چگونه اندازه‌ها را از روی خط کش بخوانیم؟

استفاده از خط کش از مهارت‌های پایه و بسیار مهم اندازه گیری است. بسیاری از ما با این مهارت آشنایی کافی داریم. با این حال افرادی هستند که استفاده از خط کش را کار سختی می‌دانند. برای این دسته دستور العمل‌های ساده‌ای درباره‌ی
سه‌شنبه، 25 شهريور 1393
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
چگونه اندازه‌ها را از روی خط کش بخوانیم؟
چگونه اندازه‌ها را از روی خط کش بخوانیم؟

 

تألیف: حمید وثیق زاده انصاری
منبع: راسخون




 
استفاده از خط کش از مهارت‌های پایه و بسیار مهم اندازه گیری است. بسیاری از ما با این مهارت آشنایی کافی داریم. با این حال افرادی هستند که استفاده از خط کش را کار سختی می‌دانند. برای این دسته دستور العمل‌های ساده‌ای درباره‌ی چگونگی استفاده از خط کش قرار داده‌ایم.
همان طور که می‌دانید خط کش وسیله‌ی استانداردی برای اندازه گیری است که ما را قادر می‌سازد طول اجسام را در یکی از دو سیستم متریک (متر، سانتی متر، میلی متر) یا سیستم اندازه گیری انگلیسی (مایل، یارد، اینچ) اندازه بگیریم. خط کش‌ها را‌ از جنس چوب، فلز یا پلاستیک می‌سازند. خط کش‌ها 12 اینچ (1 فوت یا 30.48 سانتی متر) طول و ضخامت‌های متفاوتی دارند. علامت گذاری‌هایی که برای اندازه گیری استفاده می‌شوند را می‌توان در دو طرف خط کش دید. در بعضی از خط کش‌ها می‌توان دو سیستم اندازه گیری را در دو روی خط کش دید، در حالی که در دیگر خط کش‌ها ممکن است علامت گذاری‌ها در یک رو اما در دو طرف خط کش باشد.
خواه دارید مطالعه می‌کنید خواه کاری انجام می‌دهید، خط کش وسیله‌ی ارزشمندی است، که بسیاری از ما از آن در زندگی روزمره‌ی خود استفاده می‌کنیم. از کار ساده‌ای مثل کشیدن یک خط گرفته تا اندازه گیری‌های پیچیده، خط کش در همه‌ی این موارد به کار می‌آید. به هر حال اگر ندانید چگونه یک خط کش را به درستی بخوانید، هنر اندازه گرفتن چیزها به یک معمای پیچیده بدل می‌شود.

استفاده از یک خط کش متریک

خط کشی که از اندازه گیری‌های متریک استفاده می‌کند عمدتاً سانتی متر (cm)‌‌و میلی متر (mm) دارد بدون هیچ کسر کوچک‌تری از اندازه گیری. در نتیجه خواندن آن کار نسبتاً آسانی است. اگر سطح آن را ببینید، خط‌های بزرگتری که رویشان عدد دارد سانتی متر هستند، و کوچک‌ترین خط‌ها میلی متر هستند. از آن جایی که هر میلی متر یک دهم سانتی متر است، وقتی بعد از یک سانتی متر 7 علامت کوچک را می‌بینید، این طول 1.7 سانتی متر خوانده می‌شود.
مواد مورد نیاز
خط کش 12 اینچی
یک تکه کاغذ
مداد

مراحل انجام کار

در ابتدا، سمت سیستم متریک خط کش را پیدا کنید. علامت گذاری‌ها یا در کنار خط کش نوشته شده یا با نگاه کردن به علامت‌های روی خط کش می‌توانید از آن سر بیاورید. از آن جایی که یک سانتی متر کم‌تر از یک اینچ است (1 اینچ = 54ر2 سانتی متر)، فاصله‌ی بین خطوط در یک طرف کم‌تر از طرف دیگر خواهد بود.
علاوه بر این می توانید ببینید که بین هر سانتی متر 9 خط وجود دارد و هر خط نشان دهنده یک میلی متر است. از این رو در یک سانتی متر 10 میلی متر وجود دارد.‌ حالا روی یک تکه کاغذ دو نقطه بگذارید، و آن‌ها را با یک خط به هم وصل کنید. مواظب باشید اندازه‌ی خط از طول خط کش بیش‌تر نشود.
خط کش را در کنار خط بگذارید به طوری که ابتدای آن در یک انتهای خط قرار بگیرید. عددی که بر روی خط کش نوشته شده را در جایی که خط به پایان می‌رسد بخوانید و آن را یادداشت کنید. در مواردی که خط بین دو عدد تمام می‌شود، عدد پایین‌تر را بنویسید مثلاً اگر خط بین 8 و 9 تمام شود، 8 را بنویسید و این اندازه‌ی خط به سانتی متر خواهد بود.
حالا که خط بین دو عدد تمام می‌شود، از علامتی که بین دو خط وجود دارد یاد داشت برداری کنید. این عدد اندازه را به میلی متر نشان می‌دهد. فرض کنید پایان خط روی ششمین علامت قرار می‌گیرد، این به این معنا است که شش میلی متر بین علامتی که شما روی کاغذ گذاشتید و عدد بزرگ فاصله وجود دارد.
سرانجام دو اندازه را ترکیب کنید، و می‌بایست طول دقیق خط به دست بیاید. در مثال بالا طول خط 8 سانتی متر و 6 میلی متر است، و می‌توانید آن را به شکل اعشاری 6ر‌8 سانتی متر بنویسید.
چگونه اندازه‌ها را از روی خط کش بخوانیم؟

خواندن اندازه‌ها به اینچ

خواندن خط کشی که از سیستم اندازه گیری انگلیسی یا اینچ استفاده می‌کند ظاهراً کمی سخت است و به دانش پایه‌ای درباره‌ی کسرها نیاز دارد. به هر حال در این جا دستور العمل‌های ساده‌ای هست که به طور حتم کار اندازه گیری را برای شما آسان می‌کند.
مواد مورد نیاز
خط کش 12 اینچی
یک تکه کاغذ
مداد

مراحل انجام کار

سمتی که علامت‌های آن به اینچ است را پیدا کنید یعنی سمتی که اعداد اصلی آن از 1 تا 12 است.
حالا خطی بکشید و اعداد را بر روی دو نقطه‌ی خط‌‌ کش که خط در آن‌ها به پایان می‌رسد علامت گذاری کنید.
خط ممکن است دقیقاً در یکی از اعداد اصلی یا بین دو عدد بزرگ تمام شود. اگر بین دو عدد بزرگ به پایان می‌رسد، عدد کوچک‌تر را یاد داشت کنید. شروع به شمردن خط‌های کوچک‌تر بین دو عدد بزرگ کنید و می‌بینید که بین دو علامتی که یک اینچ را نشان می‌دهند هفت خط کوچک وجود دارد. هر کدام از این خطوط کوچک برابر است با 8/1(یک هشتم) اینچ. برای اندازه گیری دقیق طول خط، دو عدد را با هم ترکیب کنید. حالا فرض می‌کنیم که نقطه‌ی پایان خطمان بین شش و هفت است و بر اولین خط کوچک‌تر قرار می‌گیرد، اندازه‌ی خط شما 6 و 8/1 اینچ می‌باشد.
آسان است، نیست؟ هنگام اندازه گیری خط کش را ثابت نگه دارید در غیر این صورت نتایج اندازه گیریتان صحیح نخواهد بود.



 

 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما