اگر تمام یخچالهای طبیعی آب شوند ...

بقای بسیاری از جوامع در سر تا سر دنیا به ذوب شدن یخچالها وابسته است. چنان چه آب شدن به صورت غیر عادی صورت گیرد، تأثیرات بدی را با نسبتهای زیاد بر جا خواهد گذاشت.
سه‌شنبه، 14 مرداد 1393
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
اگر تمام یخچالهای طبیعی آب شوند ...
اگر تمام یخچالهای طبیعی آب شوند ...

 

تألیف: حمید وثیق زاده انصاری
منبع:راسخون




 
بقای بسیاری از جوامع در سر تا سر دنیا به ذوب شدن یخچالها وابسته است. چنان چه آب شدن به صورت غیر عادی صورت گیرد، تأثیرات بدی را با نسبتهای زیاد بر جا خواهد گذاشت.
یخچالها، برفهایی هستند که در طی سالیان دراز به وسیله‌ی برفهای بیشتر فشرده شده و سر انجام تشکیل قطعاتی بزرگ از یخ یک پارچه‌ای را می‌دهند.

آنها چگونه شکل می‌گیرند؟

یخچالها هنگامی تشکیل می‌شوند که برف به اندازه‌ی کافی باقی مانده، تا با برف تازه فشرده شده، و آن را تبدیل به یخ یک پارچه نماید. تقریباً در طول سال، لایه‌های جدیدی از برف خواهد بارید و لایه‌های زیرین را فشرده خواهد ساخت.
برای این که یک یخچال طبیعی شکل گیرد، بسیار مهم است که میزان برفی که در یک سال معین می‌بارد، بایستی بیشتر از میزانی باشد که یخ یخچال و یا برف تازه آب می‌شود. فقط از این طریق است که هر توده‌ی یخچالی می‌تواند از نظر اندازه افزایش یابد. چنان چه میزان برف تازه کمتر از میزان یخ یا برف آب شده باشد، از اندازه‌ی یخچال کاسته شده و به تدریج ناپدید می‌گردد. این دقیقاً چیزی است که امروزه تقریباً در تمام یخچالهای سر تا سر دنیا در حال رخ دادن می‌باشد. یخچالهایی که قرنها طول کشیده تا شکل بگیرند به میزان هشدار دهنده‌ای در حال ذوب شدن می‌باشند. برخی از یخچالهای معروف از نظر اندازه کوچک شده و برخی دیگر کاملاً از بین رفته‌اند؛ تمام این وقایع تنها در 100 سال گذشته اتفاق افتاده است.
اگر تمام یخچالهای طبیعی آب شوند ...

آیا این یخچالها به طور طبیعی ذوب می‌شوند؟

آب شدن یخچال‌ها دقیقاً فرایندی طبیعی است. تمام یخچال‌های سر تا سر دنیا در طول شرایط آب و هوایی گرمتر تا اندازه‌ای ذوب می‌شوند. یخچال‌های مشخصی به طور مداوم آب می‌شوند، اما توسط برف بیشتری که می‌بارد جایگزین می‌شوند. بسیاری از جوامع در سر تا سر جهان به این یخچال‌های ذوب شده جهت نیازهای آب شیرینشان وابسته هستند. آب خالص و قابل نوشیدن و آبی که برای کشاورزی مورد استفاده قرار می‌گیرد، از این یخچال‌ها تأمین می‌گردد که بدون آن جوامع مجبور به جابجایی و سکنی گزیدن در مکانهایی می‌شوند که منابع دیگری از آب شیرین در دست رس باشد. بعضی از کشورها به جریان آبی که از ذوب شدن این یخچال‌ها به دست می‌آید، وابسته‌ هستند تا بتوانند از آب، برق تولید کرده که این برق ارزان‌تر و با محیط زیست بسیار سازگار می‌باشد.
تا زمانی که میزان یخی که آب می‌شود با همان مقدار و یا بیشتر از برف تازه جای گزین شود، فرایند ذوب شدن یخچالها کاملاً طبیعی خواهد بود. مشکل جدی زمانی بروز پیدا می‌کند که شرایط به گونه‌ای دیگر رقم بخورد ـ یخ با سرعت آب شده و برف تازه‌ای که باریده قادر به جای گزینی آن نباشد. هنگامی که این واقعه رخ می‌دهد، به تدریج اندازه یخچال شروع به کاهش کرده و در طول زمان به کلی ناپدید می‌شود.

چه اتفاقی می‌افتد اگر آنها به طور کامل آب شوند؟

بسیاری از یخچال‌های سر تا سر دنیا هر ساله در حال کوچک شدن هستند. برخی از یخچالهای معروف گذشته به کلی ذوب شده‌اند و هرگز مجدداً تشکیل نشده‌اند. امروزه سرعتی که در آن یخچال‌ها در حال آب شدن هستند، با گذشت هر سال بیشتر و بیشتر می‌شود. تقریباً همه قبول دارند که یکی از مهمترین دلایل این پدیده «گرم شدن کره‌ی زمین» می‌باشد.
بسیاری از افراد و یا جوامعی که برای نوشیدن و کشاورزی به طور کامل به آب حاصل از ذوب شدن یخچالها وابسته می‌باشند، پیش از این تأثیرات وحشتناک سریع، ذوب شدن یخچال‌ها را احساس کرده‌اند. ذوب شدن سریع یخچالها نه تنها برای ما انسانها بسیار زیان بار است، بلکه حتی برای حیوانات، پرندگان، ماهی‌ها و گیاهان دریایی نیز تأثیرات بدی را به همراه دارد.
اگر تمام یخچال‌های حال حاضر ذوب شوند، چه اتفاقی می‌افتد؟ این کار تأثیرات به مراتب بدتری را بر روی تمام موجودات روی زمین خواهد گذاشت.
احتمال طغیان دریاچه‌هایی که از آب یخچالها به وجود می‌آیند، وجود دارد.
یخچالهایی که با سرعت بیشتری نسبت به حالت طبیعی آن آب می‌شوند، همان طور که در حال حرکت هستند دریاچه‌های دامنه‌ی کوهها را به وجود می‌آورند. اندازه‌ی این دریاچه‌ها در طول زمان در حال افزایش است. دیواره‌هایی که این دریاچه‌ها را نگه می‌دارند، تنها می‌توانند فشارهای محدودی را تحمل کنند. به محض اینکه آب این دریاچه‌ها به اندازه‌ای افزایش یابد که از حد مجاز بگذرد، بنابراین اتفاقی که رخ می‌دهد این است که دریاچه طغیان خواهد کرد. این دریاچه‌ها به دلیل آن که بسیار بزرگ هستند، میزان آبی که از طغیانشان سرازیر می‌شود بسیار زیاد خواهد بود. نیروی این آب هر چیزی که سر راهش باشد را از بین می‌برد؛ از جمله تمام روستاهایی که در پایین این کوه‌ها قرار دارند را ویران می‌سازد.
این چیزی نیست که ما فکر می‌کنیم شاید اتفاق بیفتد؛ این چنین طغیان دریاچه‌ها واقعیت‌های جاری هستند و پیش از این نیز اتفاق افتاده‌اند (این واقعه در کشور نپال در آسیا رخ داده است) که موجب بروز خسارت‌های فراوان به روستائیانی شد که متأثر از آن بودند. مکان‌های زیادی در نپال و بهوتان در آسیا هنوز هم با خطرات فراوانی مواجهند که ناشی از دریاچه‌های زیادی است که در حال افزایش اندازه بوده و هر لحظه امکان دارد طغیان کنند.

سیلاب

هنگامی که میزان یخ یا برفی که در کوه‌ها آب می‌شود از حد طبیعی بیشتر باشد، منجر می‌شود مقدار زیادی آب به سمت نهرها و بالأخره رودخانه‌هایی که از این آب‌ها تغذیه می‌کنند، سرازیر ‌شود. تمام کسانی که در مناطق پایینی نزدیک رودخانه‌ها زندگی می‌کنند، تحت تأثیر آن قرار می‌گیرند. میزان خرابی که سیلابها می‌توانند به بار آورند در سر تا سر جهان بسیار مشخص و معروف هستند. افرادی که از این واقعه تأثیر پذیرفته‌اند مجبور می‌شوند به مکان‌های امن‌تر نقل مکان کنند.
سیلاب با خود مصیبت‌های بسیاری به همراه می‌آورد. امراضی ناشی از آب گسترش یافته و بسیار سخت از بین می‌روند. آب همه جا را فرا خواهد گرفت، لیکن آب خالص نوشیدنی در دست رس نخواهد بود. زمین‌های کشاورزی که بدین طریق آبیاری می‌شوند به زیر آب رفته و محصولات خراب خواهند شد. زندگی در چنین مناطقی برای انسان‌ها غیر ممکن خواهد بود.

خشک سالی

چنان چه به خاطر ذوب شدن یخچال‌ها سیلاب به وجود بیاید، چگونه می‌توان خشک سالی را به آب شدن یخچالها نسبت داد؟ بله، خشک سالی در مناطقی که یخچال‌ها به سرعت ذوب می‌شوند، واقعیت خواهد داشت. به محض این که این یخچالها به طور کامل آب شدند، نهرها و رودخانه‌هایی که از این آب‌ها تغذیه می‌شوند به سرعت خشک خواهند شد. افرادی که به آب شیرین این منابع نیاز دارند هیچ منبعی برای آب شیرین نخواهند داشت (جز اینکه آب زیرزمینی شیرین در دست رس ‌باشد). تمام روستاها جای دیگری بنا می‌شوند. مکان‌هایی که منبع بزرگی برای تولید محصولات مورد نیاز آن‌ها و دیگران هستند با خشک سالی مواجه می‌شوند. کمبود مواد غذایی پیش خواهد آمد.

سطح دریاها بالا خواهند آمد

ما پیش از این در قرن گذشته شاهد بالا آمدن سطح دریا بوده‌ایم. این بالا آمدن به میزان اندک می‌باشد، حال اگر بالا آمدن سطح دریا بیشتر شده و ادامه یابد، این پدیده می‌تواند تأثیرات مخربی را به بار آورد. افرادی که در مناطق پایین‌تر از سطح دریا، کنار ساحل زندگی می‌کنند، اولین کسانی خواهند بود که تحت تأثیر آن قرار خواهند گرفت. تمامی آب‌های زیرزمینی در مناطق مجاور با آب دریا مخلوط شده و در نتیجه برای مصارف شرب و کشاورزی نامناسب خواهد بود.

درجه حرارت جهانی افزایش بیشتری خواهد یافت

یخچال‌ها به طور تقریبی 20% گرمای خورشید را جذب و 80% باقیمانده‌ی آن را به هوا منعکس می‌کنند. هنگامی که این یخچال‌ها ذوب می‌شوند و زمینِ زیر خود را بی ‌حفاظ می‌گذارند، این روند دقیقاً برعکس اتفاق خواهد افتاد. زمین، 80% گرما را جذب و 20% آن را به هوا منعکس می‌سازد. این به نوبه‌ی خود موجب خواهد شد که دمای جهانی افزایش بیشتری یابد. این افزایش در دمای جهانی به آب شدن سریع‌تر یخچال‌های باقیمانده کمک می‌کند. این پدیده چرخه‌ای از دور باطل است که ادامه خواهد یافت.

حیوانات، پرندگان، و ماهی‌ها تحت تأثیر قرار خواهند گرفت

بسیاری از گونه‌های حیوانات، پرندگان و ماهی‌هایی که به آب شیرین ذوب شده از یخچال‌ها که به درون دریا می‌ریزند وابسته هستند، تحت تأثیر قرار خواهند گرفت. بسیاری از ماهی‌هایی که در چنین مناطقی زندگی می‌کنند برای تغذیه شان به سواحل مرجانی که به وفور وجود دارد وابسته می‌باشند. این سواحل مرجانی جهت حفظ سلامتی خود به نور خورشید نیاز دارند. هنگامی که سطح آب دریاها بالا می‌آید، میزان نور خورشیدی که این مرجان‌ها دریافت می‌کنند تقلیل خواهد یافت. این مرجان‌ها رو به زوال رفته و یا حتی ناپدید خواهند شد. این امر ماهی‌هایی که از آنها تغذیه می‌کنند را تحت تأثیر قرار می‌دهد. پرندگان‌ و حیواناتی که برای بقا، به این ماهی‌ها نیاز دارند، به خاطر کمبود ماهی دچار مشکل خواهند شد. انسان‌هایی که در چنین مناطقی زندگی می‌کنند برای غذایشان به این حیوانات، پرندگان و ماهی‌ها نیازمندند، در نتیجه آن‌ها هم متأثر از این واقعه می‌شوند.

چه کسی مسئول ناپدید شدن یخچال‌ها است؟

ما مسئول این واقعه هستیم. همه‌ی ما مسئول ناپدید شدن یخچال‌هاییم.
امروزه تقریباً همه‌ی مردم باور دارند که علت اولیه‌ی ناپدید شدن سریع یخچال‌ها گرم شدن کره‌ی زمین است. انقلاب صنعتی در قرن گذشته آغازگر این پدیده بوده و با گذشت هر سال وضعیت بدتر می‌شود. انتشارگازهای گلخانه‌‌ای همیشه در بالاترین میزان خود بوده است. همگی ما به طریقی در گرم شدن زمین سهیم هستیم.
تنها کاری که می‌توانیم انجام دهیم این است که جلوی شرایطی را بگیریم که وضعیت را وخیم‌تر می‌کند. ممکن است قادر نباشیم که شرایط را برگردانیم، اما با زندگی به سبکی مسئولانه‌تر شاید بتوان به طور مؤثری فرایند گرم شدن کره‌ی زمین را کندتر نماییم. ممکن است امروز این کار کمک چندانی نکند، اما مطمئناً بر نسل آینده تأثیر خوبی خواهد گذاشت.



 

 



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما
دعای علمای اهل سنت برای سلامتی رئیس‌جمهور
play_arrow
دعای علمای اهل سنت برای سلامتی رئیس‌جمهور
تجمع و دعای مردم در میدان ولیعصر(عج) تهران
play_arrow
تجمع و دعای مردم در میدان ولیعصر(عج) تهران
واکنش‌ مقامات کشورهای مختلف به حادثه برای بالگرد حامل سید ابراهیم رئیسی
play_arrow
واکنش‌ مقامات کشورهای مختلف به حادثه برای بالگرد حامل سید ابراهیم رئیسی
شرحی از سفر امروز رئیس‌جمهور و آنچه رخ داد
play_arrow
شرحی از سفر امروز رئیس‌جمهور و آنچه رخ داد
قرائت دعای توسل در کلاس تفسیر سید حسن خمینی برای رئیسی و همراهان
play_arrow
قرائت دعای توسل در کلاس تفسیر سید حسن خمینی برای رئیسی و همراهان
خبر امیدوار کننده ار حادثه بالگرد رئیس جمهور
play_arrow
خبر امیدوار کننده ار حادثه بالگرد رئیس جمهور
بیانات رهبر معظم انقلاب درباره حادثه بالگرد رئیس جمهور
play_arrow
بیانات رهبر معظم انقلاب درباره حادثه بالگرد رئیس جمهور
بازتاب خبر سانحه برای هلیکوپتر رئیسی در رسانه‌های بین‌المللی
play_arrow
بازتاب خبر سانحه برای هلیکوپتر رئیسی در رسانه‌های بین‌المللی
توضیحات تازه رئیس جمعیت هلال احمر آذربایجان شرقی: گروه‌های امدادی تا نیم ساعت دیگر به منطقه می‌رسند
play_arrow
توضیحات تازه رئیس جمعیت هلال احمر آذربایجان شرقی: گروه‌های امدادی تا نیم ساعت دیگر به منطقه می‌رسند
رئیسی در حال غبارروبی ضریح مطهر امام رضا(ع)
play_arrow
رئیسی در حال غبارروبی ضریح مطهر امام رضا(ع)
نجوای ماندگار و زیبا سید ابراهیم رئیسی با شهید سلیمانی...
play_arrow
نجوای ماندگار و زیبا سید ابراهیم رئیسی با شهید سلیمانی...
فوری؛ عملیات هوایی جستجوی بالگرد حامل رئیسی متوقف شد! توضیحات سختگوی اورژانس روی آنتن زنده
play_arrow
فوری؛ عملیات هوایی جستجوی بالگرد حامل رئیسی متوقف شد! توضیحات سختگوی اورژانس روی آنتن زنده
گزارش کامل سقوط بالگرد حامل رئیس‌جمهور
گزارش کامل سقوط بالگرد حامل رئیس‌جمهور
استقرار آمبولانس‌ها و شرایط جوی منطقه
play_arrow
استقرار آمبولانس‌ها و شرایط جوی منطقه
توضیحات رئیس جمعیت هلال احمر در خصوص جستجوها برای بالگرد حامل رئیس جمهور
play_arrow
توضیحات رئیس جمعیت هلال احمر در خصوص جستجوها برای بالگرد حامل رئیس جمهور