آناناس

آناناس (Ananas) متعلق به خانواده ي آناناس است. اگر چه گياه گلخانه اي مي باشد ليکن گاهي درون ساختمان و آپارتمان نيز نگهداري مي شود به شرط آن که در جاي گرم و در نور کافي قرار داده شود. چند گونه از آنها در...
سه‌شنبه، 18 شهريور 1393
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
آناناس
آناناس

 

نويسنده: دکتر هرمزديار کيانمهر




 

آناناس (Ananas) متعلق به خانواده ي آناناس (1) است. اگر چه گياه گلخانه اي مي باشد ليکن گاهي درون ساختمان و آپارتمان نيز نگهداري مي شود به شرط آن که در جاي گرم و در نور کافي قرار داده شود. چند گونه از آنها در خاک رشد نموده و توليد ميوه مي نمايند از جمله گونه ي A. comosus که به آناناس تجاري معروف است.
گياهان براي داشتن برگ هاي زينتي با نوارهاي سبز و خاکستري و يا سفيد مورد توجه مي باشند. برگ هاي گراس مانند به صورت تجمع و فشرده در پايين ايجاد مي شوند.
آناناس
خاک بايستي مورد توجه باشد که از مخلوطي از دو قسمت لوم فيبري، يک قسمت پيت و يا خاک برگ پوسيده و يک قسمت شن ساخته شود. آبياري بايستي منظم و کافي باشد ليکن تا آبياري بعدي بايستي اجازه داده شود خاک خشک شود. گياه بايستي در هواي گرم و نور کافي قرار داده شود و هر سال هنگام گل و ميوه در ابتداي بهار گلدان و خاک آن تعويض شود.
بهترين راه تکثير جدا نمودن جوانه ها از اطراف گياه است. جوانه اي را هم که بالاي ميوه به صورت رويشي باقي مانده نيز مي توان جدا نمود و از آن گياه کاملي به دست آورد. جوانه ها که از گياه مادر جدا شده اند بايستي 2 تا چند روز در معرض هوا قرار داده شده تا رطوبت آنها کاملاً گرفته شود. سپس آنها در شن مرطوب کشت داده شده تا ريشه ايجاد نمايند ( معمولاً حدود يک ماه ). بعد از آن گياهان کوچک را مي توان در خاک مخصوص که قبلاً توضيح داده شده در گلدان قرار داد و در گرما با نور کافي و با آبياري منظم آنها را به صورت گياهان بالغ به ثمر رساند.

پي نوشت ها :

1. Bromeliacea

منبع مقاله :
کيانمهر، هرمزديار، (1388)، گل هاي آپارتماني و سبزيکاري، تهران: آييژ، چاپ اول



 

 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
مقالات مرتبط