معماهای منطقی

برای هر یک از حوزه های منطق مسئله مطرح کرده ایم که می توانید با تلاش خود برای حل آن ها فهمتان را از مضامین هرحوزه بیازمایید. راه حل ها را می توانید در سایت اینترنتی زیر پیدا کنید.
يکشنبه، 13 بهمن 1392
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
معماهای منطقی
معماهای منطقی

 

نویسنده: گراهام پریست
مترجم: بهرام اسدیان



 
برای هر یک از حوزه های منطق مسئله مطرح کرده ایم که می توانید با تلاش خود برای حل آن ها فهمتان را از مضامین هرحوزه بیازمایید. راه حل ها را می توانید در سایت اینترنتی زیر پیدا کنید.
www. oup. co. uk/vsi/Logic
1. استنتاج زیر از چه نظر معتبر است؟ قیاسی؟ استقرایی؟ یا اصلا معتبر نیست؟ چرا؟ خوزه اسپانیایی است؛ اکثر اسپانیایی ها کاتولیک اند، پس خوزه کاتولیک است.
2. استنتاج زیر را به زبان صوری بنویسید، و اعتبار آن را ارزیابی کنید. جونز یا بی شرف است یا احمق؛ قطعاً بی شرف است؛ پس احمق نیست.
3. استنتاج زیر را به زبان صوری بنویسید، و اعتبار آن را ارزیابی کنید. فلانی یا تیراندازی را دید یا صدایش را شنید؛ پس یا فلانی تیراندازی را دید یا فلانی صدای آن را شنید.
4. استنتاج زیر را به زبان صوری بنویسید، و اعتبار آن را ارزیابی کنید. هر کس می خواست جایزه را ببرد؛ پس کسی که برنده ی مسابقه شد می خواست جایزه را ببرد.
5. استنتاج زیر را به زبان صوری بنویسید، واعتبار آن را ارزیابی کنید. تو املت درست کردی، و تو املت درست نمی کنی و تخم مرغ هم نمی شکنی؛ پس تخم مرغ شکستی.
6. استنتاج زیر را به زبان صوری بنویسید، و اعتبار آن را ارزیابی کنید. محال است خوک ها پرواز کنند، و محال است خوک ها زیر آب تنفس کنند؛ پس باید چنین باشد که خوک ها نه پرواز می کنند نه زیر آب تنفس می کنند.
7. استنتاج زیر را به زبان صوری بنویسید، و اعتبار آن را ارزیابی کنید. اگر به خدا اعتقاد داری، آنگاه به کلیسا می روی؛ تو به کلیسا می روی، پس به خدا اعتقاد داری.
8. استنتاج زیر را به زبان صوری بنویسید، واعتبار آن را ارزیابی کنید. همیشه باران باریده و همیشه باران خواهد بارید؛ پس الان باران می آید.
9. استنتاج زیر را به زبان صوری بنویسید: و اعتبار آن را ارزیابی کنید. پَت زن است، و کسی که پنجره ها را تمیز کرده زن نیست؛ پس پت کسی نیست که پنجره ها را تمیز کرده.
10. استنتاج زیر را به زبان فارسی صوری بنویسید، و اعتبار آن را ارزیابی کنید(سطح مقبولیت 0/5 است). جِنی باهوش است؛ جنی یا باهوش نیست یا خوشگل است؛ پس جنی خوشگل است.
11. آمار زیر اطلاعات مربوط به ده نفر است (اسمشان را با اعداد بین 1 تا 10 مشخص می کنیم).
معماهای منطقی
اگر r شخصی باشد که از این میان کاملاً تصادفی و الله بختکی انتخابش کرده باشیم، اعتبار استقرایی استنتاج زیر را ارزیابی کنید. r بلند قامت و ثروتمند است؛ پس r خوشحال است.
12. فرض کنید با دو بیماری مواجهیم؛ Aو B- که نشانه های مشاهده پذیر شان عمیقا عین هم اند. %90 کسانی که این نشانه ها را دارند به بیماری A مبتلایند؛ %100 دیگر بیماری B را دارند. همچنین فرض کنید آزمایش آسیب شناختی ای داریم که A وB را از هم تشخیص می دهد. آزمایش از 10 بار 9 بار جواب صحیح می دهد.
1. احتمال این که آزمایش بیماری B را اعلام کند چه قدر است وقتی افرادی که نشانه های بیماری را دارند کاملاً به طور تصادفی انتخاب شده باشند؟ ( نکته: 100 نفر را انتخاب کنید و مشخص کنید که با چند بار آزمایش بیماری B برایشان تشخیص داده می شود).
2. احتمال این که کسی با همان نشانه های مذکور به بیماری B مبتلاً باشد چه قدر است، به شرط این که آزمایش بگوید آن شخص به بیماری B مبتلا است؟ (نکته: باید از سؤال اول استفاده کنید.)
13. ماشینی خریده اید. اگر ماشین را بیمه نکرده باشید و تصادف کنید، خسارت وارده 1500 دلار می شود. اگر بیمه کرده باشید و تصادف بکنید. 300 دلار متقبل می شوید. هزینه ی بیمه 90 دلار است و تخمین شما این طور است که می گویید احتمال تصادف 50/0 است. اگر فرض کنیم که ملاحظات شما در این جا فقط ملاحظات مالی است، آیا باید ماشین را بیمه کنید یا نه؟
منبع مقاله :
پریست، گراهام،(1386)، منطق، مترجم: بهرام اسدیان، تهران: نشر ماهی، چاپ سوم



 

 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.