نورهای عجیب پیش از وقوع زلزله

قرن‌هاست که مردم قبل از وقوع زمین لرزه‌های بزرگ پدیده‌های عجیب و غریبی مشاهده می‌کنند. از جمله‌ی این پدیده‌ها می‌توان به نورهایی اشاره نمود که در میان ستیغ کوه‌ها و قله‌ی کوه‌ها مشاهده می‌شوند. بسیاری از دانشمندان زمانی
دوشنبه، 5 اسفند 1392
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
نورهای عجیب پیش از وقوع زلزله
نورهای عجیب پیش از وقوع زلزله

 

ترجمه: حمید وثیق زاده انصاری
منبع: راسخون



 
پشت صحنه‌ی نورهای مشاهده شده قبل از وقوع زمین لرزه
نورهای عجیب پیش از وقوع زلزله
توضیح تصویر: خرابی‌های زمین لرزه در لاکیلا
قبل از وقوع زلزله‌ای که در سال 2009 در شهر لاکیلا واقع در ایتالیا رخ داد نورهایی مشاهده گردیدند.
قرن‌هاست که مردم قبل از وقوع زمین لرزه‌های بزرگ پدیده‌های عجیب و غریبی مشاهده می‌کنند. از جمله‌ی این پدیده‌ها می‌توان به نورهایی اشاره نمود که در میان ستیغ کوه‌ها و قله‌ی کوه‌ها مشاهده می‌شوند. بسیاری از دانشمندان زمانی این نوع گزارشات را رد می‌کردند و دلیل آن غالباً فرضیه‌های غیر علمی بودند که در این زمینه مطرح می‌شدند. برای مثال، برخی از کسانی که مشاهده‌ی نور را گزارش می‌نمودند بر این باور بودند که این نوع نورها توسط بشقاب پرنده‌ها ساطع شده بودند.
اما این نورها (لزوماً) توهم نبوده و ناشی از موجودات فرا زمینی نیز نمی‌باشند. رابرت تریا ولت محقق و زمین شناس وزارت منابع طبیعی استان کبک به نشریه Nature گفته است که "نورهای زمین لرزه پدیده‌های واقعی هستند - اما بشقاب پرنده نیستند. این نورها را می‌توان از لحاظ علمی توجیه نمود."
در مطالعه‌ای که در شماره ژانویه / فوریه‌ی نشریه‌ی Seismological Research Letters منتشر گردید، تریا ولت و همکارانش مشاهدات معتبر مرتبط با این نورها را از سال 1600 تا کنون در کنار هم قرار دادند و برخی شباهت‌های عجیب و غریب میان آنها مشاهده نمودند. از مجموع 65 مشاهده‌ی صورت گرفته در این زمینه، 63 مورد تقریباً در امتداد گسل‌های عمودی رخ دادند. پیشنهاد محققین این است که در امتداد این گسل‌ها فشار ناشی از اصطکاک صخره‌ها باعث ایجاد بار الکتریکی شده و این بارهای الکتریکی می‌توانند به سمت بالا حرکت کرده و در تعامل با جو باعث ایجاد نور شوند.
به نوشته‌ی نشریه‌ی Nature، "هنگامی که فشار ناشی از زمین لرزه به صخره برخورد می‌کند پیوندهای شیمیایی را می‌شکند . . . و چاله‌های حاوی بار الکتریکی مثبت ایجاد می‌نمایند. این چاله‌ها می‌توانند به صورت عمده در میان گسل "جاری شده" و به سطح زمین برسند و پس از ایجاد میدان‌های الکتریکی محلی نور تولید کنند." وجود این چاله‌ها در سال 2003 توسط محققی به نام فریدمن فروند پیشنهاد گردید. فریدمن نوشته بود که "این چاله‌ها در شرایط عادی ساکن هستند، اما پس از این که در جریان وقوع زمین لرزه "بیدار می‌شوند" صخره‌ها شروع می‌کنند به جرقه زدن."
به گزارش نشریه Nature، محققین ماجراهای عجیب و غریب بسیاری را بررسی نمودند و 65 مشاهده‌ی معتبر را نهایتاً انتخاب نمودند. از جمله‌ی این ماجراها عبارتند از:
در ماه آگوست سال 2007، یک ماهی گیر در نزدیکی سواحل پرو مشاهده نمود که قبل از این که دریا به لرزه بیافتد آسمان به مدت چند دقیقه به رنگ بنفش در آمد. در ماه نوامبر سال 1911، زنی در نزدیکی شهر ابینگن واقع در کشور آلمان گزارش داد که با شروع زمین لرزه جرقه‌های نور را مشاهده نموده است که "مثل مار" در امتداد زمین حرکت می‌کردند.
انتشار اخبار درباره‌ی نورهای مرتبط با زمین لرزه می‌تواند به استفاده از این نورها جهت هشدار زلزله کمک نماید. به نوشته‌ی نشریه‌ی Nature، این نورها دست کم در یک مورد به مردم درباره وقوع قریب ‌الوقوع زلزله هشدار داده‌اند. این نشریه نوشته است که: "در ماه آوریل سال 2009، مردی در نزدیکی شهر لاکیلا واقع در کشور ایتالیا در ساعات اولیه‌ی صبح جرقه‌های سفیدی در میان اسباب و اثاثیه آشپرخانه مشاهده نمود و در پی آن خانواده‌اش را از خانه بیرون برده و در مکان امنی جای داد." دو ساعت بعد، زمین لرزه‌ی بزرگی آن منطقه را به لرزه در آورد.



 

 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.