یوونتوس سومین تیم پرافتخار قاره سبز

یکی از بزرگترین تیم های ایتالیایی، یوونتوس است. یوونتوس در سراسر جهان طرفداران زیادی دارد. این تیم راه راه پوش همواره از امیدهای مسلم قهرمانی است. شهر تورین دارای ۲ تیم مطرح دنیا است که یکی تورینو و دیگری
چهارشنبه، 4 ارديبهشت 1392
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
یوونتوس سومین تیم پرافتخار قاره سبز
یوونتوس سومین تیم پرافتخار قاره سبز

 





 
یکی از بزرگترین تیم های ایتالیایی، یوونتوس است. یوونتوس در سراسر جهان طرفداران زیادی دارد. این تیم راه راه پوش همواره از امیدهای مسلم قهرمانی است. شهر تورین دارای ۲ تیم مطرح دنیا است که یکی تورینو و دیگری یوونتوس می باشد و طرفداران افراطی آن حساسیت ویژه ای روی تیم های مورد علاقه خود دارند
.
یوونتوس از مشهورترین باشگاه های تاریخ فوتبال ایتالیا و جهان است. به این باشگاه لقب «بانوی پیر» داده اند. یوونتوس واژه ای لاتین است به معنای جوانی و بیانکونری واژه ای است ایتالیایی به معنای سیاه و سفید.

تاریخچه

یکی از بزرگترین تیم های ایتالیایی، یوونتوس است. یوونتوس در سراسر جهان طرفداران زیادی دارد. این تیم راه راه پوش همواره از امیدهای مسلم قهرمانی است. شهر تورین دارای ۲ تیم مطرح دنیا است که یکی تورینو و دیگری یوونتوس می باشد و طرفداران افراطی آن حساسیت ویژه ای روی تیم های مورد علاقه خود دارند. بدون چشیدن طعم شکست نمی توان از طعم دلپذیر پیروزی لذت برد. یوونتوس بیش از هر تیم دیگری در دسته اول ایتالیا موفق ظاهر شده اما در ازای کسب ۲۷ عنوان قهرمانی، به همین میزان طعم تلخ ناکامی را چشید و به همین دلیل از اوایل دهه ۳۰ تا امروز هرگز هدف خود را برای رسیدن به پیروزی از دست نداده است. لیگ دسته اول ایتالیا سال ۱۹۲۹ تأسیس شد و یوونتوس طی ۳۰ سال اول تنها ۲ بار به قهرمانی رسید. این تیم در فصل ۱۹۳۱ ۱۹۳۰ به قدرتی در فوتبال ایتالیا تبدیل شد. بازیکنانی همچون لوئیز مونتی، ریموند اورسی و رناتو سزارینی در زمان مربیگری کارلو کارکانوی افسانه ای، یوونتوس را ۵ سال پیاپی به قهرمانی رساندند. مرگ غم انگیز ادواردو آنیلی، مالک یوونتوس در تابستان ۱۹۳۵ پایان اولین دوره طلایی یوونتوس بود. قهرمانانی که ۵ سال قبل مهره های اصلی این تیم به شمار می آمدند ناگهان تبدیل به بازیکنانی پا به سن گذاشته شدند و تیم هایی مثل بولونیا و تورینو در ۱۳ فصل بعد، قدرت های جدید فوتبال این کشور را تشکیل دادند. مرگ آنیلی باشگاه را با مشکلات مالی فروانی مواجه کرد و به همین دلیل مسئولان این باشگاه به فکر پرورش جوانان افتادند. بدین ترتیب بازیکنان زیادی از جمله آلفرد وفونی و پی یرو راوا نام وآوازه ای برای خود پیدا کردند. یوونتوس نتوانست طی ۱۳ سال به قهرمانی برسد اما همواره در میان ۵ تیم برتر ایتالیایی جای داشت.
مونتی در ۳۹ سالگی بازنشسته شد. در حالی که یوونتوس برای رسیدن به رده های بالایی جدول تلاش می کرد، این تیم افسانه ای تورینو بود که پس از جنگ جهانی دوم در لیگ ایتالیا مطرح شد. سانحه هوایی ناگوار سوپرگا در ۴ می ۱۹۴۹ ایتالیا را از یکی از بزرگترین تیم های تاریخ خود محروم کرد. اثرات این فاجعه بر روی تورینو بیش از حد تصور بود. این تیم از آن زمان تنها یک بار موفق شد به قهرمانی لیگ برتر برسد. در عوض یوونتوس در آن سال قهرمان شد، فصل بعد در رده سوم قرار گرفت و در سال ۱۹۵۲ مجدداً قهرمان شد. پس از آنکه یوونتوس از نظر تعداد قهرمانی به «جنوا» رسید یک دوران ناکامی دیگر آغاز شد.
به نظر می رسید بازیکنانی مانند جان هنسن، ارمز موچینلی و جیام پی یرونیپرتی که در قهرمانی یوونتوس برای نهمین بار نقش مهمی داشتند عطش خود را برای پیروزی از دست داده اند. اینتر با پذیرفتن سیستم «جورجیو فونی» توانست ۲ سال متوالی به قهرمانی دسته اول ایتالیا دست یابد و یوونتوس را به رده دوم جدول پایین بکشد. سال ۱۹۵۴ به دنبال استعفای جیانی آنیلی، رئیس یووه، هنسن و پارولا باشگاه را ترک کردند. یوونتوس در آن سال تا مکان هفتم جدول سقوط کرد. سال بعد اوضاع بدتر شد و یووه در حالی فصل را به پایان رساند که فقط ۷ امتیاز تا سقوط فاصله داشت.

بازگشت

یک سال دیگر طول کشید تا مجدداً شانس به یوونتوس روی آورد. این تیم سرانجام در سال ۱۹۵۸ با تلاش ۳ مهاجم شاخص خود یعنی یونیپرتی، جان چارلز، عمرسیوری مجدداً به قهرمانی رسید. یووه در سال ۱۹۶۱ دوازدهمین قهرمانی خود را جشن گرفت. این تیم تحت مربیگری لیوییسا بروچیچ و رناتو سزارینی به ۳ قهرمانی رسید. یونیپرتی نماد یوونتوس بعد از انجام ۴۴۴ بازی بازنشسته شد و قهرمان شکست ناپذیر ایتالیا در مکان دوازدهم جدول جای گرفت، در ۲ فصل بعدی پائولو آمارال و مونز گلیو مربیگری یوونتوس را برعهده گرفتند و با وجودی که این تیم در مکان های دوم و چهارم جدول قرار گرفت اما هر ۲ مربی از کار برکنار شدند. هر چند بازیکن آرژانتینی هم مدت زیادی در یوونتوس نماند و تابستان سال ۱۹۶۴ با روی کار آمدن «هرپیو توهرا» این تیم را ترک کرد. در اولین فصل حضور هررا سیوری تنها ۱۵ بار بازی کرد و به همین دلیل تصمیم گرفت به ناپولی برود. هررا در سال ۱۹۶۷ به همراه یوونتوس به قهرمانی لیگ دست یافت. ۴ سال بعد تمام تلاش باشگاه صرف استخدام بازیکنان جدید شد اما در زمان مربیگری آرماندو پیکی جوان در سال ۱۹۷۱ بود که یووه تبدیل به یک قطب فوتبال شد. فرانکو کوزیو، روبرتو بته گا، فابیو کاپلو و لوچیانو اسپینوزی به تیم پیوستند و در کنار بازیکنانی مثل جوزپه فورینو، پیترو آناستازی، آنتونیو کوکورد و فرانچسکو مورینی شالوده تیم اول را ریختند. متأسفانه پیکی نتوانست ثمره تلاش های خود را ببیند و فصل بعد جای خود را به سستمیر ویچپالک داد. در آن سال یوونتوس به اولین قهرمانی از مجموع ۷ قهرمانی طی ۱۱ سال دست یافت.

سقوط دوباره

پس از دوران موفقیت آمیز اواخر دهه ۷۰ و اوایل دهه ۸۰ طولانی ترین دوران ناکامی یوونتوس بعد از جنگ آغاز شد. جووانی تراپاتونی بعد از ۱۱ سال مربیگری قهرمانی در جام باشگاه های اروپا و ۶ بار قهرمانی در لیگ، یوونتوس را ترک کرد. پس از مدت کوتاهی میشل پلاتینی، اعجوبه فرانسوی جای او را گرفت. زمانی که میلان با سرمایه سیلویو برلوسکنی بار دیگر به قطبی در فوتبال ایتالیا و اروپا تبدیل می شد بانوی پیر با حسرت شاهد قدرت گرفتن این تیم بود. در آن زمان یوونتوس امیدوار بود دینوزوف اسطوره ای در نقش یک ناجی ظاهر شود. هر چند وی در فصل ۱۹۹۵ ۱۹۸۹ تنها توانست به جام یوفا و جام حذفی ایتالیا دست یابد. سال بعد دینوزوف جای خود را به لوئیجی مایفردی داد و لوکادی مونتز امولو به عنوان معاون رئیس باشگاه انتخاب شد. اگر میلان، آریگو ساچی را داشت، مونتز مولو را می شد «ضدساچی» یوونتوس نامید.

یوونتوس دهه ۹۰

پس از جام جهانی ۱۹۹۰ بازیکنان جدیدی مانند توماس هسلر آلمانی و روبرتو باجو بازیکن محبوب ایتالیایی به یوونتوس پیوستند. هر چند در پایان یک فصل ناموفق یوونتوس در مکان هفتم جدول قرار گرفت و جواز حضور در جام باشگاه های اروپا را نیز از دست داد. حتی بازگشت زوج تراپاتونی یونیپرتی هم نتوانست قدرت میلان را کاهش دهد. رؤسای یوونتوس به دنبال کسب افتخارات بیشتری بودند و به این ترتیب مارچلو لیپی وارد کار شد. رسیدن لیپی در سال ۱۹۹۴ با سقوط میلان هم زمان بود. آنجلو پروتزی، یورگن کوهلر، آندریاس مولر، دیوید پلات و فابریتزیو راوانلی از ستارگان این تیم بودند. دوران شکست ناپذیری میلان به پایان رسید و لیپی آنقدر زیرک بود که با آمیختن مهارت های باجو با قدرت جیان لوکا ویالی یوونتوس را به جایگاه شایسته اول ایتالیا بازگرداند. ۴ سال بعد، یووه در بازی های داخلی و خارجی موفق ظاهر شد و در ۱۹۹۶ برای دومین بار به قهرمانی جام باشگاه های اروپا رسید. گرچه با انتقال لیپی، یوونتوس ۳ سال دیگر در کسب هر گونه جام ناکام ماند، سال ۱۹۹۹ پس از فتح ۹ جام، لیپی اعتماد بازیکنان را از دست داد و استعفا کرد و کارلو آنچلوتی که ۲ فصل قبل پارما را به مکان دوم جدول لیگ دسته اول رسانده بود برای جانشینی وی انتخاب شد. هافبک سابق میلان وارث تیمی شد که در اواسط جدول دست و پا می زد.

خریدهای نامناسب

زوران میرکوویچ، خوآن اشنایدر و ژوسلین بلانشارو مصدومیت بازیکنان کلیدی باعث شد یووه در پایان فصل در مکان ششم قرار گیرد. سال بعد یووه جنگنده تر ظاهر شد. این تیم که در بیشتر زمان فصل صدرنشین بود روز آخر قهرمانی را به لاتزیو واگذار کرد. فصل بعد این صحنه تکرار شد و این بار رم با اختلاف ۲ امتیاز به قهرمانی رسید. در این سال ها زیدان و اینزاگی از بهترین های تورین بودند.با توجه به این که با وجود صرف ۳۰ میلیون پوند در پیش از آغاز فصل، یوونتوس بسیار زود با جام باشگاه های اروپا خداحافظی کرد مسئولین به فکر یافتن جانشین مناسبی برای آنچلوتی افتادند.
یوونتوس سومین تیم پرافتخار قاره سبز

بازگشت لیپی

لیپی سال ۲۰۰۱ به یووه بازگشت و بلافاصله سرمایه لازم را برای خرید جیان لوئیجی بوفون، لیلیان تورام و پاول ندود در اختیار وی گذاشت. با حمایت لوچیانو موجی، روبرتو بته گا وآنتونیو گیرو ۲ شانس مجدداً به یوونتوس روی آورد و این تیم ۲ جام دیگر را به ویترین افتخارات خود افزود. به نظر می رسد عصر طلایی دیگری برای یووه آغاز شده است.

یوونتوس قرن ۲۱

یوونتوس در فصل ۲۰۰۳ ۲۰۰۲ لیگ ایتالیا اول شد و در سال های ۱۹۹۶ ۱۹۹۵ به قهرمانی اروپا دست یافت. در کارنامه افتخارات این تیم قهرمانی جام یوفا در سال های ۱۹۷۷و۱۹۹۳ ۱۹۹۰ و قهرمانی جام برتر در سال های ۱۹۹۶ ۱۹۸۴ دیده می شود. یوونتوس نتوانسته درخشش چندانی از خود به نمایش بگذارد و در هیچ یک از جام ها به مقام قابل توجهی دست نیافت. سران یوونتوس پس از این ناکامی مجبور شدند مارچلو لیپی که محبوب شهر تورین بود را از کار برکنار کنند و پس از مذاکرات فراوان با مربی های مطرح جهان مانند دیدیه دشان، چزاره پراندلی و فابیلو کاپلو به این نتیجه رسیدند که سرمربی فصل گذشته تیم رم و مربی اسبق رئال و میلان این فصل باید به تورین بیاید و در نهایت فابیو کاپلو مربی درجه یک فوتبال ایتالیا و جهان به تورین آمد و با استقبال همگان مواجه شد. کاپلو در سال اول حضور در یوونتوس موفق شد با این تیم به مقام قهرمانی سری A ایتالیا برسد و نائب قهرمانی جام برتر ایتالیا را نیز به دست آورد.
کاپلو در شروع فصل جدید آبیاتی، جیانی کرا، بالستری و کواچ ویه را به خدمت گرفت تا یوونتوسی مقتدرتر را روانه مسابقات کند. پاتریک ویه را بزرگ ترین خرید یوونتوس در فصل نقل و انتقالات بود. سقوط به سری B و بازگشت مجدد به سری A از دیگر افتخارات این تیم محبوب اروپا و جهان به شمار می رود. حالا یوونتوس با رانیه ری خواهان مجدد فتح اسکودتو است، کاری که کمی دشوار به نظر می رسد.

افتخارات

یوونتوس تاکنون ۲۹ بار قهرمان ایتالیا شده. البته قهرمانی ۲ فصل آخر به دلیل قضیه کالچو پولی پس گرفته شد.
۱) یوونتوس ۹ بار قهرمان کوپای ایتالیا شده است.
۲) یوونتوس ۳ بار سوپرکاپ ایتالیا را فتح کرده است.
۳) یوونتوس ۲ بار فاتح جام باشگاه های اروپا شده است.
۴) یوونتوس ۱ بار قهرمان جام در جام اروپا شده است.
۵) یوونتوس ۳ مرتبه فاتح جام یوفا شده و تا سال ها پرافتخارترین تیم حاضر در این رقابت ها بود.
۶) یوونتوس ۲ بار سوپرکاپ اروپا را کسب کرده است.
۷) یوونتوس ۲ بار جام بین قاره ای را کسب کرده است.

آمارها و رکوردها

۱) بیشترین گل خورده در یک فصل: ۵۶ گل
۲) کمترین گل خورده در یک فصل: ۱۴ گل
۳) بیشترین پپیروزی در یک فصل: ۲۸ پیروزی
۴) کمترین پیروزی در یک فصل: ۸ پیروزی
۵) بیشترین شکست در یک فصل: ۱۵ شکست
۶) کمترین شکست در یک فصل: ۱ شکست
۷) بهترین پیروزی خانگی: ۹ بر۱ مقابل اینتر
۸) بدترین شکست خانگی: ۴ بر ۱ مقابل میلان
۹) بزرگ ترین پیروزی خارج از خانه: ۷ بر صفر مقابل میلان
۱) بدترین شکست خارج از خانه: ۴ بر صفر مقابل اینتر
۲) بهترین گلزن باشگاه: الساندرو دل پیه رو با ۲۱۴
۳) بهترین گلزن در یک فصل: فلیس بورل با ۳۱ گل
۴) بیشترین گلزن اروپایی: روبرتو بته گا با ۲۷ گل
۵) بیشترین بازی اروپایی: گتانو شیرا با ۸۷ گل
۶) بیشترین گل زده در یک فصل: ۱۰۳ گل
۷) کمترین گل زده در یک فصل: ۲۸ گل
منبع:http://www.aftabir.com



 

 



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما
نحوه کاشت و نگهداری از گل پیله آ میکروفیلا: آبیاری، نور، خاک، تکثیر و...
نحوه کاشت و نگهداری از گل پیله آ میکروفیلا: آبیاری، نور، خاک، تکثیر و...
نحوه کاشت و نگهداری از گل خفاش: آبیاری، نور، خاک، تکثیر و...
نحوه کاشت و نگهداری از گل خفاش: آبیاری، نور، خاک، تکثیر و...
گزارش چهارمین نمایشگاه دستاوردهای وقف
گزارش چهارمین نمایشگاه دستاوردهای وقف
نحوه کاشت و نگهداری از گل پدیلانتوس: آبیاری، نور، خاک، تکثیر و...
نحوه کاشت و نگهداری از گل پدیلانتوس: آبیاری، نور، خاک، تکثیر و...
نحوه کاشت و نگهداری از گل فرفیون زینتی (گل مرجان): آبیاری، نور، خاک، تکثیر و...
نحوه کاشت و نگهداری از گل فرفیون زینتی (گل مرجان): آبیاری، نور، خاک، تکثیر و...
نحوه کاشت و نگهداری از گل آلاله: آبیاری، نور، خاک، تکثیر و...
نحوه کاشت و نگهداری از گل آلاله: آبیاری، نور، خاک، تکثیر و...
نحوه کاشت و نگهداری از گل نرگس: آبیاری، نور، خاک، تکثیر و...
نحوه کاشت و نگهداری از گل نرگس: آبیاری، نور، خاک، تکثیر و...
نحوه کاشت و نگهداری از گل بگونیا هیمالیس: آبیاری، نور، خاک، تکثیر و...
نحوه کاشت و نگهداری از گل بگونیا هیمالیس: آبیاری، نور، خاک، تکثیر و...
نحوه کاشت و نگهداری از گل دراسنا پرچمی: آبیاری، نور، خاک، تکثیر و...
نحوه کاشت و نگهداری از گل دراسنا پرچمی: آبیاری، نور، خاک، تکثیر و...
ویژگی دوران امام خمینی از منظر رهبر انقلاب
ویژگی دوران امام خمینی از منظر رهبر انقلاب
به کنسولگری ایران حمله کردید؟ باید انتظار پاسخ داشته باشید!
play_arrow
به کنسولگری ایران حمله کردید؟ باید انتظار پاسخ داشته باشید!
اولین تصویر از جدیدترین پهپاد سپاه پاسداران
play_arrow
اولین تصویر از جدیدترین پهپاد سپاه پاسداران
مخالفان نتانیاهو به خیابان‌های اسرائیل آمدند
play_arrow
مخالفان نتانیاهو به خیابان‌های اسرائیل آمدند
ابتهال زیبای السید محمد النقشبندی
play_arrow
ابتهال زیبای السید محمد النقشبندی
بازداشت قطاری دانشجویان معترض آمریکایی
play_arrow
بازداشت قطاری دانشجویان معترض آمریکایی