پیتزای سنتی

گوجه فرنگی را درون قابلمه روی حرارت بگذارید تا بپزد. ضمن پختن، نمک، فلفل قرمز، زردچوبه، ادویه خورشی، دارچین و پودر آویشن شیرازی را به مخلوط اضافه کنید. و در اواخر پخت هم 2 قاشق غذاخوری روغن به همراه 3
جمعه، 18 بهمن 1392
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
پیتزای سنتی
پیتزای سنتی

 






 

به چه موادی نیاز دارم
بادمجان متوسط 3 عدد
هویج پخته و خرد شده نصف لیوان
گوجه فرنگی 4 عدد
کدو سبز پخته و خرد شده نصف لیوان
گل کلم پخته و خرد شده یک لیوان سرخالی
کلم برگ سفیدخام خرد شده نصف لیوان
لوبیا سبز پخته و خرد شده یک لیوان
فلفل دلمه ای متوسط یک عدد
پیاز یک عدد
آب غوره یا آب لیمو تازه 3 قاشق غذاخوری
روغن کنجد یا روغن زیتون 8 الی 9 قاشق غذاخوری
ادویه خورشی، زردچوبه و دارچین از هر کدام نصف قاشق چایخوری
پنیر لیقوان رنده شده 10 گرم
خمیر نان سنگک یک عدد

چطور تهیه کنم
1- گوجه فرنگی را درون قابلمه روی حرارت بگذارید تا بپزد. ضمن پختن، نمک، فلفل قرمز، زردچوبه، ادویه خورشی، دارچین و پودر آویشن شیرازی را به مخلوط اضافه کنید. و در اواخر پخت هم 2 قاشق غذاخوری روغن به همراه 3 قاشق غذاخوری آب غوره و یا آب لیمو ترش تازه به آن بیفزایید و در قابلمه را بردارید تا مخلوط کاملاً غلیظ شود. بدین ترتیب سس گوجه فرنگی آماده می شود.
2- بادمجان را روی شعله پخش کن اجاق کباب کرده و پوست بکنید و ساطوری کنید. سپس آنها را به همراه 2 قاشق غذاخوری سس گوجه فرنگی آماده شده و نصف لیوان آب و 2 قاشق غذاخوری روغن به مدت حدود 15 دقیقه بپزید تا کاملاً له شوند.
3- گل کلم، هویج، لوبیا سبز و کدو سبز را بخارپز کنید و جداگانه هر کدام را ریز خرد کنید و کنار بگذارید. کلم برگ سفید خام را هم ریز خرد کنید و به همراه فلفل دلمه ای خرد شده و کمی آب بپزید. در ضمن پختن، 2 قاشق غذاخوری روغن را به همراه نمک و فلفل و یک قاشق غذاخوری پودر آویشن شیرازی به مخلوط اضافه کنید و پخت را ادامه دهید تا آب آن کاملاً تمام شود. پنیر لیقوان را هم رنده کنید و کنار بگذارید.
4- حال با چرب کردن و یا خیس کردن دست خود، خمیر نان سنگک را روی یک سینی چرب شده پهن کنید. دقت کنید که قطر خمیر زیاد نباشد. از سس گوجه فرنگی که قبلاً آماده کرده بودید، به مقدار لازم روی خمیر بریزید و آن را به طور یکنواخت پخش کنید. سپس مخلوط بادمجان را روی آن بریزید و آن را هم به طور یکنواخت در سرتاسر خمیر پخش کنید و در آخر مخلوط کلم برگ سفید و پیاز و فلفل دلمه ای را اضافه کنید و کمی پودر آویشن روی آن بپاشید.
5- پیتزا را در فری که از قبل گرم کرده اید بگذارید تا به مدت 15 دقیقه با دمای متوسط بپزد. سپس سینی را از فر بیرون آورید و پنیر لیقوان رنده شده را در سراسر پیتزا پخش کنید و مجدداً برای 5 دقیقه دیگر آن را درون فر قرار دهید. پیتزای آماده شده را از فر خارج کنید و بگذارید کمی سرد شود. سپس آن را برش داده و در دیس بچینید.

نکته:

این دستور برای 2 تا 3 نفر است.
منبع مقاله: فصلنامه ی طبیب سبز شماره 2، تابستان 1392



 

 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.