نئورگليا

جنس نئورگليا ( Neoregelia ) داراي حدود 40 گونه از گياهان هميشه سبز است و در خانواده ي آناناس قرار دارد. از تعداد 40 گونه حدود 20 گونه آنها کشت مي شود. آنها غالباً گل هاي گلخانه اي هستند ولي برخي از آنها را
شنبه، 29 شهريور 1393
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
نئورگليا
نئورگليا

 

نويسنده: دکتر هرمزديار کيانمهر




 

جنس نئورگليا ( Neoregelia ) داراي حدود 40 گونه از گياهان هميشه سبز است و در خانواده ي آناناس (1) قرار دارد. از تعداد 40 گونه حدود 20 گونه آنها کشت مي شود. آنها غالباً گل هاي گلخانه اي هستند ولي برخي از آنها را در آپارتمان و درون ساختمان کشت مي دهند. برخي از آنها نيز روي گياهان ديگر رشد مي نمايند به صورت اپي فيت. اين گياهان داراي برگ هاي بزرگ و کلفت گراس مانند بوده که به صورت فشرده در پايين گياه رشد مي نمايند و در نوک گياه ايجاد مخزن آب مي نمايند. برگ ها معمولاً سبز ولي داراي نوارهاي سفيد هستند. گل هاي کوچک آنها دو گلبرگي است و در نوک و درون مخزن گياه ايجاد مي شوند. گل هاي آنها به رنگ هاي آنها آبي، بنفش و سفيد هستند و ممکن است هر زماني از سال توليد شوند. در برخي از نمونه ها برگه هاي همراه گل ها هنگام توليدمثل ممکن است رنگي و نمايشي شوند.
يکي از گونه هاي متداول N.carolinae است که همچنين با نام مترادف N.meyendorfii شناخته شده است. اين گياه بومي برزيل است و تا ارتفاع 35- 30 سانتي متر رشد مي نمايد. برگ هاي آن سبز روشن و شفاف است و در اطراف و پايين گياه تجمع نموده و تدريجاً که از ساقه دور مي شوند. پهن و گسترده مي شوند. برگ ها در انتها سوزني و نوک تيز مي باشند. هنگام گلزايي وسط گياه تغيير رنگ داده و به رنگ هاي قرمز روشن و ارغواني تغيير مي يابد. گل ها به صورت فشرده اي از مرکز گياه توليد مي شوند. گل ها نيز به رنگ آبي و بنفش به صورت يک مجموعه اي بدون دمگل يا با دمگل هايي کوتاه ظاهر مي شوند. در هر زمان ممکن است 3- 1 گل باز شود.
نئورگليا را بايستي در خاکي که مخلوطي از کمپوست، خاک برگ و شن است کاشت. گياه را در بهار يا ابتداي تابستان بکاريد يا جا به جا کنيد. در طول فصول رشد منظماً آبياري کنيد ليکن آبياري را در پاييز و زمستان به حدي کم کنيد که خاک تنها مرطوب بماند. گياه به نور زياد و زمان هايي به نور مستقيم نياز دارد تا رنگ هاي زيباي برگ ها، برکته ها و گل ها حفظ شوند. در طول رشد با کود مايع هر دو هفته يک بار تغذيه نماييد. گياه را هر دو سال يک مرتبه به گلدان و خاک تازه منتقل نماييد.
نئورگليا
ازدياد گياه از طريق جوانه هايي صورت مي گيرد که در اطراف گياه ايجاد مي شوند. جوانه ها را حفظ کنيد تا نسبتاً بزرگ شده و ايجاد ريشه نمايند. سپس آنها را در ماه هاي تابستان از گياه مادر جدا کنيد و در خاک مناسب بکاريد به طوري که خيلي سطحي قرار گيرند. از فرو بردن گياهچه در عمق خاک خودداري کنيد بستر را مرطوب نگهداريد و از آبياري زياد که باعث پوسيدن ريشه گياه مي شود خودداري کنيد. نئورگليا را همچنين مي توان از طريق بذر تکثير نمود.
گياه نئورگليا معمولاً عاري از آفات و بيماري هاي گياهي است.

پي نوشت ها :

1. Bromeliaceae .

منبع مقاله :
کيانمهر، هرمزديار، (1388)، گل هاي آپارتماني و سبزيکاري، تهران: آييژ، چاپ اول



 

 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.