20 نکته در آزمونهای شفاهی

مهمترین شرط موفقیت در آزمونهای شفاهی آن است که فن بیان را بیاموزیم. به هنگام امتحان شفاهی دادن سعی کنید آرام و شمرده و دقیق و واضح صحبت کنید و از دیگران در این زمینه الگو بگیرید.
سه‌شنبه، 24 ارديبهشت 1392
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
20 نکته در آزمونهای شفاهی
20 نکته در آزمونهای شفاهی

 

نویسنده:




 
1- مهمترین شرط موفقیت در آزمونهای شفاهی آن است که فن بیان را بیاموزیم. به هنگام امتحان شفاهی دادن سعی کنید آرام و شمرده و دقیق و واضح صحبت کنید و از دیگران در این زمینه الگو بگیرید.
2- برای موفقیت هر چه بیشتر در آزمونهای شفاهی مبتنی بر روخوانی، تمرین روخوانی از متن کتاب را فراموش نکنید بویژه در دروسی همچون عربی و زبان و ادبیات که مستلزم تلفظ صحیح، دقیق و روان است.
3- همیشه قبل از امتحان، اطمینان حاصل کنید که دبیر از درس یا درس های مورد نظر بصورت شفاهی امتحان می گیرد. علاوه بر آن از حدود آزمون شفاهی و مواردی که در بر می گیرد هم اطلاع حاصل کنید.
4- سعی کنید مطالب آموختنی را حفظ نکنید، بلکه بفهمید و به زبان خودتان آن را بازگو کنید تا ضریب فراموشی تان کمتر شود. اما اگر مطالب را طوطی وار حفظ کنید کمترین استرس و اضطراب باعث اختلال در فراخوانی مطالب از حافظه تان می شود.
5- اگر می خواهید در آزمونهای شفاهی موفق شوید یکی از راهها آن است که به هنگام مطالعه، خودتان را در نقش معلم قرار دهید و به درس دادن و فهماندن مطلب به خود حقیقی تان یا شاگردان فرضی بپردازید.
6- در موقع حفظ کردن و به خود پس دادن با استفاده از قوه تخیل تان خودتان را در کلاس و در موقعیت درس پس دادن تجسم کنید و به این ترتیب با تمرین ذهنی موقعیت آزمون هم احتمال بازیابی اطلاعات از حافظه به هنگام امتحان شفاهی را افزایش می دهید و هم احتمال مضطرب شدن را با روند عادی سازی و تمرین ذهنی کاهش می دهید و این هر دو به منزله امکان موفقیت بالاتر است.
7- قبل از اینکه در معرض امتحان شفاهی قرار گیرید چندین و چندین بار از خودتان آزمون به عمل آورید. یکی از روشهای مؤثر بازگو کردن درس برای یادگیری، بویژه همکلاسی ها است که همانند یک آیینه قبل از آزمون شفاهی به شما نشان می دهد در کدام بخش یا بخشهای درس اشکال دارید؟
8- با یک یا چند دوست صمیمی اما جدی در درس خواندن، کار گروههای درسی 2 یا 3 نفره تشکیل دهید و به این ترتیب با از هم پرسیدن و به هم پاسخ دادن و اصلاح پاسخها به هم، در آمادگی بیشتر در غلبه بر آزمون شفاهی کمک کنید.
9- اکثر دانش آموزان هنگام پاسخ دادن شفاهی دچار اضطراب می شوند. به خاطر داشته باشید که سطحی از اضطراب در اینگونه موقعیتها طبیعی است زیرا احساس می کنید که در برابر چشمان دوستانتان مورد ارزشیابی واقع می شوید و ترس و دلهره از اینکه نکند هول شوم و مورد تمسخر همکلاسیها یا دبیر مربوطه واقع شوم عذاب آور است. اعتماد به نفس داشته باشید و مطمئن باشید که اگر آمادگی خوبی داشته باشید هیچ اتفاقی نمی افتد.
10- قبل از امتحان و لحظاتی پیش از اینکه برای پاسخگویی فرا خوانده شوید، چند نفس عمیق بکشید. ریه هایتان را پر از اکسیژن کنید. به موفقیتی که در چند قدمی شما است فکر کنید. به اینکه تا لحظاتی دیگر با کسب موفقیت عالی سربلند از آزمون بیرون می آیید بیاندیشید. اطمینان داشته باشید که تحت چنین وضعیتی حتماً موفق می شوید.
11- وقتی در برابر دبیر می ایستید. به دانش آموزان کلاس توجه و نگاه کنید. تمرکزتان را بر سؤالی که دبیر مطرح می کند و پاسخی که می خواهید بدهید متمرکز کنید.
12- وقتی پاسخ شفاهی می دهید ممکن است در یک لحظه به اصطلاح گیر کنید. در اینگونه موارد بهتر است به جای سکوتی که هم ناخوشایند است و هم گویای عدم تسلط شما است تا به یاد آمدن ادامه مطلب به توضیح بیشتری پیرامون آخرین نکته ای که بیان کرده اید بپردازید به این ترتیب این وقفه را به خوبی مدیریت خواهید کرد.
12- سعی کنید هم ضعف های خودتان را قبل از امتحان برطرف کنید و هم با کنجکاوی و پیگیری خودتان متوجه شوید که دبیر مربوطه بیشتر از چه مباحثی سؤال طرح می کند؟ یا چگونه از بقیه دوستانتان پرسیده است؟
14- معمولاً امتحان شفاهی یک فرصت طلایی برای کسب نمره بهتر و بالاتر است زیرا در امتحان شفاهی دبیران معمولاً به دو تا سه سؤال اکتفاء می کنند، بنابراین چنین فرصتی را نباید هرگز از دست داد.
15- داشتن اعتماد به نفس در یک امتحان شفاهی بسیار اساسی و تعیین کننده است. داشتن اعتماد به نفس به دبیر شما نشان می دهد که از آمادگی مطلوبی برخوردار هستید بنابراین کمتر ممکن است مورد پرسش قرار گیرید.
16- سعی کنید اعتماد به نفس خودتان را در ظاهرتان هم آشکار کنید مثلاً خیلی پا به پا نشوید، با دکمه های لباستان بازی نکنید. مرتب دست های خود را به هم نمالید و خلاصه رفتارهایی که حاکی از اضطراب و دل نگرانیتان باشد را از خودتان نشان ندهید.
17- اگر پاسخ سؤالی را نمی دانید یا در مورد آن شک دارید با آرامش خاطر و با عبارتهایی مثل فکر می کنم... یا حدس می زنم که... یا به نظر می رسد که... شروع به پاسخ دادن کنید و در این حال سعی کنید به سرعت مطالب قبلاً آموخته شده را به یاد بیاورید.
18- برای موفقیت هر چه بیشتر در امتحانات شفاهی سعی کنید مجموعه ای از سؤالهای مرتبط با هر درس را بنوسید و بعد با خودتان از خودتان بپرسید یا از اطرافیانتان خواهش کنید که آن سؤالات را از شما بپرسند. به این ترتیب تمرین مناسبی را برای موفقیت در امتحانات شفاهی برای خودتان تدارک دیده اید.
19- هیچگاه تلاش نکنید به هنگام امتحان شفاهی در موقعیتی که دوستتان در پاسخگویی دچار وقفه شده است به او کمک کنید. زیرا با این کارتان ممکن است اولاً در روند یادآوری دوستتان ایجاد اشکال نمایید و موجب حواس پرتی وی شوید و ثانیاً ممکن است اصلاً دوستتان نیازی به کمک شما نداشته باشد و این عمل شما با جلب توجه دبیر همراه شده و موجب از دست دادن نمره دوستتان شوید.
20- آماده شدن برای شرکت در امتحان شفاهی را به دقیقه 90 موکول نکنید زیرا این کار باعث می شود که میزان تسلط شما بر مباحث کاهش یافته و به دلیل عدم اعتماد به نفس کافی نتوانید در امتحان موفق عمل کنید.



 

 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.