بزرگی یک ایکر چقدر است؟

شما ممکن است کلمه ایکر (جریب) را چندین بار شنیده باشید، اما آیا شما واقعاً می دانید که یک ایکر چقدر بزرگ است؟ مقاله زیر را برای یافتن تاریخچه نهفته در واژه "ایکر" و هم چنین میزان بزرگی ایکر از نظر فوت مربع، متر مربع
شنبه، 22 شهريور 1393
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
بزرگی یک ایکر چقدر است؟
بزرگی یک ایکر چقدر است؟

 

تألیف: حمید وثیق زاده انصاری
منبع: راسخون




 
شما ممکن است کلمه ایکر (جریب) را چندین بار شنیده باشید، اما آیا شما واقعاً می دانید که یک ایکر چقدر بزرگ است؟ مقاله زیر را برای یافتن تاریخچه نهفته در واژه "ایکر" و هم چنین میزان بزرگی ایکر از نظر فوت مربع، متر مربع و یارد مربع، مطالعه نمایید.
ویلیام پتی گفت: "هزار ایکر که می تواند هزار نفر را تغذیه کند، بهتر از ده هزار ایکر بدون اثر و فایده است."
ما اغلب به افرادی در زندگی خود بر خورد می کنیم که در مورد ایکرها از زمین های خود جایی در حومه شهر در خارج از شهرستان، صحبت می کنند. پس از پایان گفت و گو، ما در صدد برمی آییم تا بدانیم که آن اشخاص دقیقاً مالک چه مقدار زمین هستند. در بسیاری از موارد، مشکل در اصل قضیه نهفته است، جایی که شما نمی دانید که یک ایکر چقدر است؟ و یا یک ایکر زمین در مقیاس فوت، متر و یا یارد چقدر بزرگ است؟ شما پاسخ های خود را به این سؤالات از طریق این مقاله پیدا خواهید کرد.
بزرگی یک ایکر چقدر است؟

منشأ کلمه "ایکر"

کلمه ایکر از یک کلمه‌ی قدیمی انگلیسی سرچشمه گرفته است – aecer که به معنی زمین باز است. به طور عجیبی، کلمه ایکر، از یک کلمه که به معنی مقدار نا مشخصی از زمین است گرفته شده است! بنا بر این جای تعجب نیست که شما هنوز در تلاش برای پیدا کردن اندازه دقیق ایکر هستید!
در زمان های قدیم، کشاورزان در انگلستان منطقه ای که آنها می توانستند به وسیله یک گاو نر در یک روز شخم بزنند را به عنوان یک ایکر نامیدند. این باعث ایجاد اندازه گیری های متنوع از ایکر در سراسر کشور شد، زیرا هر کشاورز موفق به شخم زدن مقادیر مختلفی از زمین در یک روز می شد. شاه ادوارد اول از انگلستان، اولین کسی بود که اندازه گیری یک ایکر را به صورت استاندارد در آورد. پادشاه گفت که یک منطقه از زمین که طول آن به اندازه 40 میله و عرض آن به اندازه 3 میله باشد می تواند به عنوان یک ایکر نامیده شود. 1 میله حدوداً به اندازه 5ر5 یارد در مقیاس طول است. اما به رغم این در سراسر انگلستان در اندازه های زمین، اختلافاتی وجود داشت.
(در قدیم در ایران برای اندازه‌ گیری مساحت از یکاهای بومی ایرانی مانند گریب (جریب) استفاده می‌شد. هم چنین از واحدهای بزرگ تری چون هکتار (معادل ۱۰۰۰۰ متر مربع) و کیلو متر مربع برای اندازه گیری مساحت استفاده می‌شود. واحد ایکر در سیستم انگلیسی برای اندازه گیری سطح به کار می‌رود و هر ایکر برابر ۴۰۴۶٫۸۵۶۴۲ متر مربع می‌باشد. در مورد اندازه جریب نظرهای متفاوتی وجود دارد و در مناطق مختلف این اندازه متفاوت است. معمولاً در گذشته هر جریب معادل با ۱۶۰۰ متر مربع بود. در ایران دوره صفویه، هر جریب معادل ۹۵۶ متر مربع بوده است. در دوره قاجار هر جریب تقریباً ۱۰۰۰ متر مربع محاسبه می شده است. در سال ۱۳۰۲ محمد حسن خان صنیع الدوله پیشنهاد نمود اوزان و مقیاس های سنتی ایران، از جمله جریب، با مقادیر متناسب آنها در نظام های بین‌ المللی برابر شود. بنا بر این از ۱۳۰۲ به بعد ۱جریب معادل ۱ ایکر در نظر گرفته شد.)

اندازه دقیق یک ایکر

پس از این که اندازه ایکر استاندارد شد، ما در حال حاضر قادر خواهیم بود تا مساحت یک ایکر را در اندازه گیری های مختلف متریک تعیین نماییم. اجازه بدهید نگاهی به بعضی از سوالات رایج و پاسخ آن ها بیاندازیم:

پرسش: یک ایکر در مقیاس فوت مربع چقدر است؟
پاسخ. 560ر43 فوت مربع
پرسش: یک ایکر در مقیاس متر مربع چقدر است؟
پاسخ. 86ر4046 متر مربع
پرسش: یک ایکر در مقیاس یارد مربع چقدر است؟
پاسخ. 4840 یارد مربع
پرسش: یک ایکر در مقیاس هکتار چقدر است؟
پاسخ. 4047ر0 از یک هکتار یک ایکر است
تقریبی از یک ایکر

حتی پس از دانستن این اعداد، گاهی اوقات تصور مساحت یک ایکر می تواند مشکل باشد. اگر چه آمار و ارقام داده شده در بالا ارقام دقیقی هستند، اما برای تخیل بصری شما و تعیین مساحت تقریبی یک ایکر، در این جا چند منبع آورده شده است که عبارتند از:
اگر شما یک زمین فوتبال آمریکایی را تصور کنید، یک ایکر حدود سه چهارم از آن خواهد بود. اگر شما دو طول 30 فوتی آخر زمین را در زمین فوتبال آمریکایی نا دیده بگیرید، منطقه ای که باقی می ماند کمی بزرگتر از یک ایکر خواهد بود.
زمانی که از هر یک از مکان هایی مانند مراکز خرید، خانه های سینما و یا حتی سوپر مارکت های بزرگ باز دید می کنید، قطعاً متوجه مناطق بزرگ پارکینگ در این مکان ها می شوید. یک ایکر حدوداً مقدار زمینی است که برای پارک 200 خود رو مورد نیاز می باشد.
در صورتی که شما عاشق تماشا یا بازی فوتبال هستید، پس می توانید در نظر داشته باشید که یک ایکر حدود یک سوم از یک زمین استاندارد فوتبال است.
حالا شما می توانید دریابید، بزرگی زمین هایی که افراد در مقیاس ایکر به رخ می کشند، در واقع چقدر هستند. تنها با تبدیل آنها به فوت مربع، متر مربع و یا حتی تخمین زدن به تعداد زمین های فوتبال. از آن لذت ببرید!



 

 



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.