ارزش های اجتماعی در دنیای سلولی

ارزش های اجتماعی ساده در هر نوع حیاتی یافت می شوند. حتی در سطح سلولی تعریفی مختصر در باره ی چگونگی نشان داده شدن این ارزش ها در جهان سلولی وجود دارد.
سه‌شنبه، 14 مرداد 1393
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
ارزش های اجتماعی در دنیای سلولی
ارزش های اجتماعی در دنیای سلولی

 

تألیف: حمید وثیق زاده انصاری
منبع:راسخون




 
ارزش های اجتماعی ساده در هر نوع حیاتی یافت می شوند. حتی در سطح سلولی تعریفی مختصر در باره ی چگونگی نشان داده شدن این ارزش ها در جهان سلولی وجود دارد.
مقررات خود کار و هوشمند مقادیر بسیار زیاد فرآیند های فیزیولوژیکی و بیو شیمیایی فعل و انفعالی پیچیده، حد اقل در سطح سلولی و مولکولی سیستم جان داران شامل برخی از اصول اساسی میشوند که از طریق نمود های خود نقش ظریف نیروی هوشیاری موجود در کوچکترین واحد حیات را باز تاب می دهد.
نگاهی به فرآیند رشد بدن خودمان بیاندازید. چرا یک نطفه ی تک سلولی به شکل یک ارگانیسم چند سلولی خاص رشد می یابد. چرا در حالی که جنین انسان در جایی راحت در درون رحم مادر محافظت می شود باید راه خود را به سوی بیرون باز نماید؟ پاسخ چگونگی تمامی سؤالات بالا به خوبی به وسیلهی علوم زیست پزشکی داده شده اند. اما "چرا"ی این سؤالات و تمامی روی داد های مرتبط در فرآیند تولد نوزاد و رشد سیستم زنده هنوز هم به صورت یک معما باقی می ماند. دلیل این موارد را نمی توان با نظریه ها و یافته های تجربی موجود در علوم مدرن توضیح داد. با این وجود ما می توانیم تلاش نماییم تا ذات و هدف هر جنبه ی مولکولی، سلولی و نمودهای آشکارتر ذهن در پرتوی دست نوشته های قدیمی خودمان را، که وجود و تکامل پیوسته ی درونی را به سوی کمال نا محدود نهایی نیروی آگاهی در تمامی جنبه های حیات به اثبات می رساند، درک نماییم.
هر سلول زنده یک سیستم هوشمند است که دنیایی ظریف را در خود جای می دهد. رفتار فردی و جمعی سیستم سلولی در فرآیند های گوناگون بیو شیمیایی و فیزیولوژیکی باز تاب داده شده اند. به نظر می رسد که این سیستم در ارگانیسم بشر هوشمندانه ترین و دقیق ترین سیستم باشد که از مرتبه ی تکامل یافته ترین و ممتاز ترین گونه از تمام گونه هایی که تا کنون بر روی کره ی زمین به وجود آمده اند برخوردار است.
از لحاظ ارزش های اجتماعی، اصول مربوط به رفتار کامل سیستم های مولکولی و سلولی مشارکت، خدمت، جدال، برد باری، سازگاری، شجاعت، انضباط و اتحاد را نشان می دهند.
بدن انسان از تریلیون ها سلول تشکیل گردیده است و از همین تعداد نورون (سلول های عصبی) در شبکه ی پردازش اطلاعات مغز خود برخوردار است. این مشارکت این سلولهای منفرد است که منجر به شکل گیری و عمل کرد کار آمد بافتها و اندام های مختلف و کل سیستم بدن در مجموع می گردد. آزمایشات آزمایشگاهی انجام شده بر روی کشت سلولی نشان می دهند که یک سلول منفرد خود به تنهایی قادر به ادامه ی حیات در یک محیط مناسب است. سلول های موجود در سیستم در قید حیات ما با قربانی نمودن آزادی خود انتخاب کردند تا عواید (ورودی ها) و متعلقات خود را با دیگر سلول ها و از طریق فعل و انفعالات میان سلولی تقسیم نمایند و در مشارکتی مسالمت آمیز و اتحادی سازمان یافته زندگی کنند؛ و بدین وسیله نمونه ای بر جسته را برای جامعه ی انسانی تعیین نمایند. تمامی اجزای سازنده در سطح مولکولی، از جمله آنزیم ها و پروتئین ها نیز از این اصل آرمانی مشارکت متقابل پیروی می نمایند و شمار بسیاری از فعل و انفعالات درون تنی پیچیده ی ممکن را به انجام می رساند. در سطح چند سلولی بزرگ، اندام های درونی از این نظم اجتماعی تطابق دو طرفه و تلاش جمعی پیروی می نمایند و به صورت مداوم به ما ارزش های حسن مراوده و مشارکت را یاد می دهند.
خدمات فداکارانه به نحوی عالی در هر طبقه ای از سازمان و عمل کرد یک سیستم زنده اتخاذ می شوند. فعالیت های بی وقفهی درون سلولی و میان یاخته ای، تپیدن پیوسته ی قلب، جریان توزیعی خون، ترتیب قرار گیری استخوان ها به نحوی که فشار را تحمل نمایند و غیره، به عنوان بهترین نمونه های این اصل حیاتی هماهنگی و پیش رفت اجتماعی قرار دارند.
دفاع در برابر هر گونه هجوم و اختلالات مضر یکی دیگر از ویژگی های بنیادی یک سیستم زنده و اجزای سازنده ی آن است. در سطح سلولی، غشای سلولی درون روانگی و برون روانگی مولکول های مطلوب را تنظیم می نماید و از ورودی های بیمار جلو گیری به عمل می آورد. لیزوزوم ها هم چنین به محافظت از سلول ها کمک مینمایند. آب اضافی موجود در خون به سرعت و با فعال شدن هورمون هایی خاص دور ریخته میشود (از طریق کلیهها). حالت تهوع، لرزیدن، آلرژی و غیره از پیامدهای عمل مبارزهی سیستم های جزئی خاص در برابر هر گونه عدم تعادل و یا عمل نا جور است. آماده باش فوری و شجاعت لنفوویت ها و پادتن ها در مبارزه کردن با سموم، میکروبها و عفونت ها بقای سلامتی بدن را میسر میسازد. هر گونه عیب و یا نقص در این مکانیسم ایمنی منجر به پدید آمدن چرخهای از بیماری های وخیم می‌گردد که برخی از آنها حتی میتوانند مرگ بار باشند.
نقش نیروی هوشیاری که در واحد های بیو مولکولی و سلولی هر چند نا محسوس اما در هوشیاری نسبت به وظایف و اثر بخشی فعل و انفعالات بیو شیمیایی و فرآیند های فیزیولوژیکی به وقوع پیوسته به نحوی سازگار در یک هزارم ثانیه و حتی کوچکترین بخش زمانی حیاتی است. در کتابی درباره ی "اصول ایمنی شناسی"، دکتر رز میلگرام و وانیز اظهار داشتند که علی رغم تماس فیزیکی هیچ گونه انتقال مواد و یا بر هم کنش ارتباطی ای بین اجزای ایمنی و سلول های مهاجم به وجود نخواهد آمد، حتی اگر هم از لحاظ شیمیایی با یک دیگر سازگار باشند. این امر نشان می دهد که عمل کرد سلولهای ایمنی هم به وسیلهی یک فرآیند حیاتی و هوشمند ذاتی کنترل میشوند که به تنظیم قوانین فعل و انفعالات بیو شیمیایی شناخته شده (هم چنین هم چنان نا شناخته باقی مانده) در یک موجود زنده می پردازد. دیدگاه هایی مشابهی از این نوع به وسیله ی یافته های اخیر برخی از آزمایشگاه های تحقیقاتی بیو شیمیایی مورد حمایت قرار گرفته می شوند، که با استفاده از انرژی حیاتی و نیروی اراده در بیماران افزایش در نیروی دفاعی و کار آیی سیستم ایمنی بدن را نشان می دهند. علی رغم شکست درمان های پزشکی پیش رفته، مداوای کامل مراحل وخیم بیماری های هراس انگیزی مانند سرطان با استفاده از خود بیماران در برخی از موارد مورد گزارش قرار می‌گیرد. آزمایش درمان های امروزی به همراه آموزش روان شناختی به وسیله ی کنترل خود القایی و باز خورد زیستی راه را برای انجام تحقیقاتی سازمان یافته برای کار برد های وسیعتر در این مسیر باز نموده است.
اعضای مکمل و یا پشتیبان در موارد اضطراری بیش از پیش این مقاومت قابل توجه، مسئولیت و اتحاد را در اجزای موجود در سطح سلولی و اندامی که به وسیلهی ظرفیت نا متناهی نیروی هوشیاری به حرکت در می آیند نمایان می سازند. عمل کرد یک کلیه و یا شش به تنهایی در مواردی که هم تای آن آسیب دیده و یا این که بر داشته شده است و تنظیم شدن غلظت RBC / WBC در خون از طریق مغز استخوان در طول مدت کوتاه از دست دادن خون در یک سانحه و یا پس از اهدای خون، نمونه های مشهوری در این خصوص هستند.
وجود میکروب هایی به مانند فلورا که این امکان را دارند تا به وسیلهی بافت های پوست پسماندهای سلول های مرده را بخورند، وجود "میکروبهای دوست" در درون روده ها برای تولید ویتامین B - 12 و غیره، تحمل، سازش و تنظیم محتاطانهی دستگاه های مولکولی و سلولی مربوطه برای منفعت سلامت کلی ما را نشان می دهد. در سطح اندامی، انعطاف پذیری لولههای تنفسی، انبساط و انقباض حفرهی پردهی جنب و ششها برای ایجاد نمودن پالایش ادواری خون از طریق عمل دم و بازدم، انعطاف پذیری ماهیچه و مفاصل به عنوان لازمه ی فعالیت بدن و غیره تجربه های نام آشنا از تنظیمات متحرک حیرت آور در هر واحدی از وجود فیزیکی ما است. توانایی در پذیرفتن هم زیستی با دیگر موجودات و سازگاری با تغییرات مثبت و مصالحه برای حفظ رشد سالم آن در محیطی به طور تصادفی رو به تغییر، دیدگاهی آینده نگر را از سیستم زیستی چه در مقیاس بزرگ و چه در مقیاس کوچک تشریح میکند.
باشد که جامعه ی انسانی چیزی از دنیای کوچک همتایان زیستی خود فرا گیرد و ارزشهای اجتماعی ای را که به طور طبیعی در آن جا به کار گرفته می شود در جهت زندگیای مسالمت آمیز و پیش رفتی هماهنگ اختیار نماید.



 

 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
مقالات مرتبط