آنتوريوم

جنس آنتوريوم (Anthurium) متعلق به خانواده ي گل شيپوري است و حدود 550 گونه دارد. آنها گياهان هميشه سبز گلخانه اي بوده و برخي از آنها قابل نگهداري درون آپارتمان و ساختمان هستند. آنها غالباً به واسطه اسپاته...
سه‌شنبه، 18 شهريور 1393
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
آنتوريوم
آنتوريوم

 

نويسنده: دکتر هرمزديار کيانمهر




 

آنتوريوم

جنس آنتوريوم (Anthurium) متعلق به خانواده ي گل شيپوري (1) است و حدود 550 گونه دارد. آنها گياهان هميشه سبز گلخانه اي بوده و برخي از آنها قابل نگهداري درون آپارتمان و ساختمان هستند. آنها غالباً به واسطه اسپاته رنگي و زيبا و همچنين براي برگ هاي زينتي مورد توجه مي باشند. برخي از گونه ها مانند A. andreanum اسپاته قرمز و زيبا و برگ هاي هميشه سبز قلبي شکل را ايجاد مي نمايند که براي مدت طولاني به خصوص در دوران گلدهي مي توان از آنها درون ساختمان استفاده نمود. گل هاي آنها خيلي ريز بوده به صورت سنبله فشرده اسپاديس (2) از ميان اسپاته رنگي ايجاد مي شوند که در مجموع زيبايي خاصي به گياه مي دهند.
آنتوريوم
آنتوريوم بايستي در جاي گرم نگاهداري شود به خصوص درون گلخانه که دماي ثابتي داشته باشد. درجه دما در زمستان نبايستي به پايين تر از 15 درجه سانتي گراد برسد. خاک گلدان را بايستي از مخلوطي از پيت و خزه خرد شده ( البته خزه اسفاگنوم (3) توصيه مي شود که در ايران وجود ندارد ) درست کرد به ترتيب به صورت سه چهارم و يک چهارم. مقداري خاک لوم و ذغال خرد شده نيز به آن اضافه نماييد. ته گلدان را شن دانه درشت بريزيد که آب به راحتي از آن نشت نمايد. گياه را طوري در خاک گلدان قرار دهيد که نوک رويشي آن کاملاً بالاي خاک قرار گيرد. آبياري منظم و دماي بالا و ثابت و رطوبت و نور کافي لازمه رشد گياه است. در هواي گرم آبياري بيشتر لازم است و تأمين رطوبت کافي از طريق اسپري برگ ها انجام مي گيرد در گلخانه اطراف گلدان ها بايستي خيس شوند تا رطوبت کافي براي گياه ايجاد شود. براي نتيجه بهتر، گلدان هاي درون ساختمان و آپارتمان بهتر است درون زير گلداني بزرگ و يا تشتي قرار گيرند که داراي آب و يا ابر خيس شده مي باشد. گياه را در تابستان در معرض آفتاب مستقيم قرار ندهيد. يک دو يا سه هفته يک بار با کود مايع تغذيه نماييد. ريشه هايي که از اطراف گياه توليد مي شوند آنها را با قرار دادن درون خزه مرطوب نگاه داريد. اگر انشعابات فرعي اطراف گياه را قطع نماييد گل هاي زيباتر و با کيفيت بهتري توليد مي شود.
براي تکثير آنتوريوم در بهار گياه را از گلدان بيرون آورده آنها را تميز نموده و ريشه آن را همراه با يک يا دو نقطه رويشي تقسيم نماييد و مجدداً هر کدام از تقسيمات را جداگانه در خاک مخصوص خود در گلدان کوچکتر قرار دهيد. مراقبت نماييد تا به حد بلوغ گلدهي برسند. رطوبت و گرماي ثابت مورد نياز آنهاست. از طريق بذر برخي گونه ها را نيز مي توان تکثير نمود. براي گلدهي بيشتر، در زمستان گياه را در جاي خنک قرار دهيد.

پي نوشت ها :

1. Araceae
2. Spadix
3. Sphagnu

منبع مقاله :
کيانمهر، هرمزديار، (1388)، گل هاي آپارتماني و سبزيکاري، تهران: آييژ، چاپ اول



 

 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
مقالات مرتبط