باشگاه هایی برای پرورش اسب های گران

تاسیس و راه اندازی باشگاه های سوار کاری و پرورش اسب در ایران یک روند افزایشی را در پیش گرفته است. افزایش قابل توجه و نجومی قیمت اسب های نژادهای مختلف موجود در ایران نیز مانع از توسعه صنعت پرورش اسب نشد و
چهارشنبه، 29 خرداد 1392
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
باشگاه هایی برای پرورش اسب های گران
باشگاه هایی برای پرورش اسب های گران

 

پژوهشگر: هیلدا حسینی‌خواه




 

تاسیس و راه اندازی باشگاه های سوار کاری و پرورش اسب در ایران یک روند افزایشی را در پیش گرفته است. افزایش قابل توجه و نجومی قیمت اسب های نژادهای مختلف موجود در ایران نیز مانع از توسعه صنعت پرورش اسب نشد و امروز باشگاه های متعدد و مختلفی در استان های سراسر کشور مشغول به فعالیت هستند.
مالکان ثروتمند باشگاه های پرورش اسب و سوارکاری اکنون بیشتر از هر زمانی روی نجیب ترین حیوان روی زمین سرمایه گذاری می کنند. در واقع، ورای راه اندازی یک باشگاه سوارکاری و پرورش اسب یک سرمایه گذاری میلیاردی قرار دارد، سرمایه ای که هکتارها زمین برای پرورش و نگهداری اسب های گرانقیمت را دربرمی گیرد. محوریت اصلی اکثر باشگاه های معتبر و استاندارد، اسب های گرانقیمتی هستند که ویترین ورزش سوارکاری را دیدنی تر می کنند. در ادامه، نگاهی کوتاه و گذرا به مطرح ترین باشگاه های پرورش اسب و سوارکاری خواهیم داشت. باشگاه هایی که در ادامه به معرفی آنها می پردازیم، بهترین نمونه های باشگاهداری در زمینه سوارکاری و پرورش اسب محسوب می شوند، اما بی رقیب نیستند و نمونه ای از باشگاه های خوب به شمار می آیند.

شبدیز بروجرد

شبدیز بروجرد یکی از معتبرترین باشگاه های سوارکاری و پرورش اسب در ایران به شمار می رود که در کیلومتر یک جاده بروجرد ـ اراک قرار دارد. دکتر وحید صنعتی و بهروز اشتری، مالکان این باشگاه مطرح هستند و فردین مرادی نیز مربیگری سوارکاران را بر عهده دارد. باشگاه شبدیز بروجرد، ویترینی از گران ترین و زیباترین اسب های ایرانی است، اسب هایی به نام نفس، رها، سمن، خزر، تندر، سناتور، رعد، کژال، ستاره، شاهین، قلندر و طغل. این اسب های بی نظیر و زیبا در اصطبلی به مساحت هزار متر مربع نگهداری و تیمار می شوند. نام این باشگاه ـ که از استانداردترین باشگاه های سوارکاری و پرورش اسب کشور محسوب می شود ـ از نام اسب خسرو پرویز گرفته شده است. خسرو پرویز، اسبی زیبا و سیاه به نام شبدیز داشت. پیشینه درخشان و پرماجرای اسب در فرهنگ مردم لرستان در تاسیس این باشگاه معتبر در بروجرد بی تاثیر نبوده است.

پارادیس اصفهان

باشگاه پارادیس اصفهان، رفته رفته به یکی از باشگاه های ریشه دار در عرصه سوارکاری و پرورش اسب تبدیل می شود. این باشگاه سال ۷۸ در حاشیه زاینده رود واقع در منطقه جنوب شرقی اصفهان تاسیس شد. سوارکاران این باشگاه اصفهانی حضوری پررنگ در کورس های کشوری دارند. به موازات گذشت زمان، پارادیس اعتباری قابل توجه در عرصه ورزش سوارکاری کشور پیدا کرد به طوری که از سال ۸۶ ، هرسال رقابت های کشوری با عنوان پارادیس برگزار می شود.

عقیق یزد

باشگاه سوارکاری و پرورش اسب عقیق یزد برای تبدیل شدن به یک باشگاه مطرح و حرفه ای روندی طولانی را طی کرد. اوایل دهه ۷۰، نخستین اقدامات راه اندازی این باشگاه توسط فردی متمول به نام علی شریف فرد زده شد، اما خروج موقتی وی از کشور مدتی پروسه راه اندازی این باشگاه را به تعویق انداخت. شریف فرد سوارکار نبود، اما علاقه بسیار زیادی به اسب داشت و همین علاقه در نهایت در سال منجر ۸۹ به راه اندازی رسمی باشگاه عقیق یزد شد. زمینی به مساحت ۶ هکتار برای این باشگاه اختصاص یافته است. هر چند عقیق یزد یکی از مطرح ترین باشگاه های سوارکاری کشور است، اما بیشتر به پرورش و تولید اسب اختصاص دارد تا حضور در کورس های مختلف کشوری. جاست جنی، پریمو والنتینو، الوسیور تریدر و مجیک استار چهار اسب بسیار زیبا و بی نظیر این باشگاه هستند که قیمت قابل توجهی هم دارند. متوسط قیمت این اسب ها ۳۰ میلیون تومان است.
باشگاه هایی برای پرورش اسب های گران

آرش البرز

استان البرز باشگاه های سوارکاری و پرورش اسب متعددی دارد، اما شاید یکی از مطرح ترین آنها باشگاه آرش باشد که از ۱۱ سال پیش ـ یعنی سال ۸۰ ـ بطور رسمی آغاز به کار کرد. در این باشگاه که در ۱۲ کیلومتری هشتگرد واقع است، نادعلی فرجامی مربیگری سوارکاران را بر عهده دارد. اعتبار نام این باشگاه حرفه ای باعث شده از سال ۸۴ مالکان این باشگاه اقدام به برگزاری رقابت های کشوری کنند.

باشگاه سوار کاری مشهد

شکل گیری باشگاه های سوارکاری و پرورش اسب در مشهد اتفاقی است که از سال ها پیش آغاز شده است. شهر مقدس و زیارتی ایران اکنون باشگاه های سوارکاری و پرورش اسب متعددی درون خود دارد، اما شاید یکی از مهم ترین، معتبرترین و بهترین باشگاه ها باشگاهی باشد که همنام خود شهر مشهد است؛ باشگاهی به نام مشهد. یکی از مهم ترین باشگاه های سوارکاری و پرورش اسب مشهد ۱۷ هکتار مساحت دارد و در ۱۵ کیلومتری مشهد، سه راهی فردوسی قرار دارد. ۱۱۲ اسب که برخی از آنها گران، زیبا و از نژادی اصیل هستند در شش اصطبل این باشگاه نگهداری می شوند. باشگاه مشهد که در هر دو زمینه پرورش اسب و آموزش فعال است در کورس های کشوری نیز همیشه شرکت می کند.

دماوند اهواز

در جنوب غرب کشور نیز باشگاه های سوارکاری متعددی سر و سامان گرفته اند که یکی از آنها دماوند اهواز است. دماوند اهواز در حال حاضر بیشتر از هر باشگاه دیگری در اهواز روی بورس قرار دارد. اساس کار این باشگاه، آموزش به سوارکاران است؛ هر چند این باشگاه نیز خالی از اسب های بی نظیر و گرانقیمت نیست. گفته می شود هزینه آموزش در این باشگاه مطرح جنوبی به طرز قابل توجهی افزایش یافته است.

همه باشگاه های سوارکاری تهران

استان تهران به عرصه ای مناسب برای علاقه مندان به اسب و اسب سواری تبدیل شده است. حضور باشگاه های حرفه ای و متعدد در این استان کار علاقه مندان را راحت کرده است هر چند افزایش هزینه های آموزش به مشکلی برای این علاقه مندان تبدیل شده است. باشگاه های آریاسب، امام خمینی و شهدا که به ترتیب در پارک چیتگر، لشکرک و اتوبان اسبدوانی واقع شده اند از باشگاه های دولتی تهران محسوب می شوند. اما در مقابل، باشگاه های خصوصی استان تهران افزایش و رشدی چشمگیر داشته اند که از میان این باشگاه ها می توان به باشگاه های آرمون، الغدیر، رخش صبا، سمند، چیتگر، جم، ایران زمین، سوهانک، سیاهپوش، فرمان آرا و... اشاره کرد.
http://www.aftabir.comمنبع : آفتاب



 

 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.