ظاهر شدن موی سفید در سر و صورت

سفید شدن مو که به آن «کانسی» گفته می شود، یک پدیده ی طبیعی و غیر قابل بازگشت است. هیچ کس نمی تواند از یپری بگریزد و باید به نوبه ی خود این مرحله را بگذراند. معمولاً مردم اولین موهای سفید خود را نادیده می گیرند، و موهای
سه‌شنبه، 2 ارديبهشت 1393
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
ظاهر شدن موی سفید در سر و صورت
 ظاهر شدن موی سفید در سر و صورت

 

نویسنده: ژان. لوک. داریگل
مترجم: ساعد زمان




 

الف - پیری

سفید شدن مو که به آن «کانسی» گفته می شود، یک پدیده ی طبیعی و غیر قابل بازگشت است. هیچ کس نمی تواند از یپری بگریزد و باید به نوبه ی خود این مرحله را بگذراند. معمولاً مردم اولین موهای سفید خود را نادیده می گیرند، و موهای بعدی را، با دقت و به تدریج که رشد می کند، می کنند! سپس شخص به تدریج تسلیم شده و مبارزه با دشمنی را که روز به روز تعداد آن بیشتر می شود کنار می گذارد. زیرا مبارزه به تدریج، بیش از حد نابرابر می شود و تنها یک نفر است که با همه می جنگد!

برای این که حالت زیبایی به موهای سفید خود بدهید، نیم لیتر آب را بجوشانید. سپس آن را در حال جوشیدن از روی آتش برداشته و دو مشت گل گندم در آن بریزید و تا زمان سرد شدن در آن بخیسانید. آنگاه مخلوط را صاف کرده و از آن به عنوان آخرین آب شستشو (پس از شامپو زدن) استفاده کنید.

سپس زمان خرد و عقل! آغاز می شود. مردها در این «دوران خاکستری» به جذابیت خود افزوده و زنان نیز که این سفیدی به صورتشان ملایمت و نرمی می بخشد، زیبایی تازه ای پیدا می کند.
در این هنگام، واقعاً زمان تسلیم فرا رسیده زیرا کار دیگری نمی توان کرد. کندن موهای سفید، بیهوده است. زیرا از زمانی که آنها شروع به سفید شدن می کنند، دیگر همواره سفید می رویند. رنگ کردن دائمی مو، به تدریج که موهای سفید می روید، شاید راه حل خوبی از نظر زیبایی و جنبه ی روانی باشد ولی باید به دو نکته توجه داشته باشید: اولاً اینکه موهای سفید را به سختی می توان رنگ کرد و من اصلاً توصیه نمی کنم این کار را خودتان انجام بدهید (سعی کنید این کار را به آرایشگر بسپارید). نکته ی دوم این که موهای سفید را نمی توان با رنگ های طبیعی پوشاند و یا حداقل، این کار به سختی قابل انجام است و نتیجه، غالباً بدتر از زمان شروع است! در حالی که با استفاده از گیاهانی که برای بلوند کردن، تیره کردن موهای قهوه ای یا جلا بخشیدن به موهای حنایی به کار می رود نتایج بسیار خوبی به دست می آید.
بنابراین، تنها راه حل، استفاده از مواد شیمیایی است، ولی این راه حل، از آن توصیه هایی نیست که من ارائه می کنم. در عوض، اقدامی که به خوبی می توان توسط گیاهان انجام داد، تقویت جلوه ی طبیعی موهای سفید شما، و جلوگیری از زرد شدن آن ها است.
سفید شدن مو، در کادر همان نظمی است که بقیه ی روند پیری از آن برخوردار است. آنچه که به طور محسوسی واقعیت دارد این است که سن ظاهر شدن اولین موهای سفید و دورانی که مو شروع به سفید شدن می کند فرا رسیده است. اگر والدین، پدر بزرگ و مادر بزرگ شما موی سرشان خیلی زود سفید شده است، بهتر است این را بپذیرند که سفیدی موهای شما نیز زودرس خواهد بود و این حالت، می تواند از سنین سی تا سی و پنج سالگی (و حتی گاهی خیلی زودتر) شروع شود. کاری از دست شما بر نمی آید، این یک خصیصه ی موروثی است.
خارج از این موارد، معمولاً اولین موهای سفید حوالی چهل سالگی ظاهر می شود و در حوالی پنجاه سالگی، این روند شدت می گیرد. نتیجه ی نهایی، چندان هم مشخص نیست. در برخی افراد، تنها دسته ای از موها سفید می شود، گروهی دیگر در نهایت مویشان خاکستری یا فلفل نمکی می شود، و سرانجام گروهی دیگر تمامی موهای شان بدون استثنا سفید می شود و در موردی که کمیاب تر است افرادی هستند که موی شان اصلاً سفید نمی شود. به هر حال، تقریباً هیچ کاری نمی توانیم در برابر این تحول انجام بدهیم. بنابراین، موی خود را برای رسیدن به نتیجه، سفید نکنید!
سفید شدن موها، شامل کند شدن و سپس توقف تولید ملانین است. با توقف ساخت ملانین توسط بدن، مو نیز رنگ طبیعی خود را از دست داده و سفید می شود. غالباً گفته می شود که توقف ساخت ملانین ناشی از کمبود اسید پانتوتنیک است. آزمایش هایی که روی حیوانات انجام شده است، نشان می دهد که اگر حیوانات آزمایشگاهی را تحت رژیمی فاقد اسید پانتوتنیک قرار بدهند (ویتامین B)، موی آنها سفید خواهد شد. ولی این آزمایش ها گاهی با یکدیگر تضاد دارد و از آن گذشته، توسط کسانی انجام شده که خود دارای تولیدات تجارتی در این زمینه هستند.

ب- سفید شدن ناگهانی مو

سفید شدن موها، ممکن است به طور تصادفی، و تحت تأثیر یک ترس شدید یا شوک عصبی نیز ایجاد شود. به عنوان مثال، ملکه ماری آنتوانت در یک بعد ازظهر، پس از آن که از پنجره ی زندان شاهد منظره ی قطع شدن سر پرنسس لامبال و قرار گرفتن آن روی میله ای بود، در عرض یکشب موهایش سفید شد.

برای جلوگیری از زرد شدن موهای سفید:
چهل عدد ته گل بابونه را در یک لیتر آب ریخته و آن را تا درجه ی جوش حرارت بدهید. سپس مخلوط را از روی آتش بردارید (نباید بجوشد) و به مدت سه روز نگهدارید. آن گاه، آن را صاف کرده و از این محلول به عنوان آخرین آبی که پس از شستشوی سر به کار می رود استفاده کنید.

ویکتورهوگو در کتاب بینوایان، این مثال تاریخی را درباره ژان والژان به کار می برد که موهایش در عرض یک شب، پس از آن که می فهمد بیگناهی را به جای او محکوم می کنند، سفید می شود. بدون آنکه خیلی در تاریخ عقب برویم، در طول جنگ جهانی دوم، افراد زیادی مشاهده شدند که موهایشان در طول یک روز یا یک شب، در جریان بمباران سفید شد.
این نوع سفید شدن ناگهانی مو، کاملاً توجیه نشده است. چندین فرضیه در مورد مکانیسمی که می تواند سبب چنین تحول ارگانیکی شود مطرح شده که من یکی از آنها را برایتان نقل می کنم: تحت تأثیر ترس شدید، گاهی اوقات بدن با ترشح ناگهانی حباب های هوایی که از نظر نوری، ملانین موجود در موها را می پوشاند از خود واکنش نشان می دهد. همین مسئله باعث می شود که همه ی موها در عرض چند ساعت سفید شود.
یک مورد خاص که به اندازه ی کافی جالب است، «آلبینیسم» یا «زالی» است. در برخی افراد، نوعی فقدان مواد رنگی (در پوست، مو و پلک چشم) با ریشه ی ژنتیکی وجود دارد. به این افراد، زال گفته می شود زیرا موهای ایشان از بدو تولد سفید است. پدیده ی زالی می تواند کامل یا جزئی باشد و در صورت جزیی بودن آن، لکه های سفیدی در موها مشاهده می شود.

ضماد گیاهی برای موهای خاکستری
برای افزایش جلوه ی زیبایی موهای خاکستری (البته نه برای رنگ کردن آن) یعنی زمانی که هنوز موهای سفید اکثریت پیدا نکرده، می توانید دوبار در ماه و هر بار به مدت یک ساعت از ضماد زیر استفاده کنید:
در نیم لیتر آب، 100 گرم برگ گردوی پودر شده + 100 گرم پودر برگ بلوط را به دقت مخلوط کنید. این مخلوط را به مرحله ی جوش، ضمن هم زدن برسانید. سپس آن را از روی آتش برداشته و بگذارید سرد شود. در این حالت، دو قاشق سوپ خوری پودر راسول در آن ریخته و موی سر خود را با این ضماد بپوشانید.
دقت کنید: این ضماد تنها برای موهای قهوه ای و بلوطی تیره یا حنایی توصیه می شود و در هیچ موردی برای موهای بلوند کاربرد ندارد. افرادی که دارای موهای سفید هستند، باید رنگ بلوند موهای خود را تقویت کنند و جلوه ی خاصی به موهای سفید خود بدهند. آنها نباید از بابونه استفاده کنند.

منبع مقاله : داریگل، ژان لوک، (1373)، بهداشت و زیبایی مو(مراقبتها و درمان طبیعی برای مو و پوست سر)،ترجمه ساعد زمان، تهران: نشر ققنوس، چاپ هشتم.



 

 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.