان شیشه های بیش از 25 شعبه بانک صادرات و 10 شعبه بانک های مختلف، چندین مغازه مشروب فروشی و سینما را شکستند.
-اعلامیه ای با امضای هجده تن از روحانیون شیراز تحت عنوان «استیضاح از رژیم غیر قانونی ایران» منتشر شد.
-اعلامیه ای با انتشار هجده تن از روحانیون شیراز درباره کشتار روزه داران بیگناه در مسجد جامع این شهر و اعلام عزای عمومی روز 1357/5/21، منتشر شد.

شنبه 1357/5/21-12 اوت 1978-7 رمضان 1398

-در ساعت 1 بامداد، تظاهراتی در تهران با شرکت جمعیتی حدود هزار نفر در خیابان تهران نو برپا شد. تظاهرکنندگان ضمن حرکت به سمت میدان شهناز و ژاله، شیشه های چندین شعب بانک و ساختمان اداره مرکزی را شکستند و در پایان با دخالت مأموران متفرق شدند.
-در ساعت یک بامداد، اعلامیه ای با امضای امام خمینی (ره) از سوی افراد ناشناسی در مساجد و منازل خوانسار توزیع شد.
-در پی قتل عام مردم اصفهان، بازاریان این شهر از صبح امروز اعتصاب کردند.
-اعلامیه ای از سوی دانشجویان دانشگاه اصفهان درباره حوادث چند روزه این شهر منتشر شد.
-کلیه اهالی جهرم به منظور همدردی با خانواده های شهدای شهرهای ایران بالاخص شیراز، دست از کار کشیدند.
-بازار تبریز در اعتراض به اقدامات رژیم و کشتار بیرحمانه اش تعطیل شد.
-اعلامیه ای از سوی فرمانداری نظامی اصفهان درباره اخطار نسبت به ساعت حکومت نظامی و ممنوعیت اجتماع بیش از سه نفر، منتشر شد.
-اعلامیه ای با امضای اهالی قم منتشر و توزیع شد. در این اعلامیه از مردم این شهر خواسته شد تا به منظور همدردی با مردم شهرهای مشهد، رفسنجان، همدان، شیراز و اصفهان، روز 22 مرداد را عزای عمومی و تعطیل کنند.
-در ساعت 10/30، تظاهراتی از سوی دانشجویان دانشگاه آذر آبادگان تبریز در محوطه و مقابل دانشگاه برپا شد.
-در ساعت 14/45، پس از پایان مراسم سخنرانی اقای سید جواد هاشمی خاتون آبادی (معروف به جواد هشترودی) به حضور جمعیتی حدود 2 هزار نفر در مسجد امام حسین تهران، تظاهراتی از سوی حدود 600 نفر برپا شد. تظاهرکنندگان ضمن خروج ازمسجد، شعارهایی در حمایت از امام سردادند که در نهایت با دخالت مأموران متفرق شدند.
-اعلامیه ای با امضای «جنبش مسلمانان مبارز» درباره حوادث شیراز و گشودن آتش به روی مردم و شهادت عده ای از اهالی این شهر در حوالی مسجد نو، منتشر شد.
-در ساعت 20، در پی تظاهراتی که در همایونشهر اصفهان برپا شد، حدود 18 نفر دستگیرشدند.

یکشنبه 1357/5/22 -13 اوت 1978-8 رمضان 1398

-در ساعت 1 بامداد، تظاهراتی از سوی جمعیتی حدود هزار نفر در خیابان های تهران نو و میدان های شهناز و ژاله تهران برپا شد. تظاهرکنندگان تعدادی از شیشه های اداره مرکزی برق و یکی از شعب بانک ملی را شکستند و در نهایت با دخالت مأموران متفرق شدند.
-از صبح امروز، کارگران کارخانه کبریت سازی توکلی تبریز دراعتراض به کمی حقوق، دست از کار کشیدند.
-مراسمی با سخنرانی سید عباس ابوترابی در مسجد شاه قزوین برگزار شد و در پایان ضمن برپایی تظاهرات، به تعدادی از بانک ها و مؤسسات دولتی خسارت وارد گردید.
-حدود ساعت 13/30، تظاهراتی با شرکت جمعیتی حدود هزار نفر در اطراف مسجد جامع قم برپا شد. تظاهرکنندگان ضمن سردادن شعار در حمایت از امام و علیه شاه، شیشه های دو شعبه بانک سپه و تهران را شکستند (روزنامه کیهان ساعت برپایی این تظاهرات را 11 صبح اعلام کرد).
-پس از پایان مراسم سخنرانی در شهسوار - استان مازندران- تظاهراتی از سوی حدود 800 نفر برپا شد. در پایان سه نفر از تظاهرکنندگان به شهادت رسیدند.
-پس از پایان نماز جماعت ظهر و عصر، مراسمی با سخنرانی آقای سید عباس ابوترانی در مسجد شاه قزوین برگزار شد. در پایان ضمن برپایی تظاهرات، شیشه های چندین شعبه بانک و فروشگاه ارتش و... شکسته شد. در این تظاهرات یک نفر به شهادت رسید و حدود 21 نفر دستگیر شدند.
-در ساعت 14/15، مراسمی در تهران با حضور حدود 5 هزار نفر و سخنرانی آقای صانعی در مسجد جامع برگزار شد. در پایان حدود هزار نفر ضمن حرکت به سمت مسجد
شاه، تظاهراتی برپا کردند و شعارهایی در حمایت از امام و علیه رژیم سردادند.
-اعلامیه ای با امضای «مردم مبارز اصفهان» منتشر و توزیع شد.
-«جامعه روحانیت اهواز» در اطلاعیه ای با امضای هجده نفر از روحانیون منطقه به مناسبت حادثه روز 20 مرداد و دستگیری آقای گلسرخی، برخورد قهر آمیز مأموران نظامی و انتظامی کشور را در برابر مردم محکوم کرد.
-اعلامیه ای از سوی فرمانداری نظامی اصفهان منتشر شد که به لزوم دریافت تعهد از فرمانداری این استان برای برگزاری نماز جماعت اشاره داشت.
-تعدادی از مغازه های بازار و خیابان های شیراز تعطیل بود؛ همچنین در پی تعطیلی مساجد این شهر، نماز جماعت برگزار نشد.
-اعتصاب و تعطیلی کلیه مغازه های جهرم همچنان ادامه داشت.
-بازار کاشان در اعتراض به کشتار رژیم در برخی از شهرهای ایران تعطیل بود و روحانیون این شهر از برگزاری نماز جماعت خودداری کردند.
-به گزارش روزنامه رستاخیز، در ساعت 17، تظاهراتی از سوی عده ای از جوانان زیر 20 سال، در دروازه ری کاشان برپا شد که با دخالت مأموران متفرق شدند.
-در ساعت 18/20، تظاهراتی از سوی حدود 200 نفر در مسجد صاحب الزمان واقع در خیابان شاهرخ تهران برپا شد. جمعیت تظاهرکننده ضمن سردادن شعار در حمایت از امام، از مسجد خارج شدند و به تعدادی از خیابان ها رفتند. در این تظاهرات شیشه های چندین شعبه بانک شکسته شد.
-از ساعت 20/30 الی 1/30 روز 1357/5/23، تظاهراتی از سوی جمعیتی حدود 3 هزار نفر در میدان توکلی تهران برپا شد و در پایان حدود 34 نفر دستگیر شدند.
-در ساعت 21/14، بر اثر وقوع انفجار در رستوران خان سالار واقع در میدان آرژانتین تهران- که یکی از اماکن اجتماع امریکاییان به شمار می رفت- حدود 25 نفر مجروح شدند. عامل این انفجار «گروه توحیدی صف» بود که در همین روز با انتشار اطلاعیه ای، مسئولیت این انفجار را به عهده گرفت (به گزارش روزنامه آیندگان، بر اثر انفجار یک عدد بمب در رستوران خان سالار تهران در روز 1357/5/21، حدود 10 امریکایی و 45 غیر امریکایی مجروح شدند).
-در ساعت 21/30، آقای الهی در مسجد امام علی واقع در خیابان سبلان تهران سخنانی ایراد کرد وپس از آن مراسم دیگری با حضور جمعیتی حدود 3 هزار نفر و سخنرانی آقای محمد جواد منطقی در مهدیه - مقابل مسجد مزبور- برگزار شد. در پایان ضمن برپایی تظاهرات و سردادن شعار در حمایت از امام و علیه رژیم، شیشه های یکی از شعب بانک صادرات شکسته شد.
-در ساعت 22/15، مراسمی در تهران با حضور جمعیتی حدود 4 هزار نفر و سخنرانی آقای رضا اصفهانی در مسجد قبا برگزار شد. در پایان این مراسم، حدود 300 برگ اعلامیه درباره نحوه ساختن مواد آتش زا، وقایع اخیر اصفهان و 15 شعبان در میان جمعیت توزیع شد.
-در ساعت 23/15، تظاهراتی با شرکت حدود 80 نفر در خیابان ری تهران برپا شد.
منبع: نشریه 15 خرداد، شماره 16.

 

 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.