روغن ماهی برای تسکین درد التهاب مفاصل

روغن ماهی از ترشح ترکیبات خاص که باعث التهاب مفاصل در بیماری آرتروز می شود جلو گیری می کند. افزودن روغن ماهی به رژیم غذایی می تواند به صورت چشم گیری به کاهش درد آرتروز کمک کند. برای آگاهی بیشتر مقاله ی زیر را بخوانید . . .
چهارشنبه، 31 ارديبهشت 1393
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
روغن ماهی برای تسکین درد التهاب مفاصل
روغن ماهی برای تسکین درد التهاب مفاصل

 

ترجمه و تألیف: حمید وثیق زاده انصاری
منبع:راسخون



 
روغن ماهی از ترشح ترکیبات خاص که باعث التهاب مفاصل در بیماری آرتروز می شود جلو گیری می کند. افزودن روغن ماهی به رژیم غذایی می تواند به صورت چشم گیری به کاهش درد آرتروز کمک کند. برای آگاهی بیشتر مقاله ی زیر را بخوانید . . .
روغن ماهی برای تسکین درد التهاب مفاصل

آیا می دانستید؟

روغن ماهی همان روغن کبد ماهی نیست، اگر چه ممکن است هر دو آنها برای درمان درد آرتروز توصیه شوند. با این حال، برای افزایش دریافت اسیدهای چرب اُمگا 3، که برای مقابله با ورم مفاصل بسیار مهم هستند، فرد باید دوز مناسب از روغن ماهی را دریافت کند.
آیا از استفاده از داروهای ضد التهاب که تأثیر چندانی بر درد آرتروز ندارند خسته شده اید؟ در این صورت می توانید از داروهای طبیعی که در درمان آرتروز اثر مثبت دارند استفاده کنید. همان طور که مطالعات مختلف نشان می دهند، روغن ماهی که منبع غنی از اسیدهای چرب ضروری اُمگا 3 است می تواند به بهبود این بیماری کمک کند. این مطالعات امید تازه ای را به خصوص برای افراد مبتلا به آرتریت روماتوئید به وجود آورده است.
(اسید ایکوز اپنتانوئیک) EPA و (اسید دوکوزا هگزانوئیک) DHA دو نوع از اسیدهای چرب ضروری اُمگا 3 هستند که برای درمان ورم مفاصل مفید می باشند. تحقیقات انجام شده در باره ی این دو اُمگا 3 نشان داده اند که آنها التهاب ناشی از آرتروز را کاهش می دهند.

روغن ماهی برای درمان التهاب مفاصل

وجود اسیدهای چرب ضروری اُمگا 3 در روغن ماهی نقش مهمی در درمان التهاب مفاصل ایفا می کنند. اُمگا 3 دارای خواص ضد التهابی می باشد که دلیل اصلی مفید بودن روغن ماهی برای درمان التهاب مفاصل به شمار می رود. دیده شده است که سایتوکاین ها (که نوعی پروتئین هستند) در آرتروز باعث ایجاد پاسخ التهابی می شوند. بیماران مبتلا به آرتریت روماتوئید از تولید بیش از حد سایتوکاین ها که باعث ایجاد فرایند التهابی می گردد رنج می برند. اُمگا 3 موجود در روغن ماهی به کم کردن سطح سایتوکاین ها کمک می کند و باعث کاهش درد و التهاب آرتروز می گردد. توانایی آن در مهار آزاد شدن سایتوکاین ها باعث تسکین درد و خشکی در مفاصل می شود. ثابت شده است که EPA به طور چشم گیری تأثیر التهابی سایتوکاین ها را که باعث تحلیل غضروف می شوند مهار می کند.
مطالعات آزمایشگاهی نشان داده اند که بدن از DHA موجود در روغن ماهی برای ساخت ریزالوین( دی 2) استفاده می کند این ماده دارای فعالیت ضد التهابی است. بنا بر این، این ترکیب با خاصیت ضد التهابی قوی خود باعث کاهش درد مفاصل در بیماری آرتروز می گردد. این مطالعه در مجله ی علمی Nature چاپ و توسط محققان دانشگاه های ایالات متحده و انگلیس انجام شده است و نشان می دهد که بدن چگونه از روغن ماهی برای مهار فرایند التهابی در آرتروز بهره می گیرد.
مطالعات بالینی درباره ی نقش مکمل های اُمگا 3 در درمان آرتریت روماتوئید نشان دادند که دوز مکمل باعث بهبود بیماری مفاصل گردید. هم چنین مشاهده شد که مفاصل التهاب کمتری دارند و مانند سابق خشک نیستند. هم چنین وابستگی به داروهای ضد التهاب با مصرف مکمل های اُمگا 3 به شدت کاهش یافت. علاوه بر این، مطالعات آزمایشگاهی نشان می دهند که یک رژیم غذایی حاوی مقادیر کافی از اُمگا 3 می تواند به کاهش علائم استئو آرتریت کمک کند.
در این آزمایش، شرکت کنندگانی که سه گرم از دوز ترکیبی EPAوDHA را به مدت حداقل 3 ماه دریافت کردند سفتی، التهاب و حساسیت کم تری را در مفاصل خود گزارش دادند. در مطالعه ی مقدماتی دیگری، بیش از 250 نفر از مبتلایان به استئو آرتریت، که با دوز مشابه از روغن ماهی تحت درمان قرار گرفتند کاهش قابل توجهی را در درد و التهاب مفاصل نشان دادند، و برخی از بیماران استفاده از داروهای ضد التهاب را که برای بیماری التهابی آن ها توصیه شده بود کاملاً متوقف کردند.

نحوه ی استفاده از روغن ماهی

ماهی های چرب مانند ماهی آزاد، تن و ساردین ها دارای مقادیر بالایی از اُمگا 3 هستند، از این رو افزودن حداقل دو وعده ماهی چرب به رژیم غذایی در هر هفته برای دریافت اُمگا 3 کافی ضروری است. هر وعده معادل 5ر3 اونس ماهی پخته شده است. در واقع، اگر رژیم غذایی شما حاوی مقداری کافی از اُمگا 3 باشد شانس ابتلا به آرتریت روماتوئید به طور قابل توجهی کاهش می یابد.
با این حال، کسانی که از قرار گرفتن در معرض آلاینده هایی مانند جیوه به علت خوردن ماهی می ترسند، می توانند از مکمل های آن استفاده کنند. استفاده از روغن ماهی به شکل مکمل بهترین روش برای کاستن از دردهای مربوط به آرتروز است. کپسول هایی حاوی مقادیر کافی از اُمگا 3 ( DHA و EPA) باید حداقل 2 – 3 ماه به طور منظم برای بهبود بیماری استفاده شوند. برای درمان دردهای مربوط به آرتروز توصیه می شود دو بار در روز از کپسول های روغن ماهی حاوی 1000 میلی گرم اُمگا 3 استفاده شود.

خرید مکمل های روغن ماهی

هنگام انتخاب مکمل های روغن ماهی برای درمان درد التهاب مفاصل مراقب باشید. توصیه می شود از مکمل های روغن ماهی دارای درجه ی دارویی استفاده کنید زیرا آنها حاوی حداکثر مقدار اسیدهای چرب ضروری اُمگا 3 هستند (تقریباَ 90 درصد). هم چنین بیشتر برندهایی که روغن ماهی دارای درجه ی دارویی را به فروش می رسانند تقطیر مولکولی را، که یک فرایند تصفیه ی گسترده است انجام می دهند که باعث از بین رفتن تمام آلودگیها از جمله جیوه می شود، بنا بر این بهترین شکل مکمل روغن ماهی را ارائه می دهند. از طرف دیگر، مکمل های درجه ی پایین تأثیر کم تری در کاهش درد و التهاب مفاصل دارند، زیرا غلظت EPA وDHA در آنها به طور قابل توجهی کم تر است. بنا بر این، برای حصول اطمینان از سلامت، کیفیت و تأثیر مکمل ها، تنها مکمل های روغن ماهی دارای درجه ی دارویی و تقطیر مولکولی شده را خریداری نمایید.
به طور کلی، از مکمل هایی استفاده کنید که به روش طبیعی بیماران مبتلا به التهاب مفاصل را بهبود بخشند. هم چنین این درمان طبیعی، دوز داروهای تجویز شده را کاهش می دهد، و در نهایت باعث به حداقل رساندن عوارض جانبی آنها می گردد. بنا بر این با پزشک خود در باره ی امکان افزودن روغن ماهی به رژیم غذایی برای درمان التهاب مفاصل صحبت کنید.
تذکر: این مقاله صرفاً جهت آگاهی شما ارائه شده است و نباید جای گزین توصیه های پزشک متخصص گردد.



 

 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.