کالاديوم گوش فيل

جنس کالاديوم (Caladium) داراي حدود 15 گونه و متعلق به خانواده ي گل شيپوري است. اين گياهان مناسب گلخانه و همچنين آپارتمان هستند. آنها گياهان چند ساله اند ليکن در پاييز از بين مي روند و در بهار سال بعد دو مرتبه
پنجشنبه، 27 شهريور 1393
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
کالاديوم گوش فيل
 کالاديوم گوش فيل

 

نويسنده: دکتر هرمزديار کيانمهر




 

جنس کالاديوم (Caladium) داراي حدود 15 گونه و متعلق به خانواده ي گل شيپوري (1) است. اين گياهان مناسب گلخانه و همچنين آپارتمان هستند. آنها گياهان چند ساله اند ليکن در پاييز از بين مي روند و در بهار سال بعد دو مرتبه از ريشه هاي غده اي خود سبز مي شوند. آنها براي برگ هاي زينتي و رنگي خود مورد توجه مي باشند. گونه ي C.bicolor داراي برگ هاي تيرکماني زيبايي است با نوارهاي سفيد و قرمز و مخلوطي از رنگ ها. برخي از برگ ها کاملاً رنگي است ليکن برخي ديگر از برگ ها سبز با لکه هايي از سفيد و کرم و يا قرمز و ممکن است تنها رگبرگ ها رنگي باشند. در برخي نمونه ها تنها رگبرگ ها رنگي شده و بقيه برگ ها ممکن است سفيد باشند. به هر حال جلوه هايي از رنگ هاي متنوع را مي توان در واريته هاي مختلف مشاهده نمود. چون برگ ها شباهتي به گوش فيل دارند از اين جهت نام گوش فيل به آن داده شده است.
غده هاي آنها را در ابتداي بهار در گلدان يا جعبه حاوي پيت يا خزه قرار داده آنها را در 25- 20 درجه سانتي گراد مرطوب نگهداريد (اسپري نماييد.) هنگامي که رشد آنها شروع شد (جوانه ايجاد شد) در گلدان حاوي پيت بکاريد. گلدان هايي را انتخاب نمائيد که مناسب بزرگي غده و ريشه باشند. آنها را آبياري نماييد. ليکن از نشت کامل آب اضافي اطمينان حاصل نماييد. خاک را مرطوب نگهداريد و در هواي مرطوب با درجه حرارتي حدود 25- 20 درجه سانتي گراد حفظ نماييد تا ريشه ها به خوبي ايجاد شده و نقاط رويشي از سطح خاک پديدار شوند. پس از آن آبياري منظم باشد.
هنگامي که گياه به حد کافي رشد نمود با کود مايع هر هفته تغذيه نماييد. برگ ها را با اسپري روزانه مرطوب نماييد. نور و روشنايي براي توليد رنگ هاي متنوع برگ ها لازم است. چنانچه نور به حد کافي نباشد رنگ هاي برگ ها به خوبي ايجاد نمي شود. گياه را در نور مستقيم آفتاب قرار ندهيد. گياهان بالغ نبايستي آبياري زيادي شوند. آنها را درون ساختمان جايي قرار دهيد تا در کوران هوا قرار نگيرند. در پاييز برگ ها رفته رفته رنگ هاي خود را از دست داده و مي ريزند. در اين زمان آبياري منظم بايستي قطع شود. در زمستان خاک را تنها به صورت نيمه خشک حفظ نماييد (حدوداً يک مرتبه در ماه آبياري نماييد). دماي زمستان نبايستي پايين تر از 13- 12 درجه سانتي گراد باشد.
کالاديوم گوش فيل
هنگام رويش مجدد غده ها در ابتداي بهار گياهان جديدي را نيز از جوانه هاي در حال رشد مي توان ايجاد نمود. آنها را بايستي در بستر مناسب قرار داد تا ريشه ايجاد نمايند. گياهان جديد پس از دو سال خود غده ايجاد مي نمايند.
گياه کالاديوم معمولاً عاري از آفت و بيماري است.

پي نوشت ها :

1. Araceae.

منبع مقاله :
کيانمهر، هرمزديار، (1388)، گل هاي آپارتماني و سبزيکاري، تهران: آييژ، چاپ اول



 

 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.