دندان درآوردن

شايد بسياري از مردم ندانند که دندان هاي کودکان در حقيقت ماه ها قبل ازتولد شروع به رشد مي کنند. در واقع، دندان ها در پنجمين يا ششمين هفته بارداري شروع به جوانه زدن مي کنند و تا زمان تولد کودک، همه ي 20دندان شيري که
جمعه، 17 مرداد 1393
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
دندان درآوردن
 دندان درآوردن

 

نويسنده: دبورا تکاک
مترجم: مينا اسماعيلي



 

4 روش براي کاهش درد ناشي از رويش دندان

شايد بسياري از مردم ندانند که دندان هاي کودکان در حقيقت ماه ها قبل ازتولد شروع به رشد مي کنند. در واقع، دندان ها در پنجمين يا ششمين هفته بارداري شروع به جوانه زدن مي کنند و تا زمان تولد کودک، همه ي 20دندان شيري که طي دو و نيم سال پس از تولد خواهند روييد، بر روي استخوان آرواره ها رشد کرده و موجودند. معمولاً نخستين دندان هاي کودک طي 4تا 8 ماه پس از تولد، شروع به ظاهر شدن مي کنند. لثه کودک متورم و حساس شده، طفل ناآرام، بي قرار و بد خلق مي شود. بله دندان درآوردن آغاز شده است! اگر شما هم مثل بسياري از والدين ديگر باشيد، احتمالاً کمي راجع به چگونگي واکنش خود و فرزندتان نسبت به حمله ي دندان به بافت لثه نگران و حساس خواهيد شد. دکتر« جان بوگرت » مي گويد: « کودک ممکن است کمي ناآرام شود و يا هيچ تغييري در او رخ ندهد. بيشتر کودکان هنگام رويش دو تا چهار دندان نخست کمي ناآرام و بد خلق مي شوند ». خوشبختانه دندان درآوردن چندان مشکل نيست. اما در بعضي موارد با سختي بيشتري توأم است. اکنون به نکاتي اشاره مي کنيم که عبور از اين مرحله را هم براي شما و هم براي فرزندتان آسان تر مي کنند.
- خنک کردن دندان ها
جويدن دندان گير مخصوص کودکان، به خصوص اگر آن را داخل يخچال بگذاريد تا خنک شود به کودک احساس خوبي مي دهد و باعث آرامش او مي شود. در مورد کودکان 6 ماهه يا بزرگ تر حتي جويدن يک حوله ي تميز و خنک مي تواند اثر خوبي داشته باشد.
- از همين امروز ماساژ لثه ها را آغاز کنيد
شايد لازم باشد تميز کردن دهان کودک خود را از قبل ظاهر شدن دندان ها آغاز کنيد. با استفاده از يک گاز استريل و يا حتي يک ليف تميز مرطوب، در حالي که آن را به دور انگشت اشاره خود پيچيده ايد، لثه هاي کودک را ماساژ دهيد. با اين کار ميکروب ها از دهان کودک خارج شده، در عين حال کودک به ماساژ لثه ها عادت مي کند. به اين ترتيب هنگامي که نخستين دندان کودک مي رويد، مي توانيد از همان ابتدا مسواک زدن دندان او را بدون آن که لثه ها دچار مشکلي شوند آغاز نماييد. به علاوه ابتدا مسواک زدن دندان او را بدون آن که لثه ها دچار مشکلي شوند آغاز کنيد. به علاوه ماساژ لثه ها به سلامتي بيشتر آن ها کمک مي کند. از چه موقع بايد ماساژ لثه را آغاز کرد؟ توصيه ي ما اين است که از همان نخستين روزي که نوزاد را از بيمارستان به خانه مي آوريد ماساژ لثه ها را آغاز کنيد. اما احتمالاً هنوز هم دير نشده و مي توانيد اين کار را از هم اکنون آغاز نماييد. روزي چند بار، به خصوص شب ها قبل از خواب، لثه هاي کودک را ماساژ دهيد.
- استفاده از دندان گير طعم دار
يک تکه سيب سرد را در پارچه ي تميز و نم داري بپيچيد. اکثر دندان گيرهاي مخصوص کودک بدون طعمند. بنابراين گاززدن يک تکه سيب براي کودک خوشايند تر از دندان گير بدون طعم و مزه خواهد بود.
- استفاده از داروهاي مجاز
بدون نسخه جهت رفع درد و التهاب دکتر « بوگرت » استفاده از داروهايي را که اغلب والدين براي رفع درد در دسترس دارند توصيه مي کند. برطرف کردن درد را معمولاً استامينوفن (1) کودکان به عهده دارد. البته بي حس کننده هاي موضعي ديگري نيز وجود دارند که در تسکين درد دندان کودک مؤثرند و بدون نسخه به فروش مي رسند. کافي است مقداري از اين بي حس کننده ها را بر روي لثه بماليد تا درد کودک تسکين يابد.

هشدار پزشکي

- تب علامت بيماري است.
يکي از باورهاي غلط مردم اين است که تب را نشانه ي رويش دندان در کودک تلقي مي کنند. تب به هيچ عنوان نشانه ي رويش دندان نيست. بلکه نشانه ي وجود مشکلي در نقطه اي ديگر از بدن است. پس مراجعه به پزشک در اين گونه موارد الزامي است.

پي نوشت :

1. Tylenol.

منبع مقاله :
تکاک، دبورا، (1388) درمان هاي خانگي، مترجم: مينا اسماعيلي، ويراستار پزشکي: نويد محمدي، تهران: گلبرگ، چاپ پنجم



 

 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.