ورزش موج سواری در ایران

ورزش موج سواری با توجه به خطرناک بودنش، مخصوصاً در ایران (حتی در طوفانی بودن دریا قابل اجرا می باشد)، نیاز به توجه و در نظر گرفتن ایمنی خاصی است.نکته ای که باید گفته شود، تبحر در شنا و نیاز به نفس بسیار قوی است
شنبه، 27 مهر 1392
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: حجت اله مومنی
موارد بیشتر برای شما
ورزش موج سواری در ایران
کلوپ موج سواری ایران
 
پژوهشگر: مهدی شریفی

 
ورزش موج سواری با توجه به خطرناک بودنش، مخصوصاً در ایران (حتی در طوفانی بودن دریا قابل اجرا می باشد)، نیاز به توجه و در نظر گرفتن ایمنی خاصی است.
نکته ای که باید گفته شود، تبحر در شنا و نیاز به نفس بسیار قوی است تا بتوان خود را از موج ها رد کرده و (خود را) به پشت آنها در فاصله مناسب برساند. نکتۀ دیگر که باید در نظر داشت، خونسردی و شجاعت می باشد؛ چراکه هرگونه دلهره و ترس، امکان از دست دادن توانائی و اعتماد به نفس را در ورزشکار، به وجود می آورد و این خود خطرساز خواهد بود.
از مؤلفه های دیگر، داشتن ممارست و آمادگی جسمانی لازم است؛ چرا که این ورزش به تمامی عضلات، مخصوصاً سرشانه، کول و گردن فشار بسیار زیادی می آورد. داشتن پاهای قوی نیز مورد اهمیت است، لذا لازم است ورزشکار، تمرین های خاصی را قبل از ورود به آب، داشتن پاهای قوی نیز مورد اهمیت است لذا لازم است ورزشکار تمرین های خاصی را قبل از ورود به آب انجام دهد. نکته بعدی آموزش و یادگیری نکات موج سواری از مربی و به دست آوردن توانائی و تجربه در اجرای آنها می باشد، این نکات شامل مراحل مختلفی است که در بخش آموزش، توسط مربی ارائه خواهد شد.

موج سواری در دنیا، تنوع فراوان و صورت های مختلفی دارد که حرفه ای ترین آنها در مسابقات Ripeurf به صورت جهانی برگزار می شود. کشور استرالیا از قدیمی ترین آنها می باشد که قهرمانان فراوانی از جمله Miek Faring, Kelly Star در آن موج سواری کرده اند. Mick Faring که از زمان کودکی این ورزش را آغاز نمود، وی سواحل بسیاری که تا به حال مردم، حتی، اسمی از آن نشنیده بودند را موج سواری کرد و توانست مقام های فراوانی را کسب نماید.
اگرچه هر روزه سواحل مناسب این ورزش در حال کشف شدن می باشد؛ که Nirvena جدیدترین ساحل آنهاست، در ایران معمولاً در دریای خزر به طور متوسط حدود ۲۰ روز در سال؛  دریا، موج های بالای سه متر دارد که برای موج سواری حرفه ای مناسب می باشد؛ ولی روزهای زیادی برای موج سواری مقدماتی وجود دارد.

امکانات ورزش موج سواری
اما امکاناتی که در این ورزش حائز اهمیت است:
یک عدد تختهٔ موج سواری (Surf board)؛ لباس مخصوص موج سواری؛ یک عدد جت اسکی و یک قایق تندرو برای محافظت از موج سوار و امکانات امداد و نجات ساحلی لازم می باشد.

منبع : آفتاب http://www.aftabir.com

 


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.