نفوذ اسرائیل در جشنواره های بین المللی فیلم

از زمانی که رژیم صهیونیستی فعالیتهای سینمایی خود را آغاز کرد تلاش نمود تا به منظور تبلیغ و ترویج فیملهای سینمایی خود در سطح جهان، با کمک لابی صهیونیستی بر جشنواره های بین المللی نفوذ و سیطره یابد.لذا سیطر ه و تسلط بر جشنواره
دوشنبه، 31 تير 1392
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
نفوذ اسرائیل در جشنواره های بین المللی فیلم
 نفوذ اسرائیل در جشنواره های بین المللی فیلم






 

از زمانی که رژیم صهیونیستی فعالیتهای سینمایی خود را آغاز کرد تلاش نمود تا به منظور تبلیغ و ترویج فیملهای سینمایی خود در سطح جهان، با کمک لابی صهیونیستی بر جشنواره های بین المللی نفوذ و سیطره یابد.لذا سیطر ه و تسلط بر جشنواره فیلم کن و برلین را در دستور کار خود قرار داد و پس از مدت زمانی کوتاه توانست در این دو جشنواره نفوذ پیدا کرد.

جشنواره فیلم کن

در دوره 47 جشنواره کن، جهان شاهد یک رسوایی هنری در این جشنواره بود که تاریخ سینما آن را به ثبت خواهد رساند، قضیه از این قرار بود که یک کارگردان یهودی فرانسوی به نام ایریک شارون با افتخار خود را عامل موساد(سازمان اطلاعات اسرائیل)خواند.این فیلم به نمایندگی از فرانسه در مسابقه رسمی شرکت کرد و پس از پخش آن کتابچه های کوچکی از فعالیتهای تروریستی موساد تحت عنوان تاریخ فعالیتهای قهرمانانه و مقدس موساد که به نفع اسرائیل و یهودیان جهان فعالیت کرده است در میان حاضران توزیع شد.این فیلم آشکارا حمله با رآکتورهای هسته ای عراق و ترور فیزیکدان عرب دکتر «المشند» را(که برای اعراب داستان غم انگیزی است)توجیه می کند.تمامی این کارها اعمالی تروریستی هستند که فیلم بدانها قداست و شرف بخشیده و آنها را مایه افتخار سامیها و صهیونیستها می داند.مطبوعات غرب نیز این فیلم را فیلمی جسور به حساب آوردند.
جزئیات ماجرا را می توان از پیام جشنواره کن که محمود علی(منتقد سینما)در مجله الاذاعه منتشر کرده است فهمید.وی می گوید:
برای منتقدان عرب غافلگیر کننده و باعث تأسف بود که فرانسه با فیلمی که آشکارا و با ذکر اسامی و وقایع به تمجید از موساد می پردازد در یک مسابقه رسمی شرکت کند.این فیلم به نام ملی گرایان به کارگردانی ایریک شارون ساخته شد و نمونه آشکاری از عدم رعایت بی طرفی توسط جشنواره است.البته نه به دلیل اینکه فیلم از موساد تعریف و تمجید می کند بلکه به این دلیل که فیلم حتی در سطح هنری نیز علی رغم هزینه ده میلیون دلاری و مدت زمان شش ماه که برای تصویربرداری آن بین پاریس و تل آویو صرف شده، یک فیلم بسیار عادی است.(1)
مناحم جولان از کارگردانان مشهور اسرائیلی در یکی از نشستها در جشنواره سینمایی کن اظهار داشته بود که نمی تواند نفرت خود را نسبت به اعراب و مصریان از دل بیرون کند.وی گفته است:
«هنگامی که پورسعید را با هواپیمای خود در جنگ 1956 بمباران می کرد بسیار خوشحال بود.»
سخنان وی هیأت مصری حاضر در نشست از جمله یوسف شاهین و مدیر موسسه جهان عرب در پاریس را متعجب کرد.وی(مدیر موسسه)در گفت و گو با روزنامه های فرانسوی اظهار داشت:
«این نژاد پرستی آشکار و سخنان تحریک آمیز، تنها از یک انسان مریض می تواند صادر شود.»(2)
این جشنواره بین المللی را وزارت جهانگردی اسرائیل به همراه تلویزیون این رژیم و با کمک مالی بانک ملی اسرائیل سازماندهی می کند.«روزنامه البعث ارگان حزب حاکم سوریه، جشنواره سینمایی کن فرانسه را مهم ترین مصادیق سوء استفاده رژیم صهیونیستی از صنعت سینما خوانده و نوشته است:
«جنبش نژادپرست صهیونیستی سالهاست در صدد تسلط بر فعالیت های این جشنواره می باشد.»
به نوشته این روزنامه، در همین چارچوب، صهیونیست ها چند سال پیش تلاش کردند تا مناحم جولان را که به حمایت از گروههای تروریستی صهیونیستی دشمنی با اعراب شهرت دارد -به ریاست کمیته داوران جشنواره کن بگمارد.
البعث افزود با وجود اینکه این تلاش بر اثر فشارهای اعراب و جهان ناکام ماند اما آنان توانستند از راه دیگری نفوذ کنند.به طوری که جنبش صهیونیستی، بسیاری از نشریات کثیرالانتشار جهان را برای تبلیغ فیلمهای مناحم جولان به کار گرفت و همچنین هیأت مدیره جشنواره کن را واداشت تا از وی به خاطر کنار گذاشته شدن از ریاست کمیته داوری، عذرخواهی کرده و حتی از وی تقدیر به عمل آورد.(3)

جشنواره سینمایی برلین:

جشنواره برلین تازه ترین جشنواره ای است که موسسات سینمایی رژیم صهیونیستی با کمک لابی صهیونیستی در این جشنواره سعی کرده در آن نفوذ کرده و تصمیم گیری های این جشنواره را به سیطره خود درآورد.
در دوره 45 جشنواره در مارس 1995 بیشترین تعداد فیلمهای اسرائیلی در تاریخ جشنواره ها(یعنی 12 فیلم)در این جشنواره ارائه شد.این تعداد فیلم حتی بیشتر از تعداد کشورهایی بود که جشنواره را ترتیب داده بودند.برای تکمیل سیطره صهیونیسم بر این جشنواره یک کارگردان خانم اسرائیلی به عنوان رئیس کمیته داوری جشنواره انتخاب شد.فیلم رسمی مسابقه به نام سحر که اسرائیل با آن در مسابقه شرکت کرده بود اعراب را شدیداً مورد حمله قرار داد و سرشار از کینه و نفرت و تمسخر و خشم نسبت به تمدن اعراب بود، همین امر(توطئه)موجب شد منتقدان و سینماگران جهان که در جشنواره شرکت کرده بودند آزرده خاطر شوند.علی رغم وجود فیلمهای ایتالیایی، فرانسوی، آلمانی و آمریکایی که در سطح بالاتری از این فیلم قرار داشتند فیلم سحر، گواهی تقدیر جشنواره را -با وجود ضعف سطح هنری خود -دریافت کرد.

پی نوشت ها :

1.همان، ص 83.
2.همان، ص 141.
3.روزنامه جمهوری اسلامی، "سوء استفاده رژیم صهیونیستی ازصنعت سینما"، 1381/3/7.

منبع :صفاتاج، مجید، (1387)، سینمای سلطه(هنر هفتم)، تهران: سفیر اردهال، چاپ اول 1387.

 

 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.