واقعیت‌هایی درباره‌ی بسکتبال

بسکتبال، یکی از ورزش‌های محبوب در آمریکای شمالی، عکس العمل‌ها را سریعتر می‌سازد و باعث ایجاد روح تیمی می‌شود. در زیر واقعیت‌های جالبی درباره‌ی بسکتبال به فهرست در‌آمده‌اند.
چهارشنبه، 28 اسفند 1392
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
واقعیت‌هایی درباره‌ی بسکتبال
واقعیت‌هایی درباره‌ی بسکتبال

 

ترجمه: حمید وثیق زاده انصاری
منبع:راسخون



 
بسکتبال، یکی از ورزش‌های محبوب در آمریکای شمالی، عکس العمل‌ها را سریعتر می‌سازد و باعث ایجاد روح تیمی می‌شود. در زیر واقعیت‌های جالبی درباره‌ی بسکتبال به فهرست در‌آمده‌اند.

واقعیتی درباره‌ی توپ‌های مورد استفاده در بازی بسکتبال

واقعیت عینی

رکورد 262 امتیازی مایکل جردن در بازی بازیکنان سرشناس در سال 2012 به وسیله‌ی کوب برایانت (با 271 امتیاز) شکسته شد.
منشأ بسکتبال به عقب بر می‌گردد و می‌توان آن را تا سال 1891 دنبال کرد. دکتر جیمز نای ‌اسمیت این ورزش را بنیان گذاری نمود. بسکتبال در نتیجه‌ی تلاش‌های وی پدید آمد تا جای خود را عموماً به عنوان فعالیتی تفریحی در محیطی سر پوشیده برای کودکان باز نماید. از این رو، دکتر نای‌ اسمیت بدل به اولین مربی این ورزش شد و کار خود را تا یافتن تخصص در فیزیو لوژی ورزشی دنبال نمود. اتحادیه‌ی بسکتبال ملی (NBA) یکی از بزرگترین لیگ‌های بسکتبال می‌باشد که ایالات متحده‌ی آمریکا و کانادا اعضای آن می‌باشند.

واقعیت‌های پایه‌ای بسکتبال

در بازی بسکتبال، هدف اصلی گرفتن امتیاز با پرتاب توپ به درون سبد حریف می‌باشد. سبد بسکتبال در ارتفاع 10 پایی قرار می‌گیرد. در هر تیم 5 بازیکن قرار دارند. امتیازات با پرتاب توپ به داخل سبد به دست می‌آیند؛ دریبل کردن به بازی کنان این اجازه را می‌دهد تا به سوی سبد تیم حریف پیش روی نمایند. پاس دادن نیز یکی از مهم‌ترین حرکت‌های بسکتبال می‌باشد، چرا که به سرعت به بازی کنان اجازه‌ی پوشش دادن فاصله‌ها را می‌دهد. قوانین و مقررات بسکتبال بازی کنان را از انجام هر گونه حرکت نا جوان مردانه باز می‌دارد.
مدت زمان کلی بازی بسکتبالی که در سطح بین المللی به انجام می‌رسد به چهار کوارتر 10 دقیقه‌ای تقسیم می‌شود. در لیگ NBA کوارترها به مدت 12 دقیقه به طول می‌انجامند.
واقعیت‌هایی درباره‌ی بسکتبال

ابعاد زمین بسکتبال

زمین بسکتبال

اندازه‌ی زمین بسکتبال در بازی‌های بین المللی 28 متر در 15 متر می‌باشد. این ابعاد در لیگ NBA به 28.65 متر در 15.24 متر می‌رسد.
قطر دایره‌ی مرکز زمین به ترتیب برای FIBA 3.6 متر و برای NBA به 3.66 متر می‌رسد. ارتفاع حلقه‌ی بسکتبال در NBA و بازی‌های بین المللی به یک اندازه می‌باشد؛ این ارتفاع 3.05 متر می‌باشد. شعاع نیم دایره‌ی ممنوعه برای مسابقات NBA و FIBA به ترتیب 1.22 متر و 1.25 متر می‌باشد؛ شعاع نیم دایره‌ی ممنوعه از نقطه‌ی مرکز سبد اندازه گرفته می‌شود. دایره بر روی زمین درست در زیر و اطراف سبد مشخص شده است.
مسافت بین خط سه امتیازی (که با دو نیم دایره‌ی بزرگ مشخص می‌شود) و سبد به ترتیب برای مسابقات NBA 7.24 متر و برای مسابقات FIBA 6.75 متر می‌باشد. فاصله‌ی بین سبد و خط سه امتیازی در گوشه‌ی زمین کم‌تر می‌باشد؛ این فاصله برای NBA و FIBA به ترتیب 6.70 متر و 6.60 متر می‌باشد.
قطر دایره‌ی پرتاب آزاد (که نزدیک سبد است) 3.60 متر است.

پست‌های بسکتبال

پست‌های بسکتبالی که در زیر به صورت فهرست در آمده‌اند بعد از سال 1980 نامیده شده‌اند و بدین قرار می‌باشند:
گارد رأس
گارد پرتاب
بازی کن جلو
بازی کن دفاع
بازی کن وسط
بلند قامت‌ترین بازیکن تیم برای پست "وسط" نگه داشته می‌شود. بازی کنانی که در پست "گارد پرتاب" و "گارد رأس" بازی می‌کنند کوتاه قامت‌ترین بازی کنان می‌باشند. بقیه‌ی بازیکنان در پست "بازی کن جلو" و بازی کن دفاع" بازی می‌کنند.

آیا می‌دانستید؟

ویلت چامبرلین تنها بازیکنی می‌باشد که در یک بازی NBA، 100 امتیاز به دست آورده است.

وقایعی جالب درباره‌ی بسکتبال

بازی بسکتبال در طول سالیان تغییرات فراوانی به خود دیده است. این تغییرات باعث غنی‌تر شدن بازی شده و به بهبود آن کمک کرده‌اند. در این جا به ذکر وقایعی جالب پیرامون بسکتبال می‌پردازیم که هر کس از خواندن آن لذت می‌برد.

اولین بازی بسکتبال

اولین بازی بسکتبالی که به انجام رسید در بیستم ژانویه‌ی سال 1892 اتفاق افتاد. زمینی که برای انجام این بازی مورد استفاده قرار گرفت برابر با نصف اندازه‌ی زمین‌های امروزی برای انجام مسابقات NBA بود. در تمام طول بازی تنها یک امتیاز به دست آمد. در مجموع 9 بازی کن از هر دو تیم در این بازی شرکت داشتند.

بسکتبال به شدت محبوب می‌شود

افراد زیادی از مناطق مختلف آمریکا به سوی آموزشگاه ورزشی YMCA هجوم آوردند تا تعلیم بسکتبال ببینند. از این رو، آموزشگاه ورزشی YMCA مکانی می‌باشد که بسکتبال از آن جا شروع شد. در مدت زمان کوتاهی، بسکتبال تبدیل به ورزشی محبوب در ایالات متحده‌ی آمریکا و کانادا شد.

بسکتبال دانشگاهی

در اولین بازی بسکتبال بین دانشگاهی، دانشکده‌ی کشاورزی دانشگاه مینسوتا دانشکده‌ی هملاین دانشگاه هملاین را شکست داد.

بسکتبال زنان

بسکتبال زنان در سال 1892 و در دانشکده‌ی نورت‌ هامپتون ماساچوست شروع شد. سندا برنسون که مدرک مربی‌گری بسکتبال خود را از دکتر جیمز نای ‌اسمیت به دست آورده بود، پیشنهاد تغییراتی در قوانین برای مناسب‌تر ساختن آن برای زنان را داد. اولین مسابقه‌ی زنان بین دانشگاهی در 21 مارس سال 1893 و بین دانشجویان سال اولی و دانشجویان سال دومی برنسون برگزار شد.

بسکتبال در دبیرستان

در ایالات متحده‌ی آمریکا، بسکتبال از همان ابتدا ورزشی مجبوب بوده است. قبل از پخش مسابقات سطح ملی از تلویزیون، بسکتبالِ مدرسه‌ای محبوب‌ترین فعالیت ورزشی بود.

معرفی توپ جدید

قبلاً، از توپ فوتبال برای انجام بازی بسکتبال استفاده می‌شد. تنها در سال 1929 بود که توپی که به طوری خاص برای بازی بسکتبال ساخته شده بود، معرفی گردید.

بسکتبال بین المللی می‌شود

در سال 1932، فدراسیون بین المللی بسکتبال با تلاش مشترک ایتالیا، یونان، آرژانتین، پرتغال، چکسلواکی، لیتوانی، رومانی و سوئیس شکل گرفت. مخفف فدراسیون بین المللی بسکتبال FIBA می‌باشد؛ این عبارت از جمله‌ی فرانسوی فدراسیون بین المللی بسکتبال آماتور گرفته شده است. بازی بسکتبال در المپیک برلین (1936) معرفی گردید.

اتحادیه‌ی ملی بسکتبال (NBA)

ورود اتحادیه‌ی ملی بسکتبال به دنیای بسکتبال آمریکا و کانادا تأثیری بزرگ در نحوه‌ی اجرای این بازی داشت. از آن پس، محبوبیت بسکتبال به روند افزایشی خود ادامه داد. لیگ NBA بازی کنان بزرگی هم چون مایکل جردن را به وجود آورده است. امروزه NBA بهترین لیگ از لحاظ استعداد، مبلغ داده شده به بازی کنان و محبوبیت می‌باشد. با آغاز به کار NBA در سال 1946، NBA در ابتدا تحت عنوان اتحادیه‌ی بسکتبال آمریکا (BAA) شناخته می‌شد.
واقعیت‌هایی درباره‌ی بسکتبال

توپ‌های قهوه‌ای و نارنجی

قبلاً توپ‌های بسکتبال قهوه‌ای رنگ بودند. با این حال، رنگ قهوه‌ای مانع دید می‌شد. تونی هینکل در دهه‌ی 50 جستجو برای یافتن رنگی جدید برای توپ بسکتبال را آغاز نمود. در نهایت این رنگ نارنجی بود که انتخاب گردید.

مایکل جردن

وی در جهان بسکتبال یک اسطوره می‌باشد. مایکل جردن که بازی کنی بسیار مستعد بود، تیم ایالات متحده‌ی آمریکا را در المپیک‌ 1984 و المپیک 1992 همراهی نمود که موفق به کسب نشان طلا در این مسابقات گردید. مایکل جردن توانایی ذهنی و انعطاف پذیری بالایی از خود نشان داد تا موجب بازگشت متهورانه‌ی وی به لیگ NBA شود. کل امتیازاتی که وی در طول دوره‌ی بازی خود به آن نائل شد برابر است با 32،292. رکورد امتیازات 5،987 (در بازی‌های پلی آف) که به وسیله‌ی مایکل جردن به دست آمده است در لیگ NBA شکسته نشده است.

کریم عبد الجبار

وی رکورد دار کسب بالاترین امتیاز، 38،387 امتیاز در طول دوره‌ی بازی خود در لیگ NBA می‌باشد. کریم عبد الجبار 6 بار موفق به کسب عنوان با ارزش‌ترین بازیکن (MVP) در NBA شد. کریم عبد الجبار در دوره‌ی بازی خود که از سال 1969 تا سال 1989 به طول انجامید برای تیم‌های میلواکی باکس و لس آنجلس لیکرز بازی نمود.

تخته‌ی پشت اضافه می‌شود

دلیل افزوده شدن تخته به پشت سبد بسکتبال کاملاً جالب است. تماشاگرانی که از بالکن نظاره‌گر بازی بودند در بازی مداخله می‌کردند و راه توپ را با دست خود می‌بستند استفاده از تخته در پشت سبد بسکتبال از انجام چنین مداخلاتی به وسیله‌ی تماشاگران جلوگیری به عمل می‌آورد.

انواع بسکتبال

بازی بسکتبال به شکل‌های مختلفی بازی می‌شود. برخی از انواع بسکتبال بدین قرار می‌باشند: بسکتبال ساحلی، بسکتبال آبی، بسکتبال با ویلچر، بسکتبال یک چرخه، بسکتبال خیابانی، اسلم بال و دانک هوپ.

بسکتبال در المپیک

تیم ایالات متحده‌ی آمریکا برنده‌ی مدال طلای بازی‌های المپیک لندن (در سال 2012) شد. آنها در مسابقه‌ی فینال تیم اسپانیا را با نتیجه‌ی 107ـ 100 شکست دادند. تیم ایالات متحده‌ی آمریکا از سال 1936 به بعد و از زمانی که بسکتبال به بازی‌های المپیک معرفی شد بر مسابقات بسکتبال سلطه داشته است. تیم ایالات متحده‌ی آمریکا تمامی مدال‌های طلا در المپیک را به جز چهار مورد که به وسیله‌ی اتحاد جماهیر شوروی (المپیک مونیخ در سال 1972 و المپیک سئول در سال 1988)، یوگوسلاوی (المپیک مسکو در سال 1980) و آرژانتین (المپیک آتن در سال 2004) به دست آمد، برنده شده است.

بلند قامت‌ترین بازی کنان بسکتبال

پل استورگس از بریتانیا بلند قامت‌ترین بازیکن حرفه‌ای بسکتبال با قامتی به اندازه‌ی 2.32 متر (7 پا و 7.26 اینچ) می‌باشد. گئورگی مورسان (از رومانی) و مونته بول ( از سودان) بلند قامت‌ترین بازیکنان در طول تاریخ NBA می‌باشند. هر دوی آنها به یک اندازه می‌باشند، یعنی 2.31 متر (7 پا و 7 اینچ).
بازی بسکتبال پس از شروع آن در سال 1891 تغییرات زیادی را به خود دیده است. فنونی به مانند پرتاب نمودن، دریبل کردن و پاس دادن در طول زمان پدید آمدند. بسکتبال که در آغاز تنها به چند کشور محدود می‌شد، هم اکنون به ورزشی محبوب در سرتاسر جهان بدل گردیده است.
واقعیت‌هایی درباره‌ی بسکتبال



 

 



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.