عمده مشکلات سفره‌های ایرانی

طبع اغلب سبزی ها گرم است و به هضم غذا کمک می کنند. سبزی ها سرشار از مواد معدنی و ویتامین هستند. همچنین به علت دارا بودن فیبر، مانع یبوست می شوند. اما سالاد برخلاف سبزی، طبع سردی دارد و هضم غذا را
شنبه، 19 بهمن 1392
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی انصاری
موارد بیشتر برای شما
عمده مشکلات سفره‌های ایرانی
عمده مشکلات سفره های ایرانی
 


 
 

1- حذف سبزی از سفره و جایگزینی سالاد

طبع اغلب سبزی ها گرم است و به هضم غذا کمک می کنند. سبزی ها سرشار از مواد معدنی و ویتامین هستند. همچنین به علت دارا بودن فیبر، مانع یبوست می شوند. اما سالاد برخلاف سبزی، طبع سردی دارد و هضم غذا را ( برخلاف تصور مردم) مختل می کند.

2- خوردن ماست و دوغ همراه غذاهای گوشتی

مصرف همزمان ماست و غذاهای گوشتی، یکی از ممنوعات طب سنتی به شمار می آید. طبق گفته ی حکما، مصرف همزمان ماست با غذاهای گوشتی علاوه بر اینکه تولید بلغم می کند، موجب فساد گوشت در معده و در برخی موارد بروز لک و پیس می شود.
 

بیشتر بخوانید: دم از دیدگاه طب سنتی

 

3- زرشک پلو با مرغ و باقلا پلو با ماهی

هر دوی این غذاها بسیار سرد هستند و به مروز زمان در صورت مصرف زیاد، غلظت خون ایجاد کرده و مقدار زیادی اخلاط نابجا و مضر بلغم و سودا در بدن تولید می کنند. ماهی، مرغ، برنج، زرشک، باقلا و روغن نباتی همگی سرد و بلغم زاست. حال اگر همراه این غذاها، سالاد، ماست یا ترشیجات هم مصرف گردد، مشکل چند برابر خواهد شد. در صورت مصرف چنین غذاهایی حتماً بایستی ادویه و مواد غذایی گرم مثل فلفل سیاه، زنجبیل، آویشن، سیاهدانه، عسل، کنجد و خرما مصرف نمایید.

4- عدم مصرف صحیح ادویه جات

باور غلط و مصطلح دیگر، مضر بودن ادویه جات برای کبد است. تنها مورد احتیاط ادویه، افراد صفراوی می باشند. مصرف ادویه با غذا موجب فعال شدن کبد و کارکرد منظم دستگاه گوارش خواهد شد. اکثر ادویه ها خاصیت دارویی و درمانی دارند. به طور کلی ادویه جات باعث تعدیل بلغم اضافی معده و رطوبت های نابه جای دستگاه گوارش می شود.
 

بیشتر بخوانید: اندر فواید ادویه جات

 

5- تندتند غذا خوردن

غذا باید کاملاً جویده شده و به آرامی خورده شود. سریع خوردن غذا سبب ترشح ناقص آنزیم های گوارشی شده و هضم را مختل می کند. فراموش نشود، در صورتی که هضم به هر دلیلی ناقص صورت گیرد، خلط فاسد و نا به جا در بدن تولید می شود.
فلسفه نامگذاری آشپزخانه این بوده که محل طبخ آش و فرآورده های آشی بوده پایه ی سفره ایرانی آش بوده است. آش ها هم غذا هستند و هم دارو. متأسفانه امروزه خانواده های ایرانی کمتر از آش بهره می برند و یکی از دلایل مهم آنها ایجاد ناراحتی های گوارشی می باشد. در صورتی که آش با مصلحات آن مصرف شود، نه تنها نفخ و سوزش معده ایجاد نخواهد کرد، بلکه سبب درمان و بهبود مشکلات گوارشی نیز می شود.

منبع مقاله: فصلنامه طبیب سبز، شماره 3



 


نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.