دختران محجبه آمریکایی معتقدند، اگرچه محجبه بودن آنها محدودیت عمدهای را در جامعه آمریکا برایشان به بار نمیآورد، اما همواره آنان را در معرض سوء برداشتها و تصورات غلط دیگران قرار میدهند.
پوشش اسلامی و حجاب یکی از آموزههای دین اسلام است که بسیاری از زنان مسلمان به عنوان تکلیف دینی به آن عمل میکنند.
بر اساس موازین حقوق بشر نیز هر انسانی از حق آزادی فکر، وجدان و دین برخوردار است. این حق شامل اظهار عقیده و ایمان، تعلیمات مذهبی و اجرای مراسم دینی به شکل فردی یا جمعی، خصوصی یا عمومی خواهد بود. (ماده ۱۸ اعلامیه جهانی حقوق بشر(
اما امروزه در بسیاری از کشورها موانع قانونی برای داشتن پوشش اسلامی وجود دارد و زنان با محدودیتهای زیادی در این رابطه مواجهند. با این مقدمه به بررسی وضع زنان محجبه در ایالات متحده آمریکا میپردازیم.
در حال حاضر حدود ۶ تا ۷ میلیون مسلمان در ایالات متحده زندگی میکنند که این تعداد کمتر از ۳ درصد جمعیت ۳۰۰ میلیونی این کشور را در برگرفته است.
بحث حجاب و پوشش اسلامی در آمریکا همواره مسألهای مناقشه برانگیز بوده است و زنان محجبه در معرض مشکلات قانونی داشتن حجاب و حملات لفظی و خشونتآمیز ناشی از آن، قرار داشتهاند.
"ماریا حسین" در مقالهای تحت عنوان حجاب در آمریکا مینویسد، «حجاب نمادی برای مبارزه با شر است و ما میتوانیم از این طریق با شر مبارزه کنیم. حجاب نشانهای است مبنی بر اینکه من به خدا اعتقاد دارم. این سمبل ایمان درونی میتواند تغییرات اجتماعی مثبتی به ارمغان آورد».
اما دولت آمریکا، رسانهها و حتی سازمانهای فمینیستی غربی اغلب حجاب را نوعی ستم به زن توصیف میکنند.
"ساموئل کول" در مقالهای تحت عنوان پوشیدن حجاب مینویسد: شاید تا حدودی به خاطر اینکه در حوزه عمومی حجاب محدودیتی ظاهری است، حجاب اسلامی نماد سرکوب زنان تلقی میشود.
اما با وجود این تصورات، اسلام به شدت در آمریکا در حال رشد بوده و شمار زنان محجبه رو به افزایش است. زن مسلمان آمریکایی حجاب را نماد آزادی میداند، نه ظلم و سرکوب.
"ناهید مصطفی" زن کانادایی تازه مسلمان شده در این باره معتقد است، زنان جوان مسلمان برای کنترل بر بدن خویش همواره سعی بر اصلاح حجاب خویش دارند.
ولی متأسفانه خشونتهای مرتبط با حجاب در آمریکا روند آزادی را مختل کرده و حجاب را به پدیدهای منفی تبدیل کرده است.
زنان محجبه آمریکا بسیار تحت خشونت و ناامنی قرار دارند. به عنوان مثال یک زن محجبه در کالیفرنیا هنگام خروج از خانه کشته شد. برادر وی دلیل قتل وی را حجاب او دانست.
سال گذشته کارکنان و مدیران یکی از بزرگترین شرکتهای مخابراتی آمریکا در شهر "کانزاس" پس از مسلمان شدن "سوزان بشیر" کارمند زن این شرکت، وی را به باد توهین و تمسخر گرفته و در اقدامی وحشیانه روسری وی را از سرش کشیدند.
یک مؤسسه مالی در جنوب مریلند در آمریکا نیز از زن مسلمان محجبهای که در صف ایستاده بود خواست حجاب خود را بردارد و پس از امتناع وی، او را به برای تعیین هویت به مکان دیگری منتقل کرد.
داشتن حجاب بر استخدام زنان مسلمان تأثیر منفی بسیار زیادی دارد. تحقیقات جدید دانشگاه هاوایی نشان میدهد که زنان محجبه قربانی اصلی تبعیض در بازار کار آمریکا هستند.
بر اساس تحقیقات جدید، کارفرمایان به دنبال کارمندانی هستند که دارای پیشینه و ظاهر مذهبی و اسلامی نباشند.
گفتنی است فشار بر زنان محجبه به دنبال وقوع حادثه تروریستی ۱۱ سپتامبر بسیار بیشتر شد.
این مسائل نشان از این دارد که خصومتها نسبت به تروریسم میتواند به خشونت علیه مسلمانان تبدیل شود و از آنجا که حجاب نماد اسلامی است، میتواند ناامنی برای زنان محجبه در پی داشته باشد.
ولی علیرغم محدودیتهایی که زنان محجبه در فضاهای عمومی با آن مواجهاند، به شکل قانونی و رسمی منعی برای داشتن حجاب در این کشور وجود ندارد.
دختران محجبه آمریکایی معتقدند، اگرچه محجبه بودن آنها محدودیت عمدهای را در جامعه آمریکا برایشان به بار نمیآورد، اما همواره آنها را در معرض سوء برداشتها و تصورات غلط دیگران قرار میدهند.
"سارا" دختر محجبه مسلمان که در آمریکا به دنیا آمده و در حال حاضر در یک بانک کار میکند، میگوید: حجاب در اسلام صرفا یک سمبل دینی نیست، بلکه یک حکم واجب در مورد چگونگی پوشش زنان است.
او به گفته خودش همیشه در جامعه آمریکا آمادگی هرگونه سوال، نگاه متعجب و یا تصور غلطی را راجع به تکه پارچهای که بر روی سرش میاندازد، دارد.
"جاسمین" دختر ۱۶ سالهای که در ویرجینیا زندگی میکند نیز معتقد است، تصورات غلط بسیاری در میان مردم راجع به حجاب وجود دارد. وی میگوید: وقتی برای اولین بار در جمعی پا میگذاری، حتی انتظار ندارند که تو بتوانی حرف بزنی. آنها تصور میکنند تو هیچ نظری برای ابراز کردن نداری.
برخی اصرار دارند که دولت آمریکا باید قوانینی در منع حجاب تصویب کند. این در حالی است که مردم آمریکا بر اساس متمم اول قانون اساسی آمریکا مصون از دخالت دولت در مواردی نظیر لباس و پوششاند.
بر این اساس ممنوعیت لباس اسلامی که توسط بسیاری از مفسران و تحلیلگران مطرح است، نامعتبر در نظر گرفته میشود.
یکی از روزنامهنگاران آمریکایی به نام "هوارد فرانچی" معتقد است: سنت آمریکایی مبنی بر احترام به فرهنگها و مذاهب گوناگون تحت آزادی جهانی که آمریکا مدعی آن است، منع حجاب اسلامی را مجاز نمیشمارد.
باراک اوباما نیز در جمع مسلمانان مصر در سال ۲۰۰۹ گفت، غرب نباید به مسلمانان امر کند که چه باید بپوشند و چنین رویهای در تناقض با اصول لیبرالیسم است.
نتایج یک نظر سنجی در سال ۲۰۱۰ که توسط مرکز پیو صورت گرفت نیز نشان داد که دو سوم آمریکاییان مخالف ممنوعیت حجاب اسلامیاند.
به طور کلی در مقایسه با دیگر کشورهای غربی در آمریکا محدودیت زیادی برای حجاب وجود نداشته و در این کشور فروشگاههای زیادی لباس و پوشش اسلامی عرضه میکنند.
در بیشتر دانشگاهها نیز زنان محدودیت زیادی در داشتن حجاب ندارند. حتی در دانشگاههایی نظیر میشیگان سال گذشته (2012) در هفته حجاب دانشجویان غیر مسلمان از حجاب اسلامی به منظور اعلام همبستگی با دانشجویان مسلمان استفاده کردند.
برخی منابع
- http://www.hijab.com/?cat=۵
- http://sitemaker.umich.edu/arabamericansandramadan/hijab_in_america
- http://parvazjavan.ir/
- LaFranchi, Howard (June ۲۳, ۲۰۰۹). "In battle of the burqa, Obama and Sarkozy differ". Christian Science Monitor. Retrieved July ۱۴, ۲۰۱۰.
- http://en.humanrights-iran.ir/news-۱۹۸۱۹.aspx
- http://sitemaker.umich.edu/arabamericansandramadan/wearing_the_hijab
- http://www.mashreghnews.ir/fa/news/۱۱۷۶۱۷
http://www.afghanirca.com/newsIn.php?id=۱۴۵۸۱http://
http://hoghogh.porsemani.ir/content
منبع مقاله : پایگاه اطلاع رسانی جبه جهانی مستضعفین
/ج