چگونه یک قایق بادبانی بسازیم

اگر همیشه در آرزوی این بوده‌اید تا با کشتی بادبانی خودتان به مسافرت روید نیازی نیست تا متنظر تقدیر شوید تا آن را به دست شما برساند. این مقاله درباره‌ی ساختن یک کشتی بادبانی به دست خودتان می‌باشد.
دوشنبه، 12 اسفند 1392
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
چگونه یک قایق بادبانی بسازیم
چگونه یک قایق بادبانی بسازیم

 

ترجمه: حمید وثیق زاده انصاری
منبع: راسخون



 
اگر همیشه در آرزوی این بوده‌اید تا با کشتی بادبانی خودتان به مسافرت روید نیازی نیست تا متنظر تقدیر شوید تا آن را به دست شما برساند. این مقاله درباره‌ی ساختن یک کشتی بادبانی به دست خودتان می‌باشد.
چگونه یک قایق بادبانی بسازیم
کشتی بادبانی کشتی‌ای می‌باشد که با استفاده از تحت کنترل قرار دادن نیروی باد برای حرکت بر روی آب طراحی شده است. این یکی از قدیمی‌ترین و کهن‌ترین انواع قایق‌های طراحی شده به وسیله‌ی انسان می‌باشد. مبادی و اصول عملکرد آن ساده می‌باشد. بادبانی بر روی کشتی متصل و کشیده می‌گردد که باد را مهار می‌سازد و با استفاده از نیروی به دست آمده کشتی را به سمت جلو می‌راند. احتمالاً این یکی از مبتکرانه‌ترین طراحی‌های قایق تا کنون بوده است. قایق سواری روشی بزرگ برای استراحت و فرار از این جهان هر چند یک بار می‌باشد.
این که کشتی بادبانی خود را خودتان بسازید باعث غرور است و شما می‌توانید در طول این فرآیند چیزهای بسیار زیادی یاد بگیرید. هر کس که در آرزوی ملوان شدن است حداقل بایستی با روند چگونگی ساخت کشتی بادبانی آشنا باشد. این مهارتی است که اگر به طور اتفاقی در جزیره‌ای دور افتاده گیر افتاده باشید به درد شما خواهد خورد و به کارتان خواهد آمد. البته به شرطی که در جزیره درختی برای فراهم آوردن چوب مورد نیاز شما وجود داشته باشد و شما نیز به مانند مهارت و ابتکار در ساخت کشتی برای بازگشت به تمدن رغبت داشته باشید!
فرآیند ساخت قایق به آسانی می‌تواند یک کتاب کامل را در بر گیرد. انواع زیادی از کشتی‌ها و روش‌های بسیاری برای ساخت کشتی‌های بادبانی وجود دارند. ما فرآیندی کلی را برای ساخت کشتی‌های بادبانی در اختیار شما قرار می‌دهیم، اما آگاه باشید که طراحی هر بخش کشتی بادبانی می‌تواند به تنهایی یک مقاله‌ی کامل را در بر گیرد. از این رو و از آن جایی که ما در بیان کردن مطالب بی‌ نهایت مختصر عمل می‌کنیم، شرحی از ساخت یک کشتی بادبانی را در اختیار شما قرار می‌دهیم. ما در این جا فرض را بر این می‌گذاریم که شما اطلاعاتی درباره‌ی قایق‌ها در دست دارید و با کلماتی چون تیر ته کشتی، بدنه‌ی کشتی و بادبان اصلی آشنایی دارید.

انواع کشتی‌های بادبانی

اگر تا کنون با کشتی اجاره‌ای به تعطیلات رفته باشید قطعاً خواهید دانست که شکل کشتی‌های بادبانی به چه نحو می‌باشد. طراحی‌های متفاوتی از کشتی‌های بادبانی در نقاط مختلف دنیا وجود دارند. این کشتی‌های بادبانی مطابق اهداف کار برد، دست رسی به مواد خام و البته جایی که قرار است به آن جا مسافرت کنند طراحی و ساخته می‌شوند. از این رو طراحی آنها بسیار با یک دیگر تفاوت ‌دارد. از این رو فهرستی از انواع کشتی‌های بادبانی‌ای که شما می‌توانید قبل از تصمیم گیری درباره‌ی چگونگی انتخاب کشتی مورد نظر خود به آنها اشاره نمایید را در این جا آورده‌ایم. کشتی‌های بادبانی را می‌توان بر اساس شکل بدنه به این ترتیب دسته بندی نمود.

• تک بدنه
• دو بدنه
• سه بدنه

می‌توان آنها را بر طبق تیر ته کشتی بدین سان دسته بندی کرد

• کامل
• تیغه
• بال
• میان وزنه

بر طبق طراحی کلی، انواع مختلف بسیاری از کشتی‌های بادبانی وجود دارند:

• اسلوپ
• اسلوپ ترتیب جزء به جزء بادبان‌ها
• یک دکله
• یک بادبانه
• کتچ (دارای بادبان جلو و عقب)
• اسکونر (دو دکله)
• بادبان‌ دار دو دکله
• دونی
• دینگی (قایق یک دکله)

هر یک از این طرح‌ها را بر طبق هدف خود در کار برد آن انتخاب نمایید که ممکن است برای ورزش باشد، یا برای ماهی گیری و یا تفریح.

چگونه به دست خود کشتی بادبانی بسازیم؟

گام اول: طراحی

طراحی مهمترین بخش ساخت کشتی بادبانی می‌باشد و مستلزم تحقیقاتی جامع می‌باشد. در صورتی که شما تجربه‌ی عملی از کشتی سواری داشته باشید این امر به شما کمک می‌نماید تا جایی که می‌توانید روی کشتی‌های بادبانی و به طور کلی قایق‌ها تحقیق و مطالعه کنید. کتابهای بسیاری به همراه درج تصاویر وجود دارند که شما را در ساختن کشتی بادبانی راهنمایی می‌نمایند. به این کتابها مراجعه کنید و از مشورت‌های ملوانی که بتواند به شما ایده‌ای درست در باره‌ی عملی بودن ساخت چنین کشتی‌ای بدهد بهره جویید. شرکتهای بسیاری وجود دارند که حتی کیت‌های آماده به ساختی را برای کشتی‌های بادبانی‌تان به همراه طرح‌های مفصل در اختیار شما قرار می‌دهند.
طرحی را انتخاب نمایید که نیازهای شما را برآورده سازد. دو نکته‌ی مهمی را که بایستی در طراحی در خاطر داشته باشید این هستند که کشتی باید در سرعت به تعادل برسد و البته باید شناور شود! طراحی را با بدنه و ته تیر شروع کنید و به پیش روید. نمودارهایی مفصل با اندازه‌های خود از طرحتان رسم نمایید. راههای بسیاری برای به انجام رسانیدن این کار وجود دارند. از این فرآیند لذت برید و طرح‌هایتان را در حد امکان دقیق گردانید. کشیدن طرحی خوب و برازنده نیمی از کار شما می‌باشد.

گام دوم: هزینه ‌یابی و صورت اموال

پس از اتمام طراحی اکنون نوبت به آن می‌رسد تا فهرستی از تمام مواد خام مورد نیاز برای ساخت کشتی یا قایق درست کنید. یک بررسی کلی نسبت به تمام چیزهایی که نیاز دارید بیاندازید و صورتی از اموال درست کنید. شما می‌توانید هزینه‌ی کلی ساخت قایق را با افزودن قیمت‌های مواد خام و ابزارهای مورد نیاز در بازار مورد محاسبه قرار دهید. در صورتی که هزینه‌ی کلی این کار متناسب با بودجه‌ی شما نشود بایستی در طراحی خود تغییراتی را به انجام برسانید.

گام سوم: خرید چوب و دیگر مواد خام

گام بعدی آماده نمودن خود برای ساخت قایق می‌باشد. چوب، بادبان و مواد خام مورد نیاز را خریداری نمایید. شما هم چنین به ابزار نجاری و سکویی خشک و یا مکانی برای ساخت کشتی خود در نزدیکی ساحل دریا نیاز دارید.

گام چهارم: گرفتن اندازه‌ها و شکل دهی / برش چوب

به محض اینک ه مواد اولیه حاضر شدند بر طبق طراحی انجام شده اندازه‌های خودرا بر روی چوب پیاده سازید. در ابتدا شما بایستی بدنه و ته تیر را طراحی نمایید. آنها را به دقت تهیه کنید چرا که در صورت مرتکب شدن کوچکترین اشتباهی راهی برای تغییر دادن و عوض کردن آنها وجود نخواهد داشت.

گام پنجم: آماده ساختن بادبان

معمولاً کشتی بادبانی نیازمند به دو بادبان می‌باشد، بادبان اصلی و بادبان سر. این دو بادبان در اصل باد را به دام می‌اندازند تا باعث نیرو بخشیدن به کشتی شما در آب شوند. جنس بادبان کشتی‌ای باید محکم باشد تا تحت فشار بالای باد پاره نشود. باید از پارچه‌هایی با نوع خاص که بتوانند فشار بالا را تحمل کنند در ساخت بادبان بهره گرفته شود. بادبانتان را بدوزید و آن را بر طبق طراحی برای اتصال آماده سازید.

گام ششم: سرهم بندی کردن کامل آن

گام نهایی سر هم بندی کردن کامل کشتی می‌باشد تا طراحی رویایی خود را در واقعیت ببینید و سپس آن را در آب مورد آزمایش قرار دهید. حرف ما را باور کنید، این تجربه‌ای بسیار رضایت بخش خواهد بود و شما نمی‌توانید کاری کنید جز این که در مسافرت با کشتی بادبانی ساخت دست خود حال سر خوشی داشته باشید!
ساختن یک کشتی بادبانی یکی از خلاقانه‌ترین کارهایی می‌باشد که شما می‌توانید در طول تابستان به انجام رسانید.



 

 



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.