واژه شناسی مارکونی

آشکار ساز: وسیله ی مورد استفاده برای آشکار کردن و دریافت امواج بیسیم، مانند همچسبگر یا لامپ، یا آشکارسازهای مغناطیسی یا بلوری. آنتن: بخشی از سیستم بیسیم که امواج بیسیم یا امواج رادیویی از طریق آن ارسال...
سه‌شنبه، 22 مرداد 1392
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
واژه شناسی مارکونی
 واژه شناسی مارکونی

نویسنده: بورلی برچ
ترجمه ی محمد رضا افضلی



 

آشکار ساز: وسیله ی مورد استفاده برای آشکار کردن و دریافت امواج بیسیم، مانند همچسبگر یا لامپ، یا آشکارسازهای مغناطیسی یا بلوری.
آنتن: بخشی از سیستم بیسیم که امواج بیسیم یا امواج رادیویی از طریق آن ارسال یا دریافت می شوند.
آهنربای الکتریکی: آهنربای موقتی که با پیچیدن سیم به دور قطعه ای آهن نرم ساخته می شود. وقتی جریان الکتریکی از سیم می گذرد، آهن خاصیت آهنربایی پیدا می کند.
باتری: تعدادی محفظه یا سلول حاوی مواد شیمیایی که توسط فلزات مختلف، به صورت موازی یا متوالی، به هم متصل شده اند. این سلولها جریان پیوسته ای از الکتریسیته تولید می کنند که جریان الکتریکی نامیده می شود.
بیسیم: استفاده از امواج الکترومغناطیسی برای ارسال یا دریافت سیگنالهای الکتریکی، بدون استفاده از سیم؛ به مفهوم گسترده شامل پخش رادیویی، پخش تلویزیونی و رادار است. برای ارسال سیگنالها از طریق بیسیم، فرستنده ای آنتن فرستنده را تغذیه می کند و امواج الکترومغناطیسی از این آنتن به سوی آنتن گیرنده می روند و از طریق آن به گیرنده می رسند.
پیچک القایی: هسته ای از آهن نرم که در مجموعه ی سیم دور آن پیچیده شده است که، به ترتیب، اولیه و ثانویه نام دارند. وقتی جریان الکتریکی در اولیه برقرار و قطع می شود، نیروی الکتریکی بسیار قویتری در ثانویه ایجاد می کند.
تنظیم: آماده کردن دستگاه برای دریافت سیگنالهایی با طول موج مشخص.
جریان الکتریکی: جریان پیوسته ی الکتریسیته که از یک رسانا می گذرد.
خلأ: فضایی که در آن تعداد مولکولها یا اتمهای گاز نسبتاً کم باشد. مثلاً فضایی که هوای آن خالی شده باشد.
رسانا: ماده ای الکتریسیته به آسانی از آن عبور می کند. نارساناها، که الکتریسیته به آسانی از آنها عبور نمی کند، برای عایقکاری سیمهای برق به کار می روند.
رمز مورس: رمزی برای تبدیل حروف به الگویی از نقطه ها و خطها. در تلگراف یا بیسیم، نقطه ها و خطها به تقه ها یا صداهای کوتاه و بلند تبدیل می شوند. اگر از دستگاه رمزنویس مورس هم استفاده شود، این دستگاه می تواند با استفاده از نوار مرکبی، نشانه های کوتاه و بلند روی کاغذ بگذارد.
طول موج: فاصله ی بین دو نقطه متناظر روی یک موج. طول موج امواج بلند به صدها متر می رسد. طول موج امواج بسیار کوتاه چند متر و طول موج امواج میکرو موج کمتر از یک متر است.
فرستنده: دستگاه مورد استفاده برای ارسال سیگنالهای رادیویی به طرف بخش گیرنده ی سیستم.
فرکانس: تعداد دفعات تکرار حرکت موج در دوره ی زمانی معین.
گیرنده: دستگاهی برای دریافت امواج رادیویی.
این دستگاه از وسیله ای برای آشکار سازی امواج رادیویی و وسیله ی دیگری برای تبدیل آنها به صورتی قابل شنیدن یا دیدن تشکیل می شود.
لامپ: وسیله ای جدیدتر از همچسبگر، برای آشکار سازی و تقویت امواج رادیویی.
همچسبگر: شکل اولیه ی آشکار ساز امواج بیسیم.
منبع :برچ ، بورلی، (1385)، پیشگامان علم گول یلمو مارکونی، (پیشاهنگ جهان بیستم)، محمد رضا افضلی، تهران: موسسه فرهنگی فاطمی، چاپ اول 1385.

 

 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
مقالات مرتبط