اسطوره ی قرن بیستم

بعد از نبرد من به تقریر هیتلر، کتاب پرفروش آلفرد رُزنبرگ Der Mythus des 20. Jahrhunderts (1930) جزو نکته پردازانه ترین برداشتها از جهان - بینی ناتزی محسوب می شد. رُزنبرگ (1946-1893) مناصب مهمی را
يکشنبه، 18 فروردين 1392
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
اسطوره ی قرن بیستم
اسطوره ی قرن بیستم

نویسنده: آلفرد رُزنبرگ
مترجم: کامبیز گوتن



 

مقدمه

اسطوره ی قرن بیستم(* )

فرانکلین لوفان باومر:
بعد از نبرد من به تقریر هیتلر، کتاب پرفروش آلفرد رُزنبرگ Der Mythus des 20. Jahrhunderts (1930) جزو نکته پردازانه ترین برداشتها از جهان - بینی ناتزی محسوب می شد. رُزنبرگ (1946-1893) مناصب مهمی را در دولت ناتزی و همچنین سردبیری معروف ترین روزنامه و ماهنامه ناتزی را بر عهده داشت.
همه مبارزات عصر حاضر برای کسب قدرت، بازتابهایی بیرونی هستند از یک فروپاشی درونی. همه سیستمهای دولتی از سال 1914 به این طرف دیگر بر سر پا نمی باشند، همچنان که نگرشهای جهانی و ارزشهای اجتماعی، کلیسایی و فلسفی نیز سرنگون شده اند. هیچ شالوده والا، هیچ اندیشه بالایی وجود ندارد که بر زندگی مردم، بی اینکه با مزاحمت و مانعی برخورد نماید، حاکم باشد. گروه علیه گروه مبارزه می کند، حزب علیه حزب، ارزشهای ملی علیه تکالیف بین المللی، امپرایالیسم کرخت و بی حس علیه صلح گرایی دامن گستر، بودجه امور مالی با تور و تله هایی که دارد دولتها و مردم را به دام می کشد، اقتصاد به حالت خام و ابتدایی برگشته، و زندگی دَمارش درآمده است.
جنگ جهانی به هنگامی درگرفت که انقلابی در همه عرصه ها آغاز شده بود؛ و این جنگ به این واقعیت اسف بار گواهی می داد. موقعی ای که میلیونها انسان هستی خود را فدا می کردند این فداکاری به نفع قدرتهایی تمام می شد که به خاطر نیروهائی ضد آنها ارتشها حاضر بودند جان ببازند. این هلاک شدگان جنگ، همانا قربانیان فاجعه عصری می باشند که در آن ارزشی برجای نمانده بود، ولی در عین حال این را هم باید گفت که آنها... شهدای روزگاری نو هستند و ایمانی تازه.
خونی که جان از آن برفت دگرباره زنده می گردد. زیر علامت رازگونه آن یاخته- ساختاری از روح آلمانی در حال نضج گرفتن است. حال و گذشته به ناگهان مفهوم تازه ای به خود گرفته، و برای آینده تکلیفی تازه تعیین شده است. تاریخ و تلاش آینده، دیگر به مفهوم مبارزه طبقه ای علیه یک طبقه دیگر، به معنای دُگم کلیسایی بر ضدمرامهای غیردینی، نیست؛ بلکه مفهومش جدا کردن قاطعانه خون از خون، نژاد از نژاد، و مردم از دیگر مردمان، است. و این یعنی: جدال ارزش جان و روان علیه روح و روانی که از خمیره ای واحد نیست.
تفسیر نژادی از تاریخ، همانا ژرف اندیشی بی شبهه ای است که به زودی برملاء خواهد شد. انسانهای وارسته ای، از هم اکنون، در خدمت آن هستند، و به تلاش مشغول. مردان ورزیده، در آینده ای نه چندان دور، قادر خواهد بود که عمارت جهان را بر مبنای طرحی که ریخته شده است کامل سازند.
ولی ارزشهای نژادگرایانه جان که نیروهای محرکه ای در پس این طرح جهانی هستند، هنوز برشناخته کامل نمی باشند. جان یعنی نژاد، اگر از درون دلمان بدان نگاه بیندازیم. و برعکس چنانچه از بیرون بدان بنگریم، نژاد همانا چادر و پوشینه ای است از برای جهان.
به جنب و جوش واداشتن جان و برانگیختن مِهرش به نژاد بدین معناست که آن را به عنوان بالاترین همه ارزشها قبولش داریم، و تحت سیطره ای از لحاظ مراتب ارگانیک تعیین کنیم که جایگاه ارزشهای دیگر چیست، چه در دولت، چه در هنر، و چه در دین؛ و این است وظیفه سنگین عصر ما: خلق کردن نوع جدیدی از انسان از یک اسطوره هستی نوین. برای انجام چنین وظیفه ای سنگین، هم همت لازم است و هم شهامت، همت و شهامتِ هر فرد، همت و شهامت تمامی نسلی که رو به قوام گرفتن است، آری، حتی آن نسلهایی که پس از ما روی به جهان خواهند آورد. چه، آشفتگی و آشوب هیچگاه توسط ترسویان فرونشانده نمی شود، و دنیای نوین هرگز به دست ضعیفان ساخته نمی گردد. هر آنکس که عزم پیش رفتن دارد می باید که پلهای پشت سرش را منهدم سازد. هر آن کس که عزم سفر دور و دراز دارد می باید جمله اثاث قدیمی خانه اش را در پس سر رها کند. هر آنکس که گام در راه تعالی برمی دارد می باید فکر آرمانهای کم اهمیت تر را هم از سر بدر کند. انسانی را که به زودی رایش سوم میهنش خواهد بود، در مقابل همه شکلها و سؤالاتی که برایش پیش آیند، تنها یک جواب کافی خواهد بود: من به انجام این کار مصمم هستم!
امروزه و هم اکنون ایمان تازه ای بیدار می شود: اسطوره خون، باور به اینکه دفاع کردن از خون همانا دفاع کردن از سرشت آسمانی انسان است: ایمانی که مظهرش را در روشن ترین معرفت می یابیم، آگاهی به اینکه خون نوردیک(یا آریایی] ترجمان رازی است که بر شیوه های قدیمی چیره گردیده و آنها را از جایگاهشان برانداخته است.
... اروپای ژرمانیک، درخشان ترین ایده آل مردانگی را بر جهان ارمغان نموده است: تعلیم ارزش شخصیت به عنوان بُن پایه تمامی اخلاق، چکامه ای پرشور در مدح والاترین ارزشهای خصلت نوردیک، در ستایش آزادی وجدان و شرافت... .
این معرفت همانا شالوده ای است برای جهان-بینی تازه، برای یک تئوری نوین و کهن سال دولت، اسطوره ای است از احساسی تازه نسبت به زندگی، که تنها آن قادر است توان مان دهد تا حکومت غصبی سُفلگان را از میان براندازیم و اخلاق ممتازی را بیافرینیم که در تمامی اقشار حیات نفوذ داشته باشد.
حیات یک نژاد، یک قوم، همچو فلسفه نیست که به طور منطقی تکامل یابد، جریانی هم نیست که به موجب قانون طبیعی ظهور پیدا کند، بلکه نشانگر سنتزی است عرفانی، فعالیتی از روح که نه می توان با استدلالهای عقلانی توضیحش داد، و نه با تجزیه و تحلیل علتها و معلولها فهم درستی از آن حاصل کرد... در تحلیل نهایی هر فلسفه ای که به فراسوی عرصه نقد خردگرایانه صوری راه بگشاید دیگر آنقدرها معرفت نیست، که یک تصدیق و تأیید راسخ است؛ یک تصدیق معنوی و تأیید نژادی، تصدیق ارزشهای شخصیت و تأیید خمیرمایه آدمی است.
نه تاریخ و نه ناتوانیهای قهرمانان مان، هیچ یک، نباید نادیده انگاشته شوند، بلکه لازم است عناصر جاویدان اسطوره ای که در مقامی بالاتر از آنها قرار دارند شناخته شده و روشن گردند. در این صورت است که شاهد ظهور سَلسله ای از روحهای بزرگ خواهیم شد: اودینOdin، زیگفریدSiegfried ، ویدوکیندWidukind ، فردریک دومFredrick II( از سلسله هوهن اشتافِنHohenstaufen )، اکهارتEckhart ، فوگل و ایدهVogelweide ، لوترLuther ، فردریک کبیر، باخ، گوته، بتهوون، شوپنهاور، بیسمارک... . در خدمت این ارزش گذاری نوین درآمدن، همانا مأموریتی است برای آموزشگاههای رایشی(Reich ) که در حال تکوین است. این عظیم ترین کار در دو دهه آینده است، اگر نخواهیم بگوییم یگانه تکلیف، که این ارزش گذاری را بر همه ژرمنها مسلم و کاملاً بدیهی سازد. ولی آموزشگاهها هنوز انتظار آموزگار بزرگی را می کشند که تاریخ آلمان را به نیت بزرگداشت آلمان آتی تعلیم دهد. چنین آموزگاری موقعی ظهور خواهد کرد که اسطوره تبدیل به زندگی بشود.

پی نوشت ها :

*From Alferd Rosenberg: Der Mythus des 20. Juhrhunderts, pp: 1-2, 114-15, 117-18, 629. copyright 1930 by Hoheneichen Verlag. My translation from the 1936 edition(منظور ترجمه انگلیسی این اثر توسط لو- فان- باومر است). The German interests in the United states copyright in this work were vested in the Alien Property Custodian in 1942, Pursuant to law. The Use of this material is by permission of his sucessor, the Attorney General of the United States, in the public interest under license NO. JA-1464.

منبع: فرانکلین، لوفان باومر؛ (1389)، جریان های اصلی اندیشه غربی جلد دوم، کامبیز گوتن، تهران، انتشارات حکمت، چاپ دوم، 1389.

 

 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.