علائم آرتروز زانو

آرتروز، که یک بیماری خود ایمنی است، تأثیر نا مطلوبی بر سلامت مفاصل می‌گذارد. اگر چه این بیماری قابل درمان نیست، ولی می‌توان آن را با داروهای مناسب، رژیم غذایی و ورزش کنترل کرد. در صورت آشنایی با علائم آرتروز زانو،
پنجشنبه، 21 فروردين 1393
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
علائم آرتروز زانو
علائم آرتروز زانو

 

ترجمه و تألیف: حمید وثیق زاده انصاری
منبع:راسخون



 
آرتروز، که یک بیماری خود ایمنی است، تأثیر نا مطلوبی بر سلامت مفاصل می‌گذارد. اگر چه این بیماری قابل درمان نیست، ولی می‌توان آن را با داروهای مناسب، رژیم غذایی و ورزش کنترل کرد. در صورت آشنایی با علائم آرتروز زانو، می‌توان بیماری را در مراحل اولیه تشخیص داد. بنا بر این شما می‌توانید از وخیم‌تر شدن بیماری جلو گیری کرده و تحرک خود را حفظ کنید و از یک زندگی با کیفیت لذت ببرید. مقاله‌ی زیر را بخوانید تا بدانید که برای جلو گیری از جراحی مفصل زانو چه اقدامات احتیاطی را باید به کار گیرید.
علائم آرتروز زانو
کلمه‌ی آرتروز از یک کلمه‌ی یونانی به معنی "التهاب مفاصل" گرفته شده است. آرتروز اختلال مفاصل بدن است. شایع‌ترین انواع آرتروز که در افراد مسن دیده می‌شوند استئو آرتریت، آرتریت پزوریاتیک، آرتریت روماتوئید و آرتریت سپتیک می‌باشند. ضایع شدن تدریجی غضروف مفصل، استئو آرتریت نامیده می‌شود. سخت‌تر شدن بیماری در طی دوره‌ای از زمان منجر به تغییر شکل می‌گردد. التهاب غشاء سینو ویال که از مفاصل و تاندون‌ها در بدن محافظت می‌کند یکی از علامت‌های بیماری خود ایمنی آرتریت روماتوئید است. فعالیت بیش از حد سیستم ایمنی و یک پاسخ ایمنی غیر طبیعی می‌تواند منجر به آرتروز شود. این بیماری بر انگشتان دست، مچ دست، مچ پا و زانوها تأثیر می‌گذارد.

علل آرتروز زانو

ساییدگی و پارگی بدن به علت کهولت سن، اضافه وزن، آسیب‌های رایج زانو (منیسک پاره شده، رباط آسیب دیده، شکستگی‌های استخوان)، ضربه به مفصل زانو، بیماری، عفونت و عوامل ژنتیکی خاص می‌توانند منجر به آرتروز زانو گردند. اختلالات متا بولیک نیز می‌توانند بر عمل کرد مفصل زانو تأثیر بگذارند. افراد بالای 50 سال به احتمال زیاد بیش از سایرین به این بیماری دژنراتیو مفصل دچار می‌شوند. به علت اختلال در عمل کرد مفصل زانو، فرد ممکن است در انجام فعالیت‌های روزانه با مشکل رو به رو شود.

علائم

تب، خستگی، تورم زانو، درد پس از فعالیت، بی اشتهایی، از دست دادن انرژی و کاهش وزن برخی از علائم شایع آرتروز زانو به شمار می‌روند. این علائم ممکن است از فردی به فرد دیگر متفاوت باشند.
• درد: فرد ممکن است درد پایداری را در مفصل مبتلا تحمل کند. سهل انگاری و عدم درمان مناسب می‌تواند باعث بدتر شدن درد مفصل گردد.
• احساس سوزش: ممکن است فرد در ناحیه‌ی اطراف مفصلِ مبتلا سوزشی را احساس کند. استفاده‌ی مکرر از مفصل موجب بدتر شدن بیماری می‌گردد. درد ممکن است در روزهای بعد تشدید شود.
• احساس خرد شدن: هنگامی که غضروف فرسوده می‌شود احساسی مانند خرد شدن در مفصل زانو به وجود می‌آید. این احساس به علت ساییده شدن دو سر استخوان به یک دیگراست. می‌توان صدای تَرَق تروق را هنگام حرکت شنید.
• محدود شدن دامنه‌ی حرکتی: دژنره شدن مفصل به صورت جدی بر عمل کرد آن تأثیر می‌گذارد، و منجر به محدود شدن دامنه‌ی حرکتی مفصل و ایجاد درد می‌شود. مشکل خم و راست کردن پا را می‌توان در این بیماری ملاحظه کرد.
• مشکل در استفاده از پله‌ها: دشواری در بالا رفتن یا پایین آمدن از پله‌ها یکی از علائم رایج آرتروز زانو به شمار می‌رود.
• تغییر شکل زانو: سایش غضروفِ محافظت کننده باعث بیرون آمدن استخوان درون مفصل می‌شود. لرزش زانوها یا کج شدن پاها اغلب در افراد مسن مشاهده می‌شود زیرا این بیماری به صورت نا مطلوبی بر ساختار مفاصل تأثیر می‌گذارد.
• خشکی زانو: خشکی مفصل زانو صبح‌ها هنگام بیدار شدن از خواب از علائم اولیه‌ی آرتروز است. این وضعیت در طول روز اندکی بهبود می‌یابد ولی خشکی مفصل معمولاً منجر به محدود شدن حرکت و درد می‌شود.
• تورم: قرمزی، تورم و حساسیت را می‌توان در اطراف مفصل مبتلای هر بیمار آرتروزی ملاحظه کرد. زانوی متورم هنگام لمس پف کرده است.
• آسیب‌های شدید: آسیب‌های شدید ی در اطراف زانو ظاهر می‌شوند.
درمان‌های خانگی مانند گرما و سرما درمانی، حمام با آب داغ یا آب‌های معدنی، ماساژ با روغن‌های اصلی و داروهای گیاهی مخصوص، تأثیر بسیاری بر آرتروز دارند. جراحی تعویض مفصل زانو اکنون بسیار رایج شده است ولی باید گزینه‌ی آخر برای درمان آرتروز باشد. در موارد درد و خشکی خفیف ورزش منظم می‌تواند به کاهش علائم کمک کند. تغییر الگو و نوع کار روزمره و پوشیدن یک بریس سبک بر روی زانو در هنگام ورزش می‌تواند به تسکین درد کمک کند. انجام ورزش های زانو بخشی از درمان آرتروز محسوب می‌شوند. ورزش‌های هوا زی به خصوص ورزش‌های ایروبیک آبی برای درمان آرتروز استفاده می‌شوند. بیماران دارای اضافه وزن باید وزن خود راکم کنند. کاهش وزن به کم‌تر شدن فشار بر زانوها کمک می‌کند. بهتر است بیماران برای آگاهی از غذاهایی که باید از آنها اجتناب کنند و هم چنین غذاهایی که باید به رژیم خود بیافزایند با یک پزشک متخصص مشورت کنند. یک رژیم غذایی مخصوص که برای آرتروز طراحی شده است به کنترل بیماری کمک می‌کند. داروهای ضد التهاب و ضد درد باعث کاهش درد و تورم می‌شوند.
مردم معمولاً تمایل به نا دیده گرفتن درد زانو یا مشکلات حرکتی زانو دارند. تشخیص به موقع و درمان سریع به جلو گیری از وخامت بیماری کمک می‌کند. اگر شما خشکی یا دردی را در ناحیه‌ی زانوی خود احساس می‌کنید، باید در اسرع وقت با پزشک متخصص درباره‌ی آن مشورت کنید. عمل به دستورات پزشک می‌تواند به کند شدن پیش رفت بیماری کمک کند. رژیم غذایی ساده و تغییر سبک زندگی، درمان سریع، استفاده از مکمل‌ها و ورزش منظم به کنترل آرتروز زانو کمک می‌کنند.



 

 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.