گفت و گو با حجت الاسلام و المسلمین سعید نصیرالاسلامی

سیدالاسراء

بنده با این شهید عزیز ارتباطی نداشتم، اما به عرض برسانم که ایشان در بیستم اسفند سال 1331 در روستای ضیاء آباد قزوین متولد شد که نام او را حسین گذاشتند. او بعد از اخذ دیپلم و پس از پایان دوره سربازی و در آزمون دانشکده
سه‌شنبه، 7 آبان 1392
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
سیدالاسراء
 سیدالاسراء






 

گفت و گو با حجت الاسلام و المسلمین سعید نصیرالاسلامی

معاون تبلیغات و روابط عمومی عقیدتی-سیاسی نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران

در آغاز گفت و شنود چنانچه با شهید حسین لشکری ارتباط داشتید و از ایشان شناخت دارید بیان فرمایید.

بنده با این شهید عزیز ارتباطی نداشتم، اما به عرض برسانم که ایشان در بیستم اسفند سال 1331 در روستای ضیاء آباد قزوین متولد شد که نام او را حسین گذاشتند. او بعد از اخذ دیپلم و پس از پایان دوره سربازی و در آزمون دانشکده خلبانی شرکت کرد و پس از موفقیت در آزمون به استخدام نیروی هوایی درآمد. در سال 1354 پس از گذراندن مقدمات آموزش پرواز در ایران، برای تکمیل دوره خلبانی به امریکا اعزام شد و بعد از گذراندن دوره به ایران بازگشت و به عنوان خلبان هواپیمای شکاری «اف-5» مشغول به خدمت شد. در ابتدا در پایگاه تبریز و با شدت گرفتن تجاوزات رژیم بعث عراق به پاسگاه های مرزی جنوب و غرب کشور، برای دفاع از حریم هوایی و تمامیت ارضی میهن اسلامی به دزفول منتقل گردید.

به نظر جنابعالی معرفی شهید لشکری به عنوان «سیدالاسراء» از سوی مقام معظم رهبری چه مفهوم و چه پیامی را می رساند؟

شهید سرلشکر حسین لشکری در بدو ورود به خاک جمهوری اسلامی ایران لقب «سیدالاسراء» ایران را از رهبر معظم انقلاب دریافت کردند، چرا که 18سال اسارت در زندان های رژیم بعثی عراق که 10 سال آن نیز به صورت انفرادی گذشت از او آزادمردی ساخت که به حق شایسته دریافت این لقب باشد، و این بیانگر اعتقادی راسخ، ایمانی قوی، صبر و مقاومت او بود و این پیام را دارد که پیروزی و وصال، ثمره مقاومت و پایداری آگاهانه راد مردان است.

اسارت و مقاومت 18 ساله شهید لشکری چه راهکار و الگویی می تواند در نیروی هوایی و سایر نیروهای مسلح کشورمان داشته باشد؟

این الگوی نمونه مقاومت و اخلاق به مردم ایران و ارتشیان دلار پیامی را می رساند که به پیروزی حاصل نمی شود مگر با اعتقاد به آیه شریف «ان تنصرو الله ینصرکم و یثبت اقدامکم» است. یعنی اگر خدا را یاری کنید خدا شما را یاری می کند. پس ثابت قدم باشید و ولایت مداری در هر زمان و هر کجا به ویژه در موقعیت کنونی که دنیای غرب و سران سلطه تلاش می کنند با تحریم های اقتصادی و جنگ روانی و تبلیغاتی این ملت عزیز را خسته کنند.

وظیفه دست اندرکاران رسانه ها و محافل فرهنگی برای زنده نگه داشتن یاد و خاطره فداکاری های شهیدان بزرگواری همچون شهید لشکری چیست؟

شهید لشکری به عنوان سربازی ولایت مدار وظیفه خود را خوب تشخیص داد، و با تمام وجود با شجاعت و استقامت، خواب و آسایش را از دشمن گرفت و در نهایت به سوی معبودش شتافت. او با این ایثار و فداکاری امنیت و آسایش را برای این مرز و بوم به ارمغان آورد. امروزه بر ماست که با ادامه راه شهیدان پرچمی را که به دست ما سپرده اند تا آخرین قطره خونمان از آن دفاع کنیم و با تبعیت آگاهانه از ولایت فقیه و ادامه راه شهدا، به کمترین وظیفه خود عمل کرده باشیم. اعتقادات مذهبی و مکتبی شهید لشکری مهمترین عامل مقاومت او در برابر فشارهای روحی، روانی و جسمی بعثی ها بود. اکنون هر یک از ما به عنوان وارثان خون شهیدا، باید با نوع نگرش و رفتارمان، اذعان عمومی را نسبت به اندیشه ها و افکار این شهدا روشن کنیم.

بفرمایید که هشت سال دفاع مقدس با آن فداکاری ها و جانفشانی ها چه دستاوردی برای جمهوری اسلامی داشته است؟

حرکت به سمت خودکفایی و بازسازی تجهیزات، و تغییر سیستم آمریکایی به سیستم بومی نیروی هوایی و ایجاد تحول در سازماندهی نظامی و فرهنگی و پایه گذاری دانشگاه هوایی، تقدیم شهدای گرانقدری همچون اردستانی، بابایی، خضرایی، دوران، ستاری، فکوری، بخشی از دستاوردهای هشت سال دفاع مقدس است. امام خمینی(ره) درباره نقش نیروی هوایی در دفاع مقدس فرموده اند: «شجاعت و رشادت های بی نظیر نیروی هوایی و هوانیروز و خلبانان دلاور در نفوذ به اعماق خاک دشمن و رویارویی با مدرن ترین امکانات اهدایی استکبار به صدامیان و دفاع از حریم هوایی کشور نشانه تعهد، عشق و ایمان آنان به خدا و اسلام و میهن اسلامی است. مهیا نگه داشتن و تعمیر و بازسازی ادوات و ابزار پیچیده، هواپیماها و رادارها و سلاح های ضد هوایی و موشک ها و پدافند از کشور دلیل مهارت و تخصص و ارزش های علمی والای این عزیزان است که خداوند بر توان و ایمان آنان بیفزاید.» همچنین رهایی از وابستگی خارجی و رسیدن به خودکفایی در بعد آموزش نفرات و نیز تجهیزات نظامی دو تفاوت عمده نیروی هوایی قبل و بعد از انقلاب اسلامی ایران می باشد.

در صورت امکان نقش تعیین کننده نیروی هوایی را در هشت سال دفاع مقدس تشریح فرمایید...

پایگاه های نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران، مراکزی بودند که در تهاجم سراسری ارتش عراق به ایران در روز 31 شهریور سال 1359 مورد حمله قرار گرفتند، که این تهاجم در ظرف دو ساعت با عکس العمل متقابل خلبانان جان برکف نیروی هوایی روبه روشد. در طول این جنگ که تا 27 تیرماه 1367 به طول انجامید نیروی هوایی در کنار سایر نیروهای مسلح و بسیج مردمی در عملیات هایی نظیر فتح المبین،بیت المقدس، بدر، خیبر، والفجر 8 و نیز عملیات هایی که به صورت خاص توسط ارتش صورت گرفت همچون عملیات کلاسیک دزفول (مهر 1359)، عملیات مروارید (7 آذر 1359) و بیت المقدس پنج (1367) به دفاع از کشور پرداخت. این در حالی است که به دلیل وابستگی های خارجی پیش بینی می شد ظرف چند ماه نیروهای هوایی زمین گیر شود، ضمن این که ارتش عراق به طور همه جانبه از سوی غرب حمایت می شد.

نیروی هوایی برای زنده نگه داشتن یاد این قهرمان ملی چه اقداماتی به عمل آورده است؟

ما هر ساله علاوه بر اینکه مراسم سالگرد این شهید بزرگوار را در زادگاه ایشان (شهرستان قزوین) برگزار می کنیم در سطح نیروی هوایی و همه یگان های تابعه نهاجا در سالگرد شهادت او مراسم ویژه ای داشته و با بیان خاطرات، رشادت ها، ایثار، و مقاومت آن بزرگوار نسل جوان را بیشتر با شخصیت او آشنا می سازیم، همچنین یکی از پایگاه های نیروی هوایی را به نام این بزرگوار مزین نموده و تندیس ایشان را نیز در میدان اصلی ستاد نهاجا نصب کرده ایم.

به نظر شما اکنون هم خلبانانی همچون شهید لشکری، شهید بابایی، شهید دوران در نیروی هوایی وجود دارند؟

بله. بحمد الله به برکت خون شهدا و رهبری عزیز انقلاب و هدایت ها و راهبردهای جوانان عزیز، امروزه جوانانی آگاه متدین و ولایی در نیروی هوایی وجود دارند که بارها آمادگی خود را برای دفاع از اسلام و انقلاب و مردم ایران اسلامی مصمم تر از گذشتگان اعلام نموده اند.

چه چیزی عامل مقاومت و پایداری نیروهای مسلح ما به ویژه خلبانان نیروی هوای در جنگ تحمیلی شده بود؟

تعهد، خدامحوری و ولایت پذیری را می توان از عمده ترین دلایل مقاومت و پایداری نیروهای مسلح و خلبانان نیروی هوایی دانست. به عنوان مثال می توان به حضور فعال این دلیر مردان در مراسم عبادی و معنوی ماه مبارک رمضان و شب های قدر اشاره کرد که در راستای تقویت روحیه دینی و ایمان راسخ آن ها است.

همراهی و همگامی پرسنل فداکار نیروی هوایی با انقلاب و حضرت امام(ره) از پیش از پیروزی انقلاب و در دوران دفاع مقدس برای همه آشکار است. آیا این همراهی هنوز هم به وقت خود باقی است؟

همانطور که در ایجاد انقلاب اسلامی، نیروی هوایی از پیشگامان و طلایه داران بوده است، و در طول هشت سال دفاع مقدس و بعد از آن همواره در حفظ و حراست انقلاب و دستاوردهای آن کوشا بوده و می توان گفت بهتر، بیشتر و قویتر از گذشته با آرمان های امام راحل(ره) و سایر شهداء و رهبر معظم انقلاب اسلامی همراه باشند.
منبع: نشریه شاهد یاران شماره 85


 

 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.