گزارش های ساواک و شهربانی رژیم پهلوی از روزهای حماسه در تابستان 1357-(12)

-در ساعت 14/35، تظاهراتی در تهران با شرکت حدود 500 نفر در خیابان قصرالدشت برپا شد. تظاهرکنندگان ضمن سردادن شعار علیه رژیم و شکستن تعدادی از شیشه های یکی از شعب بانک صادرات، با دخالت مأموران متفرق و 3
پنجشنبه، 10 اسفند 1391
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
گزارش های ساواک و شهربانی رژیم پهلوی از روزهای حماسه در تابستان 1357-(12)
گزارش های ساواک و شهربانی رژیم پهلوی از روزهای حماسه در تابستان 1357-(12)

نویسنده: معمصومه مرادپور



 

شنبه 1357/6/11- 2 سپتامبر 1978- 28 رمضان 1398

-جامعه روحانیت اهواز اعلامیه ای درباره برگزار شدن مراسم عید فطر منتشر کرد.
-در ساعت 14/35، تظاهراتی در تهران با شرکت حدود 500 نفر در خیابان قصرالدشت برپا شد. تظاهرکنندگان ضمن سردادن شعار علیه رژیم و شکستن تعدادی از شیشه های یکی از شعب بانک صادرات، با دخالت مأموران متفرق و 3 نفر دستگیر شدند.
-پس از خاتمه مراسم سخنرانی اقایان عبدالمجید بنایی و عباس سعیدی با حضور جمعیتی حدود 5 هزار نفر در مسجد جامع تبریز، تظاهراتی برپا شد و حدود 50 نفر دستگیر شدند.
-در ساعت 15، تجمعی از سوی حدود 350 نفر در خیابان امیری تهران برپا شد. اجتماع کنندگان قصد حمله به سینما جی را داشتند که با دخالت مأموران متفرق و 3 نفر دستگیر شدند.
-در ساعت 23/30، جمعیتی حدود 4 هزار نفر ضمن خروج از مسجد سیمان شهر ری، تظاهراتی برپا کردند. تظاهرکنندگان شیشه های یکی از شعب بانک صادرات و کامیون متعلق به شهرداری را شکستند و در پایان حدود 5 نفر دستیگر شدند.

یکشنبه 1357/6/12- 3 سپتامبر 1978- 29 رمضان 1398

-حجت الاسلام شیخ محمد مفیدی ملکی، از روحانیون شاهرود درگذشت؛ و در ساعت 3بامداد در پی انتقال جنازه به غسالخانه، تظاهراتی برپا شد. تظاهرکنندگان شیشه های سینما مولن روژ، بانک سپه و دو شعبه بانک صادرات را شکستند و در نهایت با دخالت مأموران متفرق شدند (به گزارش روزنامه کیهان، حدود ساعت 3 بامداد سینما مولن روژ شهر شاهرود بر اثر انفجار خسارت سنگینی دید. همچنین شیشه های دو شعبه بانک صادرات و سپه این شهر از سوی افراد ناشناسی شکسته شد).
-در پی خواسته آیت الله محلاتی از مردم شیراز درباره تعطیلی و اعلام عزای عمومی به مناسبت شهدای شهرهای مشهد، تهران، شوشتر و قم، این شهر به کلی تعطیل شد.
-عده ای از زنان و دختران کاشان ضمن خروج از مسجد حبیب بن موسی (ع) اقدام به برپایی
تظاهرات کردند.
-در پی تظاهراتی که در تبریز برپا شد، حدود 8 نفر دستگیر شدند.
-در ساعت 22/40، تظاهراتی در آران- استان اصفهان- با شرکت جمعیتی حدود 500 نفر برپا شد و حدود 6 نفر دستگیر شدند.

دوشنبه 1357/6/13- 4سپتامبر 1978- 1شوال 1398

-نماز عید فطر به امامت سید صادق روحانی و با شرکت جمعیتی حدود 3 هزار نفر در قم برگزار شد و در پایان ضمن برپایی تظاهرات، چند شعبه بانک و یک اتومبیل به آتش کشیده شد. در این تظاهرات عده ای مجروح و عده ای شهید شدند.
-در ساعت 8/30، مراسم نماز عید فطر با حضور جمعیتی حدود 3 هزار نفر به امامت سید احمد پیشوا در مسجد نو شیراز برگزار شد. پس از خاتمه نماز، این عده به منظور استماع سخنرانی آیت الله عبدالحسین دستغیب، به مسجد جامع این شهر رفتند و به حاضران در مسجد پیوستند. در پایان تظاهراتی از سوی جمعیتی حدود 15 هزار نفر برپا شد (روزنامه آیندگان آمار تظاهرکنندگان را 180 هزار نفر اعلام کرد).
-صبح امروز مراسم نماز عید فطر با حضور جمعیتی حدود 3 هزار نفر در مسجد جامع فسا برگزار شد و در پایان ضمن برپایی تظاهرات، 4 نفر از تظاهرکنندگان مجروح شدند.
-صبح امروز مراسم نماز عید فطر و سخنرانی آقای سید حسین جزایری در خرم آباد، تظاهراتی با شرکت حدود 10 هزار نفر در این شهر برپا شد. تظاهرکنندگان ضمن حرکت به سمت گورستان این شهر برای شهدای هشتم ماه رمضان عزاداری کردند و در ادامه به خیابان های شهر آمدند و شیشه های چندین شعب بانک، ادارات کشاورزی و اوقاف و... را شکستند و در نهایت با دخالت مأموران متفرق و حدود 3 نفر دستگیر شدند.
-صبح امروز پس از پایان مراسم نماز عید فطر در مسجد جامع ایلام، جمعیتی حدود 5 هزار
نفر ضمن خروج از مسجد تظاهراتی برپا کردند. در این تظاهرات شیشه های یکی از شعب بانک ملی، خانه فرهنگیان، دادگستری و... شکسته شد و 3 نفر به شهادت رسیدند.
-صبح امروز پس از پایان مراسم نماز عید سعید فطر به امامت دکتر محمد مفتح با حضور جمعیتی حدود 12 هزار نفر در نیاوران (تهران) برگزار شد و در ساعت 10، پس از خاتمه مراسم سخنرانی آقایان دکتر مفتح و دکتر باهنر، حدود 13 الی 14 هزار نفر ضمن حرکت به سمت جنوب تهران، اقدام به برپایی راهپیمایی کردند. شمار این جمعیت در طول مسیر به سمت جنوب شهر، به بیش از صد هزار نفر رسید. منابع خارجی، این راهپیمایی را بزرگ ترین دمونستراسیون مردم ایران علیه حکومت پهلوی تا آن زمان خواندند.
-صبح امروز مراسم نماز عید فطر با حضور جمعیتی حدود 50 هزار نفر در کرج برگزار شد. در پایان ضمن برپایی تظاهرات، شیشه های سینما آتلانتیک، کاخ و یکی از شعب بانک صادرات شکسته و دو باب مغازه مشروب فروشی به آتش کشیده شد. در این تظاهرات دو نفر به شهادت رسیدند.
-به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، در امروز تظاهراتی از سوی حدود 150 نفر از دانشجویان ایرانی در خیابان های پایتخت هند برپا شد. تظاهرکنندگان ضمن سردادن شعار، خواستار برکناری محمدرضا پهلوی بودند.
-روزنامه خراسان: «دستور آزادی آیت الله آقای حاج سید حسن قمی پس از 13 سال که از مشهد به کرج تبعید شده بود، به ایشان اعلام شد.»

سه شنبه 1357/6/14- 5 سپتامبر 1978- 2 شوال 1398

-بنابر گزارش ساواک در شهرهای ایران، شماری از فرهنگیان، کارمندان، کارگران و... در اعتراض به کمی حقوق و مزایا دست به اعتصاب زدند.
-تظاهراتی از سوی جمعیتی حدود 6 هزار نفر در اردکان- استان یزد- برگزار شد. در این تظاهرات مردم نام برخی از خیابان ها را به روح الله خمینی و علی شریعتی و نام برخی از میادین را به 15 خرداد و 19 دی تغییر دادند.

چهارشنبه 1357/6/15- 6سپتامبر 1978- 3 شوال 1398

-در ساعت 4/25، در حمله سازمان چریک های فدایی به یکی از مقرهای گارد شهربانی واقع در عشرت آباد تهران، یک سرباز کشته شد.
-امام خمینی در پیامی به ملت ایران با تبریک عید فطر از مردم خواستند تا نهضت خود را ادامه دهند و هرگز سستی به خود راه ندهند که با امید به خدا پیروزی و سرافرازی نزدیک است.
-«نهضت کارگران مسلمان کاشان» با انتشار اعلامیه ای، روز 16 شهریور را تعطیل و عزای عمومی اعلام کردند.
-پس از اینکه سفارت امریکا شایعه اتهام این کشور در مشارکت تظاهرات و مخالفت های اخیر ایران را شنید، در ابلاغیه ای به کنسول های خود در ایران نوشت: «هر جا مقتضی باشد، در بحث های خود اعلام کنید که: 1. روابط ایران و امریکا عالی است... 2. قدرت ما قدرت ایران است و قدرت ایران، قدرت ماست. 3. آرزوی امریکا این است که اسلام از لحاظ اقتصادی و نظامی قوی باشد... 4. امریکا از خط مشی دموکراتیک کردن شاه... استقبال کرده است... 5. پادشاهی یک نهاد بسیار مهم در ایران است و به نظر ما شاه مناسبت ترین فرد برای رهبری مردم به سوی سیستم دموکراتیک است. 6. ...».

پنجشنبه 1357/6/16- 7 سپتامبر 1978- 4 شوال 1398

-حدود ساعت 7/30، تظاهراتی در تهران با شرکت جمعیتی حدود 2 هزار نفر در منطقه قیطریه برپا شد. در ساعت 10/30، تعداد تظاهرکنندگان در تقاطع خیابان کوروش کبیر و بلوار پهلوی حدود 10 هزار نفر بود. همچنین در همین زمان تظاهرات دیگری از سوی جمعیتی حدود 10 هزار نفر در میدان ونک و از سوی حدود 2 هزار نفر در میدان ژاله تهران برپا شد. گروه های تظاهر کننده پس از ملحق شدن به یکدیگر که جمعیتی حدود 40 هزار نفر بودند، به سمت میدان شهیاد (میدان آزادی) تهران حرکت کردند.
-آیت الله بهاء الدین محلاتی با انتشار اعلامیه ای موقعیت سیاسی و اقتصادی ایران را تحلیل کرد.
-بنابر گزارش ساواک، بازار و اکثر مغازه های شهر ها و استان های ایران تعطیل بودند.
-عده ای از روحانیون تهران با انتشار اعلامیه ای، از مردم خواستند که به منظور بهانه ندادن به دست حکومت، از آمدن به خیابان ها خودداری نمایند.
-در ساعت 12، در پی برپایی تظاهراتی که با شرکت جمعی حدود 700 نفر در کاشان برپا شد و به مجروح شدن دو نفر از تظاهرکنندگان منجر گردید، شورای تأمین تشکیل و وضعیت زرد در این شهر اعلام شد.
-حدود ساعت 14/30، عده ای بیش از 400 نفر ضمن اجتماع در مقابل فاطمیه خرم آباد و سردادن شعار در حمایت از امام و علیه رژیم تظاهرات برپا کردند که در نهایت با دخالت مأموران متفرق شدند. سپس اجتماعی با حضور حدود 2 هزار نفر در گورستان این شهرستان بر پا شد. اجتماع کنندگان ضمن حرکت به سمت شهر تظاهراتی برپا کردند که بار دیگر با دخالت مأموران متفرق شدند. در این تظاهرات یکی از زنان به همراه فرزندش مجروح شدند.
-حدود ساعت 19، دکتر سید محمد حسینی بهشتی در حضور جمعیتی حدود 3 هزار نفر در انتهای خیابان آیزنهاور و در کنار میدان شهیاد تهران، قطعنامه ای را در 10ماده قرائت نمود. آزادی کلیه زندانیان سیاسی، برقراری حکومت اسلامی به رهبری امام، بررسی دانشگاه ها و وضعیت دانشجویان و... از مواد این قطعنامه بود.
-پس از راهپیمایی بزرگ امروز تهران، مقامات رژیم شاه تصمیم گرفتند در پایتخیت ویازده شهر دیگر حکومت نظامی اعلام کنند.
-در ساعت 19/50، تظاهراتی از سوی حدود 200 نفر در مسجد سیلمان برپا شد. تظاهرکنندگان ضمن سردادن شعار در حمایت از امام زمان و علیه رژیم، شیشه های یکی از شعب بانک صادرات این شهر را شکستند و حدود 23 نفر دستگیر شدند.
-در پایان امروز، دولت ایران با انتشار اعلامیه ای، برقراری حکومت نظامی را برای مدت 6 ماه در شهرهای کرج،‌ قزوین، قم، مشهد، تبریز، اهواز، آبادان، اصفهان، شیراز، کازرون و جهرم اعلام کرد.
-تظاهراتی از سوی حدود 200 نفر از دانشجویان ایرانی علیه رژیم شاه در مرکز شهر لس آنجلس امریکا برپا شد. همچنین در پی تظاهراتی که هفته گذشته در ایالت متحده برپا شده بود، حدود 171 نفر به دست پلیس دستگیر شدند.
منبع: نشریه 15 خرداد، شماره 16.

 

 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.