ساخت سیستم زه کشی در حیاط خانه

اگر حیاطتان را آب گرفته و خاک آن مرطوب و وارفته است، وقت آن رسیده که سیستم زه کشی خوبی برای حیاط بسازید. این کار بسیار آسان است و خودتان هم می‌توانید آن را انجام دهید.
چهارشنبه، 9 مهر 1393
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
ساخت سیستم زه کشی در حیاط خانه
ساخت  سیستم زه کشی در حیاط خانه

 

تألیف: حمید وثیق زاده انصاری
منبع: راسخون




 
اگر حیاطتان را آب گرفته و خاک آن مرطوب و وارفته است، وقت آن رسیده که سیستم زه کشی خوبی برای حیاط بسازید. این کار بسیار آسان است و خودتان هم می‌توانید آن را انجام دهید.
عدم وجود سیستم زه کشی مناسب در حیاط خانه‌تان مشکلی نیست که به راحتی بتوان از کنار آن رد شد. علف‌های مرطوب و حیاط‌های آب گرفته از مشکلاتی هستند که اگر سیستم زه کشی مناسبی نسازید با آن مواجه می‌شوید. ساختن سیستم زه کشی ممکن است کار پر زحمتی به نظر بیاید، اما اگر درست برنامه ریزی کنید و تجهیزات مورد نیاز را در اختیار داشته باشید، در یک آخر هفته انجام می‌شود. راه حل‌های بسیاری برای زه کشی حیاط وجود دارد؛ از ساختن نهرهای خشک گرفته تا زه کشی فرانسوی یا لوله‌های زیر زمینی که در خندق قرار می‌گیرد. ساختن بعضی از آن‌ها به متخصص نیاز دارد، در حالی که بعضی را خودتان هم می‌توانید بسازید. کل این روند ممکن است وقت‌ گیر باشد و زحمت زیادی بطلبد، اما در عوض حیاط خشکی خواهید داشت که آب در آن نمی‌ایستد.
ساخت  سیستم زه کشی در حیاط خانه

ساختن سیستم زه کشی در حیاط

زه کشی فرانسوی

یکی از بهترین و ساده‌ترین راه حل‌های زه کشی برای حیاط، زه کشی فرانسوی است. زه کشی فرانسوی عبارت است از خندق عمیقی که لوله‌ی سوراخ ‌دار زه کشی در آن خوابانده و روی آن با شن پوشانده می‌شود. پیش از ساختن زه کشی فرانسوی در حیاطتان، می‌بایست نقشه‌ی طرح قرار گرفتن لوله‌ها را بکشید. این نقشه باید نقاطی از حیاط که لوله‌های زه کشی قرار است نصب شود را نشان بدهد. برای این کار باید ارتفاع ملک خود را بررسی کنید. باید آب را از مناطق کم ارتفاع به جایی هدایت کنید که بتواند از حیاطتان خارج شود. نقطه‌ی خروج آب در حالت ایده‌آل باید یک چاه خشک باشد. تحت هیچ شرایطی نباید اجازه بدهید آّب از محوطه‌ی خانه‌ی شما وارد ملک همسایه یا خیابان شود. هنگامی که طرح شما برای سیستم تخلیه‌ی فرانسوی آماده شد، وقت ساختن این سیستم رسیده است. برای این کار مصالح کمی مورد نیاز است که می‌توانید آن‌ها را از فروشگاه‌های معتبر به سازی منزل بخرید.

لوازم مورد نیاز

پوشش لند اسکیپ
شن
بیل
لوله‌ی پی‌وی‌سی
مته دستی
رنگ لند اسکیپ
شیوه‌ی ساخت
اولین گام در ساخت یک سیستم زه کشی فرانسوی در حیاط خانه‌تان، این است که نقاطی را که قرار است بکنید با رنگ لند اسکیپ علامت گذاری کنید. حالا با بیل شروع کنید به کندن قسمت‌های علامت گذاری شده. خندق‌ها باید حدود 2 تا 5ر2 اینچ عمق و 6 - 5 اینچ پهنا داشته باشند. خاکی که از کندن به دست می‌آید را روی توده‌ها‌ی کوچکی در دو طرف خندق بریزید، که بعد بتوانید از آن استفاده کنید. وقتی همه‌ی مسیر علامت گذاری شده را در حیاط کندید، پوشش لند اسکیپ را به دقت روی خندق قرار دهید به طوری که پوشش لند اسکیپ اضافه در دو طرف خندق قرار بگیرد. حالا قسمتی از لوله‌ی پی‌وی‌سی زه کشی را بردارید و با مته‌ی دستی در یک طرف آن سوراخ‌های کوچکی ایجاد کنید. دقت کنید که سوراخ‌ها با فاصله‌ی 5ر1 تا 2 اینچ و همه در یک طرف قرار بگیرند. حالا این لوله‌ی پی‌وی‌سی زه کشی سوراخ‌ دار را درون خندقی که با پوشش لند اسکیپ لایه‌ لایه شده قرار دهید. دقت کنید که سوراخ‌های لوله‌ در درون خندق رو به پایین قرار بگیرند. پس از این که همه‌ی طول لوله را در خندق قرار دادید، در خندق شن بریزید. شن با دانه‌های گرد که لبه‌های تیز مشخصی نداشته باشد برای کار ما ترجیح داده می‌شود. وقتی که خندق را تا فاصله‌ی 2 اینچ از زمین پر از شن کردید، آن را با پوشش لند اسکیپ بپوشانید. خاک بیرون ریخته را روی پوشش لند اسکیپ بریزید و سپس خاک سطحی را هم‌ کوفته و به هم فشرده کنید. ‌در این مرحله ساخت سیستم زه کشی حیاط شما به اتمام رسیده است.

چاه خشک

اگر آب در میان حیاط خانه‌تان شناور است و به دنبال راه حل کم هزینه‌ای برای زه کشی حیاطتان هستید، ساختن چاه خشک بهترین راه حل برای شما است. در اصل چاه خشک چیزی نیست جز یک سوراخ عمیق یا خندقی که در زمین کنده می‌شود. برای ساخت چاه خشک باید ارتفاع حیاط را بررسی کنید و پست‌ترین نقطه در حیاط که آب‌ در آن می‌ایستد و جمع می‌شود را پیدا کنید. وقتی جای نقطه‌ای که کم‌ترین ارتفاع در حیاط دارد را مشخص کردید، آن را علامت گذاری کنید و حفره‌ای به عمق 3 تا 4 فوت در آن بکنید. نیازی نیست که این حفره عریض باشد بلکه باید به اندازه‌ی کافی عمیق باشد. سپس درون چاه را با تکه‌ای از پوشش لند اسکیپ بپوشانید و بعد حفره را با شن پر کنید. وقتی که چاه را تا 8 اینچی زمین پر از شن کردید روی آن را با پوشش لند اسکیپ بپوشانید. بعد حفره را با شن و ماسه و خاک پر کنید و سطح آن را هم‌کوفته و فشرده کنید.
اگر انجام این کار برای شما دشوار است، یا یک متخصص تماس بگیرید و بخواهید که این کار را برایتان انجام دهد. بسیار مهم است که حیاط شما سیستم زه کشی داشته باشد.



 

 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.