حقایقی درباره‌ی قاره‌ی قطب جنوب

آیا به دنبال برخی از مطالب و اطلاعات جالب درباره‌ی قطب جنوب هستید؟ این سرزمین یخی دارای حقایق جالب بسیاری است که شما را متحیر می‌سازد. مقاله‌ی زیر درباره‌ی قطب جنوب از برخی از رازهای این سطوح یخی سفید پرده بر می‌دارد.
شنبه، 29 شهريور 1393
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
حقایقی درباره‌ی قاره‌ی قطب جنوب
حقایقی درباره‌ی قاره‌ی قطب جنوب

 

ترجمه و تألیف: حمید وثیق زاده انصاری
منبع: راسخون



 
آیا به دنبال برخی از مطالب و اطلاعات جالب درباره‌ی قطب جنوب هستید؟ این سرزمین یخی دارای حقایق جالب بسیاری است که شما را متحیر می‌سازد. مقاله‌ی زیر درباره‌ی قطب جنوب از برخی از رازهای این سطوح یخی سفید پرده بر می‌دارد.
قطب جنوب قاره‌ای است که درست در منتهی علیه زمین قرار دارد. قطب جنوب پنجمین قاره‌ی پهناور در زمین و دارای مساحت کلی 14 میلیون کیلومتر مربع است. قطب جنوب در این قاره قرار دارد و سردترین مکان بر روی زمین به شمار می‌رود. در این مقاله شما با بسیاری از حقایق و اطلاعات درباره‌ی قاره‌ی قطب جنوب آشنا خواهید شد. کمترین دمایی که تا به امروز در قطب جنوب اندازه ‌گیری شده است 6ر128- درجه‌ی فارنهایت در سال 1983 بود. دمای هوا حتی در تابستان در مناطق غیر ساحلی از 40- تا 94- درجه‌ی فارنهایت و در مناطق ساحلی از 5- تا 22- درجه‌ی فارنهایت متغیر است. دانشمندان بر این باورند که زمانی قطب جنوب بخشی از قاره‌های جنوبی و گندوانا و دارای آب و هوای گرم بود. این قاره از سرزمین‌های اصلی جدا و به سمت قطب جنوب رانده شد. دانشمندان به علت مشاهده‌ی گیاهان و حیوانات فسیل شده‌‌ی موجود در قطب جنوب به این نتیجه رسیدند.
خاک قطب جنوب از بیش از 98 درصد یخ پوشیده شده و حاوی 70 درصد آب شیرین در یخ پهنه‌ی خود می‌باشد. حتماً تعجب می‌کنید اگر بدانید که قاره‌ی قطب جنوب بزرگتر از استرالیا و اروپا است. این قاره در حدود 5ر1 برابر اندازه‌ی ایالات متحده‌ی آمریکا است. و پنجمین قاره‌ی پهناور بر روی زمین است. به علت آب و هوای بسیار سرد قطب جنوب تنها تعداد اندکی از حشرات در مناطق داخلی آن زنده می‌مانند. پنگوئن‌ها و فُک‌ها در سواحل قطب جنوب زندگی می‌کنند. زندگی آبی در آن جا پر از گونه‌های مختلف ماهی و نهنگ‌هایی است که در ماه‌های تابستان به آب‌های قطب جنوب مهاجرت می‌کنند. قطب جنوب دارای آب و هوای نا مطلوبی است. تنها انسان‌هایی که در قطب جنوب یافت می‌شوند محققان، دانشمندان و زیست شناسان و غیره هستند. در ماه‌های تابستان گردشگران بسیاری به سرزمین‌های یخی قطب جنوب سفر می‌کنند. بیایید با برخی از حقایق جالب قطب جنوب آشنا شویم.
حقایقی درباره‌ی قاره‌ی قطب جنوب

آمار دقیق درباره‌ی قاره‌ی قطب جنوب

حتماً تعجب می‌کنید اگر بدانید که قطب جنوب 191 سال پیش کشف شده است. یونانیان باستان موفق به یافتن قطب جنوب در نقشه‌های خود نشدند. در سال 1820 کاوشگران به صورت اتفاقی به این توده‌ی یخی برخوردند. فابین گوتلیب فان بلینگشاوسن متولد استونی و کاپیتان نیروی دریایی امپراطوری روسیه اولین کسی بود که قطب جنوب را در 27 ژانویه‌ی 1820 مشاهده کرد.
جان دیویس آمریکایی اولین کسی بود که در 7 ام فوریه‌ی 1821 قدم بر روی قاره‌ی قطب جنوب گذاشت. با این حال هنوز هم درباره‌ی اولین کسی در قطب جنوب پا گذاشت اختلافاتی وجود دارد. گفته شده است که هنریک بول و گروه او اولین کسانی بودند که در سال 1895 قدم به قطب جنوب گذاشتند. پیش از هنریک بول هیچ فردی قدم در سرزمین‌های سرد قطب جنوب ننهاده بود. هنریک و همراهانش به ساحل ‌ Cape Adare (جزیره‌ای در شمال شرقی قطب جنوب) رسیدند. اولین زن در سال 1935 موفق به دیدن قطب جنوب شد. این زن کاترین میکلسون نام داشت و همسر یک کاپیتان نروژی بود. با این وجود به دلیل این که جان دیویس ادعا کرده بود زودتر از آنها یعنی در سال 1821 به جزیره‌ی قطب جنوب پا گذاشته است این زن و شوهر نا شناخته باقی ماندند! اولین کشتی که توسط یک گروه اعزامی به رهبری رونالد آموندسن کاوشگر نروژی به منطقه‌ی قطب جنوب رسید فرَم نام داشت. او در 14 دسامبر 1911 به قطب جنوب دست یافت.
قاره‌ی سفید علی رغم این که 70 درصد از آب شیرین جهان را در بردارد خشک‌ترین مکان بر روی زمین است. و یک قاره‌ی خالی از سکنه، باد گیر و دور افتاده است که دارای یک زندگی غنی دریایی است. شدت وزش باد در قطب جنوب 327 کیلومتر بر ساعت است که این منطقه را به یکی از باد گیرترین مکان‌های روی زمین تبدیل کرده است. صدها پنگوئن در سواحل قطب جنوب زندگی می‌کنند و 6 گونه‌ی مختلف فُک در سرزمین‌های سفید وجود دارد. آب این منطقه‌ی زیستگاه 9 گونه از نهنگ‌ها و بسیاری از گونه‌های پرندگان مانند مرغان دریایی است که در سواحل قطب جنوب زندگی می‌کنند.
منطقه‌ی قطب جنوب که در زیر 60 درجه‌ی جنوبی قرار دارد هر سال دارای یک روز بلند و یک شب بلند است. در قطب جنوب روز و شب بسیار بلند است، به طوری که خورشید در ماه اکتبر طلوع و در ماه مارس غروب می‌کند! قطب جنوب به عنوان باد گیرترین قاره در نظر گرفته می‌شود و دارای بالاترین ارتفاع در جهان است. این قاره بیابانی است که تنها 100 تا 5000 نفر در سرزمین های آن ساکن‌اند. این افراد بیشتر کاشفان و دانشمندانی هستند که در ایستگاه‌های تحقیقاتی زندگی می‌کنند. چنان که گفته می‌شود ایستگاه ماوسن باد گیرترین مکان بر روی زمین است. متوسط سرعت باد 37 کیلومتر بر ساعت (23 مایل بر ساعت) محاسبه شده و حداکثر شدت باد ثبت شده در حدود 145 مایل بر ساعت بود.
حیوانات خون گرمی نظیر نهنگ‌ها، پنگوئن‌ها و فُک‌ها که در سواحل قطب جنوب زندگی می‌کنند دارای لایه‌های ضخیمی از چربی به نام پیه هستند. این لایه‌ی چربی از بدن حیوانات در مقابل سرمای طاقت فرسا محافظت می کند. یک نکته‌ی جالب درباره‌ی قطب جنوب پنگوئن امپراطور است. این نوع پنگوئن تنها حیوان خون گرمی است که در ماه‌های سرد زمستان در قطب جنوب زندگی می‌کند. پنگوئن ماده در ماه ژوئن یک تخم می گذارد و تمام ماه‌های زمستان را به دریا می‌رود. پنگوئن‌های نر به خشکی مانده و تخم های خود را گرم نگه می‌دارند. تخم ها با یک روش خاص گرم می‌شوند. پنگوئن‌های نر تخم را بر روی پاهای خود به حالت تعادل نگه می دارند و با پوست شکم خود آن را می پوشانند. پنگوئن‌های نر در شرایط بسیار نا مساعد بدون آب و غذا به مدت 9 هفته زنده می‌مانند! پنگوئن‌های ماده درست در هنگام از تخم درآمدن جوجه باز می‌گردند. دسته‌ی ریز ماهی‌ها از مهم‌ترین حیوانات قطب جنوب هستند. این سخت پوستان کوچک منبع اصلی غذا برای فُک‌ها، نهنگ‌ها و پنگوئن‌ها به حساب می‌آیند.
یخچال‌های طبیعی قطب جنوب امواج یخی غول پیکری هستند که به آرامی به سمت دریا حرکت می‌کنند. قطب جنوب بلندترین قاره در جهان است که به طور متوسط در حدود 2300 متر بالاتر از سطح دریا قرار دارد. این به علت یخ پهنه‌ی عظیمی است که کل سرزمین سفید را پوشش می‌دهد. وینسون مسیف با ارتفاع 4900 متر بلندترین قله‌ی قطب جنوب است. این قاره بی نهایت سرد است زیرا 80 درصد از پرتوهایی که از خورشید به قطب جنوب می‌رسند دوباره در فضا منعکس می‌شوند. این باز تاب به علت برف و یخی است که قطب جنوب را می‌پوشاند. 20 درصد باقی مانده توسط هوا جذب شده و یا بوسیله‌ی لایه‌ای از ابرها منعکس می‌شود.
قطب جنوب به کشور خاصی اختصاص ندارد. دوازده کشور معاهده‌ای را به نام "پیمان قطب جنوب" امضا کرده بودند که به کنترل فعالیت‌های تحقیقاتی، بهره برداری اقتصادی و مطالبات ارضی کمک می‌کند. قطب جنوب فاقد زبان و ارز رسمی است. هیچ نهاد قانون گذاری و یا کمیته‌ی مشورتی در قطب جنوب وجود ندارد. کشتی ها وسیله‌ی اصلی حمل و نقل به حساب می‌آیند. قطب جنوب بهترین مکان برای مطالعه درباره‌ی شهاب سنگها است. آنها بر روی ورقه‌های سفید یخ به وضوح قابل مشاهده هستند. شهاب سنگها به وسیله‌ی گیاهان پوشیده نمی‌شوند و در داخل یخ به دام می‌افتند، و همین امر مطالعه‌ی آنها را با جزئیات کامل میسر می‌سازد.
خوب، موارد فوق ‌الذکر حقایق و اطلاعات اندکی درباره‌ی قطب جنوب بودند که حتماً شما را شگفت زده کرده‌اند. قاره‌ی قطب جنوب بزرگترین کتاب خانه‌ی جهان است که بالغ بر 4000 دانشمند در پروژه‌های مختلف در آن به مطالعه مشغولند. نکته‌ی جالب توجه دیگری که همیشه باعث سر در گمی است این است که خرس‌های قطبی و اسکیموها بومیان قطب شمال هستند نه قطب جنوب. امیدوارم در این مقاله به برخی از حقایق و اطلاعات جالب و مفید درباره‌ی قطب جنوب دست یافته باشید.



 

 



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.