گزیده چند سخنرانی از شهید جعفری

بی گمان یکی از بهترین راه های شناخت سیره و شخصیت شهدا، رجوع به بیانات و سخنان به یادگار مانده از ایشان است. آن چه می خوانید بخش هایی از بیانات شهید جعفری در موضوعات مختلف است. با توجه به این که شهید در بخش
سه‌شنبه، 9 مهر 1392
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
گزیده چند سخنرانی از شهید جعفری
گزیده چند سخنرانی از شهید جعفری






 

درآمد

بی گمان یکی از بهترین راه های شناخت سیره و شخصیت شهدا، رجوع به بیانات و سخنان به یادگار مانده از ایشان است. آن چه می خوانید بخش هایی از بیانات شهید جعفری در موضوعات مختلف است. با توجه به این که شهید در بخش نخست از سخنانش (که اتفاقاً فقط همین یک سخنرانی به طور کامل در این یادنامه به چاپ رسیده است) در خصوص جنگ اشاره می کند که:‌«گزارش های رسیده نشان می دهد که دشمن، این دو سه هفته اخیر در موضع ضعف است...» و همچنین عطف به تاریخ شهادت ایشان که دقیقاً در سی و پنجمین روز از آغاز 8 سال دفاع مقدس رخ داد، این بیانات مربوط به آخرین روزهای حیات دنیوی شهید عزیز است. دو گزیده سخنرانی بعدی نیز در ایام انقلاب شکوهمند اسلامی ایران شده است.
متن این سخنرانی ها برگرفته از پایگاه اطلاع رسانی شهید سید محمدسعید جعفری است که با اندکی تلخیص و ویرایش تقدیم شما عزیزان می شود.

نقطه امید

بسم الله الرحمن الرحیم
والسلام علینا و علی عبادالله الصالحین و السلام علیکم و رحمه الله. امروز می خواهیم با برادرها و خواهرهای متعهد نمازگزار و با همه ی ملت قهرمان و انقلابی مان چند کلمه ای راجع به وضعی که در آن هستیم و کارهایی که برای ساختن آینده در دست اجرا داریم سخن بگوییم، چون وقت 3 ربع ساعت بیشتر نیست، طبعاً به اختصار به عرض تان می رسانم. عرایض من پیرامون وضع فعلی، از نظر اخلاقی و معنوی، از نظر سیاسی، اقتصادی، قضایی و جنگی است: در 5 قسمت.
اما از نظر معنوی و اخلاقی: به برکت جوشش اسلامی که در این دوران ممتد انقلاب به صورت فزاینده ای به روح و قالب و جان ما شکل داده است، بحمدالله در حال حاضر احساس می کنم برکات معنوی و اخلاقی سازنده اسلام و انقلاب به صورت گسترده در همه جا به چشم می خورد. احساس تعهد، احساس مسئولیت، روحیه برای رضای خدا کارکردن و روحیه از ریا و تظاهر بیزار بودن، در بسیاری از مردم ما دیده می شود. فراوانند خواهران و برادرانی که شبانه روز تلاش و زحمت می کشند- در صحنه های گوناگون- و دوست دارند جایی اسم شان گفته نشود. فراوانند کارمندان دولت متعهد که در ادارات، صمیمانه به سود انقلاب و مردم زحمت می کشند، بی ان که انتظار داشته باشند که به آن ها پست بالاتری داده بشود... که عاشق خدمت به اسلام، انقلاب و ملت مسلمان هستند، بی آن که بخواهند درجه بالاتری به آن ها داده شود. در نهادهای انقلابی که مسأله روشن است. در این نهادها اکثریت اعضا از ملکات معنوی بالایی برخوردارند. در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، در کارکنان دادسراها و دادگاه های انقلاب، در جهاد سازندگی، در نهضت سوادآموزی، در بسیج مستضعفین، در بنیاد شهید، در کمیته ی امداد، در کمیته های انقلاب و در نهادهای دیگر، برادران و خواهران با ایمان، متعهد، مخلص و بی توقع فراوانند. در این نهادها رنگ اصلی، رنگ اخلاص و جهاد است و این ها از برکات سازندگی و نورانیت اسلام و از شعاع های خورشید فروزان قرآن، کتاب خدا، پیامبر هدی و ائمه هدی- علیهم السلام- و رهبران الهی است (که) این نهضت مقدس، ملت ایران را در مجرای نورانی و پرفروغ درآورند. و همه جا عشق و آرمان روی پیروزی اسلام متمرکز است. البته این امواج، این نورانیت و معنویت در حال حاضر در جامعه ما جزر و مدهایی دارند. گاهی چنان خروشان است و گسترش دارد که همه جا به چشم می خورد و گاه هم امواج باز می گردد و باز لجن هایی که زیر این امواج نهفته بوده خودش را نشان می دهد. اجتماع مردم، بیانگر این جزر و مدهاست. راهپیمایی ها و تظاهرات شما مردم به مناسبت اربعین، شور و جاذبه نورانیت گسترده ای را نشان می داد. و من امیدوارم راهپیمایی روز بیست و هشتم بهتر و باشکوه تر بوده و نشانی از جلوه عشق به اسلام عزیزتان باشد (تکبیر حضار)
در رابطه با این ارزش عالی انقلاب یعنی ارزش اخلاقی، گاهی در جامعه ما رویدادهایی پیش می آید که یک جمله عرض می کنم: ما در این شرایطی که هستیم، باید جامعه مان به برکت اسلام به سمت یکپارچگی اسلام پیش برود. و طوری شود که همه در محور پاک و نورانی اسلام گرد بیایند و محور دیگری نبینم ولی از آن جا که واقعیات را کتمان نمی کنیم الان محورهای دیگری وجود دارد. تفکرات ملی گرایانه و تفکرات التقاطی و بینش های الحادی و کفرآمیز در رنگ شرقی یا غربی وجود دارد. باید انقلاب اسلامی ما در رابطه با این محورهای ضد اسلام با بیگانه از اسلام موضع گیری متعالی اسلامی داشته باشد. در عین آن که ملت فهمیده است نباید با دشمنان اسلام و انقلاب تعارف کرد و باید برخورد انقلابی داشت و این برخورد انقلابی باید جلوه گاه نورانیت و روح متعالی و اخلاقی عالی اسلامی باشد. در این برخوردها و حتی در برخوردهای پرتوان انقلابی، مراقب ریزه کاری های اخلاقی باشید. اسلام به ما یاد داده است نسبت به دشمنان هم دروغ نگوییم، تهمت و افتراء نزنیم، نسبت به آن ها هم فحش ندهیم. هم قرآن می گوید: «و لا تسبوا الذین یدعون من دون الله فیسبوا الله عدواً بغیر علم» و هم علی(ع) مطالبی را می فرماید...
ما می توانیم کوبنده سخن بگوییم اما فحش ندهیم، حرف های زشت و تعابیر زشت در برخوردهای مان نداشته باشیم. این، تعلیم اسلام است. این بهتر می تواند شما مردم را در این آوردگاه دنیا پیروز کند. تقید و پایبندی به موازین اسلام در برخورد با دوست، دشمن و مذبذبین ها (که بینابین اند). این؛ عامل واقعی پیروزی شما خواهد بود. بنابراین توصیه می شود، توصیه اسلام را که برادرها و خواهرها همواره به اصل عالی صداقت، راستی، رعایت عفت کلام- چه در گفته ها و چه در نوشته ها- پایبند باشند، پایبندی به این که از حقیقت و حق، سرمویی منحرف نشویم. این را رعایت کنند و مطمئن باشند که ممکن است با ما مخالفان و دیگران جور دیگری عمل کنند (در رابطه با ما) اما «و لا یجرمنکم شنآن قوم علی الاّ تعدلوا اعدلوا هو اقرب للتقوی» ما هویت نورانی و پرفروغ اسلامی مان را حتی با پیروزی معامله نمی کنیم.(تکبیر حضار) امیدوارم با مراقبت روزافزون شما این بعد متعالی اخلاقی و معنوی انقلاب ما از آسیب ها و آفت ها مصون بماند؛ این مسأله اول.
در رابطه با بُعد سیاسی: ملت عزیز ایران، امروز شما ملت و انقلاب تان و استقامت تان و آگاهی شما بحمدالله در میان عموم ملت های زیر سلطه و زیر ستم جهان، به عنوان نقطه امید شناخته می شود. عده ای که دائماً سرشان در روزنامه ها و مجله ها و گزارش های صهیونیستی و امپریالیستی دنیاست، می گویند: «ای وای! دارند آبروی انقلاب ما را می برند!»(ولی) مگر ما از آن ها جز این هم توقعی داریم؟ قول می دهم این ها فقط در یک حالت به شما بارک الله خواهند گفت و آن، وقتی است که دو مرتبه به شکل تازه ای، راه بازگشت صهیونیسم و امپریالیسم را به کشور باز کنید و به آنها خیرمقدم بگویید. در این حالت همه دستگاه های آنها به ستایش از ما خواهند پرداخت. و الاّ تا وقتی که در برابر چپاولگران و ستمگران ایستاده ایم،‌ آن ها باید فحش بدهند. هیچ وقت آبروی انقلاب را نباید در نوشته ها و رادیوهای صهیونیستی بنگرید (جست و جو کنید).(بلکه فقط) ببینید ملت های محروم دنیا در مورد این انقلاب چه می گویند. ببینید اطلاعاتی که از این اطراف می رسد قاطعانه نشان می دهد که ملت های محروم دنیا همین حالا امام خمینی(ره) را رهبران مستضعفان می دانند. (ختم 3 صلوات توسط حضار) همه جا بحمدالله در میان مردم محروم، آبروی این انقلاب، رهبر و خط آن در حال افزایش است و هر وقت شما در برابر مستکبران بیشتر بایستید، این آبرو زیاد(تر) می شود. ما هم موضع مان را مکرراً گفته ایم: قلدرها و مستکبران و چپاولگران دنیا هر چه می خواهند فحش بدهند، ما می دانیم که دل محرومان جهان در (گرو) عشق به این انقلاب است.
و اما از نظر داخلی: با مطالعه و اطلاعات به دست آمده از دیشب، ملت قهرمان (مردم کوچه و خیابان)! ما یک 30 میلیون، یک 5 میلیون و یک 1 میلیون (نفر) داریم. این یک میلیون (نفر) هیچ وقت از ما راضی نمی شود و متأسفانه زبانش خیلی دراز است، امکانات تبلیغاتی اش هم خیلی زیاد است، همه جا می خواهد خودش را وکیل این 36 میلیون (نفر) معرفی بکند. این مثالی است جدا کاری نداریم. یک 30 میلیون (نفر) داریم، مردم کوچه و خیابان این 5 میلیون(نفر) دیر تغییر (به خود) می گیرد. اگر این 30 میلیون (نفر) با شتاب حرکت کند، این 5 میلیون (نفر) هم حرکت خواهند کرد. آخرین اطلاعات (تا دیشب): در میان 30 میلیون (نفر) اول، هماهنگی، انسجام و آگاهی فزاینده، نسبت به خط اصیل انقلاب اسلامی و شناخت از راه آینده روز به روز رو به افزایش است. این 30 میلیون (نفر) با آن وجدان بیدارش که دور از کلمات قلنبه و سلنبه می تواند حقایق را بشناسد و راه را انتخاب کند، به سرعت دارد راه خودش را انتخاب می کند و من عرض می کنم آن چه ما در جمع بندی به دست آورده ایم نشان می دهد: ای ملت عزیز! ای روحانیت! ای دانشجویان پیشتاز و پیشگام! ای فرهنگیان! دانش آموزان! تحصیل کردگان! پیشه داران!کارگران! کشاورزان! توده ارتش و سپاه و ژاندارمری! قوی دل باشید، ملت ما راه خود را انتخاب کرده است. بنده این دغدغه هایی که در روزنامه ها پچ پچ می کنند و در تاکسی ها ما این دلهره آفرینی ها را پاک غلط و نابه جا و برخلاف حقیقت موجود یافتیم. دشمنان بدانند ملت ما با همان هماهنگی و قدرت در مقابل شان ایستاده است. دوست ها بدانند ملت ما آن طورها که میگویند دچار دغدغه و حیرانی و سرگردانی نیست. بله، یک مدتی دچار نوعی نگرانی و حیرانی شده بود و اما این ملت، ملتی نیست که در درازمدت در سرگردانی بماند. بحمدالله این ملت، با هوش خدایی و وجدان اسلامی و تجربه انقلاب زیاد در سرگردانی نمی ماند و خیلی زود با حس قوی اش خط اصیل انقلاب و رهبران آن را می شناسد، انتخاب می کند و حرکت می کند، چرا که به راستی تزلزل و حیرت، بزرگ ترین آفت انقلاب است. البته این، محصول و میوه تلاش های یک یک شما برادران و خواهران است.
دعا... این دولت- منظور دولت شهید رجایی، در دوره نخست وزیری ایشان است- (به طور) جدی مشغول برنامه ریزی است. برادران و خواهران! دولت، مجلس و دستگاه های برنامه ریزی، در رابطه با مشکلات اقتصادی، صمیمانه با استفاده از همه معلومات و آگاهی ها و تخصص های فنی مشغول برنامه ریزی اند. اقتصاد بی برنامه به جایی نمی رسد. ما در زمینه کشاورزی، دامپروی، مبادلات و توزیع کالا و اشتغال و... مشکلاتی داریم و می دانیم حل این مشکلات، برنامه ریزی و استفاده از متخصصان را نیاز دارد. گروه های مؤمن و دلسوز شما مردم پایبند به اسلام، مطالعه و برنامه ریزی در جهت شناخت این مشکلات و شناخت راه حل ها و راه های اجرایی را آغاز کرده اند. شما و مسئولان باید به حمایت از دولت ادامه دهید. اگر کارشناسان دست از کارشکنی علیه دولت بردارند، به کمک خدا بر مشکلات پیروز خواهیم شد. یک ذره انصاف: این دولت حدود سه و نیم ماه است سر کار آمده است آیا مشکلات اقتصادی امروز ما می تواند به برنامه ریزی این سه ماه و نیم مربوط شود؟! آگاهان اقتصاد می دانند (نتیجه) برنامه ریزی اقتصادی در آینده مشخص می شود. مشکلات اقتصادی ما ریشه هایی کهنه دارد. این بی انصافی است که مشکلات را به حساب این دولت بگذارند...
امروز روزنامه های کم تیراژ اما پرادعا به دستم رسید که در صفحه اول آن از جمعی از بازاریان نامه ای مربوط به 20 روز پیش را خطاب به نخست وزیر (شهید رجایی) آورده بود و درشت نوشته بود: آقای رجایی، شما لیاقت این کار را ندارید، لطفاً کنار بروید. خب، من می خواهم ببینم این بازاریان دست اندرکار اقتصاد که خود را مدعی می دانند، چه معجزه ای از دولت کنونی انتظار دارند؟ این ها خبر ندارند مشکلات اقتصادی ما به این ارتباط ندارد یا دارد (و در هر دو حالت مقصراند.)
آی! هشیار باشید، توطئه ای در کار است. عده ای می خواهند در جامعه، بی ثباتی به وجود آورند. ما هر نوع سمپاشی ای را که نتیجه اش بی ثباتی است محکوم می کنیم. من به این آقایان بازاری نصیحت می کنم که امروز بی ثباتی، بزرگترین آفت انقلاب و کمک ناخواسته به دشمنان انقلاب است. به جای (صدور) این اعلامیه ها و بی ثباتی ایجاد کردن ها، بیایید یک همکاری کنید تا دولت و مجلس بتواند مشکلات اقتصادی را حل کند و اما الان گروه هایی از دولت مأمور شده و در امور اقتصادی، در حال مطالعه است.
در مورد جنگ و قضایی (بحث قضایی را وقت نداریم...) در رابطه با جنگ، گزارش های رسیده ای نشان می دهد که دشمن، این دو سه هفته اخیر در موضع ضعف است. به همین دلیل است که برای ملت یک سؤال (مطرح) است: پس چرا ارتش ما و سپاه ما در جبهه، حرکت تهاجمی (خود را) آغاز نمی کنند؟ این سؤال همگانی شده به رزمندگان پیام می فرستم... به پشتیبانی ملت اعتماد کند و هر چه زودتر حمله تهاجمی خود را بر ضد دشمن غاصب شروع کنید و مطمئن باشید ما با همه توان پشتیبان تان هستیم.
(سخنرانی شهید پیش از خطبه های نماز جمعه کرمانشاه)

مسلمان واقعی

می خواهم در (خصوص) نبرد دو قدرت و اثر متقابل آن ها بر یکدیگر صحبت کنم و بدانم که چگونه یکی از آن ها بر دیگری برتری پیدا می کند. خداوند در آیات قرآن می فرماید: باید در مقابل فساد جامعه و آن هایی که مخالف با حق هستند، مبارزه کرد و در این راه نباید ترس و ناامیدی به خود راه داد... مبارزه کنید و نترسید؛ اگر هم کشته شدید.
شما می توانید چند نوع با دشمن مبارزه کنید، مبارزه مسلحانه یا مبارزه با دست- یعنی با تمام نیرو- یا مبارزه با زبان و اگر امکان این هم (میسر) نشد، می توانید در قلب تان جبهه بندی به وجود بیاورید تا کینه آن ها، ما را خشمگین کند و هر وقت امکانش فراهم شد بتوانیم به مبارزه مشغول شویم، بلند شویم در برابر ظالمان... بیایید صف آرایی نمایید در برابر آن ها. به مبارزه مشغول شویم و ترس در خودمان راه ندهیم، همچنان که خداوند و پیامبرش (ص) فرموده اند که اگر پیروز شدیم، به حق مان رسیده ایم و دشمن را نابود کرده ایم و اگر کشته شدیم باز در راه یک جهاد اسلامی از بین رفته ایم و باطل را نپذیرفته ایم.
دوستان! هر کسی به سهم خودش و به اندازه توانایی اش می تواند در این مبارزه کمک کند یا (از طریق اقدام) مسلحانه یا (تبلیغ و فعالیت) زبانی و یا این که جبهه بندی کند در قلبش علیه دشمن، تا هر وقت فرصتی یافت به کارش بندد...
ما نمی توانیم به خودمان بگوییم مسلمان هستیم، چون یک مسلمان واقعی همیشه در مبارزه است.اگر با ایمان درست در برابر آن ها ایستادگی نمایید و مبارزه کنید، بر دشمن غلبه پیدا می کنید. نباید از مرگ و مبارزه در وقت مبارزه ترسید، باید از خودتان گذشت داشته باشید.

(بخشی از سخرانی شهید با موضوع قیام علیه فساد و طاغوت)

پیرو علی(ع)

اگر پادشاهی در مملکتی به خاطر میل به هوس هایش عدالت کند، خداوند این عدل را چون از روی شهوت می باشد قبول ندارد و در نظر هر کسی حرام است. اگر برای رضایت زنی، پادشاهی عادل باشد، باز هم حکومتش حرام می باشد. علی(ع) پادشاهی نیست که برای نشان دادن خود به ممالک دیگر، دست به تبلیغات بین المللی بزند. دوستان! این را بدانید که علی(ع) مستقیماً عیب های جامعه و حکومت را می گفت ولی ما نمی توانیم روشن بیان کنیم و به مردم بفهمانیم که چه باید بکنند و راه نجات جامعه چیست؟ و [نمی توانیم] به آن ها نشان دهیم چگونه باید قیام کرد!؟ و [نمی توانیم] با روش مخصوص آن را به مردم نشان دهیم و نگذاریم مردم را سرگرم کنند [فقر و گرسنگی گریبانگیر همه طبقات جامعه شده است ولی ما] بیشتر گرسنه اصلاح هستیم.
بیایید به درستی پیرو علی(ع) باشید. دارند مملکت را به غارت می برند ولی کسی نیست بگوید این ثروت ملی را به کجا می برید و بر سر آن چه می آورید؟ پس بر ما واجب است که قیام کنیم، یعنی مانند قیام علی(ع) بر جان خود نترسیم و بیم نداشته باشیم... علی(ع) در منزل استراحت می کرد تا بدون دغدغه به او رجوع کنند ولی برای رؤسای ما باید نوبت ملاقات گرفت تا آن ها را ببینیم و حتی بعضی از بزرگان اصلاً ممکن نیست آن ها را ببینند، چه رسد به نوبت ملاقات... (بیایید) دست به دست هم بدهیم و با غارتگرها و کشور فروشان و دشمنان خود به مبارزه برخیزیم، بعضی ها وقتی به ما می رسند به ما می گویند: خدا به شما اجر بدهد و کمک کند، بلکه نمی گوید ما هم با شما هستیم و ما هم از شما هستیم و به شما کمک می کنیم! فقط می خواهند ما فداکاری کنیم و ما کاری را از پیش ببریم ولی خودشان کنارمی کشند و این را برعهده ما می گذارند... من به شماها می گویم آیا علی(ع) گفت هم دینان خود را کنار بگذارید؟ برشما واجب است که با ما همکاری کنید و با ما باشید و ما را تنها نگذارید...
(بخشی از سخنرانی شهید با موضوع حضرت امیرالمؤمنین علی، علیه السلام).
منبع: نشریه شاهد یاران شماره 84

 

 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.