اولین گلبول‌های قرمز خون ساخته شده از سلول‌های بالغ

به گزارش مؤسسه‌ی ولکام تراست سرمایه گذار و حامی مالی این پروژه، گروهی از محققان گلبول‌های قرمزی ایجاد کرده‌اند که آماده برای انتقال به داوطلبان این پژوهش انسانی است. هنگامی که کار آزمایی بالینی برای آزمایش ایمنی و بی
دوشنبه، 17 شهريور 1393
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
اولین گلبول‌های قرمز خون ساخته شده از سلول‌های بالغ
اولین گلبول‌های قرمز خون ساخته شده از سلول‌های بالغ

 

ترجمه و تألیف: حمید وثیق زاده انصاری
منبع: راسخون




 
در آینده، سلول‌های ساخت بشر می‌توانند مکمل و یا حتی جای گزین خون اهدایی شوند.
گلبول‌های قرمز خون
گروهی از فراوان‌ترین نوع سلول‌های خونی در بدن ما
اولین گلبول‌های قرمز خون ساخته شده از سلول‌های بالغ
به گزارش مؤسسه‌ی ولکام تراست سرمایه گذار و حامی مالی این پروژه، گروهی از محققان گلبول‌های قرمزی ایجاد کرده‌اند که آماده برای انتقال به داوطلبان این پژوهش انسانی است. هنگامی که کار آزمایی بالینی برای آزمایش ایمنی و بی خطر بودن سلول‌ها آغاز ‌شود، این نخستین باری خواهد بود که انسان‌ها گلبول‌های قرمز تهیه شده از سلول‌های بالغ را دریافت کرده‌اند. این سلول‌ها از سلول‌های پوست گرفته شده از فرد اهدا کننده، ساخته شده‌اند.
محققان مدت‌ها به دنبال ساختن گلبول‌های قرمز خون در آزمایشگاه بوده‌اند. سلول‌های ساخت بشر می‌توانند این اطمینان را بدهند که منبع پای داری از سلول‌ها برای انتقال‌های خون مورد نیاز، در دست رس است. خون اهدا شده می‌بایستی در مدت 42 روز استفاده شود، پس منبع خون اهدایی همیشه پای دار و یا در دست رس برای جراحی‌های ناگهانی مورد نیاز، نیست. از گلبول‌های قرمز خون مهندسی شده هم چنین می‌توان برای طراحی و ساخت گروه خونی O بهره گرفت که به عنوان خون اهدایی جهانی محسوب می‌شود و امکان انتقال آن به همه‌ی افراد وجود دارد، بنا بر این آن‌ها تقریباً برای تمام انواع گیرندگان ایمن و بی خطر هستند. شما حتی می‌توانید تصور کنید که اگر پروژه‌ی ساخت خون به طور استثنائی به خوبی انجام گیرد، نیاز به اهدا کنندگان انسانی کاملاً برطرف می‌شود - اما تا تحقق این هدف هنوز راه زیادی در پیش است.
مارک تورنر سر پرست تیم تحقیق بر روی سلول‌ها، از دانشگاه ادینبرگ به روز نامه‌ی تلگراف گفت پروژه‌ی انجام شده در انگلیس، حاکی از نخستین باری است که کسی سلول‌های قرمز خون را به گونه‌ای مهندسی کرده است که برای انتقال به انسان‌ها دارای ایمنی و کیفیت مطلوب است. این دانشگاه همراه با دیگر دانشگاه‌های انگلیس، سازمان ملی انتقال خون اسکاتلند، و دیگر سازمان‌های عمومی انگلیس در حال هم کاری و کار بر روی ایجاد سلول‌های خونی آزمایشگاهی هستند.
تورنر و هم کارانش با انتقال سلول‌ها به داوطلبان مبتلا به تالاسمی، نوعی اختلال خونی که در اثر آن افراد گلبول‌های قرمز خون غیر طبیعی دارند، این سلول‌های آزمایشگاهی را آزمایش کردند. افراد مبتلا به تالاسمی می‌بایستی به طور منظم خون دریافت کنند. طبق گفته‌ی دانشگاه گلاسگو، یکی از دانشگاه‌های شرکت کننده در این پژوهش، تیم تحقیقاتی امیدوار است بتواند آزمایش بالینی در اواخر سال 2016 اجرا کند.
در آینده‌ای نزدیک یکی از بزرگترین رقابت‌ها پس از ساخت سلول‌های خونی، ساخت کافی و به اندازه‌ی این سلول‌ها خواهد بود. ‌جوآن مونتفورد، محققی که بر روی این پروژه‌ در دانشگاه گلاسگو کار می‌کند، در جمله‌ای گفت "هر بسته خون انتقالی در حدود دو تریلیون گلبول‌ قرمز خون در خود دارد. که این مقدار سلول برای ساخت در آزمایشگاه بسیار بالا است.". "ما تنها در انگلیس هر ساله دو میلیون از این بسته‌ها استفاده می‌کنیم. به طور کلی اطمینان از این که هرگونه فرآورده‌ی خونی صنعتی می‌تواند به لحاظ اقتصادی با دوام و کیفیت باشد، یک وظیفه است."



 

 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.