ست کريسيا

جنس ست کريسيا داراي نه گونه است که گياهان زينتي چند ساله را تشکيل مي دهند. برخي گونه هاي آن براي برگ هاي رنگي و زيباي خود گياهان خانگي مناسبي مي باشند. يکي از گونه هاي معروف به نام S. purpurea به نام قلب
دوشنبه، 24 شهريور 1393
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
ست کريسيا
 ست کريسيا

 

نويسنده: دکتر هرمزديار کيانمهر




 

ست کريسيا (Setcreasea) يا (قلب ارغواني) - متعلق به خانواده ي برگ بيدي (1) است.
جنس ست کريسيا داراي نه گونه است که گياهان زينتي چند ساله را تشکيل مي دهند. برخي گونه هاي آن براي برگ هاي رنگي و زيباي خود گياهان خانگي مناسبي مي باشند. يکي از گونه هاي معروف به نام S. purpurea به نام قلب ارغواني (2) ظاهراً بومي مکزيک است ولي در بسياري از نقاط ديگر به خصوص مناطق گرم کشت مي شود. اين گياه برگ هاي بزرگ و انبوهي را به شکل نيزه اي و تخم مرغي کشيده به ارتفاع تا 30 سانتي متر ايجاد مي نمايد. برگ ها به رنگ بنفش زيبا به طول 15- 12 سانتي متر است. در بهار ساقه هاي نسبتاً کوتاهي به ارتفاع 25 سانتي متر ايجاد شده که تعدادي از براکته هاي جفت قايق مانند به رنگ ارغواني توليد مي شود که بر زيبايي گياه مي افزايند. مجموعه گل هاي آنها با سه گلبرگ و به رنگ ارغواني متمايل به قرمز زير براکته ها ايجاد مي شوند که نهفته مي مانند.
گياه ست کريسيا را در گلداني محتوي کمپوست و پيت کاشته، در بهار و تابستان آبياري منظم نموده، ليکن در پاييز و زمستان به حدي آب دهيد تا خاک مرطوب باقي بماند. گياه را در زمستان در دماي 7 درجه سانتي گراد نگاهداريد. گياه را سالانه به گلدان جديد و خاک جديد منتقل نماييد. جابه جايي را در ماه فروردين يا ارديبهشت انجام دهيد. معمولاً گياه پس از سه سال زيبايي خود را از دست داده و بايستي حذف شود. ليکن برخي مي توانند گياه را حفظ نموده در اين صورت بايستي به گلدان بزرگي منتقل شود چون بسيار بزرگ مي شود. از ماه ارديبهشت تا شهريور به گياه هر دو هفته يک بار کود مايع بدهيد.
ست کريسيا
بهترين راه تکثير ايجاد قلمه از پايين ساقه هاست. قلمه ها را به طول 10- 8 سانتي متر از ماه ارديبهشت تا مهر ماه تهيه نموده و آنها را در گلدان هاي محتوي کمپوست کاشته و در درماي 18-16 درجه سانتي گراد نگاهداريد تا ريشه ايجاد نمايند. پس از ريشه دادن هر کدام را به گلدان جداگانه اي منتقل نماييد. معمولاً ساقه هاي گلزا را پس از گلدهي حذف نموده تا گياه زيبايي خود را حفظ نمايد.
گياه ست کريسيا معمولاً عاري از آفات و بيماري هاي گياهي است.

پي نوشت ها :

1. Commelinaceae.
2. Purple heart.

منبع مقاله :
کيانمهر، هرمزديار، (1388)، گل هاي آپارتماني و سبزيکاري، تهران: آييژ، چاپ اول



 

 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.