عملکرد انگشت نگاری چگونه است؟

انگشت نگاری، رایج‌ترین روش برای امنیت شخصی و تحقیق در مورد جرایم می باشد. از آن جایی که هر فرد اثر انگشت منحصر به فرد خود را دارد، این روش یکی مطمئن ترین روش ها برای تشخیص هویت یک فرد است. با مطالعه
سه‌شنبه، 4 شهريور 1393
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: حجت اله مومنی
موارد بیشتر برای شما
عملکرد انگشت نگاری چگونه است؟
عمل کرد انگشت نگاری چگونه است؟
 

تألیف و ترجمه: حمید وثیق زاده انصاری
منبع: راسخون




 
انگشت نگاری، رایج‌ترین روش برای امنیت شخصی و تحقیق در مورد جرایم می باشد. از آن جایی که هر فرد اثر انگشت منحصر به فرد خود را دارد، این روش یکی مطمئن ترین روش ها برای تشخیص هویت یک فرد است. با مطالعه این مقاله در مورد این روش منحصر به فرد، اطلاعات خوبی کسب خواهید کرد.
روش انگشت نگاری، داکتیلوسکپی نیز نامیده می شود. این روش به گونه ای است که در آن، اثر انگشت یک شخص دانسته یا نادانسته برداشته و در یک سیستم کامپیوتری خاص ثبت می شود. این سیستم اثرات انگشت را برای استفاده در آینده حفظ و نگه داری می نماید، و از این رو این آثار برای مقایسه و تأیید بسیار مفید می باشند، به عنوان مثال برای مقایسه دو مجموعه از اثر انگشت و تأیید این که کدام یک متعلق به شخص مورد نظر است. این سیستم ممکن است برای ایجاد یک پایگاه اطلاعاتی از کارکنان برای سوابق سازمانی و یا برای ثبت قانونی، در مورد یک شخص تحت سوء ظن استفاده شود. در ادامه با مطالعه این مقاله خواهید دید که روش انگشت نگاری چگونه است.
عمل کرد انگشت نگاری چگونه است؟

منحصر به فرد بودن اثر انگشت

به عنوان بخشی از روند تکاملی، انسان ها دارای ویژگی های منحصر به فرد مانند سایش شیارهای پایانه‌ی انگشت و یا شبکه کوچک از خطوط متقاطع در سراسر کف دست ها و پاها می باشند. اما آیا تا کنون فکر کرده اید که چگونه باید این برجستگی-ها را در وهله اول توسعه داد؟ در واقع، این برجستگی ها و خطوط در کف دست زمانی که ما در رحم مادر هستیم، ظاهر می-شود. به خاطر تثبیت و سختی این ویژگی ها، ما می توانیم اجسام را بهتر به دست بگیریم و نگه داری کنیم، درست مثل اثر برجستگی های سطح تایر خشن در جاده لغزنده. طبیعت در همه زمان ها آثار شگفتی از خود به جای می گذارد و جالب است بدانید که هیچ دو نفری در این جهان یک اثر انگشت یک سان ندارند. ثبت اثر انگشت، شانس بالاتری برای شناسایی کامل مجرمان نسبت به آزمون DNA دارد. گذشته از این‌ها، بعضی خواهر و برادرها در یک خانواده و یا دو قلوها ممکن است یک ساختار DNA مشابه داشته باشند.
نوک انگشت دارای یک سری خطوط است که از یک طرف انگشت به طرف دیگر ادامه دارد. این خطوط دارای یک سری نقاط مشخصه می‌باشند که به آنها ریزه کاری گویند. این ریزه کاری ها شامل کمان ها، مار پیچ ها، حلقه‌ها، انتهای لبه‌ها، انشعاب ها، نقطه‌ها (شیارهای نزدیک به لبه‌ها)، جزایر (دو انشعاب نزدیک به هم)، تقاطع (نقطه تلاقی دو یا چند لبه)، و منفذها می‌باشند. در واقع ما در این سری از سیستم ها الگوهای تولید شده از این ریزه کاری ها را مورد مقایسه قرار می دهیم.
دسته بندی نمونه های اثر انگشت: این روش مربوط به جمع آوری تعمدی نمونه اثر انگشت از طریق اسکن دست مظنون در جرم و جنایت، و یا با استفاده از تماس یک لایه از جوهر تیره به دست مظنون و فشردن آن بر روی یک کارت نمونه اثر انگشت می باشد. این روش در سازمان ها نیز به عنوان بخشی از قوانین استخدام برای کارمند جدید استفاده می شود. بعضی مواقع، این روش در بانک ها برای ساخت کارت امضا برای مشتریانی که ممکن است بی سواد باشند و یا قادر به امضا کردن نباشند، استفاده می شود.
تصاویر کامپیوتری: در برخی مواقع، ثبت اثر انگشت با عکس از کف دست یک فرد انجام می شود. این تصاویر ممکن است بعداً با نمونه اثر انگشت دیگر مقایسه شود. (در این تکنولوژی کار بر انگشت خود را بر روی یک سطح پلاستیکی یا شیشه ای تمیز قرار می دهد، سپس یک اسکنرشروع به اسکن کردن و تصویر بر داری از انگشت می نماید. این اسکنرها دارای تعدادی گیرنده نوری هستند که به صورت سطری در کنار یک دیگر قرار گرفته اند و نوسانات و تغییرات شدت نور دریافتی را اندازه گیری می‌کنند. با تابش یک دسته شعاع نوری با شدت ثابت به انگشت، باز تاب این شعاع نوری توسط این دور بین ها اندازه گیری می شود. این آرایه‌های تصویری رزولوشن 720 - ۶۰۰dpi را نمایش می دهند، که البته قابلیت تصویر برداری تا ۱۰۰۰dpi را دارا می باشند. تصویر اثر انگشت تولیدی به صورت یک سری لبه‌های تاریک و شیارهای روشن نشان داده می‌شود که در ابتدا نا مفهومند و با عملیات پردازش تصویر، تصویر واضحی از اثر انگشت تولید می‌شود.)
الگوی غیر آشکار اثر انگشت: همان طور که از معنی کلمه پیدا است، تصاویر پنهانی است که به چشم غیر مسلح کاملاً نا مرئی می‌باشد. با این حال، ممکن است در بررسی های دقیق و نزدیک، یا تمرکز در نور آشکار شوند. این اثرات به صورت نا خواسته توسط یک نفر با لمس اجسام جامد توسط کف دست و انگشتان به وجود می آید. در صحنه جرم، اثر انگشت به دست آمده با اثرات انگشت دیگر تطبیق داده می شود. اغلب در آثار جرم مخلوطی از آلودگی به شکل عرق انسان، جوهر، خون، چربی و یا گرد و خاک وجود دارد. در این گونه مواقع با توجه به ماهیت تحریف شده آثار به دست آمده، اثر انگشت قابل اعتماد نبوده و بررسی آن رضایت بخش نخواهد بود.
الگوی آشکار اثر انگشت: بر خلاف الگوی غیر آشکار، الگوی آشکار اثر انگشت قابل رؤیت برای چشم انسان است. این آثار با لمس بر روی سطوح مسطح و یا روی زمین مرطوب و یا خاک رس، خون، جوهر یا پودر ساده به وجود می آیند. بررسی و نگه داری این آثار بسیار ساده تر از الگوی غیر آشکار اثر انگشت است. الگوی آشکار اثر انگشت را می توان با استفاده از عکس بر داری نیز ثبت نمود.
اثر انگشت پلاستیک (خمیری): این نمونه نادر از اثر انگشت از لمس نا خواسته خاک مرطوب و یا یک توپ گل رس نرم و یا خمیر به وجود می آید. به طور کلی، موادی که برای حفظ اثر انگشت به اندازه کافی سفت هستند و فرآیند تأیید اثر انگشت را بسیار آسان می نمایند، در این زمینه قابل توجه هستند.

جمع آوری و تأیید اثر انگشت

• سایش شیارهای پایانه‌ی انگشت و یا بر جستگی های اپیدرمی نیز ممکن است باعث ایجاد آثار شوند. این آثار ممکن است در اثر یک ارتعاش یا لمس ساده توسط انسان به وجود بیاید. و یا ممکن است در اثر آلودگی کف دست توسط خاک و مقدار کمی از عرق روی این برجستگی ها ایجاد شوند. اثر انگشت پیامد انتقال ترکیبات تعریقی و پوستی در تماس با یک سطح است.
• دسته بندی مانند اثر انگشت نمونه، اثر انگشت پلاستیک، اثر انگشت آشکار از جمله آثاری هستند که با برداشت مستقیم از اثر انگشت، می توانند به عنوان مدرک، هم ذخیره و هم عکس برداری شوند. با این تفاسیر، بر داشت الگوی غیر آشکار اثر انگشت دشوار است. به طور سنتی، آشکار سازی الگوی غیر آشکار اثر انگشت با استفاده از پخش نمودن پودر ویژه ای به آرامی قابل رؤیت است. این آثار به دست آمده توسط هر یک از سه روش معروف زیر مورد آزمایش قرار می گیرند:

سیستم طبقه بندی هنری

سیستم راشر
سیستم هوان ویستیج
• سیستم طبقه بندی هنری به طور خاص، در بسیاری از کشورهای انگلیسی زبان استفاده می شود. این سیستم به سه الگوی اساسی در اثر انگشت یعنی حلقه، قوس و پیچ اهمیت می دهد. دست راست به عنوان 'R' و دست چپ به عنوان 'L' کد شده است. به طور مشابه، برای پنج انگشت مختلف نیز 't' برای شناسایی انگشت شصت، 'I' برای شناسایی انگشت اشاره، 'm' برای شناسایی انگشت وسط، 'r' برای شناسایی انگشت حلقه و 'p' برای شناسایی انگشت کوچک می باشد. موارد بسیار زیادی نیز براساس حلق ها و پیچ های موجود در انگشت ها به آنها نسبت داده می شود. فرمول طبقه بندی هنری به شرح زیر است :
Ri/Rt + Rr/Rm + Lt/Rp + Lm/Li + Lp/Lr = (Ri + Rr + Lt + Lm + Lp)/(Rt + Rm + Rp + Li + Lr)
با استفاده از این فرمول می توان به شناسایی و تطبیق مجموعه اثر انگشت ها پرداخت. برای مثال، اگر عدد به دست آمده از فرمول برای یک اثر انگشت 5 باشد، این نمونه فقط باید با نمونه های اثر انگشت قبلی که پاسخ آن 5 بوده، مقایسه شود.
• روش های مدرن شامل استفاده از مواد شیمیایی برای تجزیه و تحلیل اثر انگشت در آزمایشگاه ها می باشد. مواد شیمیایی مانند diazafluorenone و ninhydrin برای این منظور بسیار مورد استفاده است. از برخی از روش های دیگر می توان نهشت فلزی خلاء و ethyl cyanoacrylate polymerization را نام برد. هم چنین ممکن است، در برخی موارد در صحنه جرم از روشی به نام تشخیص کلوین استفاده شود. امروزه، با تکنو لوژی های مدرن ، تجزیه و تحلیل اثر انگشت بسیار کامل تر از زمان گذشته شده است.

برخی از حقایق جالب

اثر انگشت، به ویژه الگوی پنهان اثر انگشت، به بررسی سوء مصرف مواد نیز می پردازد. این کار با تجزیه و تحلیل ذرات عرق در اثر انگشت انجام می شود.
اثر انگشت کودکان خرد سال که هنوز به سن بلوغ نرسیده اند، دارای سطوح پایین تری از روغن و یا چربی می باشند. از این رو این آثار به احتمال زیاد سریع تر نا پدید می شوند.
اثر انگشت به هیچ وجه توسط هیچ شخصی به طور عمدی یا غیر عمدی قابل تغییر نیست. ساختار بر جستگی های انگشت حتی پس از به بودی یک زخم نیز همان گونه ظاهر می شود.
در موارد نادر، اگر یک جنایت کار تلاش کند آثار نوک انگشتان خود را با پیوند پوست دیگری از بین ببرد، با تجزیه و تحلیل پوست او می توان اثر انگشت اصلی او را به دست آورد.
داکتیلوسکپی بخش قابل توجهی از مطالعات علم پزشکی قانونی را در بر می گیرد. این علم جالب توجه، در حال حاضر در زمینه های دیگر از تحقیقات جرم و جنایت نیز استفاده می گردد. با افزایش اهمیت آن، انتظار می رود که نو آوری های علمی بسیاری در این تکنیک ارائه شود. این زمینه می تواند به عنوان یک گزینه شغلی مناسب برای جوانان باشد.



 



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما