آیا تستهای دروغ سنجی دقیق هستند؟

خیر. تست‌های دروغ سنجی 100% دقیق نیستند. گاهی درست کار می‌کنند و گاهی به بی راهه می‌روند! بنا بر این چه زمانی درست کار می‌کنند و چه زمانی شکست می‌خورند؟ چرا در کار خود به موفقیت نمی‌رسند؟ پاسخ تمام پرسش‌های
چهارشنبه، 19 شهريور 1393
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
آیا تستهای دروغ سنجی دقیق هستند؟
آیا تستهای دروغ سنجی دقیق هستند؟

 

تألیف و ترجمه: حمید وثیق زاده انصاری
منبع: راسخون




 
خیر. تست‌های دروغ سنجی 100% دقیق نیستند. گاهی درست کار می‌کنند و گاهی به بی راهه می‌روند! بنا بر این چه زمانی درست کار می‌کنند و چه زمانی شکست می‌خورند؟ چرا در کار خود به موفقیت نمی‌رسند؟ پاسخ تمام پرسش‌های خود را این جا بیابید.
آیا تستهای دروغ سنجی دقیق هستند؟
به طور خلاصه باید بگوییم، خیر، تستهای دروغ سنج دقیق نیستند. یک دستگاه دروغ سنج که بیشتر تحت عنوان دستگاه دروغ یاب شهرت دارد، دستگاهی است که با کمک آن آزمونگر در می‌یابد آیا شخصی که تست دروغ سنجی را انجام می‌دهد دروغ می‌گوید یا خیر. وسوسه‌ بر انگیز است بخواهیم باور کنیم دستگاه دروغ سنج می‌تواند به درستی یک فرد دروغ گو را شناسایی کند. برای هر کدام از ما، لحظاتی وجود داشته که آرزو داشته‌ایم بتوانیم اثبات کنیم آیا فردی دروغ می‌گوید یا خیر. به هر حال، مدت زمان زیادی است که محرز شده است نه تنها تستهای دروغ سنجی دقیق نیستند، بلکه به شدت هم مغرضانه عمل می‌کنند. برای این که بفهمیم چرا تستهای دروغ سنجی درست نیستند، اجازه دهید در ابتدا نگاهی به چگونگی اجرای آن بیاندازیم.

فرایند تست دروغ سنجی

در ابتدا آزمونگری که قرار است این آزمایش را بر رویتان انجام دهد، سؤالات ابتدایی از شما می‌پرسد تا اطلاعات پیش زمینه‌ای در موردتان به دست آورد (به عنوان مثال نام کاملتان، نام حیوان خانگی مورد علاقه‌اتان، مدرسه‌ای که رفته‌اید و غیره)؛ حتی گاهی از فرد مورد آزمایش خواسته می شود که به این پرسشها در قالب پرسش نامه‌ای مکتوب پاسخ دهد. سپس آزمونگر از شما آزمایشی ساختگی به عمل می‌آورد که در آن از شما خواسته می‌شود که عمداً دروغ بگویید و جواب‌های نا درست بدهید. بعداً آزمونگر این پاسخهای «غلط» را پیدا کرده و بنا بر این درستی دستگاه دروغ سنج را به شما ثابت می‌کند و در آخر، آزمایش واقعی را اجرا خواهد کرد. در این جا، سؤالاتی که پرسیده می‌شوند سه نوع خواهند بود؛ پرسشهای بی ‌ربط (به عنوان مثال، «آیا واقعاً اسم سگتان رکس است؟»)، پرسشهای که احتمال دارد دروغ پاسخ داده شود (به عنوان مثال، «آیا تا کنون شریکتان را فریب داده‌اید؟»)، و پرسشهای مربوط (پرسشهایی هستند که در واقع مربوط به چیزی است که در مورد شما تحقیق شده است). این آزمایش چندین مرتبه تکرار شده، و ترتیب پرسشها عوض می‌شود. پاسخها ضبط شده‌اند و آزمونگر با رجوع به دستگاه، در صورت دروغ گفتن، شما را به دام می‌اندازد!

تست دروغ سنجی چگونه عمل می‌کند

دروغ سنج - این نام شما را وادار می‌کند فکر کنید که با مسئله‌ا‌ی بسیار پیچیده مواجه شده‌اید. ولی در واقع تست دروغ سنجی به شیوه‌ای بسیار ساده عمل می‌کند. متغیرهایی که توسط یک دروغ سنج اندازه ‌گیری می شوند شامل فشار خون، میزان رسانایی پوست، ضربان و تنفس هستند. منطقی که پشت یک آزمایش دروغ سنج قرار دارد این است که: فرض می‌شود وقتی که افراد دروغ می‌گویند، عرق کرده، قلبشان به سرعت می‌تپد، نبضشان تند می‌زند، تنفسشان سخت و سنگین می‌شود، فشار خونشان پایین می‌آید، و در صدایشان لرزش ایجاد می‌شود. اینها بارزترین نشانه‌هایی هستند که دستگاه دروغ سنج به دنبالشان بوده و آنها را اندازه ‌گیری می‌کند.

به چه علت تست دروغ سنجی دقیق نیست؟

دلایل مختلفی وجود دارد که چرا تست دروغ سنجی دقیق نیست. از میان تمام این دلایل، مهم‌ترین دلیل آن است که مقرر شده است که افراد در این آزمایش، تمام نشانه‌هایی مذکور را به هنگام دروغ گفتن بروز دهند. این امکان نیز وجود دارد که فردی که دروغ می‌گوید تمام یا بعضی از نشانه‌های بالا را بروز ندهد. پس چگونه می توان متوجه شد که آیا او دروغ می‌گوید یا خیر؟
آکادمی ملی علوم (NAS) در اوایل سال 2003 قابلیت اطمینان تست دروغ سنجی را رد کرد. بر طبق تحقیقات انجام شده توسط (NAS)، تمامی این فرایند به طور کلی «غیر معتبر، غیر علمی و مغرضانه» است. به هرحال حتی اگر مشخص می‌شد دستگاه دروغ سنج تا 80% درست عمل می‌کند، بر طبق پیش بینی و اثبات (NAS) باز هم بی‌ استفاده بود. به عنوان مثال موردی از دستگاه دروغ سنج را بر می‌گزینم که میزان موفقیت 90% است؛ این بدان معنا است که از هر 100 تست انجام شده توسط دستگاه، 90 مورد آن با واقعیت تطابق داشته و به شناسایی فرد دروغ گو کمک می‌کند. بنا بر این در 10 تست باقی‌ مانده افراد بی گناه به عنوان دروغ گو شناسایی می‌شوند! (که به اینها «نتایج اشتباه مثبت» گویند یا صرفاً « مثبت کاذب» گویند.) چه اتفاقی می‌افتد اگر این آزمایش برای محاکمه‌ای اجرا شود که قرار است تصمیم گیری شود آیا فرد مظنون به قتل گناه کار است یا بی‌ گناه؟ دقت تست دروغ سنجی شرط اصلی برای استفاده از دستگاه دروغ سنج است.
هم چنین در یکی از بررسی‌ها مشخص شد که دستگاه دروغ سنج به صورت تبعیض نژادی عمل می‌کند. احتمال این که یک سیاه پوست بی گناه درتست دروغ سنجی گناه کار تشخیص داده شود (به عبارت دیگر، « نتایج اشتباه مثبت») بیشتر از یک سفید پوست بی گناه است. به علاوه بر اساس اطلاعاتی که در سایت ضد دروغ سنج منتشر شد، «تنها 23.5% از سیاه پوستان بی گناه به درستی به وسیله‌ی تست دروغ سنجی در رده‌ی بی‌‌ گناهان طبقه ‌بندی شدند».

مضاف بر اطلاعات بالا، این حقیقت دارد که

یک فرد می‌تواند به راحتی بیاموزد که «نشانه‌های» دروغ گویی را چگونه کنترل کند.
جاسوسان تعلیم دیده قادرند در آزمایش دروغ سنجی قبول شده بدون این که حقیقت معلوم گردد.
یک دستگاه دروغ سنج تمامی «نشانه‌ها» را در یک فرد دروغ گو اندازه‌گیری نمی‌کند (و نمی‌تواند اندازه‌ گیری کند).

دروغ گوهای با تجربه و دستگاه دروغ سنج

فرض کنید قرار است ما از شما نامتان را به عنوان بخشی از آزمایش دروغ سنجی بپرسیم. اکنون فرض کنید ما از شما بخواهیم که دفعه‌ی بعد که نامتان را می‌پرسیم دروغ بگویید و به جای آن نامتان را «کیت / کاترین راجرز» بگویید. اکنون به شما وقت کافی برای تمرین می‌دهیم. دو باره و دو باره از شما می‌پرسیم، اسمتان چیست، اسمتان چیست. هر دفعه، شما نام «دروغین» خود را به ما می‌دهید. با هر مرتبه‌ای که ما از شما نامتان را می‌پرسیم، شما شروع به اعتماد به نفس بیشتری در گفتن نام دروغین می‌کنید. اکنون، از شما می‌خواهیم که آزمایش دروغ سنجی را بگذرانید و یک بار دیگر نامتان را می‌پرسیم، و شما نام دروغین خود را به ما می‌گویید. آیا دستگاه دروغ سنج قادر به تشخیص دروغ است؟ فکر نمی‌کنیم؛ به یک دلیل بسیار آسان، و آن این که با این دروغ تمرین شده، قلبتان به شدت نمی‌تپد، کف دستانتان عرق نمی‌کند، نبض شما به سرعت نمی‌زند، و این دقیقاً همان اندازه‌گیری‌هایی است که دستگاه دروغ سنج انجام می‌دهد. همین مورد ممکن است برای دروغ گوهایی که مجبور به دروغ گفتن هستند، دروغ گوهایی که بی ‌فکر دروغ می‌گویند، دروغ گوهایی که دروغ گفتن عادتشان شده یا دروغ گوهایی که بیمارگونه دروغ می‌گویند (قادر به کنترل دروغ خود نیستند) پیش آید. هنوز هم می‌توانید دروغ سنج را باور کنید؟ آیا هنوز فکر می‌کنید تستهای دروغ سنجی دقیق هستند؟
حقایق بی شماری در مورد تستهای دروغ سنجی وجود دارند که نه تنها حقانیت آزمایشات را نشان نمی‌دهند بلکه خلاف آن را نیز ثابت می‌کنند. در حقیقت، روشی بدون خطا وجود ندارد که بگوید آیا دروغ می‌گویید یا خیر. اگر وجود داشت، هیچ گاه حمله‌های تروریستی انجام نمی‌شد، هیچ قتلی صورت نمی‌گرفت، دزدی نمی‌شد و غصه‌ای وجود نداشت. اگر چه هر دروغ گویی باید به خاطر بیاورد فردی وجود دارد که او هرگز نمی‌تواند فریبش دهد و هر زمان که به آینه نگاه می‌کند او را خواهد دید. می‌توانید بدون ترس در آینه نگاه کنید؟



 

 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.