پامچال

پامچال (Primula) جنس بزرگي است با حدود 500 گونه متعلق به خانواده ي پامچال. گل هاي پامچال گل هاي زمستانه محسوب مي شوند و در زمستان سبز و فعال هستند. گل هاي برگ ريز و نسبتاً مقاوم و چند ساله اي هستند که
پنجشنبه، 20 شهريور 1393
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
پامچال
پامچال

 

نويسنده: دکتر هرمزديار کيانمهر




 

پامچال (Primula) جنس بزرگي است با حدود 500 گونه متعلق به خانواده ي پامچال. (1) گل هاي پامچال گل هاي زمستانه محسوب مي شوند و در زمستان سبز و فعال هستند. گل هاي برگ ريز و نسبتاً مقاوم و چند ساله اي هستند که در بيشتر مناطق دنيا به خصوص نيمکره شمالي و مناطق سردسيري کشت مي شوند. بسياري از گونه ها بومي چين مي باشند. تعداد زيادي از گونه ها مناسب گلخانه و کشت در باغچه هاي سنگي و صخره اي مناطق نسبتاً سرد مي باشند. برخي گونه ها اطراف جويبارهاي آب جاري و تعدادي مناسب باغچه هاي منازل و پارک ها در ماه هاي فروردين و ارديبهشت هستند. به سرعتي که هوا گرم مي شود گل هاي آنها پژمرده شده و گياه به حالت غير فعال و تنها با برگ ها براي مدتي باقي مي ماند.
برخي از گونه هايي که مناسب کشت در گلدان و نگهداري درون خانه و آپارتمان بوده مانند P.malacoides. P.kewensis و P.obconica بومي چين هستند. گونه يP. malacoides که يک گياه زيبا با گل هاي فراوان است. در بسياري از مناطق به عنوان گل گلداني و خانگي کشت مي شود. اين گل به ارتفاع تا 40 سانتي متر رشد نموده، اگرچه گونه اي چند ساله است ليکن به عنوان گياه يک ساله کشت مي شود. برگ ها به رنگ سبز کم رنگ، پرزدار و تخم مرغي بوده با دندانه هاي ريز و کند در حاشيه. گل هاي فراوان و زيبايي بر روي ساقه هاي ظريف گلزا از ماه هاي اسفند تا ارديبهشت توليد مي شود. گل ها به رنگ هاي متنوع ارغواني تا قرمز و سفيد زيبايي خاصي را ايجاد مي نمايند. از اين گونه واريته هاي مختلفي وجود دارد که از نظر رنگ گل ها و کيفيت آنها متفاوتند. برخي از واريته ها با گل هايي معطر مانند "Fire Chief" با رنگ قرمز آجري گل ها "Jubilee" با رنگ گل قرمز آلبالويي معطر و "Lilac Queen " با گل هاي به رنگ آبي و بنفش وجود دارند.
گياه را در گلدان نسبتاً کوچک (8 سانتي متري) که حاوي کمپوست است بکاريد با کود مايع هفتگي تغذيه کنيد. گلدان را هميشه نمناک نگاهداريد. در زمستان در دماي 10-13 درجه سانتي گراد نگاهداريد. تکثير پامچال از طريق کاشت دانه هاي رسيده و تازه امکان پذير است. بذور گونه هاي مذکور آپارتماني را مي توانيد در تيرماه و يا اسفند و فروردين بکاريد. دانه ها را در گلدان يا جعبه هاي مخصوص محتوي کمپوست سطحي کاشته و خاک زيادي روي آنها نپاشيد آنها را در جاي مخصوص در 16 درجه سانتي گراد قرار داده تا رويش نمايند. بهتر است روي بذور را با کاغذ آلومينيوم يا پلاستيک بپوشانيد و در مکان سايه نگاهداريد تا گياهچه ها رويش نمايند.
پامچال
برخي از بيماري هاي قارچي و ويروسي شايع است و ممکن است آسيب هايي را به گياه وارد نمايند.

پي نوشت ها :

1. Primulacoae

منبع مقاله :
کيانمهر، هرمزديار، (1388)، گل هاي آپارتماني و سبزيکاري، تهران: آييژ، چاپ اول



 

 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما