یخ کم‌تر، آب بیش‌تر

زمانى که یک تکه‌ى یخ ذوب مى‌شود، گودالى را تشکیل مى‌دهد. زمانى که یک لایه یخ ذوب شود، سطح آب دریا را افزایش مى‌دهد. به نظر مسئله‌ى ساده‌اى مى‌رسد، ولى دهه‌ها تحقیق دانشمندان ثابت کرده که لایه‌هاى یخ قطب جنوب و
شنبه، 5 بهمن 1392
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
یخ کم‌تر، آب بیش‌تر
یخ کم‌تر، آب بیش‌تر

 

تألیف و ترجمه: حمید وثیق زاده انصاری
منبع: راسخون



 
کوچک‌تر شدن لایه‌هاى یخ منجر به بالا آمدن سطح آب دریاها مى‌شود.
یخ کم‌تر، آب بیش‌تر
توضیح تصویر: پژوهش‌هاى وسیع تأیید مى‌کند که لایه‌ی یخ گرین لند بوسیله‌ى آبى که از ذوب شدن یخ‌ها بوجود آمده، خورده شده و تشکیل شده است.
زمانى که یک تکه‌ى یخ ذوب مى‌شود، گودالى را تشکیل مى‌دهد. زمانى که یک لایه یخ ذوب شود، سطح آب دریا را افزایش مى‌دهد. به نظر مسئله‌ى ساده‌اى مى‌رسد، ولى دهه‌ها تحقیق دانشمندان ثابت کرده که لایه‌هاى یخ قطب جنوب و گرین ‌لند، هر دو در حال کوچک‌تر شدن است و این ذوب شدن این مقدار عظیم یخ، چه مقدار سطح آب دریاها را بالا آورده است؟
اکنون، یک مطالعه‌ى جدید، بهترین گواهى را به اثبات مى‌رساند که لایه‌هاى یخ قطبى چگونه به گرماى جهانى که ما مسبب آن هستیم، پاسخ مى‌دهد. در این مطالعه، که در ماه نوامبر منتشر شد، یک تیم از دانشمندان بین‌ المللى بر روى اطلاعات بیست ساله‌ى سطوح یخى، انجام شده توسط ده مأموریت ماهواره‌اى، پژوهش کردند. نتیجه‌ى تحقیقات تیمى چه بود؟
یخ هاى گرین‌ لند و قطب جنوب با هم در حال آب شدن هستند. هم چنین محققان متوجه شدند که آب شدن این یخ‌ها و کوچک شدن لایه‌هاى یخ، سطح آب دریاها را ١١ میلیمتر( معادل ٤ ر٠ اینچ) افزایش داده است، که این مقدار حدوداً برابر عرض ناخن کوچک شما مى‌باشد. با این حال، این مقدار، فقط مقدار آبى است که از دو صفحه یخ، به دریاها وارد شده است. در مجموع در این مدت، بالا آمدگی سطح آب اقیانوس ٥ برابر بزرگتر شده است.
در طول ١٩ سال تحقیق، صفحه‌ى یخى گرین‌ لند، بیش از ٧ر٢ تیریلیون تُن یخ از دست داده است، چیزى در حدود ٨ میلیون برابر ساختمان امپایر استیت. این حجم بیانگر بزرگى اهمیت این موضوع مى‌باشد.
صفحه‌ى یخ قطب جنوب نیز تحلیل رفته است، چیزى در حدود ٣ر١ تیریلیون تن. این مقدار چیزى در حدود ٤ میلیون برابر ساختمان امپایر استیت مى‌باشد. پیش از این دانشمندان شک داشتند که آیا صفحه‌ی یخ قطب جنوب، بزرگ‌ترین صفحه یخ روى زمین، در حال کوچک شدن است یا بزرگ‌تر شدن و یا هیچ کدام. در حالى که دماى زمین در مجموع در حال بالا رفتن است، اثرات تغییرات دما، منطقه به منطقه متفاوت مى‌باشد. براى مثال، دانشمندان بر سر این که تغییرات آب و هوا چه تأثیرى بر صفحه یخ‌هاى قطبى دارد، تا ١٥ سال پیش، گاهى توافق نداشتند. بسیارى از مطالعات نشان داد که، زمانى که کوه‌هاى یخ از این صفحات جدا مى‌شوند، صفحه‌ى یخى مقدار قابل توجهى یخ از دست مى‌دهد و به اندازه‌ى کافى در صفحه‌ى یخى برف نمى‌بارد تا این کم بود یخ جبران شود.
ریچارد الى، دانشمند علوم طبیعى و یخ شناس از دانشگاه ایالت پن، گفت که، پژوهش‌ها و مطالعات بسیارى در مکان‌هاى متفاوت و در بازه‌هاى زمانى مختلف انجام شده، به علاوه این که در تمام این مطالعات از اطلاعاتى که ماهواره‌ها به ما مى‌دهند، به صورت یکسان استفاده نشد. و همین تفاوت‌ها عمل مقایسه کردن را بسیار مشکل مى‌سازد.
در مطالعات جدید، اطلاعات در مکان‌ها و بازه‌هاى زمانى، با یک دیگر یکسان بوده و یک دیگر را تأیید مى‌کردند. هم چنین در این مطالعه، اطلاعات به دست آمده از چندین ماهواره نیز، با یک دیگر ترکیب شده‌اند.
این جمله‌ی گفته‌ى اندرو شفرد، زمین شناس از دانشگاه لیدز انگلستان مى‌باشد "بیش‌ترین چیزى که در تخمین‌ها مى‌توان به آن اعتماد کرد، این است که صفحات یخ در حال از دست دادن حجم خود مى‌باشند،" او یکى از حدوداً ٥٠ دانشمندى است که در این مطالعات جدید شرکت داشته است.
دانشمندان هم چنین تأیید مى‌کنند که آب شدن یخ‌هاى گرین‌ لند، بزرگ‌ترین جزیره‌ى دنیا، در حال سرعت گرفتن است: یخ از دست رفته بین سال‌هاى ٢٠٠٥ تا ٢٠١٠، ٥ برابر بیشتر از یخ‌هاى از دست رفته از سال‌هاى ١٩٩٢ تا ٢٠٠٠ بوده است.
یافته‌هاى جدید به دانشمندان نقطه‌ى شروع بهترى براى مطالعه افزایش سطوح آینده‌ى آب دریاها مى‌دهد. هنوز انجام این گونه پیش ‌بینى‌ها دشوار است، زیرا مطالعات جدید نشان مى‌دهد که تغییرات در لایه‌هاى یخ، در سال‌هاى متفاوت، بسیار متغیر مى‌باشد.
این نتیجه‌گیرى باعث شده تا برخى از دانشمندان به مطالعات دور ‌اندیشانه‌اى به نام مطالعات یخ شناسى زمین روى بیاورند، دبلیو تاد ففر، یک یخ‌شناس در دانشگاه کلورادو بولدر مى‌گوید "گام بعدى تعمیم دادن این مطالعات به ما بقى یخ‌هاى روى زمین است.



 

 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
مقالات مرتبط