تکریم غدیر، تکریم شجاعت و عدالت

در ابتدای بحث، دو «انّما» را بیان کردم، انّما؛ یعنی فقط و منحصر. در سوره مائده آیه 55 خداوند می فرماید: تنها سرپرست شما، خداست، مخلوقات ولو پیغمبر، سرپرست نیستند، امّا منِ خدا، این مقام را به او اعطا کردم؛ لذا رسول
دوشنبه، 15 مهر 1392
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
تکریم غدیر، تکریم شجاعت و عدالت
 تکریم غدیر، تکریم شجاعت و عدالت

نویسنده: آیت الله شیخ اباالقاسم خزعلی
دبیر کل بنیاد بین المللی غدیر



 

بِسم الله الرّحمن الرّحیم. الحمدلله ربّ العالمین و صلّی الله علی بشیر النّذیر السّراج المنیر سیّدنا و مولانا اباالقاسم محمّد و آله الطّیّبین الطّاهرین، لا سیمّا اوّلهم و رئیسهم امیرالمؤمنین علی ابن ابیطالب آیتک الکبری و النبإ العظیم و آخرهم بقیّة الله المهدی المنتظر روحی لتراب اقدامهم الفداه و لعن علی اعدائهم اجمعین الی یوم الدّین.
إِنَّمَا وَلِیُّکُمُ اللّهُ وَ رَسُولُهُ وَ الَّذِینَ آمَنُوا الَّذِینَ یُقِیمُونَ الصَّلاَةَ وَ یُؤْتُونَ الزَّکَاةَ وَ هُمْ رَاکِعُونَ.(1) إِنَّمَا یُرِیدُ اللَّهُ لِیُذْهِبَ عَنکُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَیْتِ وَیُطَهِّرَکُمْ تَطْهِیراً.(2)
تقدیم به محضر، ولی دوران، عدل منتظر، حضرت بقیة الله روحی لتراب اقدامه الفداه.

ولی، تنها خدا، رسول و آن کسی است که در حال رکوع صدقه می دهد...

در ابتدای بحث، دو «انّما» را بیان کردم، انّما؛ یعنی فقط و منحصر. در سوره مائده آیه 55 خداوند می فرماید: تنها سرپرست شما، خداست، مخلوقات ولو پیغمبر، سرپرست نیستند، امّا منِ خدا، این مقام را به او اعطا کردم؛ لذا رسول سرپرست و کارپرداز شماست و آن
کسی که در نماز، در حال رکوع، صدقه داد.
از همه می پرسیم، چه شیعه و چه اهل سنت، آن کس که در حال رکوع، به سائل صدقه داد کیست؟ همه می گویند علی ابن ابیطالب.

خدا، اهل بیت را از پلیدی و ناپاکی، پاک نگه داشت است...

در آیه 33 سوره احزاب که آن هم، با لفظ «انّما» شروع شده است، خداوند می فرماید: إِنَّمَا یُرِیدُ اللَّهُ لِیُذْهِبَ عَنکُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَیْتِ وَ یُطَهِّرَکُمْ تَطْهِیراً، خدا خواسته، شما اهل بیت را از پلیدی، پلشتی، ناپاکی، تردید و شک پاک نگه دارد.
در این آیه شریفه، مفعول مطلق تطهیراً می باشد، که برای تأکید آمده است؛ یعنی پاکی بسیار عالی. مجدداً سئوال می کنم، آیا قبول دارید که این آیه، درباره اهل بیت و پنج تن آل عبا می باشد؟ هنگام نزول این آیه، ام السلمه یکی از همسران پیامبر «صلی الله علیه و آله و سلم» قصد ورود داشت که، پیغمبر فرمود: تو انسان خوبی هستی،‌ ولی در این وادی نیستی.
این دو آیه، درباره این پنج نفر است، که زبده ایشان، پیغمبر «صلی الله علیه و آله و سلم» بوده و بعد از ایشان، در بین این پنج نفر، در بین این چهارده نفر و در بین صد و بیست و چهارم هزار نفر پیغمبر، زبده امیرالمؤمنین «علیه السلام» می باشد.

مردی از نسل غدیر خواهد آمد، که دنیا را پر از عدل و داد می کند...

انبیاء برای چه هدفی آمده اند، لِیَقُومَ النَّاسُ بِالقِسط (3) برای آنکه مردم، عدل را برپا کنند. آدم توانستی؟ نوح توانستی؟ ابراهیم توانستی؟ موسی، عیسی، پیغمبر اکرم توانستید؟ همه منتظر یک مرد هستیم، مردی از اولاد علی ابن ابیطالب، که دنیا را پر از عدل و داد خواهد کرد. دنیای امروز، دنیای نیرنگ و دروغ و چپاول است. آمریکا یعنی مرکز چپاول، انگلستان یعنی پیر روباه سیاست. یک مردی باید اینها را بردارد، دنیا را از کام اینان درآورد و به کام مردم قرار دهد. این مرد کیست؟ فرزند علی ابن ابیطالب «علیه السلام».
برای روشن شدن بحث، خوب است بدانید هیچ پیغمبری پشت سر وصی خود نماز نخوانده است، به خصوص پیغمبران اولوالعزم، مانند نوح، ابراهیم، عیسی و موسی، ولی عیسی «علیه السلام»
پشت سر فرزند علی، امام زمان «عج» نماز می خواند و به او اقتدا می کند، مزایای این مرد آنقدر زیاد است، که باید با اشاره رد شویم.

پیامبر! اگر علی را به جانشینی خود معرفی نکنی رسالتت ناتمام می ماند...

پیامبر «صلی الله علیه و آله و سلم» 23 سال، منهای 70 روز زحمت کشید، 108 غزوه و سریه برپا کرد، شرک را از بین برد، بی عفتی و شراب و جهل را منسوخ کرد. حال خداوند به او می فرماید: یَا أَیُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ مَا أُنْزِلَ إِلَیْکَ مِن رَبِّکَ وَ إِن لَمْ تَفْعَلْ فَمَا بَلَّغْتَ رِسَالَتَهُ وَ اللّهُ یَعْصِمُکَ مِنَ النَّاسِ (4)، اگر علی را به جانشینی خود، معرفی نکنی رسالتت را به اتمام نرسانده ای و خداوند تو را از گزند مردمان حفظ خواهد کرد. آیه در مکه نازل شد، که پیامبر «صلی الله علیه و آله و سلم» مطلب علی را برساند، امّا پیغمبر ترسید، که مبادا مردم از اینکه، علی «علیه السلام» پسر عمّ اش می باشد، سر و صدا به پا کنند؛ لذا بدون اینکه مطلب را ابلاغ کند، مکّه را پس از انجام مناسک حج، به سرعت ترک کرد تا به غدیرخم رسید،‌ آنجا بود که خداوند فرمود: وَ اللهُ یَعْصِمُکَ مِنَ النَّاس. آیه در ابتدا، وَ اللهُ یَعْصِمُکَ مِنَ النَّاس نداشت، خداوند چون تردید پیامبر را دید. فرمود: خدا تو را حفظ می کند؛ یعنی حال که خدا، مجلس را اداره می کند، مطلب علی را برسان. پیامبر «صلی الله علیه و آله و سلم» شروع کرد به صحبت و بیان آن خطبه مفصّل.
در این خطبه، این جمله است که: وَ إنْ لَمْ تَفْعَلْ فَما بَلَّغتَ رسالتَه، اگر اینکار را نکنی، رسالتت ناقص و ناتمام است و کاری نکرده ای. شما جایی از قرآن را پیدا نمی کنید که، اینچنین تند و قاطع سخن گفته باشد؛ لذا این جریان علی است برای بقای دین.

قرآن را در غیرت و شجاعت و سخن و عدالت علی ببینید...

در بحث تربیت چشم و گوش هر دو مؤثرند، اما تأثیرگذاری چشم، بیشتر است. حضرت ابراهیم «علیه السلام» عرضه داشت: رَبّ أَرِنِی کَیْفَ تُحْیِی الْمَوْتَى‏ قَالَ أَوَلَمْ تُؤْمِن قَالَ بَلَى‏ وَلکِن لِّیَطْمَئِنَّ قَلْبِی (5)، خدایا به من نشان بده در قیامت مردگان را چگونه زنده می کنی، ابراهیم! ایمان نداری؟ چرا اما
می خواهم با چشم ببینم، قلبم آرامش یابد؛ لذا می بینیم که ابراهیم بزرگ و نمرود شکن، باید این جریان را ببیند.
زکریای پیغمبر «صلی الله علیه و آله و سلم»، نزد مریم «سلام الله علیها» آمد و میوه ای را در غیر فصلش دید، گفت: بانو مریم، این از کجاست؟! فرمود: از جانب خداست. زکریای پیغمبر، یک تکان خورد و با خود اندیشید، حال که من بچه ندارم خوب است از خدا درخواست کنم: هَبْ لِی مِن لَدُنْکَ ذُرِّیَّةً طَیِّبَهً.(6) جناب زکریا! قبلاً که خدا را می شناختی قدرت خدا را دیدی، چطور شد حالا دعا کردی؟ آری! دیدم، دیدم که خدا اینکار را می کند، حال من نیز، آرزو می کنم، خداوند در سن پیری به من و همسرم، فرزندی عطا فرماید: فَنَادَتْهُ الْمَلاَئِکَةُ وَ هُوَ قَائِمٌ یُصَلِّی فِی الْمَحْرَابِ أَنَّ اللّهَ یُبَشِّرُکَ بِیَحْیَى‏ مُصَدِّقاً بِکَلِمَةٍ مِنَ اللّهِ وَ سَیِّداً وَ حَصُوراً وَ نَبِیّاً مِنَ الصَّلِحِین (7)، و یحیایی به دنیا آمد ارزشمند؛ بنابراین دیدن اثر دارد، قرآن اثر دارد، اما قرآن را در کسوت و غیرت و شجاعت و سخن و عدالت علی «علیه السلام» ببینید.

امیرالمؤمنین «علیه السلام» مرکز همه جهات و کرامات انسانی...

علی «علیه السلام» مرکز همه جهات است، در تمام ابعاد می درخشد. همه ائمه «علیهم السلام» عزیزند، اما علی چیز دیگریست.
در بُعد عبادت، عبادت علی «علیه السلام»، منحصر به فرد است. زین العابدین «علیه السلام» از بس عبادت می کرد، آخر شب با کمک دست به رختخواب می رفت، وقتی اطرافیان به ایشان اعتراض می کردند، که آقا، خودتان را نگه دارید و اینقدر اذیت نشوید، شما برای مردم لازمید، می فرمود: عبادت من کجا به عبادت علی «علیه السلام» می رسد.
در شجاعت، شخصیتی به پای امیرالمؤمنین نمی رسد و می فرماید: به خدا قسم، اگر تمام عرب در مقابل من بایستند، پشت مرا نخواهند دید.
در مقام بیان خطبه ها، آنقدر ذوبیان است، که نهج البلاغه او را، یک مسیحی 200 نوبت خوانده، من از آقایان خودمان سؤال می کنم، آیا کسی هست که 10 نوبت، نهج البلاغه را خوانده باشد؟ باید بگردیم تا پیدا کنیم!
یک شخص چاپلوس و طماع نزد معاویه رفت، معاویه به او گفت: از کجا می آیی؟ گفت: از نزد بخیل ترین، ناتوان ترین و بی بیان ترین مردم! علی ابن ابیطالب. معاویه گفت: می فهمی چه می گویی! تمام زبان های مردم جهان را جمع کنند، زبان علی بر آنها رجحان دارد.
در زمینه حکومت داری نیز، حضرت، منحصر است. می فرماید: من چهار سال روی کار بودم، نگذاشتم اهل کوفه، بی خانه، بیکار و بی نان باشند.
در زهد، زبده زهاد عالم است. خطاب به کارگزارش می فرماید: استاندار من! تو را به غذای رنگارنگ دعوت کرده اند در حالی که فقرا نبودند، این کار خوبی نیست. من نمی گویم مانند من باش، من به قرص نانی و لباس کهنه ای اکتفا کردم، تو اینگونه نباش اما می توانی به من اقتدا کنی.

امیرالمؤمنین مظلوم ترین پیشوای شیعیان...

شما ملاحظه کنید، شخصی به عظمت امیرالمؤمنین «علیه السلام» صد سال قبرش، پنهان بوده است. هارون خلیفه عباسی، روزی با سگ های شکاری، برای شکار می رفت. سگ ها، به دنبال یک دسته آهو راه افتادند، اما آهوها خود را بالای تپه ای انداخته اند و سگ ها ایستادند، به محض اینکه آهوها از تپه پائین رفتند، سگ ها دوباره، دنبال آنها دویدند. هارون از این جریان، متعجب شد و گفت: این تپه چه تپه ایست؟ عده ای جهت شناسایی تپه آمدند و به هارون گفتند: درامانیم. گفت: در امانید گفتند: این قبر علی ابن ابیطالب است. هارون ظالم و آدم کش، چنان متأثر شد که چکمه هایش را پاره کرد، بر گردن آویخت و با پای برهنه، کنار قبر حضرت نشست. اولین گنبدی که بر قبر، امیرالمؤمنین «علیه السلام» ساخته شد، به وسیله هارون بود. این یعنی مظلومیت علی ابن ابیطالب که 100 سال، قبرش مخفی بوده است. شاید بگوئید، ابی عبدالله هم مظلوم است، آری اما، امیرالمؤمنین «علیه السلام» مظلوم تر است. در تمام ایام سال، محرم، صفر، ربیعین، جمادیین، رجبین، هرجا روضه ای خوانده شود، به نام حضرت ابی عبدالله «علیه السلام» است، اما نام علی ابن ابیطالب «علیه السلام» که پدر اوست و از او خیلی عظیم تر است، برده نمی شود.

رسالت بنیاد بین المللی غدیر...

چرا نام مبارک علی ابن ابیطالب با چراغ چشمک زن، دم دروازه شهرها دیده نمی شود، چرا در چراغ های خیابان چراغی به نام علی نیست؛ لذا این معنا، جمعیتی را برانگیخت به نام بنیاد
بین المللی غدیر، تا نام علی «علیه السلام» بلندترین نام ها شود.
از سوی بنیاد، به کشورهای آلمان، بلژیک، هلند، اتریش، هند و لبنان رفته ایم و در این کشورها، نماینده، معین کرده ایم. در لبنان، سید حسن نصرالله نماینده بنیاد غدیر شد و گفت: افتخار می کنم، خدمتگزار علی باشم و لوح را روی سرش گرفت.
در ایران نیز، در همه استان ها، به جز کرمانشاه و کردستان، نماینده داریم، که الان لوحی به سرور عزیز، آقای علماء اهداء می کنیم، تا ان شاء الله به همراه دیگر برادران در خدمت علی «علیه السلام» باشند.
باید نام علی «علیه السلام» در همه جا بپیچد، دلم می خواهد، اگر بار دیگر قسمت شد به کرمانشاه آمدم، دم دروازه شهر، تابلو بزرگ 16 متری، با نام علی ابن ابیطالب امیرالمؤمنین با چراغ های چشمک زن، ببینم. بحمدالله کار علی «علیه السلام» در حال رونق است و من نیز، پیر غلامی هستم که دلم می خواهد، بقیه عمرم صرف این وجود عزیز و مبارک باشد.

عید غدیر، بزرگ ترین عید است...

ما متأسفانه، عید نوروز را عید بزرگ قرار داده ایم، اما این دو دست مبارک، که بالا رفت و خداوند فرمود: الْیَوْمَ أَکْمَلْتُ لَکُمْ دِینَکُمْ وَ أَتْمَمْتُ عَلَیْکُمْ نِعْمَتِی وَ رَضِیتُ لَکُمُ الْإِسْلاَمَ دِیناً (8) را عید بزرگ، قرار نداده ایم. بنای بنیان غدیر اینست که، عید بزرگ، عید غدیرخم باشد. این مسأله را آقای رئیس جمهور و 12 وزیر، پذیرفته اند. آقای متکی وزیر امور خارجه گفت: در هر جا هستید، موظفید غدیر را عید بزرگ قرار دهید، مخارجش را هم تقبل می کنیم.
الان نوبت وزیر اطلاعات و وزرای دیگر است، که آنها نیز بپذیرند. امسال در مجلس هشتم، از 270 و چند نفر نماینده، 250 نفر غدیری شدند. نماینده ارمنی ها به بنیاد غدیر آمد و گفت: من نیز غدیری هستم. جای سؤال؟ شما که مسلمان نیستی؟! چطور غدیری شدی، گفت: مگر علی، تنها مال شماست؟ علی متعلق به جهان است. در خود مجلس، نماینده یهودی ها، بلند شد و گفت: ما غدیری هستیم و علی را دوست داریم...
با همه اینها، مسلمین هنوز در خواب هستند و نمی دانند، چه گنجی دارند.

شیعه توی دهان آمریکا و اسرائیل می زند...

الان شیعه، دارد کار می کند و توی دهان آمریکا و اسرائیل می زند. بنازم! رئیس جمهور ایرانی را، چنان در دانشگاه نیویورک سخن می گوید، که رئیس دانشگاه در پایان از ایشان عذرخواهی می کند و می گوید: اگر جسارت کرده ایم، عذر می خواهیم. بحمدالله، این کاری است که در حال پیشرفت است. آنهم به برکت حرکت یک مرد بزرگ، زاده خمین، والله یک لحظه نترسید و الان نیز، این راه را، یکی از اولاد علی، ادامه می دهد و ملاحظه کردید که، یک ماه پیش به بوش چه گفت؟ «حماقت کنید، به ایران حمله کنید، تا جواب دندان شکن بگیرید، اگر هم پُستت (بوش) تمام شده و می خواهی جنگی آغاز کنی، بعد تو را تعقیب می کنیم...»
این شجاعت ها و مردانگی ها، همه از جانب علی است، چرا که رهبری معظم، از امیرالمؤمنین «علیه السلام» خون گرفته است...

با شما پیمان می بندم...

عید غدیر، عید عزیز و بزرگ ماست. هرکس که حاضر است، عید بزرگ خود را، عید غدیر قرار دهد، با او پیمان می بندم، تا زمانی که، زنده هستم، هر شب یک سلام به ابی عبدالله «علیه السلام»، از جانب او خواهم داد و اگر علاوه بر اینکه، عید غدیر را، عید بزرگ قرار دهد، این مطلب را به دیگران هم تبلیغ کند، دو سلام از جانب او، به ابی عبدالله «علیه السلام» خواهم داد، یک سلام برای خود او و یک سلام، برای پدر و مادرش.
«والسّلام علیکم و رحمة الله و برکاته»

پی نوشت ها :

1.مائده / 55.
2.احزاب / 33.
3.لَقَدْ أَرْسَلْنَا رُسُلَنَا بِالْبَیِّنَاتِ وَ أَنزَلْنَا مَعَهُمُ الْکِتَابَ وَ الْمِیزَانَ لِیَقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْطِ... حدید / 25.
4. ... إِنَّ اللّهَ لاَ یَهْدِی الْقَوْمَ الْکَفِرِینَ. مائده / 67.
5. ... قَالَ فَخُذْ أَرْبَعَةً مِنَ الطَّیْرِ فَصُرْهُنَّ إِلَیْکَ ثُمَّ اجْعَلْ عَلَى‏ کُلِّ جَبَلٍ مِنْهُنَّ جُزْءاً ثُمَّ ادْعُهُنَّ یَأْتِیَنَّکَ سَعْیاً وَ اعْلَمْ أَنَّ اللّهَ عَزِیزٌ حَکِیمٌ. بقره / 260.
6.هُنالِکَ دَعَا زَکَرِیَّا رَبَّهُ قَالَ رَبِّ هَبْ لِی مِن لَدُنْکَ ذُرِّیَّةً طَیِّبَةً إِنَّکَ سَمِیعُ الدُّعَاءِ. آل عمران / 38.
7.آل عمران / 39.
8. ... الْیَوْمَ یَئِسَ الَّذِینَ کَفَرُوا مِن دِینِکُمْ فَلاَ تَخْشَوْهُمْ وَ اخْشَوْنِ الْیَوْمَ أَکْمَلْتُ لَکُمْ دِینَکُمْ وَ أَتْمَمْتُ عَلَیْکُمْ نِعْمَتِی وَ رَضِیتُ لَکُمُ الْإِسْلاَمَ دِیناً... مائده / 3.

منبع :حسینی مقدم، سید اسماعیل؛ (1387)، گلواژه غدیر، نشر وابسته به اداره کل اوقاف و امور خیریه استان کرمانشاه، چاپ اول 1387.

 

 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.