ميموزا

جنس ميموزا ( Mimosa ) که گياه حساس نيز ناميده مي شود داراي بيش از 450 گونه است و در خانواده ي پروانه آسا قرار دارد. اين گياهان به صورت هاي مختلف علفي، چوبي و درختي، يک ساله و چند ساله برگ ريز و هميشه
شنبه، 29 شهريور 1393
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
ميموزا
ميموزا

 

نويسنده: دکتر هرمزديار کيانمهر




 

جنس ميموزا ( Mimosa ) که گياه حساس نيز ناميده مي شود داراي بيش از 450 گونه است و در خانواده ي پروانه آسا (1) قرار دارد. اين گياهان به صورت هاي مختلف علفي، چوبي و درختي، يک ساله و چند ساله برگ ريز و هميشه سبز يافت مي شوند. يک گونه از آنها M. pudica به نام گياه حساس بومي برزيل بوده و مناسب کشت در گلخانه و آپارتمان است. اين گياه به بلندي 60- 50 سانتي متر مي رسد. به صورت بته اي چوبي رشد نموده ليکن گياهي است با عمر کوتاه يک ساله. برگ ها مرکب شانه اي و سبز کم رنگ بوده و داراي برگچه هاي متقابل بيضوي درازي هستند. در روز هنگامي که با گياه تماس حاصل شود برگچه ها جمع شده، دمبرگ شل شده و به سمت پايين خم مي شود. اگر بدون مزاحمت رها شود به زودي به حالت اوليه خود بر مي گردد. گياه براي حساسيت خود نسبت به تماس و برگ هاي زيباي شانه اي مرکب مورد توجه مي باشد. گل هاي آن کوچک و نارنجي به صورت تجمع توپ مانندي روي ساقه هاي گلزائي در محور برگ ها و در تابستان و پاييز توليد مي شوند.
گياه را در گلدان حاوي کمپوست معمولي کاشته و در جايي که بيشترين نور به آن مي رسد قرار دهيد. در طول بهار و تابستان منظماً آبياري نموده و گياه را مرطوب نگهداريد. هر دو هفته يک بار با کود مايع تغذيه نماييد. در ماههاي تابستان گلدان را در نور مستقيم و شديد آفتاب قرار ندهيد. در ماه هاي گرم تابستان خاک را مرطوب نگاهداشته و گلدان را در معرض کولر قرار دهيد.
ميموزا
ازدياد گياه از طريق بذر صورت مي گيرد. بذرها را در خاک کمپوست مرطوب در ماه هاي اسفند و فروردين بکاريد و در دماي 21- 18 درجه سانتي گراد قرار دهيد. پس از رويش، گياهچه ها را به گلدان هاي کوچک منتقل نماييد. به موازاتي که گياهان بزرگ مي شوند و تا حد بلوغ آنها را به گلدان هايي بزرگتر انتقال دهيد.
گياه حساس معمولاً عاري از آفات و بيماري هاي گياهي است.

پي نوشت ها :

1. Papilionaceae.

منبع مقاله :
کيانمهر، هرمزديار، (1388)، گل هاي آپارتماني و سبزيکاري، تهران: آييژ، چاپ اول



 

 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
مقالات مرتبط