مسافرت در دوران بارداري

زنان باردار بهتر است که در سه هفته آخر بارداري رانندگي را کنار بگذارند زيرا به علت بزرگي شکم در صورت وقوع حادثه اي جزئي مانند ترمز ناگهاني ممکن است جنين و مادر آسيب ببينند.
پنجشنبه، 26 تير 1393
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
مسافرت در دوران بارداري
 مسافرت در دوران بارداري

 

نويسندگان:گروه نويسندگان





 

زنان باردار بهتر است که در سه هفته آخر بارداري رانندگي را کنار بگذارند زيرا به علت بزرگي شکم در صورت وقوع حادثه اي جزئي مانند ترمز ناگهاني ممکن است جنين و مادر آسيب ببينند.
در ماه هاي اول بارداري رحم و جنين داخل آن توسط استخوان هاي لگن احاطه شده است. به اين ترتيب احتمال آسيب به آن در تصادفات رانندگي بسيار ناچيز است و به علاوه مواردي از شکستگي لگن بدون ايجاد کوچکترين آسيب به جنين گزارش شده است البته در زنان بارداري که از تهوع و استفراغ دوران بارداري رنج مي برند مسافرت طولاني صحيح نيست.
به هر حال بارداري مانعي براي مسافرت به وجود نمي آورد و زنان باردار مي توانند با ترن، اتومبيل، کشتي و هواپيما بدون کوچکترين ناراحتي مسافرت نمايند. تنها علت نگراني مسافرت زنان باردار اين است که در صورت نياز در طول راه ممکن است پزشک متخصص زنان مجرب در دسترس نباشد.
بعضي از خانم هاي آبستن فکر مي کنند که رانندگي در ماه هاي اول بارداري باعث سقط جنين مي شود، دليل براي صحت عقيده وجود ندارد، معهذا زنان بارداري که سابقه سقط يا زايمان زودرس دارند و همچنين آنهايي که در طول دوران بارداري چندين بار خونريزي داشته و بستري شده اند بايد حتي الامکان در طول بارداري از مسافرت هاي طولاني پرهيز نمايند.
براي زنان باردار مسافرت با ترن و هواپيما و اتومبيل ارجحيت دارد. نشستن طولاني ممکن است باعث افزايش احتمال ترومبوز سياهرگي يا ( ايجاد لخته در سياهرگ) بشود.
در مسافرت با اتومبيل در صورتي که حالتان بهم نمي خورد طي مسافت 150 الي 300 کيلومتر به طور مداوم اشکالي ندارد ولي اگر خودتان رانندگي مي کنيد بهتر است که بعد از هر ساعت رانندگي 5 الي 10 دقيقه استراحت نماييد. به هر حال رانندگي در ماه آخر بارداري صلاح نيست و در صورت اجبار حتما يک نفر را به همراه داشته باشيد.
در مورد مسافرت با هواپيما بعضي از شرکت هاي هواپيمايي براي يک ماه و عده براي دو ماه آخر حاملگي گواهي سلامتي زن باردار و همچنين تاريخ احتمالي زايمان را که 72 ساعت قبل صادر شده باشد و همچنين تاريخ احتمالي زايمان را مطالبه مي کنند. بنابراين بايد قبل از هر مسافرت با پزشک خود مشورت نماييد.
منبع مقاله :
گنجي، مبين؛ پورفخاران، محمد؛ حجاران، مريم؛ (1391)، رموز طلايي بارداري موفق، قم: ابتکار دانش، چاپ ششم .



 

 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
مقالات مرتبط