زمینه پیدایش
یکی از طلاب علوم دینی از «ابن جوزی»، واعظ شهیر بغدادی پرسید: «عالمتر از شما در میان طبقه وعاظ کیست؟» گفت: «کسی نیست.» طلبه پرسید: «چطور؟» ابن جوزی به عربی پاسخی داد که ترجمه آن به فارسی این است: «کس نگوید که دوغ من ترش است» و از آن پس گفته او مثل شد.(1)پیامها
هر کس خود را به کمال پندارد و فرزند خود را به جمال، متوجه عیبهای خود نمیشود.حب ذات در انسان مانع از دیدن عیبهای خویش میشود.
کاربرد: در توجه دادن اشخاص به خطاهای خود و کنار گذاشتن تعصبات بیجا و نکوهش خودستایی و عجب به کار میرود.
ضرب المثل های هم مضمون
تعریف خود کردن، پنبه ساییدن است.خودستایی جان من برهان نادانی بُوَد.
خود، عبیر بگوید چه حاجت عطار.
دارد هزار دُر صدف و دم نمیزند.
در عیب خویش ننگرد آن کس که خود ستاست.
مشک آن است که خود ببوید، نه آنکه عطار بگوید.(2)
اشعار هم مضمون
اگر مُشک خالص تو داری مگوی * که ناچار مشهور گردد به بوی مگو مدح خود و عیب دگر کس * وگر گوید کسی گو زین سخن بس(3) (ناصرخسرو)ریشه های قرآنی حدیثی
قرآن کریم: «فَلَا تُزَکُّوا أَنفُسَکُمْ هُوَ أَعْلَمُ بِمَنِ اتَّقَى؛ خودستایی نکنید که خدا، پرهیزکاران را بهتر میشناسد». (نجم: 32)رسول خدا(صلی الله علیه وآله): «اِنَّهُ یُکسَرهُ لِلعَبدِ اَن یُزَکّی نَفسَهُ؛ برای بنده خوب نیست که خود را بستاید».(4)
پینوشتها:
1. حسن ذوالفقاری، داستانهای امثال، تهران، مازیار، 1385، چ 2، ص 705.
2. غلامرضا حیدری ابهری، حکمتنامه پارسیان، قم، نشر جمال، 1385، چ 1، ص 629.
3. همان.
4. شیخ صدوق، امالی صدوق، بیروت، مؤسسه اعلمی، 1400 هـ.ق، چ 5، ص 181.
مرکز پژوهشهای اسلامی صدا و سیما
/ج