آگلونما

آگلونما Aglaonema متعلق به خانواده گل شيپوري و داراي حدود 50 گونه مي باشد. اين گياهان چند ساله هميشه سبز در آپارتمان و گلخانه نگهداري مي شوند. گل هاي آنها مانند گل شيپوري ايجاد اسپاته زينتي نموده و علاوه
سه‌شنبه، 18 شهريور 1393
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
آگلونما
آگلونما

 

نويسنده: دکتر هرمزديار کيانمهر




 

آگلونما Aglaonema متعلق به خانواده گل شيپوري (1) و داراي حدود 50 گونه مي باشد. اين گياهان چند ساله هميشه سبز در آپارتمان و گلخانه نگهداري مي شوند. گل هاي آنها مانند گل شيپوري ايجاد اسپاته (2) زينتي نموده و علاوه بر آن برگ هاي آنها رنگارنگ است. اختلاط رنگ هاي سبز و سفيد در برگ ها منظره زيبايي را ايجاد مي نمايند.
آگلونما
اين گياهان را در جاي مرطوب، گرم و سايه قرار دهيد. خاک آنها را از کمپوست سبک انتخاب نموده و بايستي با نشت کامل باشد و آب درون گلدان باقي نماند. براي رشد بهتر گياه گلدان آن را در گلداني بزرگتر که محتوي پيت، خزه و يا ورميکولات (3) مي باشد قرار دهيد که رطوبت بيشتري براي گياه تأمين شود. گياه به آبياري کامل و نور کافي نياز دارد ولي نه نور مستقيم. گياه را با کود مايع تغذيه نمائيد. چنانچه نياز به گياه بزرگتر باشد گلدان آن را هر سال يا هر دو سال يک مرتبه تعويض نماييد.
تکثير آنها مي تواند از راه تقسيم گياه و يا از جوانه هاي کوچکتري که اطراف گياه ايجاد مي شوند صورت گيرد. جوانه ها و يا تقسيمات را با چند برگ متصل به آنها جدا نموده در جايي گرم و مرطوب در شن يا ماسه بکاريد تا ريشه توليد نمايند. سپس آنها را به گلدان منتقل نمائيد. اين عمل بهتر است در بهار انجام شود. نگهداري آگلونما در آپارتمان بسيار آسان است. اين گياه معمولاً عاري از آفات و بيماري ها مي باشد. آنها گياهان زينتي ايده آلي را تشکيل مي دهند.

پي نوشت ها :

1. Araceae
2. Spatha
3. Vermiculit

منبع مقاله :
کيانمهر، هرمزديار، (1388)، گل هاي آپارتماني و سبزيکاري، تهران: آييژ، چاپ اول



 

 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.