درباره ی عطرها بیشتر بدانیم

فرآورده های عطری همواره به عنوان یک تجارت محسوب شده است؛ به طوری که در سال 2008 میلادی، صنعت عطر، صنعتی 10 میلیارد دلاری بود، امروزه گاهی عطر را به عنوان یک امضا می دانند و حتی عده ای از مردم،
جمعه، 21 تير 1392
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
درباره ی عطرها بیشتر بدانیم
درباره ی عطرها بیشتر بدانیم

نویسنده: لیلا رحمانی



 
 
فرآورده های عطری همواره به عنوان یک تجارت محسوب شده است؛ به طوری که در سال 2008 میلادی، صنعت عطر، صنعتی 10 میلیارد دلاری بود، امروزه گاهی عطر را به عنوان یک امضا می دانند و حتی عده ای از مردم، خصوصیات دیگران را از روی عطر مورد استفاده ی آنها حدس می زنند! گاهی عطرها به ما می گویند که استفاده کننده ی آن عطر از چه شخصیت و خصوصیات روحی برخوردار است. خانم ها معمولاً چندین عطر مختلف دارند، اما اغلب یکی از آن عطرها برایشان دلنشین تر است و از آن در مهمانی های خاص استفاده می کنند.
هزاران سال است که انسان ها از روغن های معطر برای خوشبو کردن بدن و لباس خود استفاده می کنند. مصریان قدیم، در مراسم مذهبیشان از صمغ درختان مختلف استفاده می کردند و با سوزاندن آن ها، فضای محیط خود را مطبوع می ساختند. همچنین به خاطر اعتقادات افسانه ای خود، بخور دادن با گیاهان معطر هم از کارهای روزانه ی آنها محسوب می شد. بعدها آموختند که از گیاهان خوشبویی مانند نعناع و رُز، خمیری تهیه کنند و بر روی پوست خود بمالند. در سالهای اخیر، این روش باز هم مرسوم شده است و از آن به نامهای آروماتراپی یا رایحه درمانی یاد می کنند.
کشورها و فرهنگهای گوناگون، گیاهان و ادویه های متفاوتی را برای خوشبو کردن خانه و پوست خود استفاده می کردند. اما گل رُز و اسطوخودوس همواره مورد پسند تمامی کشورها بوده اند.
عطر از مقداری الکل اتیلیک و مقداری اسانس روغنی تشکیل شده است. مقدار اسانس روغنی در عطرها خیلی کمتر از میزان الکل آنهاست، به طوری که مقدار الکل موجود در عطر، حدود 78 تا 95 درصد از کل ترکیب را تشکیل می دهد. بنابراین بسته به اینکه چه مقدار اسانس روغنی در عطر موجود باشد، بهای آن عطر نیز بالاتر می رود. عواملی که در قیمت گذاری روی یک شیشه حاوی عطر مؤثر است، بسیار متفاوت می باشد. اما قطعاً درصد اسانس روغنی در آن ها هم، شاخصه ی بسیار مهمی است.
بسته به درصد الکل موجود در یک عطر، دسته بندی زیر را خواهیم داشت:
Perfume: حدود 22 درصد از حجم آنها را اسانس روغنی تشکیل داده است.
Eue de Perfume: بین 15 درصد تا 22 درصد اسانس روغنی دارد.
Eue de toillete: بین 8 درصد تا 15 درصد اسانس روغنی دارد.
Eue de cologne: فقط 4 درصد اسانس روغنی دارد.
برای افرادی که رایحه های بسیار ملایم را می پسندند، Eue Fraiche ها ساخته شده اند که تنها 1 تا 3 درصد اسانس روغنی دارند. اما افرادی که عطر را مانند یک امضا می دانند، 3 گروه اول را می پسندند.
کلمه ی perfume کلمه ای لاتین با قدمتی هزار ساله است. در آن دوران از بخورهایی با این نام استفاده می کردند که بسیار معطر بودند. اولین استفاده کنندگانِ این بخورها، مصریان بودند و بعدها این گیاهان از مصر به چین، هند، مناطق عرب نشین، یونان و روم هم وارد شد. حتی مصریان ظروفی از شیشه و سنگ می تراشیدند و برای نگهداری از عطرهایشان، از آنها استفاده می کردند. جالب است بدانیم که استفاده از عطر را به ایرانیان در 2500 سال پیش نسبت می دهند. اما ساخت عطر به شکل جدیدتر در حدود 1000 سال قبل و توسط مصریان اتفاق افتاد.
گروههای مختلفی از رایحه ها وجود دارند که مشهورترین آن ها عبارتند از:
رایحه ی گل، رایحه ی شرقی، رایحه ی دریایی و رایحه ی میوه ای.گیاهانی که در صنعت عطرسازی معمولاً از اسانس آنها استفاده می کنند شامل پرتقال، اسطوخودوس، رز، گل شمعدانی، گل یاس، زنبق، یاسمن، لیمو، مگنولیا، خزه، نعناع هندی، کاج، تمشک، مریم، صندل، وانیل، رازیانه، کافور، چوب سدر، کندر، برگ بو و هل است.گاهی مواقع، با توجه به رنگ شیشه های حاوی عطر، می توان تا حد زیادی نوع رایحه ی آن را تشخیص داد. به عنوان مثال عطرهایی که بطریهای بنفش و ارغوانی دارند، بر درونگرایی و حساسیت فرد استناد دارند و در ساخت آنها، بیشتر از ادویه های شرقی استفاده شده است.
شیشه های آبی رنگ، رایحه های عاشقانه و رؤیایی را در ذهن تداعی می کنند و معمولاً در ساخت آنها از ترکیب گلها و ادویه های شرقی استفاده می شود.
بطری های سبز رنگ یادآور رایحه هایی از مرکبات، زمین و چوب هستند.
معمولاً افراد پر شور و نشاط و فعال، عطرهایی با شیشه های قرمز رنگ را می پسندند که در ساخت بیشتر این عطرها از گل های تازه و خوشبو استفاده شده است.
رایحه ی عطرهایی که در بطری زرد رنگ عرضه می شوند، تداعی کننده ی نشاط، امیدواری، عقل و درایت است و عطرهایی که در بطری صورتی نگهداری می شوند، عشق و شادی را به خاطر می آورند.

چگونه از عطر استفاده کنیم:

اگر از عطر در ناحیه هایی از بدن که نبض دارند استفاده کنید، بوی عطری که استفاده کرده اید، بهتر به مشام می رسد. یکی از راه های استفاده از عطر این است که تکه ی کوچکی پنبه را به عطر آغشته کنید و پنبه را در جیب لباس خود بگذارید.
هنگامی که عطر کیفیت خود را از دست می دهد، رنگ آن تیره می شود و از شفافیت آن کاسته می شود. برای حفظ خصوصیات عطرتان، درِ ظرف عطر را محکم ببندید و آن را از نور مستقیم و حرارت دور نگه دارید. بسیاری از عطرسازان از شیشه های ضخیم، تیره و مات برای دوام بهتر عطرها استفاده می کنند.
همیشه عطری را انتخاب و خریداری کنید که خود شما بوی آن را پسندیده باشید، چراکه دیگران در این مورد فقط در حد راهنمایی می توانند کمک کنند. شاید رایحه ای که به دوست و یا همکارتان احساس آرامش می دهد، برای شما چنین احساسی را ایجاد نکند. هنگام خرید عطر به نکاتی از قبیل رنگ و مدل شیشه ی عطر نیز دقت کنید. اگر عطر ساخته شده توسط یک کارخانه ی خاص برایتان مطلوب و دلپذیر است، احتمال اینکه سایر عطرهای این کارخانه هم مورد پسند شما واقع شود، زیاد است.
زمان خرید عطر نیز مهم است. بهتر است عطر را در ساعات اولیه ی روز خریداری کنید تا هم خود شما و هم فروشنده، حوصله ی بیشتری برای بررسی عطرهای گوناگون داشته باشید. همچنین به این موضوع توجه کنید که در هوای سرد، قبل از آن که عطرهای مختلف را امتحان کنید، بدن خود را گرم نمایید.

مراحل تبخیر عطر:

عطرها دارای 3 مرحله رایحه هستند. رایحه ی اولیه ی آن ها چند ثانیه یا چند دقیقه پس از استفاده عطر به مشام می رسد و به همین دلیل این رایحه در فروش یک عطر بسیار نقش دارد. این رایحه ی اولیه بسیار فرار است و معمولاً بوی تندی دارد. رایحه ی ثانویه ی عطر، حدود 10 دقیقه تا حداکثر سی دقیقه بعد از استفاده عطر استشمام می شود.گروهی از افراد این مرحله از رایحه را مهمترین قسمت عطر می دانند و عطری را می پسندند که آن عطر، در ساعات اولیه ی استفاده از آن، بوی دلپذیر و مورد علاقه ی آنها را داشته باشد. رایحه ی اصلی یک عطر که رایحه ی سوم آن است، معمولاً پس از 30 تا 60 دقیقه بعد از استعمال، استشمام می شود و بیشتر کسانی که از عطر استفاده می کنند، این بوی سومی که در عطر ظاهر می شود و پایدارتر است را ملاک خرید خود می دانند.
دلایل زیادی برای بالا بودن قیمت عطرها وجود دارد که از آن جمله می توان به بهای آگهی های تبلیغاتی و بسته بندی عطرها اشاره کرد.
کارخانه های سازنده ی عطر، مجبورند عطر خود را در مجله های گوناگون تبلیغ کنند و گاهی یک صفحه آگهی در یک مجله ی مشهور و خوش آوازه، حدود 32 میلیون دلار برایشان هزینه برمی دارد. در کنار پرداخت این هزینه ها، طراحانِ بطری های عطر نیز، مبالغ بسیار بالایی برای طراحی یک بطری می گیرند. مجموع این هزینه ها به علاوه ی هزینه ی نگهداری از عطرها موجب می شود که خریدار، بهای زیادی برای یک عطر بپردازد.
بهترین روشی که می توانید برای خرید عطری در پیش بگیرید اینست که آن عطر را روی بدن یا لباس خود امتحان کرده و حدود 15 دقیقه قدم بزنید . اما گاهی زمان زیادی برای انتخاب و خرید عطر نداریم؛ در این هنگام اگر عطرهایی که امتحان می کنید، رایحه های مشابهی دارند، بهتر است که بیشتر از دو یا سه عطر را امتحان نکنید. ولی در صورتیکه این رایحه ها خیلی به هم نزدیک نباشند، حس بویایی می تواند تا 5 ــ 6 رایحه را هم از هم تمیز دهد. همچنین در هنگام بررسی چند عطر، ابتدا لایحه های ملایمتر را امتحان کرده و سپس رایحه های قوی تر را مورد ارزیابی قرار دهید تا حس بویایی کمتر اشتباه کند.
بسیاری از ما پرسش های زیاد و گوناگونی راجع به عطرها داریم. بد نیست که در این جا به بررسی و پاسخ متداولترین این پرسش ها بپردازیم:

آیا یک عطر می تواند روی بدن افراد مختلف رایحه های متفاوتی داشته باشد؟

بله، بدن هر فرد مشخصات شیمیایی مربوط به آن فرد را دارد و این موضوع باعث می شود که بوی بدن افراد مختلف متفاوت باشد. بنابراین عطر مشابهی که روی بدن آن ها استفاده می شود می تواند متفاوت ظاهر شود.

چرا خود ما بوی عطری را که استفاده کرده ایم زیاد احساس نمی کنیم؟

حس بویایی انسانها زود خسته می شود. بنابراین پس از یک دوره ی زمانی کوتاه، بینی ما رایحه ای که به آن عادت کرده است را کمتر احساس می کند و این در حالیست که آن رایحه هنوز برای اطرافیان قوی و محسوس است.

چه مقدار از یک عطر را استفاده کنیم؟ چه نوع عطری را استفاده کنیم؟

مقدار عطری که هر بار استفاده می کنیم نباید در حدی باشد که فضای محیط پیرامون ما را تحت الشعاع قرار دهد.
بنابراین تا می توانید از مقدار کمتری عطر استفاده کنید. پیشنهاد ما برای فصل تابستان یک عطر ملایم با بوی بهاری است. چراکه افزایش دمای بدن باعث می شود که بوی عطری که استفاده کرده ایم بیشتر در فضا پخش شود و قویتر نیز به مشام برسد. در زمستان محدودیت برای انتخاب عطر کمتر است و می توانید بنا به موقعیت و حالت روحی خود، عطر دلخواهتان را از قفسه ی عطرهایتان انتخاب کنید.

آیا عطرها می توانند روی لباس لکه بر جای بگذارند؟

چون عطر تبخیر می شود، معمولاً روی پارچه ی لباس لکه ای نمی گذارد. ولی بعضی از پارچه ها به عطر حساسند و لکه ی عطر روی آنها باقی می ماند. پیشنهاد می کنیم که عطر را مستقیم روی لباس استفاده نکنید و قبل از پوشیدن لباس مورد نظرتان، عطر را به کار ببرید.گرچه لکه ی بیشتر عطرها با شستن لباس از بین می رود.

عطر روی چه نوع پوستی بهتر می ماند؟

وقتی عطر را روی پوست مرطوب و کمی چرب استفاده کنیم، عطر روی پوست می چسبد. پوست خشک چربی لازم برای نگه داری یک عطر را ندارد و همین امر باعث می شود که دوام عطر کم شود. اگر پوست خشکی دارید، بهتر است قبل از استفاده از عطر، پوست را با لوسیون های مرطوب کننده مرطوب نمایید.

دوام یک عطر چه مدتی است؟

جواب این سؤال به قدرت عطر و طریقه ی نگهداری از آن برمی گردد. دمای معمول اتاقها، دمای مناسبی برای نگهداری عطر است و دوری از نور و حرارت مستقیم نیز همانطور که در بالا گفته شد، از عوامل مهم است. دمای بالا سبب می شود که عطر اکسیده شده، ماهیتش تغییر کند.
اگر محل نگهداری عطر دمای بیش از اندازه ای داشته باشد، مایع عطر تبخیر شده که گاهی منجر به شکسته شدن شیشه ی حاوی عطر می شود.

آیا نگهداری عطر در یخچال صحیح است؟

خیر بهترین شرایط نگه داری در دمای معمول اتاق است.

چگونه می توان برای فرد دیگری عطر انتخاب کرد؟

همانطور که گفته شد انتخاب یک عطر برای دیگران چندان کار عاقلانه ای نیست. ولی در مواقعی که چاره ای جز خرید نباشد، بهتر است به این موارد توجه داشته باشیم که خرید عطری که به فرض 10 سال از عمرش در بازار سپری شده و شناخته شده است عاقلانه تر از خرید عطری جدید است که هنوز نظر عموم مردم راجع به آن مشخص نیست. همچنین در نظر گرفتن سن فرد نیز ضروری است؛ به طوری که بهتر است رایحه های سنگینتر را برای افراد با سن بالاتر و رایحه های شادابتر را برای افراد زیر 30 سال در نظر گرفت. بد نیست بدانیم که رایحه های گل اگر ملایم باشند برای هر سنی مناسبند و رایحه های ادویه های شرقی در زمانی که قصد هدیه دادن داریم، از انتخاب های با ریسک بالا محسوب می شوند.
امیدوارم با دانستن این موارد انتخابهای صحیحتری از عطر داشته باشید.
منبع: بانو،شماره - 27

 

 



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.