درختان در شرف نابودی

رشد درختان معمولاً به گونه ای است که آن ها ستبر و قوی به نظر می رسند، و ممکن است باور این مطلب را مشکل کند که آن ها به آسانی از درون آسیب دیده اند. اما یک بررسی جهانی بر روی بیش از 200 نوع درخت، که در ماه
چهارشنبه، 13 آذر 1392
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
درختان در شرف نابودی
درختان در شرف نابودی

 

ترجمه: حمید وثیق زاده انصاری
منبع:راسخون



 
بررسی ها در سطح جهانی نشان می دهند که یک خشک‌سالی بزرگ، تهدیدی برای بیشتر درختان است.
درختان در شرف نابودی
توضیح شکل: یک درخت راش مرده در اسکاتلند. یک بررسی جدید نشان می دهد که بیشتر درختان دنیا، از جمله این نوع، در یک خشک‌سالی بزرگ، در معرض نابودی قرار دارند.
رشد درختان معمولاً به گونه ای است که آن ها ستبر و قوی به نظر می رسند، و ممکن است باور این مطلب را مشکل کند که آن ها به آسانی از درون آسیب دیده اند. اما یک بررسی جهانی بر روی بیش از 200 نوع درخت، که در ماه نوامبر منتشر شد، نشان داد که این مطلب درست است. محققین شبکه ی لوله های داخلی درخت ها را مورد مطالعه قرار داده اند و متوجه شده اند که بیشتر آن ها فاقد یک شبکه ی ایمنی درونی هستند که در برابر یک خشک‌سالی جدی از آن ها محافظت کند.
دیوید برشرز ، اکولوژیست دانشگاه آریزونا در تاکسون، که البته در مطالعه ی اخیر کار نکرده است، به اخبار علم گفت: «گمان می کنم این مسأله، چالش بسیار بزرگی باشد. جنگل های ما در حال حاضر واقعاً آسیب پذیر هستند.»
تغییرات آب و هوایی برای مطالعاتی از این دست، مشکلات زیادی را به وجود می آورد. میانگین دمای کره ی زمین در حال افزایش است. دانشمندان پیش بینی می کنند که این تغییرات سبب تغییر الگوهای بارندگی خواهد شد. و این باعث می شود که خشک‌سالی های بیشتر و طولانی تری در بسیاری از نقاط جهان اتفاق بیفتد. در نتیجه، درختانی که در این مناطق رشد کرده‌اند با تهدید جدی روبه‌رو هستند.
هنگامی که خشک‌سالی اتفاق می افتد، آوندهای چوبی درختان شروع به ناکارآمد شدن می کند، این بافت ویژه از تعداد زیادی لوله های میکروسکوپی نی مانند تشکیل شده است. این بافت به گیاه این امکان را می دهد که آب را از زمین بکشد و آن را به برگ ها برساند. در طی خشک‌سالی، حباب های کوچکی از هوا در این لوله ها تشکیل می شوند و این حباب های فراوان سبب قطع جریان آب در لوله ها شده و باعث مرگ درخت می شوند.
برندان چوت ، فیزیولوژیست گیاهی دانشگاه وسترن سیدنی در ریچموند، استرالیا، به همراه 23 محقق دیگر در این مطالعه ی جدید کار کرده اند. (فیزیولوژیست های گیاهی در این مورد مطالعه می کنند که چگونه بخش های مختلف یک گیاه در کنار یک‌دیگر برای بقای گیاه کار می کنند.) این دانشمندان 226 گونه درخت را در 81 منطقه در سراسر جهان مورد مطالعه قرار دادند.
درختان در شرف نابودی
توضیح شکل: یک حباب باریک و دراز، درون برگ این درخت گردو می تواند خبر بدی باشد. هنگامی که درخت تحت تنش خشکسالی قرار می گیرد، این حباب ها تشکیل می شوند. تعداد زیاد آن ها می تواند سبب مرگ درخت شود.
چوت به اخبار علم گفت که این مطالعه اولین مطالعه ای است که همه ی انواع جنگل ها را مورد بررسی قرار می دهد و تعداد زیادی گونه ی زنده را پیدا کرده است که در شرف نابودی هستند.
از میان 226 نوع درخت مختلفی که چوت و همکاران ایشان مورد مطالعه قرار دادند، 70 درصد آن ها در مرحله ای قرار دارند که یک خشک‌سالی جدی می تواند انتقال آب را در آن ها متوقف کند. درختانی که گل می دهند مانند افرا و بلوط، نسبت به مخروط داران بیشتر در معرض آسیب هستند. مخروط داران مانند کاج و صنوبر، معمولاً مخروط تشکیل می دهند و دارای برگ های همیشه سبز و سوزنی هستند.
بتینا انگلبرشت ، اکولوژیست گیاهی دانشگاه بایروت در آلمان، که در مطالعه ی اخیر حضور نداشته است، در مصاحبه ای به اخبار علم گفت که دانشمندان نمی توانند تنها بر روی تعدادی از گونه ها تمرکز کنند «ما باید نگران همه ی آن ها باشیم.».

کلمات کلیدی:
آوند چوبی: سیستم مکش در گیاهان که آب و مواد معدنی محلول در آن را از ریشه ها به سمت بالا هدایت می کند. هم‌چنین به تشکیل جزء چوبی ساقه کمک می کند.
فیزیولوژی: شاخه ای از زیست شناسی که کارهای معمولی موجودات زنده و اجزای آن ها را مورد مطالعه قرار می دهد.
اکولوژی: شاخه ای از زیست شناسی که در مورد روابط موجودات زنده با یک‌دیگر و با محیط فیزیکی پیرامونشان مطالعه می‌کند.
مخروط دار: درختی که دارای برگ های سوزنی یا فلس مانند همیشه سبز، و میوه‌ی آن مخروط است.
تغییرات آب و هوایی: تغییرات عمده و طولانی مدت در آب و هوای زمین. این تغییرات می تواند به طور طبیعی یا در پاسخ به فعالیت های انسانی مانند سوزاندن سوخت های فسیلی، مثل زغال سنگ و از بین بردن جنگل ها، اتفاق بیفتد.
گونه: گروهی از موجودات زنده شامل افراد مشابه.




 

 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.