مریخ نورد بر سطح مریخ، خاک به دست می‌آورد

مریخ نورد، تجزیه و تحلیل اولین خاک جمع آوری شده از گودال گیل را به پایان رساند غبارهای شیمیایی یافت شده در سوخت موشک، یک هرم تیره شبیه به صخره های کمیاب آتشفشانی
چهارشنبه، 8 آبان 1392
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
مریخ نورد بر سطح مریخ، خاک به دست می‌آورد
مریخ نورد بر سطح مریخ، خاک به دست می‌آورد

 

تألیف و ترجمه: حمید وثیق زاده انصاری
منبع:راسخون



 
مریخ نورد، تجزیه و تحلیل اولین خاک جمع آوری شده از گودال گیل را به پایان رساند
غبارهای شیمیایی یافت شده در سوخت موشک، یک هرم تیره شبیه به صخره های کمیاب آتشفشانی در سطح زمین و آثار آب موجود در بین ذرات شیشه ای بخشی از یافته های مریخ نورد در اولین تحقیقات شیمیایی اش در رابطه با خاک مریخ می-باشند.
David Blake، اختر زیست شناس مرکز تحقیقاتی Moffett ناسا می گوید: "این اولین باری است که ما قطعا و مطمئناً می دانیم این مواد از چه ساخته شده اند." وی و همکارانش، نتایج این تحقیقات را 26 سپتامبر در مجله ی علوم انتشار خواهند داد.
Blake و همکارانش در نمونه های جمع آوری شده از خاک مریخ، ترکیبی از بلورهای سنگ های آتشفشانی و ذرات شیشه ای یافتند. محققان این ترکیب را با بمباران خاک با ذرات آلفای رادیواکتیو و استفاده از اثرات انرژی منعکس شده جهت شناسایی محتویات شیمیایی خاک کشف نمودند.
مریخ نورد بر سطح مریخ، خاک به دست می‌آورد
توضیح شکل: مریخ نورد Curiosity نمونه هایی از خاک مریخ (چاله های حفر شده توسط بیلچه های نشان داده شده ی مریخ نورد) را جهت تکمیل اولین تجزیه و تحلیل شیمیایی خود در رابطه با سطح سیاره ی سرخ جمع آوری نمود.
دانشمندان همچنین از یک ابزار به اندازه ی جعبه ی کفش در قسمت جلویی مریخ نورد استفاده نمودند که مواد را بر این اساس که ساختار شیشه ای شان چگونه نور را پراش داده یا اشعه ی ایکس را منحرف می نمایند شناسایی می کند.
David Bish کانی شناس دانشگاه ایندیانا می گوید: "بخش هیجان انگیز برای بسیاری ما دریافت اطلاعات پراش اشعه ی ایکس می باشد." وی همچنین توضیح داد، ابزارهای پراش اشعه ی ایکس در گذشته به اندازه ی یک یخچال بودند. اما وی و همکارانش راه‌های چگونگی کوچک کردن این ماشین را در مریخ نورد Curiosity دریافتند، که بخشی از آن با استفاده از یک ابزار ثبت و ضبط تصاویر کوچک در تلفن های همراه انجام شد.
جهت تشریح خاک در مراحل بعدی، Laurie Leshin متخصص زمین شیمی از مؤسسه ی پلی تکنیک رنسلیر در تروی نیویورک و همکارانش یک وسیله به اندازه ی یک مایکرویو را در شکم مریخ نورد قرار دادند. در این‌جا، دانشمندان مقدار کمی خاک را تا حدود 835 درجه ی سلسیوس گرما دادند و گازهای خارج شده را مورد آزمایش قرار دادند.
آنها دریافتند که این نمونه شامل حدود 2 درصد آب می شود که احتمالاً در ذرات شیشه ای مخفی شده است. این تجزیه و تحلیل همچنین ترکیباتی از کلر را شامل پرکلرات، یک ترکیب سمی از سوخت موشک نشان داد، که برنامه های آینده ی انسان‌ها را جهت زندگی و کار روی سیاره ی مریخ پیچیده نمود. Leshin توضیح می دهد، هم آب و هم کلر یافت شده احتمالا از جو وارد شده اند. وی اظهار داشت:"این گرد و غبار تقریبا شبیه به اسفنج عمل می کند." تاکنون، دانشمندان هیچ ترکیب آلی که نشان از زندگی باشد نیافته اند. در پایان، محققان یک تخته سنگ سیاه هرم مانند حدودا 50 سانتی متری یافتند، که نامش را به احترام مهندس ناسا Jacob Matijevic که در سال 2012 دار فانی را وداع گفت، Jake-M گذاشتند.
Jake-M برخلاف سنگ های مریخی که تاکنون مورد بررسی قرار گرفته اند بوده است، و بیشتر شبیه به نوع نایابی از گدازه است که در جزایر روی زمین یافت می شوند. زمین شناس دانشگاه کلتک، Edward Stolper می گوید: "موضوع فقط این نیست که این سنگ شبیه به گدازه هاست، بلکه این دو آن‌قدر شبیهند که به سختی می توان بینشان تمایز قائل شد". وی همچنین اظهار داشت، یافته ها اطلاعاتی در رابطه با چگونگی شکل گیری سنگ ها روی سطح مریخ در اختیار دانشمندان گذاشته اند.



 

 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.