تجهیزات مورد نیاز ورزش بسکتبال

برای برگزاری مسابقات رسمی بسکتبال, لوازم مورد نیازی که در این مقاله میخوانید باید توسط تیم برگزار کننده مسابقات , در زمان مسابقه تهیه، و در دسترس باشد.
دوشنبه، 21 آذر 1401
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
تجهیزات مورد نیاز ورزش بسکتبال

ورزش بسکتبال و قوانین آن

بسکتبال ورزشی است که در آن دو تیم 5 نفره با هم رقابت می کنند و همه آن ها موظف هستند که توپ را فقط با دست خود لمس کنند. در این ورزش دوازده بازیکن (که هر تیم 5 بازیکن دارد) و 2 داور که یکی به عنوان داور اول و دیگری داور دوم است تشکیل این بازی را می دهند.

همچنین یک توپ و دو سبد که هر سبد سهم یک تیم است و به عنوان دروازه آن ها به حساب می آید . در این مقاله از موسسه فرهنگی راسخون ( بخش ورزش ) با ما همراه باشید تا در مورد ورزش بسکتبال و قوانین آن بیشتر بخوانیم.

 

طریقه ی بازی بسکتبال

بسکتبال در چهار دوره 10 دقیقه ای که به کوارتر معروف است بین دو تیم که شامل 5 بازیکن درون زمین می باشد انجام می شود. در این بازی تیم از زمین خودی که زمین دفاع نامیده می شود به سمت زمین حریف یا زمین حمله، یورش می برند تا از 24 ثانیه ای که می تواند توپ را به صورت تیمی در اختیار داشته باشند نهایت استفاده را کرده باشند تا ضربه ای را روانه بسکت کنند و امتیاز جمع آوری کنند.

براساس قانون دوم بخش سوم (Art.3) فدراسیون جهانی بسکتبال (FIBA) برای برگزاری مسابقات رسمی بسکتبال, لوازم زیر باید توسط تیم برگزار کننده مسابقات , در زمان مسابقه, باید تهیه شوند.

این لوازم به ترتیب شامل:


1- ستون پشتی بسکتبال (Backstop units) متشکل از تخته بسکتبال, حلقه بسکتبال و تور بسکتبال و ستون نگهدارنده بهمراه پد محافظ.

2- توپ بسکتبال.

3- ساعت مسابقه.

4- اسکوربرد.

5-  ساعت شات (ساعتی است که بمنظور تسریع در جریان مسابقه استفاده می شود. بعنوان مثال زمانیکه تیمی به لحاظ امتیازی از حریف خود پیش افتاده و توپ را در اختیار دارد ولی تلاشی در جهت به جریان انداختن بازی نمی کند از این ساعت استفاده می شود. در بسکتبال ان بی ای به آن ساعت 24 ثانیه نیز می گویند.)

6- کرنومتر یا هر وسیله قابل رویت دیگر برای محاسبه زمان استراحت یا همان تایم آوت ( این ساعت با ساعت مسابقه فرق می کند.)

7- دو دستگاه آلارم (هشدار دهنده). یکی برای زمان ثبت امتیازات و دیگری برای ساعت شات.

8- برگه ثبت امتیاز.

9- شمارنده خطای بازیکن.

10 -شمارنده خطای تیم.

11- زمین مسابقه.

12- نور کافی.

لباس

لباس بازی برای زنان و مردان بلوز بی‌آستین و شلوارک است و نام تیم در جلوی بلوز و شماره بازیکن در پشت و جلوی آن نوشته شده‌است. در بازی‌های بین‌المللی شماره‌های بازیکنان از ۴ تا ۱۵ است. بازیکنان بسکتبال معمولاً از کفش‌های ساقدار استفاده می‌کنند که از مچ پا حفاظت بیشتری می‌کند.

 

تخته

تخته بسکتبال مستطیلی است به طول ۱٫۸۰ متر و عرض۱٫۰۵ متر که موقعیت آن در فضای بالای زمین در دو انتهای میدان است و یک مربع به طول59 سانتیمر وعرض49 سانتیمتر داخل آن قرار دارد و باید به گونه‌ای قرار گیرد که به اندازه ۱۲۰ سانتی متر با خط انتهای زمین فاصله داشته باشد. ارتفاع تخته از کف سالن برای بزرگسالان ۲٫۹۰متر و برای نوجوانان و نونهالان بین ۲٫۷۰ متر و ۲٫۸۰ متر است .
 

انواع تخته

نوعی از تخته‌ها به کمک میله‌هایی آهنی از سقف سالن آویزان می‌شوند که در هنگام عدم نیاز، می‌توان آن‌ها را بالا برد و به سقف سالن متصل کرد. این نوع تخته برقی است. نوعی دیگر از تخته‌ها با میله‌ای به زمین وصل و محکم می‌شوند. در نوعی دیگر، تخته به وسیله پایه‌ای متحرک بر روی زمین قرار می‌گیرد.

 
تجهیزات مورد نیاز ورزش بسکتبال

حلقه

حلقه بسکتبال در فاصله ۳۰ سانتی متری قاعده تخته به آن متصل می‌شود. قطر حلقه بسکتبال ۴۵ سانتی متر و ارتفاع توری که به شکل سبد به آن متصل می‌شود ۳۰ سانتی متر است.

توپ بسکتبال

در دو سال نخست که بازی بسکتبال ابداع شد، توپ فوتبال را برای بازی به کار می‌بردند. اما چون این توپ سبک بود در سال ۱۸۹۴ میلادی اولین توپ مخصوص بسکتبال توسط یک کارخانه دوچرخه سازی تولید شد که اندکی از توپ فوتبال بزرگ تر بود.

در سال ۱۹۳۷ نوع دیگری توپ بسکتبال بزرگ تر اما سبک تر به بازار آمد و آنگاه در سال ۱۹۴۹ توپی ساخته شد به همین شکل و اندازه و وزن فعلی که هنوز هم مورد استفاده‌است. توپ بسکتبال بزرگتر از توپ‌های معمولی است و آن را از جنس چرم، لاستیک یا پلاستیک می‌سازند و هنگام استفاده باد می‌کنند.

میزان فشار هوای داخل توپ باید به حدی باشد که در صورت رها شدن از ارتفاع ۱٫۸ متری، پس از اصابت به زمین کم تر از ۱٫۲ و بیش تر از ۱٫۴ متر از زمین بلند نشود. محیط یک توپ قانونی بسکتبال پس از باد شدن باید حداقل ۷۵ سانتیمتر و حداکثر ۷۸ سانتیمتر باشد.

ضمن آنکه در این حال وزن توپ نباید کمتر از ۶۰۰ و بیشتر از ۶۵۰ گرم باشد. توپ این ورزش بزرگ‌ترین و سنگین‌ترین توپ بازی‌های دسته‌جمعی است.

داوران بسکتبال

برای برقراری نظم و عدالت و برابری در یک مسابقه‌ی ورزشی شما حتما نیاز به تعداد معینی از داوران آموزش دیده مربوط به همان ورزش را نیاز دارید. تعداد داوران یک مسابقهٔ بسکتبال 6 نفر است. از این 6 نفر 3 داور در درون زمین بر جریان بازی نظارت می کنند که یکی از آن ها سرداور و دو نفر دیگر داور هستند.

در کنار زمین هم 3 نفر هر یک وظیفه ای خاص را انجام می دهند. یک نفر ثبت کنندهٔ امتیازها و خطاها (منشی) یک نفر مسئول 24 ثانیه و هم وقت نگهدار است.

خطاهای عمده ای که داوران به آن توجه دارند عبارتند از: خطا در حمله، رانینگ، دبل، سه ثانیه، خطاهای برخورد و سد مسیر.

منبع مقاله: بخش ورزش موسسه راسخون



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.