20 نکته در تست زنی

امتحان تستی تنها امتحانی است که در آن طراح سؤال هم سؤال و هم جواب را به شما می دهد. اما انتخاب جواب از بین چند گزینه باید صورت گیرد.
سه‌شنبه، 24 ارديبهشت 1392
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
20 نکته در تست زنی
20 نکته در تست زنی

نویسنده:مرتضی حاج بابایی





 
1- امتحان تستی تنها امتحانی است که در آن طراح سؤال هم سؤال و هم جواب را به شما می دهد. اما انتخاب جواب از بین چند گزینه باید صورت گیرد.
2- روشهای غلبه بر آزمون تستی را باید قبل از شروع آزمون برای خودتان مشخص کنید وبا تمرین روی نحوه پاسخگویی خودتان آن را مبدل به یک مهارت نمایید.
3- بهترین روش غلبه بر آزمون تستی ای که نمره منفی دارد استفاده از روش زیر به ترتیب ارائه شده می باشد.
الف) آنچه را که می دانید بزنید (از شماره 1 تا آخر)
ب) آنچه را که به یاد می آورید بزنید.
ج) آنچه را بر می گزینید بزنید. (از طریق حذف گزینه های ناصحیح)
د) آنچه را نمی دانید نزنید. این امر مستلزم تمرین و شجاعتی است که متاسفانه تعدادی از افراد این شهامت را ندارند.
ه) پاسخهایتان را وارسی کنید و جلوی بی دقتی های احتمالی را بگیرید.
4- با شروع آزمون معمولاً جو التهاب آلودی حاکم بر آزمون می شود از این التهاب و شروع طوفانی و هیجان آلود بپرهیزید و به جای احساسی جواب دادن سعی کنید آرام و منطقی به سؤالات جواب دهید تا نتیجه بهتری بگیرید و از توانمندیهای ذهنی تان بیشترین بهره برداری را بکنید.
5- نقطه شروع خود را انتخاب کنید. برخی به ترتیب شماره سؤالات و بر اساس نحوه چینش سؤالات به آزمون جواب می دهند و برخی دیگر نیز بر اساس علاقه و ترتیب دشواری سؤالات به آزمون جواب می دهند یعنی از درس ساده تر و مورد علاقه شروع به پاسخگویی می کنند.
6- توصیه ما انتخاب نقطه شروع پاسخگویی به آزمونهای تستی با درسهای مورد علاقه و آسان است زیرا:
الف) باعث افزایش ضریب امیدواری شما می شود.
ب) باعث افزایش ضریب اعتماد به نفس شما می شود.
ج) باعث صرفه جویی در وقتتان می شود.
د) باعث مقابله هیجانی با هیجان ناشی از شروع امتحان می شود و به مهار التهاب اولیه می انجامد.
7- همیشه سعی کنید متن سؤال را با دقت و آرامش تمام بخوانید و بفهمید زیرا با فهمیدن متن سؤال و دقت در آنچه که از شما خواسته اند به نیمی از پاسخ دست یافته اید.
8- با پاسخگویی به سؤالات بسیار ساده و اجتناب از درگیر شدن با سؤالات سخت در وقتتان صرفه جویی کنید و سرعت تست زنی خودتان را افزایش دهید.
9- به خاطر داشته باشید که در هر درس، نمره ای که بابت پاسخگویی به سؤالات ساده یا دشوار بدست می آورید یکسان است پس اول به سؤالات ساده جواب بدهید.
10- به خاطر داشته باشید که در آزمونهای تستی بویژه در کنکور فقط سواد شما را نمی سنجند بلکه علاوه بر سواد، سرعت، دقت و هوش شما را هم می سنجند. پس برای آمادگی هر چه بیشتر علاوه بر اطلاعاتتان در زمینه های دیگر مثل سرعت و دقت هم آمادگیهای لازم را کسب کنید.
11- همیشه تعداد معدودی از داوطلبان هم فرصت و هم توانایی آن را دارند که به همه سؤالات جواب درست بدهند پس اگر مواجه با سؤال یا سؤالات سختی شدید خودتان را نبازید و با آرامش به ادامه پاسخدهی بپردازید شاید این سؤال یا سؤالات برای همه سخت باشد.
12- تست های موجود در هر آزمونی را می توان به دو دسته تست های سرعتی و تست های قدرتی تقسیم کرد.
13- تست های سرعتی معمولاً محفوظات، سرعت انتقال و سرعت عمل شما را می سنجند. پس حافظه، مهارت و تسلط شما بر دروس مختلف را به چالش می کشند.
14- تست های قدرتی بر خلاف تست های سرعتی معمولاً درک و فهم، قدرت تجزیه و تحلیل، مقایسه، دسته بندی، توانایی بکار بستن ارتباط دادن، خلاقیت داشتن و سایر لایه های عمیق تر ذهنی را مورد سنجش و ارزشیابی قرار می دهند.
15- به خاطر داشته باشید که در تست های سرعتی، معمولاً اما نه همیشه، اولین حدس، صحیح ترین پاسخ است مگر اینکه به هنگام پاسخگویی
الف) تمرکز نداشته باشیم.
ب) شتاب کرده باشیم.
ج) بدنه سؤال را به خوبی نخوانده باشیم.
16- بسیاری از دانش آموزان، متاسفانه برای دقت بیشتر سرعت را از دست می دهند و پاره ای از آنان نیز برای اینکه سرعت بیشتری داشته باشند دقت خود را فدا می کنند. پس تعادل در سرعت انتقال را بیاموزید به گونه ای که نه منتهی به آسیب پذیری دقت و تمرکزتان شود و نه منتهی به از دست دادن وقتتان گردد.
17- اشتباه در محاسبات عددی معمولاً معلول شتاب و عدم تمرکز است. پس شتابتان را کنترل کنید و تمرکزتان را افزایش دهید.
18- برای غلبه بر تست های مفهومی - محاسباتی درک منطق محاسباتی احکام، قضایا، اصول و فرمولها فوق العاده تعیین کننده هستند.
19- در تمرین های تستی که انجام می دهید جواب ها را همیشه چک کنید تا از این راه
الف) ضریب بی دقتی هایمان را کاهش دهیم.
ب) بازآزموزی و یادآوری روش های حل مساله را درونی کنیم.
20- با خودسنجی در تمرینهای تستی ریاضیاتی، بلافاصله علل شکست خودتان در مقابله با تست را پیدا کرده و نقطه ضعف خودتان را با تمرین فراوان مبدل به نقطه قوت نمایید.



 

 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.